متاورس metaverse

متاورس metaverse

1401/02/16

مقدمه :


در اکتبر 2021، فیس بوک اعلامیه غافلگیرکننده ای منتشر کرد که شرکت مادر آن،Facebook Inc، نام خود را به Meta Platforms تغییر خواهد داد. این تغییر نام تجاری بخشی از تغییر شرکت به سوی رویکرد و روشی جدید برای انجام کارها در اینترنت است. در حالی که Meta Platforms بخاطر شباهت و نزدیکی نامش به متاورس برای خود یک مزیت ایجاد کرده است، اما متاورس متعلق به هیچ شرکتی نیست.

ایده متاورس ایده جدیدی نیست. نیل استفنسون این اصطلاح را در رمان تأثیرگذار خود، تصادف برفی، در سال 1992 ابداع کرد. این مفهوم به یکی از عناصر اصلی داستان های علمی تخیلی تبدیل شد و حتی ویژگی اصلی فیلم هایی نظیر ماتریکس و Ready Player One شد.

شرکتی که قبلاً با نام فیس بوک شناخته می شد، مدت زیادی بوده که زمینه این حرکت را فراهم می کرده است. این شرکت تقریباً یک دهه پیش، شرکت سازنده هدست واقعیت مجازی Oculus VR را خریداری کرد زیرا فناوری به دست آمده در این فرآیند احتمالاً برای متاورس بنیادی است. این شرکت در سال گذشته بی سر و صدا حدود 10 میلیارد دلار برای فناوری های مرتبط با متاورس سرمایه گذاری کرده است.

این شرکت تنها شرکتی نیست که این ایده را خریداری کرده است. در ژانویه 2022، مایکروسافت اعلام کرد که شرکت  Activision Blizzard را به قیمت 70 میلیارد دلار خریداری خواهد کرد تا "بلوک های سازنده متاورس" را فراهم کند. برای درک بهتر این موضوع، باید بدانیم که این قیمت حدود ده برابر قیمتی است که برای Zenimax Media (که زیرمجموعه‌های آن The Elder Scrolls، Doom و Fallout را تولید کرده‌اند) در سال 2021 سرمایه گذاری شده است.

برای برخی، این نشانه این است که ما در آستانه بزرگترین انقلاب فناوری از زمان معرفی اینترنت هستیم و مانند اینترنت، متحول کننده و برای همه افراد خارج از Silicon Valley کاملاً غیرقابل پیش بینی خواهد بود. چه بخواهیم چه نخواهیم، متاورس در راه است و  همانند هوش مصنوعی، CRISPR، اینترنت اشیا و دیگر فناوری‌های متحول کننده آینده، مزایا و خطراتی را به همراه خواهد داشت. در نظر گرفتن این مزایا و خطرات از قبل ضروری است.


متاورس metaverse چیست؟


کلمه ی متاورس از ترکیب دو کلمه ی متا به معنی فرا و ورس که کوتاه شده ی کلمه یونینورس یا جهان است تشکیل شده است. پس متاورس به معنی فرا جهان است. شما می توانید متاورس را به عنوان مجموعه ای از جهان های مجازی به هم پیوسته در نظر بگیرید که در آن آیتم هایی که در یک فضا وجود دارند را می توان به فضای دیگر منتقل کرد. این در تضاد با وضعیت فضاها و برنامه های فعلی است، که دارایی ها در یک پلت فرم مشخص قفل شده اند. به عنوان مثال، اگر زلاتان ابراهیموویچ را در آخرین بازی فیفا دانلود کنید، نمی‌توانید او را به Call of Duty (یا در یک تماس زوم یا ارائه پاورپوینت) وارد کنید.

این تعامل پذیری است که متاورس را تعریف می کند. ممکن است بتوانیم در برخی از بازی‌ها آیتم‌هایی بخریم و در بازی‌های دیگر در رویدادهای آنلاین شرکت کنیم، اینها همه تجربیات جداگانه‌ای هستند. با اتصال همه چیز به یکدیگر، چیزی به دست می آوریم که با اینترنت آنطور که اکنون می شناسیم متفاوت است. اجازه دهید  با یک مثال در دنیای واقعی متاورس را بهتر درک کنیم:

همه گیری کووید-19 به طور قابل توجهی وضعیت را در سراسر جهان تغییر داده است. مراکز خرید به طور موقت تعطیل شده‌اند، سازمان‌ها مدل‌های کار از راه دور را اتخاذ کرده‌اند، و مردم از شرکت تجمع‌های بزرگ، ملاقات‌ها و رویدادهای دیگر امتناع کرده‌اند. با این حال، همه ما دلتنگ آن تعاملات حضوری، بودن در جمع محیط های اداری و گردهمایی ها هستیم. تصور کنید به دوستی فکر می کنید که در کشوری دیگر زندگی میکند. ناگهان با آن دوست تماس می گیرید و از او می خواهید ملاقاتی داشته باشید و او چند لحظه دیگر پیش شماست. آیا این امکان پذیر است؟ بله، با متاورس.

