تتر Tether

تتر Tether

1401/02/16

تتر (USDT) چیست؟


تتر (USDT) یک رمزارز پایه مبتنی بر بلاک چین است که توکن‌های در گردش آن با مبلغی معادل دلار آمریکا  پشتیبانی می‌شوند و آن را به یک استیبل کوین با قیمتی معادل 1.00 دلار تبدیل می‌کند. استیبل کوین‌ها، ارزهای فیات سنتی مانند دلار، یورو یا ین ژاپن را که در یک حساب بانکی مشخص نگهداری می‌شوند، را دنبال می‌کنند.

توکن‌های تتر که توسط صرافی رمزارز BitFinex توسعه یافته‌اند، توکن‌های بومی شبکه تتر هستند و تحت نماد USDT معامله می‌شوند. در اکتبر 2021، USDT پنجمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار بود که بیش از 68 میلیارد دلار ارزش دارد.


موارد کلیدی:

● تتر (USDT) یک استیبل کوین است، نوعی از ارز دیجیتال که هدف آن ثابت نگه داشتن ارزش گذاری ارزهای دیجیتال است. 

●تتر توسط سرمایه گذارانی استفاده می شود که می خواهند از نوسانات شدید سایر ارزهای دیجیتال دوری کنند و در عین حال ارزش را در بازار کریپتو حفظ کنند.

● در آوریل 2019،  دادستان کل نیویورک، شرکت مادر تتر را به مخفی کردن زیان 850 میلیون دلاری متهم کرد.

●توکن‌های تترتحت نماد USDT معامله می‌شوند.


درک مفهوم تتر:


تتر به گونه ای از ارزهای دیجیتال به نام استیبل کوین ها تعلق دارد که برخلاف وجود نوسانات گسترده در قیمت سایر ارزهای رمزنگاری شده محبوب مانند بیت کوین و اتریوم، هدف آنها ثابت نگه داشتن ارزش گذاری ارزهای دیجیتال است. این امر باعث می شود که به‌ جای استفاده به‌عنوان واسطه سرمایه‌گذاری‌های سوداگرانه، ا‌ز آن به‌عنوان وسیله ای برای مبادله و شیوه ذخیره‌سازی ارزش استفاده شود. تتر به طور خاص به دسته استیبل کوین های دارای وثیقه فیات تعلق دارد. این بدان معناست که یک ارز فیات مانند دلار آمریکا، یورو یا ین، از هر رمزارز در گردش پشتیبانی می‌کند. سایر دسته‌های استیبل کوین شامل استیبل‌کوین‌های دارای وثیقه رمزنگاری‌شده، که از ذخایر ارزهای دیجیتال به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند، یا استیبل‌کوین‌های بدون وثیقه میشوند. استیبل کوین‌های غیر وثیقه‌ای، وثیقه ندارند، اما به روشی مشابه بانک ذخیره عمل می‌کنند تا باتوجه به وضعیت اقتصادی، عرضه لازم توکن‌ها را تامین کنند. تتر به طور خاص برای ایجاد پل لازم بین ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال و ارائه ثبات، شفافیت و حداقل هزینه تراکنش برای کاربران طراحی شده است که نسبت آن به دلار آمریکا متصل است و از نظر ارزش نسبت 1 به 1 را با دلار آمریکا حفظ می کند. با این حال، هیچ تضمینی توسط Tether Ltd برای هرگونه حق بازخرید یا مبادله Tethers با پول واقعی ارائه نشده است؛ یعنی تترها را نمی توان با دلار آمریکا مبادله کرد. 

بر اساس مطالعه‌ای که توسط CryptoCompare، ارائه‌دهنده داده‌های بازار ارزهای دیجیتال جهانی انجام شده است، معاملات بیت‌کوین به تتر همچنان دربرگیرنده اکثر بیت‌کوین‌های معامله شده به فیات یا استیبل کوین است. در فوریه 2021، 57 درصد از کل معاملات بیت کوین با USDT انجام شده است. تتر منبع اصلی نقدینگی برای بازار ارزهای دیجیتال است.

