چین لینک Chainlink

چین لینک Chainlink

1401/04/03

مقدمه


فناوری ارزهای دیجیتال و بلاک چین از سایه های تاریک ناشناخته بودن به دید بسیاری از مخاطبان در سراسر جهان رسیده است. تکامل انواع جدید دارایی‌های کریپتو و پیشرفت‌های مستمر در فضای کریپتو، مانند DeFi و NFT، شهرت این حوزه را تقویت کرده است. از سوی دیگر، نام چین لینک (Chainlink) نیز به عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی برای برنامه‌های بلاک‌چین به یک نام رایج تبدیل شده است.


شبکه غیرمتمرکز اوراکل (oracle) اخیرا توجه زیادی را به خود جلب کرده است و هرشخص مبتدی را نیز به سمت دانستن نکات برجسته خود می‌کشاند. متن زیر به شما کمک می کند تا در مورد کاربردهای مختلف چین لینک در دنیای واقعی و مقدماتی در مورد اصول آن آشنا شوید و می توانید تصویر روشنی از دلایل اساسی برای وجود چنین پلتفرمی داشته باشید.


بلاک چین و قراردادهای هوشمند


بلاک چین ها و قراردادهای هوشمند چهره انتقال اطلاعات، تراکنش های مالی و اجرای قراردادها را برای همیشه تغییر دادند. ممکن است تعجب کنید که چرا در بحث در مورد چین لینک به ارزش بلاک چین و قراردادهای هوشمند باید توجه کرد و چگونه به شما در درک پلت فرم غیرمتمرکز اوراکل کمک می کند.


بلاک چین اساساً یک شبکه غیرمتمرکز از رایانه ها است که با انجام وظایف محاسباتی و ذخیره داده ها در یک دفتر کل دیجیتال مشترک، خطرات طرف قرارداد را حذف می کند. از سوی دیگر، بلاک چین می‌تواند با کمک قراردادهای هوشمند، به بسیاری از برنامه‌های کاربردی دیگر فراتر از رمزارزها نیز خدمات ارائه کند. با این حال، قراردادهای هوشمند مسئول بازگرداندن ریسک طرف قرارداد به برنامه های بلاک چین هستند. 


دلایل توسعه چین لینک


قراردادهای هوشمند برای اجرای دستورات به داده نیاز دارند و به دلیل ماهیت ایزوله شبکه های بلاک چین نمی توانند داده های خارجی را وارد کنند. در نتیجه، توسعه‌دهندگان در ایجاد قراردادهای هوشمندی که ‌بتوانند از داده‌های خارجی استفاده کنند، با مشکلاتی مواجه می‌شوند. به عنوان مثال آنها نمی توانند از اطلاعات قیمت دارایی ها، حسگرهای اینترنت اشیا، سیستم های سازمانی و بسیاری از مجموعه داده های دنیای واقعی استفاده کنند.


بنابراین، قراردادهای هوشمند باید به اوراکل ها، که اجزای نرم افزاری مفیدی برای به دست آوردن ورودی های داده از منابع خارجی هستند، وابسته باشند. چگونه چین لینک هر شکلی از ارتباط را در این مورد نشان می دهد؟ توسعه دهندگان قراردادهای هوشمند باید اوراکل هایی را با ویژگی های امنیتی و قابلیت اطمینان هم تراز با بلاک چین توسعه دهند. علاوه بر این، یک اوراکل متمرکز در صورتی می‌تواند کنترل متمرکزی بر قرارداد هوشمند به دست آورد که تنها مسئول ورودی داده‌ها در قرارداد هوشمند باشد. اکنون، به وضوح می‌توانید متوجه شوید که چرا اوراکل‌های غیرمتمرکز مانند چین لینک نیاز روز اکوسیستم کریپتو هستند. اجازه دهید دریابیم که چه چیزی در مورد پلت فرم غیرمتمرکز محبوب اوراکل بسیار خاص است.


چین لینک چیست؟


تعریف چین لینک احتمالاً اولین چیزی است که برای درک اصول آن نیاز دارید. همانطور که قبلاً ذکر شد، چین لینک یک سرویس اوراکل غیرمتمرکز است که اتصال بهتر بین قراردادهای هوشمند را تسهیل می کند. قراردادهای هوشمند می‌توانند از سرویس غیرمتمرکز اوراکل برای دسترسی بی‌وقفه به فیدهای داده‌های معتبر، پرداخت‌ها،  APIها و طیف وسیعی از منابع دیگر استفاده کنند.


شما می توانید این پلتفرم را به عنوان یک واسطه بین سیستم های off-chain و on-chain در نظر بگیرید. قراردادهای هوشمند می توانند به منابع off-chain دسترسی داشته باشند و به رویدادهای دنیای واقعی در کنار اجرای توافق نامه ها بدون اثبات عملکرد خارجی به موقع پاسخ دهند. اجزای اصلی اکوسیستم آن شامل رمزارزهای چین لینک ، توکن لینک(link) و بلاک چین آن، یعنی شبکه لینک است. مفهوم اوراکل غیرمتمرکز اساساً مهمترین مسئله در ایجاد قراردادهای هوشمند، یعنی اوراکل های متمرکز را حل می کند. مروری بر معماری و عملکرد چین لینک می‌تواند روشنگر چگونگی سود بردن اوراکل غیرمتمرکز از قراردادهای هوشمند باشد.