یک هدست واقعیت مجازی مخصوص میتوانید وارد این دنیا شوید. اگرچه دنیای مجازی متاورس واقعی نیست، اما به واقعیت بسیار نزدیک است. متاورس قرار است با پیشرفت تکنولوژی هیجان‌انگیزتر و واقعی‌تر شود. به عنوان مثال، کاربران به زودی اشیاء مجازی را از طریق دستکش های لمسی منحصر به فرد لمس و احساس خواهند کرد.


اجزای کلیدی متاورس


پروژه های بلاک چین متاورس هم زمان با پلتفرم های غیرمتمرکز در بلاک چین در حال گسترش هستند. برخی به عنوان پلتفرم های بازی، برخی به عنوان بازارهای NFT، برخی به عنوان پلت فرم توسعه اشیاء مجازی، مشابه Minecraft عمل می کنند، و برخی از پروژه ها همه چیز را در یک واحد ترکیب می کنند. با این حال، به عنوان پایه، بلاک چین متاورس شامل عناصر زیر است.

شبکه غیرمتمرکز کامپیوتری با پهنای باند بالا برای میزبانی متاورس خارج از کنترل یک شرکت واحد یا یک بدنه متمرکز که انتقال غیرمتمرکز داده را برای اتصالات دائمی و بی‌درنگ تسهیل می‌کند.

استانداردهای باز و قابل تعامل برای رسانه ها، مانند متن، تصاویر، صدا، ویدئو، صحنه های سه بعدی، آیتم های سه بعدی، توالی های سه بعدی و بردارها برای پشتیبانی از برنامه های کاربردی سه بعدی.

استانداردهای زبان برنامه نویسی باز مانند HTML، JavaScript، WebXR، WebAssembly، WebGPU Shader Language و غیره.

سخت افزار واقعیت توسعه یافته (eXtended Reality:XR) مانند عینک های هوشمند، تردمیل Omni، دستکش های لمسی، هدست های VR، دوربین های صنعتی، سنسورهای اسکن برای تعامل با متاورس

بلاک چین و قرارداد هوشمند برای تراکنش های شفاف، مقاوم در برابر سانسور و بدون مجوز.

قدرت محاسباتی برای پشتیبانی از پردازش داده، هوش مصنوعی، طرح ریزی و غیره.

شبیه‌سازی‌های سه‌بعدی همه جانبه از جهان‌هایی که اکوسیستم‌های دنیای واقعی را نشان می‌دهند

درگاه‌های پرداخت برای پشتیبانی از مبادلات ارز دیجیتال و پرداخت در فیات و ارزهای دیجیتال.


متاورس چگونه کار می کند؟


حدس زدن در مورد اینکه همه اینها در عمل چگونه ممکن است کار کند دشوار است. حتی شرکت متا مجبور شده است برای ترسیم یک تصویر به کارهای نسبتاً تخیلی CGI متوصل شود. یک ویدیوی تبلیغاتی مردی را نشان می‌دهد که پشت میز می‌نشیند، یک عینک به چشم می‌زند و ناگهان همکاران مجازی‌اش دور او جمع می‌شوند.

اما در اصل، ایده این است که متاورس می‌تواند جهان واقعی را پوشش دهد و شاید از آن قابل تشخیص نباشد. ممکن است یک هدست سه بعدی بگذارید و وارد جلسه ای شوید که در آن شما و همکارانتان با آواتارهای مجازی نمایش داده می شوند یا ممکن است با استفاده از همان مجموعه فناوری ، در یک رویداد اجتماعی، مانند یک کنسرت، شرکت کنید.شما حتی می توانید با استفاده از واقعیت مجازی در کلاس ها شرکت کنید ؛که به معنای دسترسی به آموزش در مقیاسی است که با استفاده از ابزارهای سنتی غیرممکن است. برای مثال، می‌توانید فوراً از یک کلاس مجازی به یک تور مجازی در یک محیط تاریخی بروید.

