اصطلاحات فارکس

اصطلاحات فارکس

1401/04/03

مقدمه


دانستن مباحث روز و اصطلاحات رایج مورد استفاده در بازار فارکس گامی مهم به سوی داشتن معاملاتی متفکرانه و موثر است. اگر می خواهید در مورد اصطلاحات ضروری فارکس که به شما در معاملاتتان کمک می کند اطلاعات خوبی داشته باشید، به خواندن این متن ادامه دهید.


اول از همه شما باید مبانی Foreign exchange را یاد بگیرید و با آن که به صورت مخفف و با عنوان فارکس (Forex) یا FX شناخته می شود آشنا شوید. فارکس بازاری است که به مبادله یک ارز با ارز دیگر می پردازد. به عنوان مثال EUR/USD (یورو - دلار آمریکا)، USD/JPY (دلار آمریکا - ین ژاپن) و GBP/USD (پوند انگلیس - دلار آمریکا) از جفت ارزهای قابل معامله در فارکس هستند. متأسفانه، همه چیز انقدر ساده نیست و گاهی اوقات می تواند بسیار پیچیده باشد. بنابراین، قبل از بررسی جفت ارزها، باید با برخی از اصطلاحات رایج در دنیای فارکس آشنا شوید. درک این اصطلاحات اولین گام برای توسعه استراتژی معاملاتی شماست.


اصطلاحات پایه در فارکس


در اینجا لیستی از اصطلاحات اساسی است که اغلب در صنعت معاملات فارکس می شنوید را آورده ایم:


  • پیپ(Pip) :به طور کلی کمترین و کوچکترین میزان افزایشی است که در آن یک جفت ارز قیمت گذاری می شود. پیپ ها برای اندازه گیری مقدارحرکت در یک جفت فارکس استفاده می شوند. قیمت پیپ ها با توجه به زمان معامله و مقداری که معامله می شود قابل تغییر است.


  • Bid : قیمتی است که بازارساز یا کارگزار مایل به خرید جفت ارز در آن قیمت است و در واقع قیمت پیشنهادی آن ها است. ارزش جفت ارز زیربنایی بر قیمت Bid تأثیر می گذارد.
  • Ask : قیمتی که بازارساز یا کارگزار مایل به فروش جفت ارز است که بر اساس ارزش جفت ارز پایه است.
  • اسپرد(Spread): تفاوت بین قیمت های خرید/فروش (Bid/Ask) ارائه شده به معامله گران در پلت فرم معاملاتی است. وقتی ارائه‌دهنده CFD اسپردهای کمتری نسبت به رقبای خود ارائه می‌دهد، این بدان معناست که معامله‌گران می‌توانند از تفاوت کمتری بین قیمت خرید و فروش جفت معاملاتی اصلی برخوردار شوند. از اسپرد می توان برای اندازه گیری نقدینگی بازار استفاده کرد. 
  • توضیح: در امور مالی، CFD که مخفف contract for difference است، به معنی قرارداد مابه‌التفاوت است. یک توافقنامه الزام‌آور قانونی بین دو طرف است که معمولاً به عنوان «خریدار» و «فروشنده» توصیف می‌شود و تصریح می‌کند که خریدار تفاوت بین ارزش فعلی یک دارایی و ارزش آن را در زمان قرارداد را به فروشنده پرداخت خواهد کرد.
  • پایه(Base) : اولین ارز در یک جفت ارز است که به عنوان نامگذار نیز شناخته می شود. به عنوان مثال، هنگام معامله جفت USD/CAD، USD پایه است.
  • مظنه (Quote): دومین ارز در یک جفت ارز است که به عنوان مخرج نیز شناخته می شود، بنابراین، هنگام معامله USD/CAD، CAD به عنوان مظنه در نظر گرفته می شود.
  • اهرم(Leverage) : وسیله ای برای به دست آوردن موقعیتی برای معامله ی مقادیر بیشتری از ارز بدون نیاز به پرداخت ارزش کامل معامله است. اهرم به طور موثر به شما این امکان را می دهد تا مقادیر بیشتری را با سرمایه کمتر معامله کنید. به عنوان مثال، اهرم 1:50 به این معنی است که می توانید از مارجین اولیه 200 دلار برای باز کردن معامله ای به ارزش 10000 دلار استفاده کنید. استفاده از اهرم می تواند تا حد زیادی سود شما را افزایش دهد، اما همچنین می تواند ضرر شما را نیز افزایش دهد.