 تتر در جولای 2014 با نام RealCoin راه‌اندازی شد و در نوامبر توسط Tether Ltd.، شرکتی که مسئول حفظ مقادیر ذخیره ارز فیات است، به تتر تغییر نام داد.

                                                                                              

جنجال ها تتر :


در نوامبر 2017، تتر با سرقت کوین های آن به ارزش 31 میلیون دلار هک شد و پس از آن هارد فورک انجام شد. در ژانویه 2018، به مانع دیگری برخورد کرد زیرا ممیزی لازم برای اطمینان از حفظ ذخایر در دنیای واقعی هرگز انجام نشده بود. درعوض، اعلام کرد که راه خود را از شرکت حسابرسی جدا می‌کند و پس از آن توسط تنظیم‌کننده‌های قوانین برایش احضاریه صادر شد. نگرانی هایی در مورد اینکه آیا این شرکت که متهم به عدم شفافیت است،ذخایر کافی برای حمایت از کوین هایش را دارد یا خیر فراگیر شده است.&;

در آوریل 2019، لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک، شرکت مادر Tether Ltd یعنی iFinex Inc و اپراتور صرافی ارزهای دیجیتال Bitfinex را متهم کرد که ضرر 850 میلیون دلاری سرمایه‌گذاری مشترک مشتریان و شرکت‌ها را از سرمایه‌گذاران مخفی کرده است. پرونده های دادگاه می گوید که این وجوه بدون قرارداد یا توافق به یک نهاد پانامایی به نام Crypto Capital Corp داده شده است تا به درخواست های برداشت وجه مشتریان رسیدگی کند. ظاهراً Bitfinex حداقل 700 میلیون دلار از ذخایر نقدی تتر را برداشت کرده است تا شکاف پس از گم شدن پول را پنهان کند. 

در بیانیه ای، این شرکت ها گفتند که این پرونده ها "با نیت بد نوشته شده اند و مملو از ادعاهای نادرست هستند. برعکس، به ما اطلاع داده شده است که این مبالغ سرمایه رمزارز گم نشده اند، بلکه در واقع توقیف و محافظت شده اند. ما فعالانه روی استفاده از حقوق مان و راه حل‌های آزادسازی آن وجوه تلاش کرده و می‌کنیم. متأسفانه، به نظر می‌رسد دفتر دادستان کل نیویورک قصد دارد این تلاش‌ها را به ضرر مشتریانمان تضعیف کند."

توکن‌های تتر را می‌توان در صرافی‌های محبوبی مانند Binance ،CoinSpot، BitFinex و Kraken خرید و فروش کرد. 


تتر برای چه مواردی استفاده می شود؟


تتر برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال مفید است زیرا راهی برای جلوگیری از نوسانات شدید سایر ارزهای دیجیتال ارائه می دهد. علاوه بر این، داشتن USDT (در مقابل دلار آمریکا) هم هزینه‌های تراکنش و هم تأخیرهایی که انجام معاملات در بازار کریپتو را مختل می‌کند را حذف می‌کند.


چگونه تتر(USDT) بخرم؟


جهت خرید تتر وارد سایت paywm.net شوید و پس از ثبت نام میتوانید اقدام به خرید تتر نمائید.


هدف توکن تتر چیست؟


تتر (USDT) راهی را برای سرمایه گذاران ارائه می دهد تا از نوسانات شدید سایر ارزهای دیجیتال جلوگیری کنند. با انتقال ارزش به USDT، یک معامله گر میتواند خطر قرار گرفتن در معرض افت ناگهانی قیمت ارزهای دیجیتال را کاهش دهد. همچنین انتقال بیت کوین به تتر به جای دلار آمریکا بسیار سریعتر و ارزانتر است.           