واضح است که این تحول برای نیروی کار بسیار تأثیرگذار خواهد بود چون باعث ایجاد انواع جدیدی از کار می شود و برخی از شغل های کنونی را منسوخ خواهد کرد. اگر به فکر یک حرفه دیجیتال جدید هستید، این حوزه میتواند انتخاب خیلی خوبی باشد. 


صنعت بازی و متاورس


تقریباً هر بحثی در مورد متاورس و فناوری های مرتبط با آن به شدت بر روی بازی متمرکز است. بازی‌های ویدیویی در جهان‌های مجازی اتفاق می‌افتند . بنابراین جای تعجب نیست که آنها در لبه ی نوآوری‌های مرتبط با متاورس قرار دارند.

ساتیا نادلا، مدیر اجرایی مایکروسافت، با اعلام خرید Activision Blizzard توسط مایکروسافت، این موضوع را به وضوح بیان کرد: «بازی‌ها پویاترین و هیجان‌انگیزترین مقوله سرگرمی در تمامی پلتفرم‌های امروزی هستند و نقش کلیدی در توسعه پلتفرم‌های متاورس خواهند داشت.»


برترین تکنولوژی های استفاده شده در متاورس 


شرکت‌ها در حال انجام تحقیقات و تولیداتی هستند که متاورس را فراگیرتر کنند. برای این کار، آن‌ها از فناوری‌های پیشرو مانند بلاک چین، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و ساخت‌وساز سه‌بعدی برای قدرت بخشیدن به دنیای سه‌بعدی مجازی استفاده می‌کنند. بلاک چین به عنوان سنگ بنای متاورس نقش کلیدی ایفا می کند.

متاورس بر ساخت یک محیط شبیه سازی شده شبیه به واقعیت تکیه می کند. برای درک بهتر لازم است که با واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی بیشتر آشنا شویم، زیرا مهمترین ابزار مورد نیاز برای ورود واقعی به دنیای متاورس استفاده از هدستی است که از یکی از این فناوری ها پشتیبانی کند.

واقعیت مجازی (Virtual Reality  (VR: جایی است که محیط های رندر شده دیجیتالی جای محیط های واقعی را می گیرند. به طور کلی، این اصطلاح اغلب برای توصیف محیطی استفاده می شود که جایگزین حس خود شما می شود، به طوری که شما دنیای واقعی را فراموش می کنید، که از طریق حسگرهای تصویری، حسگرهای صدا و حرکت تقویت شده به دست می آید و به شما این امکان را می دهد که سر خود را بچرخانید و به اطراف نگاه کنید.

پیشرفت‌ در رندرینگ، همراه با هدست‌های واقعیت مجازی مدرن، نمونه ی نسبتاً قانع‌کننده‌ای از واقعیت ارائه می‌کند. اگر هنوز نمی‌دانید که وقوع این موضوع چقدر نزدیک است، باید نگاهی به آخرین نمایش Unreal 5 بیندازید، که طیف وسیعی از تکنیک‌های رندر مختلف را برای ایجاد چیزی واقعاً بی‌سابقه برای رندر لحظه ای گرد هم می‌آورد. این امکان کاملا وجود دارد تا ده سال بعد، تشخیص برخی از بازی ها از دنیای واقعی غیرممکن باشد.

واقعیت افزوده (Augmented Reality (AR: جایی است که آیتم های مجازی روی دنیای واقعی قرار می گیرند. یعنی در واقعیت افزوده تجربیات دیجیتال مثل فیلم ها، آواتارها، برنامه ها و سایر آیتم های دیجیتال بدون هیچ واسطه ای به دنیای فیزیکی ما اضافه می شوند و ما میتوانیم با آنها تعامل داشته باشیم. در سریال های علمی تخیلی مانند آینه سیاه، این می‌تواند به معنای نمایش دیجیتال ضربان قلبتان در داخل شبکیه چشم شما باشد! در دنیای واقعی، Pokémon Go نمونه خوبی از AR است. مرحله بین این دو مفهوم ممکن است شامل استفاده از عینک های خاص باشد، اما متقاعد کردن مردم مبنی بر اینکه ارزش انجام این کار را دارد ممکن است نیاز به کمی آماده سازی فرهنگی داشته باشد.

