ان اف تی NFT

ان اف تی NFT

1401/02/16

NFT چیست؟


NFT مخفف Non-Fungible Token و به معنی توکن غیرقابل تعویض است. تعویض پذیری در اینجا به عنوان "توانایی یک آیتم برای جایگزینی با یک مورد مشابه دیگر" تعریف می شود. برای اینکه بهتر معنای آن را بفهمید، به چیزهایی که دارید فکر کنید. موبایل، لپ تاپ، صندلی و هرآنچه که می توانید بروید و در eBay بفروشید در دسته موارد غیر قابل تعویض قرار می گیرد. بنابراین NFT توکنی است که قابل جایگزین کردن با هیچ توکن دیگری نیست و منحصر به فرد است.

NFT ها در قالب یک «قرارداد هوشمند» روی بلاک چین ذخیره می شوند. این توکن ها می توانند برای نشان دادن مالکیت بسیاری از چیزها، از جمله آثار هنری، ویدیو، موسیقی، نام دامنه، تجربیات مجازی و حتی اشیاء دنیای واقعی استفاده شوند.

هنگامی که یک NFT بر روی بلاک چین قرار می گیرد، از یک امضای دیجیتال منحصر به فرد برای آن استفاده می شود. این بدان معناست که تنها یک امضا می تواند مالک هر NFT واحد باشد، که باعث می شود هر NFT منحصر به فرد باشد.

NFT ها و ارزهای دیجیتال هر دو از طریق یک بازار خرید و فروش می شوند. اکثر NFT ها در قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم با استفاده از استاندارد "ERC-721" ذخیره می شوند. همانطور که میدانید اتریوم یک شبکه بر روی بلاک چین است که دارای یک ارز دیجیتال به نام اتر است که پس از بیت کوین در رتبه دوم بازار قرار دارد.

بلاک چین اتریوم یک دفترعمومی غیرمتمرکز است که جزئیات تمام تراکنش ها را در شبکه خود ذخیره و تأیید می کند. هنگامی که شما یک NFT را با استفاده از شبکه اتریوم خرید یا فروش می کنید، بلاک چین، مالک فعلی آن و همچنین همه صاحبان قبلی را پیگیری می‌کند. به لطف غیرمتمرکز بودن، NFT ها در بلاک چین در هیچ سروری ذخیره نمی شوند. سوابق مالکیت تمام NFT ها در بسیاری از سرورها و رایانه ها در سراسر جهان ذخیره می شود که به آنها "گره" گفته می شود. این امر جعل را عملا غیرممکن می کند.


NFT ها چه تفاوتی با ارزهای دیجیتال دارند؟


NFT ها و ارزهای دیجیتال در یک راستا هستند، اما یکسان نیستند. در حالی که  NFTها اساساً روی همان بلاکچین‌هایی که ارزهای دیجیتال خاص ذخیره می‌شوند. تفاوت در این است که ارزها قابل تعویض هستند. شما می توانید یک اتریوم را با اتریوم دیگر تعویض کنید و مقدار آن یکسان خواهد بود.

NFT ها با یکدیگر متفاوت هستند زیرا هر NFT جداگانه دارای یک امضای دیجیتال منحصر به فرد در بلاک چین است. به همین دلیل، هر NFT در نوع خود بی نظیر است و می تواند ارزش کاملاً متفاوتی داشته باشد.


Mint کردن یا ضرب کردن NFT چیست؟


Mint کردن (رمزگذاری، ضرب کردن) معمولاً به فرآیند انتشار منحصربه‌فرد یک اثر هنری دیجیتال یا کلکسیونی روی بلاک چین برای اولین بار اشاره دارد و آن را قابل خرید می‌کند. از نظر فنی، لازم نیست که رمزگذاری یک NFT زمانی که برای اولین بار در لیست فروش قرار می گیرد، انجام شود. به دلیل وجود هزینه های مربوط به فرآیند رمزگذاری ، هنرمندان اغلب از روشی به نام « رمزگذاری کند» استفاده می کنند. وقتی یک اثر هنری با استفاده از این روش در لیست فروش قرار می گیرد، در واقع تا زمانی که خریداری نشود، در رمزگذاری آن انجام نمی شود. سپس خریدار کارمزد مربوط به فرآیند رمزگذاری (GAS) را می پردازد.



