توکن FTT

توکن FTT

1401/04/03

مقدمه


FTX یک صرافی ارز دیجیتال است که در سال 2018 راه اندازی شد که معاملات OTC، آپشن و معاملات فیوجرز (آتی) را ارائه می دهد. معاملات(Over-the-counter) OTC یا خارج از بورس مستقیماً بین دو طرف و بدون نظارت صرافی انجام می شود و نقطه مقابل تجارت مبادله ای است که از طریق صرافی ها انجام می شود. FTX توسط برخی از بزرگترین معامله‌گران ارزهای دیجیتال جهان برای حل مشکلات معاملات فیوجرز روی رمزارزها ایجاد شد. مشکلاتی مانند نقدینگی کم، معاملات کند و بازگرداندن وجوه ، که این امر زمانی اتفاق می‌افتد که از معامله‌گران برای پوشش زیان‌های معامله‌گران دیگر، پول گرفته می‌شود. توکن اصلی آن FTT نام دارد و یک توکن ابزاری است که می تواند برای کمک به کاهش کارمزدهای معاملاتی یا به عنوان وثیقه برای پوزیشن های فیوچرز استفاده شود. سرمایه‌گذاران همچنین می‌توانند رمزارز FTT را استیک کنند و ازین طریق سود کسب کنند و همچنین شانس برنده شدن NFT را نیز داشته باشند.


بازار مشتقات رمزارزها،  قراردادهای ثانویه یا ابزارهای مالی هستند که ارزش خود را از یک دارایی اساسی اولیه به دست می‌آورند. دارایی اصلی یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین خواهد بود. محبوب ترین مشتقات رمزنگاری، قراردادهای فیوچرز ، معاملات آپشن ارزهای دیجیتال و قراردادهای دائمی فیوچرز هستند.


در ادامه اینکه چگونه FTX می تواند راه حل های مورد نیاز را برای بازار مشتقات رمزارزها ارائه کند و اینکه چرا  FTT برای سرمایه گذاران جذاب است را بیشتر بررسی می کنیم.


FTT چگونه کار می کند؟


صرافی FTX یکی از صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال برای بازارهای مشتقات و ارزهای دیجیتال است. این صرافی در سال 2018 توسط سام بنکمن فرید، فارغ التحصیل MIT که در جین استریت کپیتال کار می کرد، تاسیس شد. FTX طیف وسیعی از سرمایه‌گذاری‌های کریپتو از جمله مشتقات، آپشن، و توکن‌های اهرمی را ارائه می‌کند. FTX ، بازارهای نقدی را نیز در بیش از 100 جفت ارز دیجیتال برای معامله ارائه می دهد. با این حال، شاید مهم‌تر از همه این باشد که FTX راه‌حل‌هایی را برای برخی مشکلات رایج در معملات مشتقات کریپتو ارائه می‌کند.تا کنون میلیون‌ها دلار به دلیل راه‌اندازی صرافی‌های آتی ارزهای دیجیتال از دست رفته است، بنابراین FTX قصد دارد این مشکل را از طریق  یک مدل نقدینگی چند لایه با ارائه ی توکن‌های اهرمی، جلوگیری از کلاوبک ، استقرار ارز جهانی پایدار و یک استخر وثیقه متمرکز حل کند.


ویژگی های FTT


  • ویژگی های اصلی


معامله‌گران می‌توانند از توکن FTT برای بهره‌مندی از ویژگی‌هایی مانند کارمزدهای معاملاتی کمتر در صرافی ها استفاده کنند، که اسپردهای معاملاتی محدودتر را برای معاملات ممکن می‌سازد. FTT برای استیک کردن در دسترس است و سرمایه گذاران می توانند از این طریق سود کسب کنند.معامله گران همچنین می توانند از FTT به عنوان وثیقه برای پوزیشن های فیوجرز خود استفاده کنند. این مورد استفاده باعث افزایش تقاضای بازار برای توکن FTT می شود. علاوه بر این، از FTT می توان برای ایجاد توکن های اهرمی نیز استفاده کرد.FTX دارای یک صندوق بیمه است که در صورت وجود تغییرات قابل توجه قیمت در بازار سودی را ارائه می دهد. بخشی از سود خالص بین دارندگان توکن FTT توزیع می شود.FTX همچنین گزینه ای را برای موسسات رمزنگاری برای خرید نسخه پورتال صرافی OTC و صرافی آتی ارائه می دهد، و آن نسخه ها را می توان با استفاده از FTT خریداری کرد.


صرافی FTX برنامه های بیشتری برای بازار مشتقات با استفاده از FTT در آینده دارد. انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال وجود دارد و توکن FTX در بین آن ها ارزش منحصر به فردی را ارائه می دهد. توکن FTX به این دلیل دارای ارزش است که ویژگی های منحصر به فردی را ارائه می دهد که توسط سایر محصولات مشتقات رمزارز ارائه نشده است.