واقعیت ترکیبی (Mixed Reality (MR: اصطلاحی است که به شدت با واقعیت افزوده همپوشانی دارد. این فناوری ترکیبی از دنیای واقعی و مجازی را ارائه میدهد و به شما این امکان می دهد بدون جدا کردن هدست خود با هر دوی آن ها به طور یکپارچه تعامل داشته باشید.


دستنرالند Decentraland چیست؟


دستنرالند یک پلت فرم مجازی املاک و مستغلات است که اخیرا همه درباره آن صحبت می کنند و برخی در آن سرمایه گذاری می کنند. دنیا از بازی ویدیویی شبیه‌سازی زندگی The Sims که برای اولین بار در سال 2000 منتشر شد، فاصله زیادی گرفته است و به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا با محیط بازی با استفاده از خود دیجیتالی شان خود تعامل داشته باشند. از سال 2021، افرادی هستند که با نسخه جایگزینی از خود در دنیای مجازی زندگی می کنند. آنها با ارزهای دیجیتال به عنوان یک شکل واقعی پول معامله می کنند، لباس های دیجیتال می خرند و هنر دیجیتال را به شکل توکن های غیر قابل تعویض (NFT) جمع آوری می کنند. بنابراین،ایجاد یک پلت فرم مجازی املاک و مستغلات مانند دستنرالند فقط موضوع زمان بود.

دسنترالند که یکی از اولین پیشگامان در متاورس است، عملاً یک جهان سه بعدی است. این جهان سه بعدی به بازیکنان اجازه می دهد تا نقشه هایی از املاک مجازی را در کنار شرکت در بسیاری از فعالیت های دیگر توسعه دهند. بازیکنان دسنترالند همچنین می‌توانند میزبان رویدادهای مجازی باشند ،در شرکت در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنند و یا محتوا ایجاد کنند. چیزی که به عنوان یک شبکه دو بعدی پیکسلی در سال 2016 شروع شد که در آن کاربران می توانستند پیکسل بخرند، به تجربه ای تبدیل شده است که همه چیز به صورت سه بعدی است. دستنرالند که بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است، یک نرم افزار دنیای مجازی غیرمتمرکز است که در آن می توان زمین های مجازی را خرید و فروش کرد. مردم می توانند دنیای مجازی خود را با درختان مجازی، هواپیما و بسیاری موارد دیگر ایجاد کنند.

برای درک ساده آن، دستنرالند بسیار شبیه بازی های ویدیویی واقعیت مجازی است، اما از آنجایی که مالکیت دارایی ها را در اختیار دارد، جذاب تر و «واقعی» است. از آسمان‌خراش‌های دیجیتال و سیستم‌های حمل و نقل سریع گرفته تا سالن‌های سینما و هتل‌ها، هر چیزی که در دنیای فیزیکی موجود است را می‌توانید در اینجا پیدا کنید. پس از اینکه فیس بوک نام شرکت خود را به متا تغییر داد، دستنرالند محبوبیت زیادی پیدا کرد. 

در چند وقت اخیر املاک مجازی NFT بر روی این پلتفرم  که معروف به LAND هستند، محبوبیت بی نظیری به دست آورده اند .در 25 نوامبر، نیویورک پست گزارش داد که Metaverse Group، شرکت املاک متاورس مبتنی بر NFT، که زیرمجموعه Tokens.com است، یک قطعه زمین یا همان LAND در دستنرالند را به مبلغ 2.43 میلیون دلار خریداری کرد. این مقدار بیش از دو برابر رکورد قبلی برای بزرگترین تصاحب زمین متاورس است.

زمین در دستنرالند را می توان با استفاده از یک رمزارز به نام MANA خریداری کرد که کاملاً غیرمتمرکز است. در واقع تمامی تراکنش های درون این دنیای مجازی با استفاده از MANA انجام می شود. فروشگاههایی برای خرید زمین، آواتارها و مواردی که کاربران برای ساختن دنیای خود به آن نیاز دارند ، وجود دارند. مالکیت ها از طریق بلاک چین اتریوم ردیابی می شوند و کاربران باید توکن های MANA خود را در یک کیف پول اتریوم نگه دارند. کیف پولهایی که پشتیبانی میشوند در سایت دسنترالند لیست شده است. در زمان نگارش این مقاله، یک MANA با قیمت 3.25 دلار معامله می شود.