مزیت های NFT برای هنرمندان:


همه هنرمندان می توانند به راحتی آثار خود را در معرض نمایش در مقیاس جهانی قرار داده و کسب درآمد کنند.

هنرمندان می توانند مستقیماً آثار خود را به صورت NFT به مصرف کننده بفروشند و سود ببرند.

هنرمندان می توانند حق امتیاز برای خود لحاظ کنند، به این معنی که هر بار که  NFT آنها فروخته می‌شود، هنرمند می‌تواند درصد معینی از قیمتی که مصرف‌کننده تصمیم می‌گیرد آن آیتم را دوباره بفروشد، دریافت کند. هر بار که مالکیت NFT از مصرف کننده ای به مصرف کننده دیگری جابجا شود، این حق امتیاز دوباره به هنرمند اصلی پرداخت می شود. اگر کار هنری آن‌ها به صورت سنتی فروخته می‌شد، این پرداخت‌های ثانویه انجام نمی‌شد و NFT‌ها برای هنرمندان اینچنین سودمند نبود.

 NFT ها مالکیت خود را از طریق بلاک چین حفظ می کنند.

 نیازی به گالری ها و حراج های آثار هنری به روش سنتی وجود ندارد.



ویژگی ها و فواید استفاده از NFT چیست؟


1.منحصر به فرد بودن: هر NFT منحصر به فرد است، یعنی تنها آیتم موجود در نوع خود است. شما نمی توانید NFT دیگری بسازید که با همان شماره رمز در همان قرارداد هوشمند باشد. به این معنی که تنها یکی از آن توکن وجود خواهد داشت که توسط بلاک چین تأیید می شود و برای هر کسی قابل مشاهده است.


2.کپی رایت: اگر از Mintable.app استفاده کنید، NFT شما میتواند دارای کپی رایت باشد. اگر فروشنده این کار را انجام دهد ، به این معنی است که مالک آن توکن دارای حق کامل تجاری برای استفاده از آن تصویر و دارایی در بلاک چین است.


3.کمیاب بودن: از آنجایی که آنها منحصر به فرد هستند و نمی توان آنها را کپی کرد، پس کمیاب هستند. اغلب اوقات، تعداد بسیار کمی NFT از یک هنرمند یا فروشنده وجود دارد. بنابراین، می توانید با خیال راحت در نظر بگیرید که یکی از معدود افرادی در جهان هستید که دارای یک کالای کلکسیونی قابل فروش مجدد می باشید.


4.کلکسیونی بودن: اینNFT ها یا آیتم ها قابل جمع آوری به عنوان کلکسیون هستند. شما می توانید آنها را در کیف پول خود نگه دارید و ارزش قیمتی آنها احتمالا بالا می رود زیرا راه های کمی برای کم ارزش کردن کلکسیون وجود دارد. خرید برای فروش مجدد می تواند هزاران دلار برای شما درآمد داشته باشد. افراد زیادی هستند که هر روز این کار را انجام می دهند و از این طریق امرار معاش می کنند.


5.قابل دانلود بودن: اگر از Mintable.app استفاده می کنید، فقط مالک فعلی NFT می تواند فایل پیوست شده به آن را دانلود کند و باز کردن قفل برای مالک امکان پذیر است.  اگر NFT شما چیزی مانند دارایی های مربوط به بازی، موسیقی، فایل PDF یا موارد دیگر را به صورت قفل شده درون خود داشته باشد ، ممکن است هدف شما از خرید آن دانلود این محتواها باشد.


6.تغییر ناپذیر بودن: هیچ‌کس نمی‌تواند ابر داده های درون توکن را تغییر دهد، هیچ‌کس نمی‌تواند تصویر متعلق به شما یا نام توکن را حذف کند. این بدان معناست که NFT  ای که ایجاد میکنید، هرگز تغییر نمی‌کند، هرگز حذف نمی‌شود و نمی‌توان آن را از بلاک چین بیرون آورد. این چیزی است که به آن ارزش بسیار می دهد و آن را کلکسیونی می کند.