اکوسیستم FTX برخی از مشکلات معاملات مشتقات کریپتو را حل می کند و مزایایی مانند استیکینگ و کارمزدهای پایین را ارائه می دهد. صرافی FTX در حال حاضر رشد قابل توجهی داشته است و با توجه به بودجه و حمایت های اخیر، به نظر می رسد که آینده ی خوبی پیش رو داشته باشد..


  • پیشگیری از کلاوبک (clawback)


مفهوم کلاوبک به معنی باز پس‌گیری پول پرداخت شده و غالبا به همراه جریمه است. اکثر شرکت‌ها در قرارداد با کارکنان خود و پاداشی که جهت ایجاد انگیزش آن ها استفاده می‌کنند، از Clawback نیز استفاده می‌کنند. معمولا از Clawback در پاسخ به سوء رفتار، عملکرد ضعیف یا کاهش سود شرکت استفاده می‌شود.


پلتفرم FTX از یک مدل نقدینگی سه لایه برای جلوگیری از کلاوبک استفاده می کند. سایر صرافی‌های مشتقات رمزارز مشکلاتی در مورد مطالبه وجوه مشتریان به دلیل زیان اجتماعی داشتند، بنابراین مدل FTX برای جلوگیری از وقوع آن تنظیم شده است.


  • تسویه وثیقه متمرکز و فراگیر


مشتقات در پلتفرم FTX با استفاده از استیبل کوین ها و از طریق یک کیف پول جهانی مارجین تسویه می شوند. این روش با سایر روش های صرافی های فیوچرز کریپتو که وثیقه را در کیف پول های مختلف تقسیم می کنند متفاوت است. هنگامی که وثیقه تقسیم می شود، خطر لیکوئید شدن پوزیشن معامله گران وجود دارد و FTX قصد دارد بر این مانع غلبه کند.


  • توکن های اهرمی


به جای استفاده از مدل سنتی معاملات مارجین برای انجام معاملات اهرمی با هدف چند برابر کردن سود آنها، FTX معاملات توکن اهرمی را ارائه می دهد. ویژگی توکن اهرمی به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا بدون معامله در مارجین، پوزیشن اهرم دار بگیرند. توکن‌هایی وجود دارند که قبلاً اهرم‌گذاری شده‌اند، مانند یک توکن شورت سه برابری بیت‌کوین که معامله‌گران می‌توانند آن را خریداری کنند.


مزایا و معایب توکن  FTX(FTT)


مانند هر پلتفرم معاملاتی، FTX نیز مزایا و معایب خود را دارد. در اینجا چند از آن ها آورده شده است.


توکن FTX چندین مزیت دارد. این موارد شامل کاهش کارمزد معاملات، توانایی استفاده از توکن به عنوان وثیقه در برابر موقعیت‌های فیوجرز، و توانایی استیک کردن توکن برای کسب سود است.این شرکت همچنین پتانسیل رشد کمی را به نمایش گذاشته است. FTX اخیراً در خواست خرید شرکت مشتقات LedgerX را داده است که مجوز فعالیت در ایالات متحده را دارد. اگر این اتفاق بیفتد، این شرکت، این مزیت را خواهند داشت که تجربیات بین المللی خود را به بازار ایالات متحده بیاورند. FTX 900 میلیون دلار بودجه نیز دریافت کرده است که به گسترش برنامه های آن کمک می کند.مدل توکن اهرمی به معامله گران اجازه می دهد تا معاملات اهرمی را بدون پیچیدگی معاملات مارجین سنتی انجام دهند (توجه: اگرچه مشتقات، فرصتی را برای سودهای قابل توجه از طریق معاملات اهرمی ایجاد می کنند، اما می توانند زیان های جدی را نیز به همراه داشته باشند.). در آخر، تیم رهبری که در ادامه بررسی خواهد شد، بسیار با تجربه است. موسس آن یعنی سم بلنکمن فرید نیز به نفع مقررات بیشتر در بازارهای کریپتو صحبت کرده است.


معامله گران در ایالات متحده در حال حاضر به دلیل وجود قوانین محدود کننده فقط به برخی از امکانات FTX دسترسی دارند. FTX یک سایت جداگانه برای معامله گران ایالات متحده دارد که می توانید آن را با آدرس FTX.us پیدا کنید. با این حال، FTX ممکن است در آینده فرصت های تجاری بیشتری را به مشتریان ایالات متحده ارائه دهد. اگرچه امیدهایی برای گسترش آن در بازار ایالات متحده وجود دارد، اما این امکان نیز وجود دارد که مقررات افزایش یافته و از این امر جلوگیری کند و حتی برخی از امکانات FTX را در کشورهای دیگر را نیز متوقف کند. گفتگوهای مداومی در مورد تنظیم مبادلات رمزارزها وجود دارد که به ناچار منجر به وضع مقررات بیشتر در سراسر جهان می شود. با این حال، چگونگی تأثیر این مقررات بر FTX هنوز ناشناخته است.