متاورس و NFT


توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) شکل دیگری از دارایی های رمزنگاری شده هستند. برخلاف ارزهای دیجیتال، نمی‌توان آنها را با توکن‌های یکسان تقسیم یا مبادله کرد، هر توکن منحصربه‌فرد است. ارتباط اصلی بین متاورس و NFT ها به دارایی های دیجیتال و نحوه ارزش گذاری آنها مربوط می شود. متاورس به افراد این امکان را می دهد تا آثار هنری دیجیتال و دارایی های دیجیتال خود را در معرض نمایش و عرضه بگذارند و توسط NFT  اثبات مالکیت این افراد انجام میشود و میتوانند آنها را قیمت گذاری کنند.


متاورس چه مزایایی به همراه دارد؟


 با روند رو به رشد دورکاری، مردم بیشتر به فضاهای مجازی و شیوه های ارتباط دیجیتالی مانند ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس برای اجتماعی شدن و تعامل آنلاین متکی هستند. برای ارتقای تجربه دیجیتال موجود به سطح بعدی،  متاورس طیف وسیعی از قابلیت‌های دنیای واقعی را برای کاربران در یک دنیای سه بعدی همه جانبه به ارمغان می‌آورد. در زیر بعضی از مزایای کلیدی متاورس را بیان میکنیم.


1.به چالش های کار از راه دور می پردازد

متاورس این پتانسیل را دارد که تمام چالش های موجود در کار از راه دور را برطرف کند. این به مدیران اجازه می دهد تا به طور موثر با کارکنان ارتباط برقرار کنند، از جمله خواندن زبان بدن آنها و تعامل حضوری. علاوه بر این، کارفرما می تواند از طریق آواتارهای منحصر به فرد تیمش، بهره وری تیم خود را بررسی کند و مشکلاتی مانند اتلاف زمان و عدم  انجام کار مفید را حل کند.


2.دنیایی جدید و بدون محدویت برای فعالیت ها و تخصص های موجود

متاورس یک موهبت برای خیلی از تخصص های موجود محسوب میشود زیار دریچه ای به سوی رفع محدودیت های موجود در دنیای واقعی را به روی آن ها باز میکند. به عنوان مثال متخصصان مراقبت های بهداشتی و کادر پزشکی قبلاً به دلیل محدودیت های جغرافیایی قادر به ملاقات بیماران نبودند. در دنیای مجازی متاورس ، آنها با بیمار ارتباط برقرار می کنند و بینش روشنی نسبت به وضعیت سلامتی او دارند.


3. هیجان انگیزتر کردن بازی های آنلاین

اکثر بازی‌های متاورس امروزه دارای یک مدل اقتصادی غیرمتمرکز هستند که در آن توسعه‌دهندگان و ناشران مالکیت آیتم های دارایی درون بازی و حق توزیع این دارایی‌ها را دارند. در همین حال، ایده اجازه دادن به آواتارها برای کاوش در فضای مجازی گسترده برای بازیکنان هیجان انگیز است.


4. کسب تجربه: 

با متاورس، شما می‌توانید هر آن چه که می‌خواهید و هر کجا که می‌خواهید باشید. شما می‌توانید رویاهای خود را زندگی کنید. برای مثال، صبح تصمیم می‌گیرید که نقش بهترین راننده جهان را بازی کنید و بعد از ظهر می‌خواهید در سواحل فلورایدا به قایق سواری بپردازید. سفر ماجراجویی است، اما همه نمی توانند به دور دنیا سفر کنند. اینجاست که متاورس مفید واقع می شود و  به افراد اجازه می دهد تا به صورت مجازی از مکان هایی بازدید کنند که نمی توانند به صورت فیزیکی به آنجا بروند. با استفاده از قدرت ترکیبی متاورس ، AR و VR، دنیای مجازی پیشرفته ای در حال توسعه است که تجربه اول شخص را به کاربران ارائه می دهد.


5.ایجاد کسب و کارها و شغل های جدید:

با روی کار آمدن متاورس نه تنها شکل بعضی کسب و کارهای سنتی تغییر خواهد کرد، بلکه شغل های جدیدی نیز به وجود خواهند آمد و این فرصت های خوبی را برای افراد ایجاد خواهد کرد. شغل های نظیر وکیل هویت مجازی، طراح سفرهای رویایی، و مدیر طراحی خانه هوشمند از دسته ی این شغل ها هستند و با گسترش متاورس به شدت به تعداد آن ها افزوده خواهد شد.