7.همیشگی بودن: NFT ها همیشگی هستند. از آنجایی که داده ها تغییر نمی کنند و از آنجایی که بلاک چین برای همیشه وجود دارد، اگر یک NFT را بخرید، همیشه آن را در اختیار خواهید داشت. اگر بخواهید می توانید آن توکن را بفروشید. این مانند خرید یک شمش طلا است؛ شما صاحب آن هستید و می توانید با آن کاری را که می خواهید انجام دهید.


معایب  NFTها


1.NFT ها نقدشوندگی پایین تری نسبت به ارزهای دیجیتال دارند.

با توجه به اینکه این بازار هنوز از بلوغ و رشد کافی برخوردار نشده است، NFT ها آن طور که باید قابل نقد کردن نیستند. NFT ها هنوز به طور گسترده درک نشده اند و تعداد خریداران و فروشندگان بالقوه اندک است. این یعنی خرید و فروش NFTها، به ویژه در دوره های رکود بازار، دشوار است. همچنین به این معنی است که قیمت‌های NFT می‌توانند بسیار نوسانی باشند.

2. NFT ها درآمد ایجاد نمی کنند.

برخلاف سهامی که سود سهام دوره ای پرداخت می‌کنند، اوراق قرضه دارای بهره و یا املاک و مستغلات همراه با اجاره بها، NFT‌ها فرصت داشتن درآمد را به صاحبان خود ارائه نمی‌دهند. مانند عتیقه‌جات و سایر اقلام کلکسیونی، بازده مرتبط با سرمایه‌گذاری NFT کاملاً بر اساس افزایش قیمت آن ها است که در چرخه ی عرضه و تقاضا شکل میگیرد، چیزی که نمیتوان به طور قطعی از آن اطمینان داشت.

3.از NFT ها می توان برای ارتکاب تقلب استفاده کرد.

در حالی که یکپارچگی یک بلاک چین را نمیتوان زیر سوال برد ، NFT ها می توانند برای تداوم کلاهبرداری استفاده شوند. در واقع، تعدادی از هنرمندان اخیراً گزارش هایی داده اند که آثار خود را برای فروش به عنوان NFT در بازارهای آنلاین کشف کرده اند و مسلما   بدون رضایت آنها این اتفاق افتاده است.


این موضوع مشخصا قصد استفاده از NFT برای تسهیل فروش آثار هنری را نقض می کند. ارزش ذاتی یک NFT به این است که یک اثر هنری فیزیکی را با یک توکن منحصربفرد تأیید می کند و به شخصی که دارای توکن است اطمینان می دهد که صاحب اثر هنری اصلی نیز است. اگر شخصی یک تصویر الکترونیکی از اثر اصلی را ایجاد کند، یک توکن به آن متصل کند و آن را برای فروش در یک بازار مجازی قرار دهد، مشکلی جدی به وجود خواهد آمد چون در اینجا، هیچ پیوندی به اثر اصلی وجود ندارد و توکن به یک اثر تقلبی(تصویر الکترونیکی کپی شده از  اثر اصلی) لینک شده است.

4.NFT ها می توانند به محیط زیست آسیب بزنند.

برای ایجاد رکوردهای بلاک چین، مقدار قابل توجهی انرژی محاسباتی نیاز است، و بحث در مورد آسیب بلندمدت این فرآیند به محیط زیست وجود دارد. بر اساس برخی برآوردها، با نرخ فعلی، انتشار کربن حاصل از استخراج ارزهای رمزنگاری شده و NFT ها در سال های آینده از انتشار کربن در کل شهر لندن بیشتر خواهد شد. علاقه مندان به بلاک چین این استدلال را دارند که با تغییر بازار جهانی NFTها و کاهش نیاز به سفر و استفاده از فضای اداری، آلودگی کلی رو به کاهش خواهد بود. 


بهترین بازارها برای خرید و فروش  NFTها


بازار NFT سایت ها و پلتفرم هایی هستند که امکان خرید و فروش NFT را فراهم می کنند. برخی بازارهای محبوب در لیست آورده شده است.