                      

آیا تتر یک استیبل کوین است؟


;بله، تتر اولین و شناخته شده ترین استیبل کوین در دنیای ارزهای دیجیتال است. سایر استیبل کوین ها عبارتند از USD True (TUSD)، Pazos Standard (PAX) و USD Coin(USD)


چگونه تتر در 1 دلار باقی می ماند


در حالی که تتر قبلاً به زیر 1 دلار کاهش یافته است  (و به بالای 1 دلار رسیده است)، استیبل کوین میتواند ارزش خود را حفظ کند زیرا به صندوق ارز فیات منطبقش متصل است و 100٪ توسط ذخایر تتر پشتیبانی می شودسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر پیشنهادات اولیه کوین ("ICO") بسیار پرخطر و بر اساس گمانه زنی است و این مقاله توصیه ای از طرف Investopedia یا نویسنده برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایر ICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فرد منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود. Investopedia هیچ گونه تضمین یا ضمانتی در مورد صحت یا به روز بودن اطلاعات موجود در اینجا نمی دهد. در تاریخ نگارش این مقاله، نویسنده صاحب ارز دیجیتال نیست.


مزیت تتر چیست؟


شفافیت

معامله بدون ترس

ارز فیات

خدمات مشتریان 24 ساعته در طول هفته

قابل اعتماد و ایمن

امروزه تتر یک ارز دیجیتال محبوب است. دلایل متعددی مردم را به سمت این ارز می کشاند. این ارز در صدر  15 ارز دیجیتال برتر جهان در نظر گرفته می شود. در ادامه به اثبات محبوبیت این ارز فیات پرداخته شده است.


شفافیت


یکی از مهمترین مزایای کوین تتر این است که شفافیت مورد نیاز را به دنیای ارزهای دیجیتال آورده است. اغلب مردم به دلیل مشکل شفافیت، در سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال تردید دارند. با این حال، مزیت توکن های تتر این است که دلار آمریکا از این کوین ها پشتیبانی می کند. علاوه بر این، قیمت یک نماد معادل یک دلار است که هر گونه شک و تردید را در ذهن خریدار از بین می برد و  به خوبی از هزینه کوین هایی که خریداری می کند آگاه است. علاوه بر این، تتر قول داده است که هر چند وقت یکبار ذخیره کوین ها را کنترل و مدیریت کند که شفافیت را نیز افزایش می دهد. این شرکت جزئیات تمام کوین ها را در تراکنش‌ها به صورت عمومی به اشتراک می‌گذارد که باور مردم به ارز دیجیتال را تأیید می‌کند. این ارز به یک ارز واقعی جهانی گره خورده است، بنابراین نوسان ندارد و یا در برابر نوسانات محافظت می شود.


معامله بدون ترس

شنیدن داستان هایی در مورد اینکه مردم پس از سرمایه گذاری پول خود در کوین های رمزنگاری شده، غمگین و نگران می شوند، معمول است. از آنجایی که این صنعت کاملاً نامطمئن است و هر اتفاقی در هر روز ممکن است، بنابراین باید در هنگام قرار دادن پول خود برای خرید کوین مراقب باشید. با این حال، در مورد تتر، نباید نگران افت و خیزهای ناگهانی  بازار بود. ارزش کوین تتر در حال حاضر ثابت شده که معادل 1 دلار (USDT) است. و ارزش آن ثابت خواهد ماند و هر اتفاقی در بازار بیفتد تغییر نخواهد کرد.

تنها هدف کوین تتر حفظ ارز و ارزش آن و در صورت لزوم استفاده از آن برای خرید یک ارز دیجیتال دیگر است. این مورد یکی از مزایای قابل توجه تتر به حساب می آید. با این حال، کسانی که به دنبال کسب درآمد فوری هستند یا می‌خواهند در کوتاه‌مدت ثروتمند شوند، باید از سرمایه‌گذاری در کوین تتر اجتناب کنند چون کسب سود در این نوع ارز محدود است. زیرا قیمت این سکه با دلار آمریکا مرتبط است و نمی‌تواند از 1 دلار فراتر رود بنابراین نمی‌توانید به سرعت از آن درآمد کسب کنید.


ارز فیات

تتر برخلاف سایر کوین های بازار کریپتو که برای خرید و فروش در دنیای آنلاین استفاده میشود، یک ارز فیات است، بنابراین میتوانید از آن به صورت الکترونیکی نیز استفاده کنید که این عالی است.