6.امکان بازاریابی و برندینگ در متاورس:

وقتی که قرار است احتمالا به زودی میلیاردها نفر در این محیط مجازی ساکن شوند، آنگاه توجه ها برای خرید و فروش در آن فراوان خواهد بود. متاورس فرصتی عالی برای برندها فراهم می کند تا داستان های خود را بیان کنند. اگر بخواهیم بیشترین بهره را از این پلتفرم ها ببریم، باید رویکردهای کاملا جدیدی اتخاذ کنیم.برای مثال تبلیغات بیلبورد فضای آن به شبیه آنچه که زندگی واقعی هست و حتی فراتر از آن، ظاهر می‌شوند و برندها می‌توانند ، تبلیغات خود را در بیلبوردهای سطح شهر این دنیای مجازی در معرض نمایش قرار دهند. در حال حاضر برندهای زیادی از جمله Hyundai ، Nike ، Gucci ،  Coca-Colaوارد این حوزه شده اند.


7. ایجاد فضای نوین آموزشی 

آموزش الکترونیکی هزینه های زیادی را در تمامی سطوح آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی به همراه داشته است. بسیاری از مدارس وآموزشگاه ها از پلتفرم هایی مانند زوم برای ایجاد تعامل بین دانش آموزان و معلمان استفاده می کنند. اما متاورس به دانش آموزان و معلمان نوید یک تجربه یادگیری الکترونیکی واقعی و موثر را می دهد. در کلاس های متاورس افراد می توانند به عنوان آواتار در فضاهای مختلف از سالن سخنرانی گرفته تا آزمایشگاه و ... حرکت کنند و با فضای شبیه سازی شده دانشگاه در واقعیت مجازی آشنا شوند.



 روش کسب درآمد در متاورس:


1.سرمایه گذاری و خرید ملک در متاورس

2.خرید و فروش توکن های پروژه های متاورسی در بازار ارزهای دیجیتال

3. کسب درآمد از بازی کردن

4.مشاور املاک و مستغلات شدن در پروژه های متاورس

5. اجاره زمین در متاورس

6.تجارت الکترونیک در متاورس و تحویل در دنیای 

7. انجام پروژه های معماری و طراحی در متاورس

8. ایجاد گالری هنری دیجیتال و فروش به صورت NFT 

9. سرمایه گذاری در شرکت هایی که روی متاورس سرمایه گذاری کرده اند


مشکلات و معایب متاورس:


1.در دسترس نبودن برای همه

فناوری مورد نیاز برای دسترسی به متاورس در سطح متوسط تا پردرآمد قرار دارد. حتی در ابتدایی ترین مفاهیم متاورس، به یک اتصال اینترنتی سریع و ثابت همراه با دستگاهی توانمند که بتواند به آن دسترسی داشته باشد، نیاز دارد. با وجود استفاده گسترده از اینترنت، هنوز مناطقی وجود دارند که یا به اینترنت دسترسی ندارند یا دسترسی به اینترنت در آنها بسیار گران است. با توجه به این واقعیت که بسیاری از افراد نیز فاقد سخت افزار قدرتمند برای دسترسی به متاورس هستند، برای مردم دشوار است که حتی کمترین حالت لذت از آن را ببرند.

علاوه بر این، برای لذت کامل از متاورس، یک فرد در حالت ایده آل به یک هدست واقعیت مجازی، واقعیت افزوده یا واقعیت ترکیبی نیاز دارد. با این حال، این فناوری هنوز در مراحل اولیه خود است و قطعاً به اندازه کافی گسترده نشده است و مقرون به صرفه نیست که توسط همه خریداری شود. تا زمانی که این خدمات به راحتی در دسترس عموم مردم قرار نگیرد، متاورس یک رویا خواهد بود.


2.مشاهده بعضی رفتارهای بد 

رفتار افراد در اینترنت بسیار متفاوت از زندگی واقعی است. این حقیقتی است که هر کسی با هر نوع سابقه حضور در شبکه های اجتماعی آن را تایید خواهد کرد. بعضی کاربرها بی ادب هستند، تا حدی که به شما توهین میکنند. برای مثال، خرده فرهنگ ترول، که شامل آزار و اذیت عمدی مردم در اینترنت است، اشکال کاملا بدیع از شرارت را نشان داده است. اینترنت آنطوری که در حال حاضر وجود دارد و موضوعاتی که به حاشیه رانده می‌شوند، گاهی به عنوان «غرب وحشی» توصیف می‌شود. در حال حاضر برای افراد یا غول های فناوری، مسئولیت پذیری شخصی کمی وجود دارد. در حالی که این فناوری بدون شک فواید بسیار زیادی داشته است، اما به افراط گرایی، سرکوب، تفرقه و انتشار اطلاعات نادرست نیز کمک کرده است.