مزایا


  • رمزارز FTT باعث می شود معامله گران کارمزدهای کمتری بپردازند، از اهرم برای پوزیشن های خود استفاده کنند و سکه FTT را استیک کنند.
  • خرید اخیر LedgerX نشان می دهد که FTX ممکن است راهی برای ورود به بازار ایالات متحده پیدا کند.
  • مدل توکن اهرمی نسبت به معاملات مارجین برتری های خاص خود را دارد.
  • تیم رهبری با تجربه آن، حمایت خود را از مقررات کریپتو نشان داده اند.


معایب


  • رمزارز FTT در حال حاضر در صرافی های ایالات متحده یا برای سرمایه گذاران مستقر در ایالات متحده در دسترس نیست.
  • مقررات فیوجرز مشتقات ناشناخته است و ممکن است بر FTX تأثیر بگذارد.


چه کسی توکن FTX (FTT) را ایجاد کرد؟


تیم رهبری FTX دارای پیشینه قوی در بازار ارزهای دیجیتال است. سام بنکمن فرید یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل صرافی مشتقات ارز دیجیتال FTX است. او همچنین مدیر عامل شرکت بازرگانی تحقیقاتی Almeda است. او پیش از این یک تاجر در جین استریت کپیتال و مدیر توسعه در مرکز Effective Altruism بود.


گری وانگ یکی از بنیانگذاران و CTO در FTX است و همچنین مدیر ارشد شرکت فناوری تحقیقاتی Almeda است. او پیش از این به عنوان کارآموز مهندسی نرم افزار در گوگل و فیسبوک کار می کرد.


هر دوی آن ها فارغ التحصیلان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) هستند. آنها تحقیقات Alameda را در سال 2017 و قبل از تأسیس FTX آغاز کردند.


چرا از FTT استفاده کنیم؟


برای معامله گران علاقه مند به معاملات مشتقات ارز دیجیتال با کارمزد پایین، FTT یک مورد ایده آل است. امکان استیک کردن توکن برای کسب سود نیز ممکن است برای سرمایه گذاران جذاب باشد، اگرچه از مارس 2022، FTT برای معامله در ایالات متحده موجود نبود. در خارج از ایالات متحده، هر معامله‌گری که در حال حاضر از صرافی FTX استفاده می‌کند یا قصد استفاده از آن را دارد، می تواند از FTT و مزایای آن استفاده کند. با استفاده از FTT، مشتریان صرافی FTX می توانند از مزایای بسیاری که توسط صرافی ارائه شده است، استفاده کنند.


چگونه می توانم FTT بخرم؟


طبق وب‌سایت صرافی FTX، FTT برای فروش یا معامله در ایالات متحده یا سایر حوزه‌های قضایی ممنوعه موجود نیست. معامله گرانی که در ایالات متحده مستقر یا ساکن هستند، مجاز به انجام معاملات در FTT نیستند. کسانی که در حوزه های قضایی مجاز قرار دارند می توانند FTT را در صرافی FTX و همچنین صرافی های دیگری مانند Binance، Bitfinex، Mandala Exchange، Bybit، Huobi Global و Ascend EX خریداری کنند. 


FTT با ERC-20 سازگار است. هنگامی که معامله گران FTT را خریداری می کنند، می توانند آن را در صرافی نگه دارند، یا آن را انتقال داده و با استفاده از یکی از کیف پول های ارز دیجیتال موجود که FTT را می پذیرند، ذخیره کنند. ممیزی های امنیتی رمزارز FTT توسط شرکت حسابرسی Blockchain Consilium انجام می شود.


جمع بندی


صرافی FTX یکی از صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال برای بازارهای مشتقات ارزهای دیجیتال است و در سال 2018 توسط سام بنکمن فرید، فارغ التحصیل MIT که در جین استریت کپیتال کار می کرد، و گری وانگ، مدیر ارشد فناوری و فارغ التحصیل MIT و مهندس نرم افزار، تاسیس شد.


بنکمن فرید و وانگ، FTX را راه‌اندازی کردند تا راه‌حل‌هایی را برای بازارهای مشتقات ارزهای دیجیتال در حال تحول امروزی ارائه کنند. اگرچه معامله‌گران آمریکایی در حال حاضر نمی‌توانند FTT را معامله کنند، اما FTX طیف وسیعی از امکانات سرمایه‌گذاری‌های روی رمزارزها، از جمله بازار مشتقات، آپشن و توکن‌های اهرمی را ارائه می‌دهد. FTX همچنین بازارهای نقدی را در بیش از 100 جفت ارز دیجیتال برای معامله ارائه می دهد.


معامله‌گران می‌توانند از توکن FTT برای بهره‌مندی از ویژگی‌هایی مانند کارمزدهای معاملاتی کمتر در صرافی استفاده کنند، که اسپردهای معاملاتی محدودتر را برای معاملات ممکن می‌سازد. FTT برای استیک کردن نیز در دسترس است و سرمایه گذاران می توانند از این طریق هم سود کسب کنند.


shape