اصطلاحات معامله در فارکس


فراتر از فارکس، بازار یک حوزه چندوجهی و پر از اصطلاحات بی پایان است که معامله گران باید از آنها آگاه باشند تا بتوانند بهترین حرکات تجاری ممکن را انجام دهند. به همین دلیل است که برای کمک به درک بهتر بسیاری از مفاهیم و اصطلاحات فنی، خلاصه ای از اصطلاحات اصلی بازار را جمع آوری کرده ایم تا آن ها را به خاطر داشته باشید:


  • بازار خرسی: بازاری در حال نزول است، جایی که معامله‌گران انتظار دارند قیمت‌ها کاهش یابد، که نشان‌دهنده فروش بیشتر خواهد بود. (همچنین به عنوان "شورت" شدن معاملات نیز شناخته می شود)
  • بازار گاوی: بازاری که در حال رشد و افزایش قیمت است، که در آن معامله گران مشتاق هستند تا معاملات لانگ خود را افزایش دهند. به عنوان مثال در سال 2022، NVIDIA وارد یک بازار صعودی و گاوی شد و ارزش آن افزایش یافت، که بسیاری از معامله گران را ترغیب کرد که در سهام آن سرمایه گذاری کنند.
  • کارگزار(بروکر) : واسطه ای برای معامله گران و مؤسسات مالی برای انجام معاملات است.
  • فدرال رزرو:  بانک مرکزی رسمی برای تنظیم فعالیت های اقتصادی در ایالات متحده است و اغلب به اختصار "Fed" خوانده می شود. فدرال رزرو قصد دارد با تأثیرگذاری بر نرخ بهره، تورم را کنترل کند. زمانی که تورم خیلی بالا باشد، فدرال رزرو معمولا نرخ های بهره را افزایش می دهد تا سرعت تورم را کم کند و تورم را پایین بیاورد.
  • تولید ناخالص داخلی (GDP) : مجموع کل فعالیت های اقتصادی یک کشور است و منعکس کننده سلامت کلی اقتصاد آن کشور می باشد.
  • تورم : نرخ افزایش قیمت کالاها و خدمات در اقتصاد ملی یا دولتی است. نرخ تورم می تواند جفت ارزها و سایر دارایی های قابل معامله را با کم یا زیاد شدن ارزش آنها تحت تأثیر قرار دهد.
  • نوسانات ارز : به نوسانات قیمت یک بازار اشاره دارد. هر چه تحرکات قیمت بیشتر باشد، بازار نوسان بیشتری را تجربه خواهد کرد. به عبارت دیگر، این معیاری است برای اینکه حرکت قیمت آن چقدر چشمگیر یا غیرقابل پیش بینی است. این فاکتور به طور کلی نشان دهنده این است که معامله یک جفت ارز چقدر می تواند مخاطره آمیز باشد.
  • نرخ بهره:  نرخ بهره ای است که در ازای وام گرفتن از بانک یا ارائه دهنده اعتبار اعمال می شود. به طور کلی، بانک های مرکزی سطوح نرخ های بهره را کنترل می کنند که این برای قدرت یا ضعف یک ارز بسیار مهم است. نرخ‌های بهره می‌توانند بر ارزش ارزها تأثیر بگذارند، به‌عنوان مثال، دلار آمریکا به دلیل افزایش نرخ‌های بهره و کاهش عرضه توسط فدرال رزرو تمایل به افزایش دارد. بنابراین، معامله گران فارکس باید از نحوه تعیین نرخ بهره هر کشور در هنگام معامله یک جفت ارز خاص آگاه باشند، زیرا هر ارز دارای نرخ های بهره متفاوتی است که توسط بانک های مرکزی مختلف تعیین می شود. نرخ بهره برای ارزهای پرمعامله توسط بانک ها و سازمان های زیر تعیین می شود:


  • نرخ بهره دلار آمریکا توسط نرخ صندوق های فدرال تعیین می شود.
  • یورو توسط نرخ پیشنهادی بین بانکی یورو (EURIBOR) تعیین می شود.
  • GBP از میانگین شاخص استرلینگ (SONIA) پیروی می کند.
  • CHF از نرخ های مرجع سوئیس (SARON) تبعیت می کند.
  • ین ژاپن از نرخ پیشنهادی بین بانکی توکیو (TIBOR) پیروی می کند.


شاخص ها و گزارش ها


برای اینکه از تحرکات بازار حداکثر استفاده را ببرید و سعی کنید حرکت معاملاتی بعدی خود را طبق یک پیش بینی انجام دهید، عاقلانه است که به شاخص های نمودار و گزارش های اقتصادی مراجعه کنید. شاخص‌های نمودار و گزارش‌های اقتصادی می‌توانند بر دارایی‌های مختلف مانند ارزها و کالاها تأثیر بگذارند. شما می توانید همه اطلاعات کلیدی منتشر شده را در تقویم اقتصادی پیدا کنید و همچنین بسیاری از ابزارهای مختلف نموداری در پلتفرم های مختلف موجود است. در اینجا موارد اصلی آن ها که باید با آنها آشنا شوید آورده شده است:


  • RSI (شاخص قدرت نسبی):از این شاخص معمولاً در یک بازه زمانی دو هفته ای استفاده می شود، RSI یک شاخص فنی است که نشان می دهد یک دارایی بیش از حد خرید شده یا بیش از حد فروخته شده است.مقدار آن از 1 تا 100 متغیر است. RSI قدرت یا ضعف یک دارایی اساسی را در گذشته و حال نشان می دهد.
  • CCI (شاخص کانال کالا) : اندازه گیری میزان تغییرات آماری از یک میانگین تعریف شده است، مقدار آن در بازه ی 100- تا 100+ است. CCI برای ردیابی شرایط و روندهای قوی بازار استفاده می شود.
  • MACD (میانگین متحرک همگرایی/ واگرایی) : یک شاخص معاملاتی فنی است که میانگین های متحرک را شناسایی می کند و به نمایش روندهای بالقوه جدید صعودی یا نزولی در بازار کمک می کند. MACD برای نشان دادن روند بالقوه اشباع خرید یا فروش بیش از حد بازار استفاده می شود.
  • همبستگی : رابطه متقابل بین دو دارایی است که نشان می دهد چقدر شبیه (یا غیر مشابه) با یکدیگر هستند. مقدار همبستگی ها بین +1 و -1 است.
  • CPI (شاخص قیمت مصرف کننده) : یک روش اندازه گیری رایج تورم است که به ردیابی قیمت کالاها و خدمات کمک می کند. همچنین می توان از آن برای ردیابی تغییرات پولی، تورم و حقوق و دستمزد استفاده کرد و معمولاً به صورت ماهانه اندازه گیری می شود.
  • PMI (شاخص تولید) : شاخصی از قدرت نسبی صنعت تولید و خدمات است. PMI برای تقسیم‌بندی شرایط بازار به دسته‌های افزایشی، کاهشی یا پایدار استفاده می‌شود، بنابراین منعکس کننده نوسانات حال و آینده است.
  • QE (تسهیل کمی) :بیان کننده فرآیند تزریق پول به بازار برای کمک به اقتصاد گسترده‌تر برای جلوگیری از رکود است. بانک‌های مرکزی مانند فدرال رزرو از QE برای کاهش نرخ بهره استفاده می‌کنند و دسترسی آسان‌تر به وام‌ها را برای مشتریان فراهم می‌کنند.


برخی اصطلاحات بیشتر مربوط به فارکس


علاوه بر اصلاحات فارکس که در بالا مورد بررسی قرار گرفت، لیست زیر شامل اصطلاحات اصلی است که ممکن است در پلتفرم های معاملاتی با آن ها روبرو شوید و دانستن آن ها برای معاملات شما مفید خواهد بود، به خصوص اگر می خواهید یک استراتژی معاملاتی بسازید.


  • Stop Loss Order: یک سفارش بازار است که از آن برای بستن یک پوزیشن در ضرر پس از رسیدن به یک سطح خاص و تعیین شده استفاده می شود.
  • Close at Profit Order : یک سفارش بازار است که از آن برای بستن یک پوزیشن در سو پس از رسیدن به یک سطح خاص و تعیین شده استفاده می شود.
  • تحلیل بنیادی :  برای پیش‌بینی اینکه جفت ارز به کدام سمت حرکت می‌کند از آن استفاده می شود و بر داده‌های اقتصادی و سیاسی گسترده‌ تکیه دارد. معامله گرانی که از این نوع تجزیه و تحلیل استفاده می کنند معمولاً تأثیرات تغییرات اقتصادی بزرگ بر ارزش جفت ارزها را می سنجند.
  • تحلیل تکنیکال : برای پیش بینی اینکه جفت ارز  مورد نظر به کدام سمت حرکت می کند از آن استفاده می شود و بر الگوهای نموداری (عملکرد گذشته) تکیه دارد.
  • جفت‌های اصلی (یا عمده‌ها) : فهرستی از پرمعامله‌ترین جفت ارزها در جهان است. این ارزها بزرگترین سهم بازار را تشکیل می دهند و همه آنها مانند EUR/USD، GBP/USD، USD/CHF و USD/JPY در برابر USD قیمت گذاری و معامله می شوند.
  • جفت‌های فرعی (یا جزئی‌ها) : جفت ارزهایی هستند که نه به اندازه ارزهای عمده معامله می‌شوند و نه نقدینگی شان اندازه آن ها است. این جفت ارزها گاهی اوقات به عنوان جفت های عجیب نیز شناخته می شود، مانند AUD/JPY.
  • جفت ارز متقابل (کراس) : جفت ارزهایی که شامل USD نیستند. کراس های محبوب عبارتند از یورو به پوند (EUR/GBP)، یورو به فرانک سوئیس (EUR/CHF) و دلار استرالیا به ین ژاپن (AUD/JPY).


سخن آخر


اینها تنها برخی از اصطلاحات اساسی هستند که باید قبل از معامله جفت ارز فارکس بدانید. هزاران مورد دیگر وجود دارد، و برخی از آنها بیشتر از بقیه مورد استفاده شما خواهند بود و بستگی به ارزهایی که می خواهید معامله کنید و نوع معاملاتی که قصد انجام آن را دارید ، خواهد داشت. با دانستن این اصطلاحات اولیه و کاربردی و ورود به بازار معاملات در فارکس، به مرور اصلاحات تخصصی تری را نیز یاد خواهید گرفت.

shape