یکی دیگر از مزایای کوین های تتر این است که به جای استفاده از یک پلتفرم جدید توسعه یافته، از یک شبکه بلاک چین بیت کوین استفاده می کنند که قبلاً تست و ایمن شده است. تتر به کاربران احساس امنیت می دهد که پول آنها در دستانی امن است. از آنجایی که می دانیم بلاک چین یک فناوری بسیار امن است و نفوذ به این سیستم بسیار سخت است. بنابراین، لازم نیست خیلی نگران کوین های خود باشید.

خدمات مشتریان

شرکت تتر تیمی از کارشناسان را استخدام کرده است که در هر مرحله به شما کمک خواهند کرد. خدمات مشتریان 24 ساعته در کل هفته عالی و معقول است. اگرچه تا این لحظه آنها فقط از زبان انگلیسی پشتیبانی می کنند. علاوه بر این، هزینه کمی وجود دارد که باید پرداخت کنید، اما اگر کوین ها را از کیف پول تتر به کیف پول دیگر انتقال می‌دهید، نیازی به پرداخت چیزی ندارید.

قابل اعتماد و ایمن

تتر روی شبکه بلاک چین کار می کند که آن را به یکی از امن ترین سیستم ها تبدیل می کند. بنابراین، هنگام خرید یا فروش کوین در شبکه، لازم نیست نگران امنیت باشید. علاوه بر این، این شرکت همچنین به دستورالعمل های KYC و AML پایبند است که امنیت آن را بیشتر تقویت می کند. از این رو، هر فردی که می خواهد حساب کاربری داشته باشد، ملزم به ارائه اسناد KYC و AML است. در صورتی که موفق به انجام این کار نشدید، معامله در پلتفرم غیرممکن است. با این حال، برخی از کارشناسان این را یک نقطه ضعف می دانند.

معایب تتر و نقاط ضعف آن:


پروژه متمرکز:

 برخلاف اصول ارزهای دیجیتال، USDT کاملاً حول یک شرکت متمرکز است و از کاربر می‌خواهد که به او اعتماد کند. علاوه بر این، این شرکت قبلاً در مورد "پشتیبانی دلاری یک به یک" خود دروغ گفته است.



روابط بانکی نامشخص و وضعیت نظارتی:

شرکت تتر از ابتدای کار و در طول عمر خود، چندین بار از یک شریک بانکی و حوزه قضایی نظارتی به دیگری تغییر کرده است و نگرانی‌هایی را در مورد مشروعیت و جایگاه قانونی پروژه ایجاد کرده است.


ریسک نسبی:

 شرکت تتر در سابقه خود بیان کرده است که نگه داشتن هر USDT هیچ حق قانونی قانونی برای داشتن یک دلار آمریکا برای دارنده ندارد. کاربران همچنین به روابط تتر با بانک ها، خارج از استانداردهای بالایی که در ایالات متحده اعمال می شود، متکی هستند.



انواع تتر (انواع شبکه تتر):


Omni Tether 

در اواخر سال 2014 با نام Realcoin ساخته شد. پروتکل Omni امکان ایجاد "توکن" در شبکه بیت کوین را فراهم کرد و با استفاده از این فرآیند اولین سکه ها در اکتبر همان سال ضرب شدند. با این حال، نام آن در پایان نوامبر آن سال به"Tether" تغییر پیدا کرد. 


ERC20 Tether

این توع تتر در شبکه ی اتریوم کار میکند. استفاده از این شبکه اولین انتقال تتر از پروتکل Omni بود که در اواخر سال 2017 اتفاق افتاد. از آنجایی که اتریوم یک شبکه بسیار فعال و محبوب است، ادغام قراردادهای هوشمند برای ایجاد یک توکن نسبتاً ساده، یک گام طبیعی برای Tether بود. این تتر آنقدر محبوب شده است که تا پایان سال 2019، اکثریت قریب به اتفاق Tether ها از لایه Omni خارج شده و به اتریوم منتقل شده اند و این موضوع نشان می دهد که اکثر معامله گران نسخه جدید و برتر این دارایی را ترجیح می دهند.