ظهور متاورس ممکن است به راحتی این پیامدهای منفی را تشدید کند زیرا مرتبه بزرگی آن بیشتر از اینترنت سنتی است. اگر یک توییت می تواند احساس وحشتناکی را ایجاد کند، تصور کنید چقدر بدتر می شود اگر همه افرادی که سر شما فریاد می زنند به طور تقریبا واقعی دیده شوند.


3.احتمال نقض حریم خصوصی

فیس بوک در حال حاضر از کاربران خواسته است که نام، آدرس و شماره تلفن واقعی خود را ارسال کنند. اخیراً این شرکت هنگامی که واتس اپ شرایط حریم خصوصی خود را به گونه ای تغییر داد که می توانست داده ها را جمع آوری و به شرکت مادر(فیسبوک) ارسال کند، مورد انتقاد قرار گرفت. اگرچه متا این موضوع را رد می کند، اما واتس اپ توسط مقامات حفاظت از داده ها در ایرلند 190 میلیون پوند جریمه شده است که دومین جریمه بزرگ GDPR است.

این موضوع احتمالاً با معرفی متاورس سخت‌تر می‌شود، به خصوص اگر هویت دیجیتالی ما منوط به واگذاری اطلاعات شخصی‌مان به شرکت‌های بزرگ فناوری و حامیان مالی آنها باشد.


4.اعتیاد و وابستگی به آن

اگر دنیای مجازی واقعاً آنقدر که قول داده اند، قانع کننده باشد، به ناچار اعتیاد آور خواهد بود. این مشکلی است که منحصر به متاورس نیست: برای دهه‌ها، طراحان بازی می‌دانستند که کدام اهرم‌ها را استفاده کنند تا ما را مجبور به کلیک کردن و بازی  کنند.

متاورس به طور قابل تصوری می‌تواند نوعی رفتار اجباری را با تأثیرگذاری بیشتر و درونی‌تر کردن پاداش، تقویت کند. به راحتی می‌توان فهمید که چگونه بازیکنان ممکن است شرطی شوند که بیشتر و بیشتر به دنیای مجازی بازگردند و در نهایت آن را به دنیای واقعی ترجیح دهند. 

برای مقابله با همه اینها، ممکن است از مردم خواسته شود که استفاده خود را محدود کنند، به سلامت دیجیتال خود علاقه داشته باشند، و هرازگاهی خود را به وسیله سم زدایی دیجیتالی درمان کنند.


5.از دست دادن ارتباط واقعی انسانی

در حالی که متاورس به طور بالقوه به شما امکان می دهد با میلیون ها کاربر در سرتاسر جهان صحبت کنید، آیا این کار جایگزین ارتباط واقعی انسانی شود؟ و سوال مهم تر اینکه آیا این درست است؟  نقطه ضعف بزرگ فناوری های همه جانبه دقیقاً همین است. غوطه وری. با قرار دادن یک هدست، کاربران به سرعت واقعیتی که در آن زندگی را می‌کنند فراموش می‌کنند و آنچه را که در مقابلشان قرار دارد، را با آغوش باز میپذیرند. از آنجایی که متاورس قصد دارد کاربران را به طور کامل جذب کند، می توان تصور کرد که مردم زمان بیشتری را در داخل آن صرف خواهند کرد تا خارج از آن!


بهترین پروژه ها و ارزهای دیجیتال متاورس:


آشنایی با بهترین پروژه های متاورس ازین جهت حائز اهمیت است که شما میتوانید با استفاده از روشهای کسب درآمدی که در بالا ذکر شد(مانند خرید و فروش توکن آنها در بازار ارزهای دیجیتال، خرید زمین، راه اندازی کسب و کار، کسب درآمد از بازی کردن و غیره) در آن ها کسب درآمد کنید.


1. Decentraland

اطلاعات و توضیح این پروژه در متن موجود است.


2. The Sandbox

The Sandbox عملا یک بازی بلاک چین در متاورس است که به کاربران اجازه می دهد دنیای مجازی را کشف کنند. دنیای مجازی در Sandbox شامل NFT ها، محیط های ایجاد شده توسط کاربر و همچنین محتواهای دیگر است. Sandbox به یک محیط پیچیده تبدیل شده است که از اتر و توکن اصلی آن، SAND، برای تقویت اقتصاد درون بازی استفاده می کند.