Opensea 

OpenSea.io اولین و بزرگترین بازار نظیر به نظیر برای دارایی های رمزنگاری شده است که شامل کلکسیون ها، آیتم های بازی و سایر کالاهای مجازی است که توسط بلاک چین پشتیبانی می شود. در OpenSea، هر کسی می‌تواند با استفاده از قراردادهای هوشمند، این آیتم ها را بخرد یا بفروشد.  این بازار در ارائه اطلاعات معیار سنجی در مورد مجموعه های NFT به مصرف کنندگان، بسیار خوب انجام وظیفه می کند و  اطلاعاتی مانند تاریخ ایجاد، پیشنهادات و حجم فروش را ارائه میدهد. این به مصرف کنندگان کمک می کند تا هنگام خرید NFT تصمیمات آگاهانه ای بگیرند.

Axie Marketplace 

Axie Marketplace فروشگاه آنلاین بازی ویدیویی Axie Infinity است. Axies موجودات افسانه‌ای هستند که می‌توان آنها را خریداری کرد و آموزش داد و سپس برای کسب جوایز در مقابل اکسی‌های بازیکنان دیگر قرار داد. در این بازار، بازیکنان می‌توانند Axie های جدید و همچنین کل زمین‌ها و موارد دیگر را به عنوان NFT برای استفاده در بازی خریداری کنند.

توکن های Axie Infinity بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده اند. به این ترتیب، می توان آنها را در انواع دیگر بازارهای NFT و همچنین در برخی از صرافی های ارزهای دیجیتال مانند  Coinbase Global خرید و فروش کرد.


Rarible

Rarible یک بازار بزرگ دیگر برای انواع NFT است، مشابه OpenSea. انواع آثار هنری ، ویدئو، کلکسیون و موسیقی را می توان در این پلتفرم خرید، فروخت یا ایجاد کرد. اما بر خلاف آن، برای خرید و فروش در این بازار باید از رمزارز خود این پلتفرم (RARI) استفاده کنید. این پلتفرم بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است.

این شرکت با برخی از شرکت های برجسته همکاری کرده است به عنوان مثال غول نرم افزار ابری Adobe  اخیراً با Rarible همکاری کرده است تا به امنیت آثار هنرمندان و سازندگان NFT کمک کند.


SuperRare

SuperRare نیز در حال ایجاد بازاری برای سازندگان آثار دیجیتال است. این سایت شامل آثار هنری، فیلم ها و تصاویر سه بعدی است، اما مجموعه داران می توانند آثار هنری را با استفاده از اتریوم خریداری کنند.

SuperRare اخیرا توکن خود را با همین نام بر اساس بلاک چین اتریوم معرفی کرده است. این توکن ها برای یافتن و انتخاب استعدادهای جدید برای بازار استفاده خواهند شد. NFT های SuperRare نیز در OpenSea قابل خرید و فروش هستند.

Nifty Gateway

این پلتفرم فروش برخی از آثار محبوب ترین هنرمندان دیجیتال مانند Beeple و خواننده/نوازنده Grimes را تسهیل کرده است. این یک پلت فرم مدیریت هنری است که توسط صرافی رمزنگاری Gemini (که توسط دوقلوهای Winklevoss کنترل می شود) پشتیبانی می شود. NFT ها که با نام Nifties شناخته می شوند، بر پایه اتریوم ساخته شده اند.

این بازار علاوه بر اینکه یک پلتفرم نظارتی است، میزبان هر NFT خریداری شده نیز می باشد؛ به این معنی که NFT ها در کیف پول شما ذخیره نمی شوند بلکه در واقع توسط Nifty Gateway و Gemini برای شما ذخیره می شوند. خرید و فروش Nifty نیز می‌تواند با ارز فیات (مثلاً دلار آمریکا) بدون خرید ارز دیجیتال انجام شود، . اگرچه این ممکن است برای مجموعه‌داران NFT که خواهان انعطاف‌پذیری بیشتری با سرمایه‌گذاری‌های هنری خود هستند، کارساز نباشد.





shape