TRC20 Tether

در مارس 2019، شراکتی اعلام شد که منجر به انتقال USDT به بلاک چین TRON می‌شد و ادعا می‌کرد که این سریع‌ترین شکل تتر تا کنون خواهد بود و هیچ هزینه انتقالی ندارد.  به لطف همکاری جاستین سان، خالق TRON با Poloniex، این شکل از تتر به سرعت در صرافی ها اضافه شد. با وجود این، نسخه TRC20 تتر تا به امروز یکی از نسخه های کوچکتر و کمتر مورد استفاده باقی مانده است و اخیراً به نظر می رسد که برخی از  USDTها که در ابتدا به TRON منتقل شده بودند، از آن زمان به شبکه اتریوم بازگردانده شده اند. 


EOS Tether

این جدیدترین و کوچکترین نسخه از Tether است که در ماه می 2019 معرفی شد.  این تتر مشابه نسخه های اتریوم و ترون است، و دوباره ادعا می‌کند که مزایای شبکه EOSIO ، هزینه‌های تراکنش را حذف می‌کند و به تولیدکنندگان بلوک اجازه می‌دهد تا قدرت محاسباتی بیشتری را برای پردازش تراکنش‌ها صرف کنند، که این باید سرعت انتقال USDT را به طور چشمگیری بهبود دهد. با این وجود، به ندرت از این شکل از Tether استفاده میشود.



کارمزد انتقال تتر در شبکه های مختلف


کارمزد شبکه تتر متغیر است و در نسبت به شرایط متفاوت خواهد بود. اگر تترهای خود را در شبکه Omni ذخیره می کنید باید این موضوع را بدانید که این شبکه کند است و کارمزدهای بالایی هم دارد. گاهی اوقات دیده شده است که هزینه انتقال شبکه Omni برای تتر می تواند به 30 دلار و حتی بالاتر برسد.


هزینه های USDT در شبکه اتریوم بسیار کمتر از شبکه Omni است. کارمزد انتقال تتر در شبکه اتریوم معمولا کمتر از 5 دلار است اما با افزایش میزان تراکنش ها در شبکه اتریوم و همچنین افزایش قیمت اتریوم، این مبلغ می تواند از 5 دلار نیز فراتر رود.


اما اگر از شبکه ترون برای انتقال تترهای خود استفاده می کنید، هزینه آن حدود 0.1 تا 0.2 Tether است. به بیان دیگر هزینه انتقال تتر از طریق شبکه ترون در حال حاضر حدود 10 تا 20 سنت است. اما این مبلغ همیشه ثابت نیست و با افزایش قیمت ترون و افزایش تراکنش ها در شبکه ترون ممکن است از این مقدار بیشتر شود.


کارمزد معامله تتر


در جدول زیر نرخ کارمزد معامله تتر در برخی از صرافی های معروف آمده است. 

کارمزد معامله    صرافی

0.1%    Binance

0.75%    BitTrex

0.1%    Bitfinex

0.4%    Crypto.com

0.02%    FTX

0.2%    Gate.io

0.2%    Huobi

0.16%    Kraken

0.1%    Kucoin

0.08%    OKEx

0.145%    Poloniex



چگونه بفهمم از کدام نوع تتر استفاده می کنم؟


خوب، با انواع تتر آشنا شدید، اما چگونه می دانید که با کدام یک کار می کنید؟ اگر خوش شانس باشید، صرافی نوع آن را نمایش خواهد داد. گاهی اوقات، نوع این دارایی در صرافی به وضوح علامت گذاری می شود، به خصوص اگر صرافی از چندین نوع تتر استفاده کند. متأسفانه، بیشتر صرافی‌ها فقط از یک نوع تتر استفاده می‌کنند، و اغلب فقط با عنوان «USDT» مشخص می‌شود.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید در مورد نوع تتر مورد استفاده خود مطمئن شوید این است که به آدرس مرتبط با کیف پول آن نگاه کنید. به یاد داشته باشید، همه شکل های تتر فقط توکن‌هایی روی بلاک‌چین‌های زیربنایی هستند، بنابراین آدرس‌ها همیشه آدرس‌های معتبری برای آن زنجیره‌های بلاک هستند. 