بازیکنان می‌توانند آواتارها و هویت‌های دیجیتالی خود را ایجاد کنند که می‌توانند آن‌ها را به یک کیف پول رمزارزی لینک کنند تا بتوانند  NFTها توکن‌های SAND و همچنین سایر دارایی‌های خود را مدیریت کنند. با کمک برنامه های قدرتمند، بازیکنان می توانند آیتم ها و بازی های مجازی خود را با پتانسیل اقتصادی انحصاری و به عنوان NFT ایجاد کنند.


3. Axie Infinity

Axie Infinity یک بازی نبرد مبتنی بر NFT است که توسط بلاک چین و اوراکل ها طراحی شده است. Axie Infinity به‌عنوان یک متاورس، نشان می‌دهد که چگونه یک بازی مجازی می‌تواند با فراهم کردن فرصتی برای بازیکنان برای به دست آوردن ارزش واقعی از یک بازی فراتر رفته و به چیزی شبیه دنیای واقعی ارتقا یابد. این یک بازی با استاندارد بازی برای کسب درآمد نیست، بلکه یک اقتصاد غیرمتمرکز متعلق به بازیکنان است، که در آن مشارکت کنندگان آنقدر پاداش دریافت می کنند که بسیاری از آنها این بازی را به عنوان منبع اصلی درآمد خود در نظر میگیرند. توکن این پروژه AXS نام دارد.


4. Bloktopia

این پروژه در اصل یک بازی VR متاورس است، که در آن شما باید در محیطی که شامل یک آسمان خراش است، بازی کنید. این آسمان خراش دارای 21 طبقه مختلف است که یادآور حداکثر عرضه 21 میلیون بیت کوین است. هدف آن ارائه یک مرکز در متاورس است که از آن برای مقاصد معاشرت، انجام کار، برگذاری و شرکت در رویدادها و بسیاری از فعالیت‌های دیگر استفاده کرد. Bloktopia از بلاک چین Polygon برای ارائه چهار قابلیت اصلی یادگیری، کسب درآمد، بازی و ایجادکردن استفاده می کند. توکن این پروژه Blok نام دارد.


5. Enjin

Enjin به دلیل قابلیت‌های منحصربه‌فردش، در این لیست حضور دارد. این یک پلتفرم بلاک چین است که به کاربران در ایجاد NFT کمک می کند تا بتوانند از آنها به عنوان آیتم های درون بازی استفاده کنند. Enjin با موفقیت کیت های توسعه نرم افزار یا SDK را برای تسهیل توسعه NFT های مبتنی بر اتریوم منتشر کرده است. از آنجایی که NFT ها به یک جنبه جدایی ناپذیر در متاورس تبدیل شده اند، Enjin تضمین می کند که یک پلت فرم امن برای ضرب NFT ایجاد کند.

قابل توجه ترین جنبه در مورد Enjin به عنوان یکی از برترین پروژه های بلاک چین متاورس، نقدینگی برای NFT ها است. به طور کلی،برای فروش NFT ها باید خریدار برای آنها پیدا کنید. اما اینجا می توانید Enjin NFT خود را به توکن های این پروژه یعنی ENJ تبدیل کنید و مقدار مورد نظر را برای NFT خود دریافت کنید. 


6. Star Atlas

احتمالاً یکی از خلاقانه ترین پروژه های متاورس، Star Atlas است. این یک متاورس جدید یک بازی است که بر پایه بازی‌های ویدیویی چندنفره، تصاویر و تجربیات بی‌درنگ، فناوری‌های مالی غیرمتمرکز و بلاک چین ساخته شده است. متاورس بازی Star Atlas به کاربران این امکان را می دهد که  دارایی های دیجیتالی مانند زمین، تجهیزات، کشتی ها و خدمه را خریداری کنند. علاوه بر این، Star Atlas همچنین دارای یک سیستم پولی درون بازی است که به نام POLIS شناخته می شود، که در درجه اول رویه های مختلف درون بازی را انجام می دهد. توکن اختصاصی این پروژه ATLAS نام دارد. با بسیاری از عملکردهای منحصر به فرد و تجربیات امیدوارکننده در فروشگاه، Star Atlas در آینده می تواند به جایگاه بهتری در بین پروژه های رمزنگاری متاورس ارتقا یابد.

shape