برای مثال Omni Tether دقیقاً شبیه یک آدرس بیت کوین خواهد بود، بنابراین چیزی شبیه به این است:

1EKrH8VvrXEz5jEUbHBGeQdvwhBY73UaNe

توجه داشته باشید که آدرس های بیت کوین همیشه با 1، 3 یا bc1 در ابتدا شروع می شوند. این برخلاف آدرس‌های اتریوم است که نمونه‌ای از آن به شرح زیر است:

0x643B079a9706d62F56CC1c9904F0E7ffE3111236

نکته کلیدی در اینجا این است که آدرس اتریوم همیشه با 0x شروع می شود. در همین راستا، آدرس‌های TRON را داریم که دارای ویژگی متمایز آن هستند که همیشه با T بزرگ شروع می‌شوند. مانند:

TAVXrv4yVyzMq6VqTYgmd8e1zazJ2r2Pkp

در حالی که در نگاه اول همه اینها فقط اعدادی تصادفی هستند، به سرعت هر یک را می توان با نحوه شروع آنها تشخیص داد. از آنجایی که هر یک فقط می تواند به روشی خاص شروع شود، هیچ دلیل واقعی برای سردرگمی وجود ندارد. اگر تتر به یک آدرس کیف پول ارسال می کنید که 0x شروع می شود، اما آدرس کیف پول ارسالی شما با 3 شروع می شود، با خود فکر نکنید "شاید درست کارکند؟" زیرا اینگونه نخواهد شد.



بهترین کیف پول ها برای تتر


لجر (Ledger)

امن ترین راه برای ایمن نگه داشتن USDT شما نگهداری آن در کیف پول سخت افزاری است. کیف پول سخت‌افزاری کوین های شما را به صورت آفلاین نگه می‌دارد و سرقت آنها را غیرممکن می‌کند، مگر اینکه شخصی به کیف پول شما دسترسی فیزیکی پیدا کند. 

لجر دارای دو مدل کیف پول است که از تتر و بیش از 1200 دارایی ارز دیجیتال اضافی پشتیبانی می کند. مدل S و مدل X هر دو پشتیبانی USDT را ارائه می دهند، تفاوت اصلی این است که مدل X می تواند از طریق تلفن همراه شما نیز کنترل شود.

ترزر (Trezor)

ترزر یکی دیگر از تولیدکنندگان کیف پول سخت افزاری است که از تتر پشتیبانی می کند. دو مدل از ترزر موجود است: TREZOR One و TREZOR Model T. مدل T مدل جدیدتر است که دارای صفحه نمایش لمسی است. 

کیف پول های ترزر فقط با کامپیوترهای رومیزی سازگار هستند.


کوینومی (Coinomi )

کوینومی یک کیف پول نرم افزاری چند ارزی و چند پلتفرمی است که به شما امکان ذخیره بیش از 1500 دارایی ارزهای دیجیتال از جمله USDT را می دهد. این کیف پول کاربر پسند است، با یک عملکرد مبادله داخلی، می توانید دارایی فعلی خود را به USDT و برعکس تبدیل کنید. کوینومی برای iOS، Android، Windows، Mac و Linux در دسترس است.


اکسدس (Exodus )

اکسدس یک کیف پول نرم افزاری برای ارزهای دیجیتال با طراحی زیبا است که می تواند بیش از 100 دارایی رمزنگاری شده مختلف از جمله تتر را در خود جای دهد. اگر به تازگی با رمزنگاری شروع بکار کرده اید اکسدس به شما توصیه می شود زیرا برای مبتدیان بسیار مناسب است. اکسدس همانند کوینومی برای iOS، Android، Windows، Mac و Linux در دسترس است.


رابط وب تتر( Tether)

دانستن این موضوع حایز اهمیت است که خود شرکت تتر هم رابط وب اختصاصی خود را برای نگه داشتن Tether ارائه می دهد. این رابط به این علت که فقط از Tether پشتیبانی می کند و از هیچ ارز دیگری پشتیبانی نمی کند ، خیلی توصیه نمی شود. علاوه بر این، این سرویس در گذشته به دلیل هک 30 میلیون دلاری USDT به حالت تعلیق درآمده بوده است.


shape