معماری شبکه چین لینک


یکی از جنبه های اساسی در مورد شبکه غیرمتمرکز اوراکل لینک، به معماری آن اشاره دارد. زنجیره بلاک چین از گره های مختلف برای به دست آوردن داده های مورد نیاز برای قراردادهای هوشمند استفاده می کند. با این حال، گره ها قبل از انتقال داده ها به قرارداد هوشمند به یک اجماع خاص می رسند. در نتیجه، قرارداد هوشمند مجبور نیست به یک اوراکل واحد و متمرکز وابسته باشد.


علاوه بر این، گره های چین لینک یک بار یا چندین بار قادر به بازیابی داده ها هستند. چگونه اوراکل غیرمتمرکز تضمین عدم تمرکز را ارائه می دهد؟ می‌توانید با عمیق‌تر شدن در مؤلفه‌های سرویس اوراکل لینک پاسخ را بیابید. دو جزء مهم در چین لینک عبارتند از مولفه های on-chain و off-chain. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد این اجزا و اهمیت آنها در یک سرویس اوراکل قرارداد هوشمند کسب می کنیم.


  • اجزای on-chain


اجزای on-chain اساساً به قراردادهای اوراکل مبتنی بر بلاک چین اتریوم اشاره دارد که به نظارت و پردازش درخواست های داده کاربران کمک می کند. اجزای on-chain درخواست ها را برای داده های خارج از زنجیره به شبکه چین لینک انتقال می دهند تا پردازش آن در قراردادهای بلاک چین بومی خود را تسهیل کنند. متعاقباً، قراردادهای بومی می توانند درخواست ها را با خدمات اوراکل مربوطه مطابقت دهند. سه بخش متمایز از قراردادهای چین لینک وجود دارند که عبارتند از:


  • قرارداد شهرت
  • قرارداد تجمیع
  • قرارداد تطبیق سفارش


هر قرارداد نقش مشخصی را ایفا می کند و عملکرد مورد نظر چین لینک را به عنوان یک اوراکل قرارداد هوشمند هدایت می کند. قرارداد شهرت به مستندسازی معیارهای عملکرد ارائه دهندگان خدمات اوراکل همراه با نظارت بر سوابق آنها کمک می کند. قرارداد تجمیع بر روی جمع آوری پاسخ ها از ارائه دهندگان اوراکل کار می کند و پس از آن پاسخ های نهایی به سوالات اصلی را آماده می کند. در نهایت، قرارداد تطبیق سفارش نقش حیاتی در ثبت پیشنهادات کاربران در شبکه و جمع آوری پیشنهادات از ارائه دهندگان اوراکل ایفا می کند. قرارداد تطبیق سفارش نیز نقش حیاتی در انتخاب ارائه دهندگان خدمات اوراکل بر اساس تجزیه و تحلیل قراردادهای شهرت دارد.


  • اجزای off-chain


اجزای off-chain جنبه مهم بعدی در مورد چین لینک است ، زیرا شامل گره های اوراکل خارج از زنجیره می شوند. چنین گره هایی می توانند در نهایی کردن پاسخ به درخواست های خارجی مختلف کمک کنند. متعاقباً، تمام پاسخ‌های فردی از طریق مکانیسم‌های اجماع مختلف قبل از تبدیل به یک پاسخ واحد و جهانی، جمع‌آوری می‌شوند. مقصد پردازش همه داده ها کجاست؟ هسته چین لینک به اتصال بلاک چین با منابع داده off-chain کمک می کند و اساساً دستگاهی است که از ترجمه داده های off-chain و سپس انتقال آن به یک اوراکل on-chain پشتیبانی می کند.


گره‌های off-chain می‌توانند در قالب ارز دیجیتال بومی شبکه چین لینک، یعنی لینک، پاداش دریافت کنند. علاوه بر این، ادغام آداپتورهای خارجی برای جمع‌آوری داده‌های مولد را نیز تسهیل می‌کنند. تطبیق دهنده چین لینک به عنوان یک پل ارتباطی بین گره های off-chain و داده های خارجی عمل می کند.این آداپتور می‌تواند روی خواندن و پردازش داده‌ها و همچنین نوشتن آن‌ها در بلاک چین کار کند.


ویژگی های چین لینک


مروری بر معماری و نحوه کار چین لینک، یک تصویر واضح از اینکه چگونه یک سرویس اوراکل خاص محسوب می شود را به ما ارائه می دهد. با این حال، برخی از ویژگی های منحصر به فرد چین لینک ، آن را از سایر اوراکل های موجود در بازار جدا می کند. برای مثال، می‌توانید مزایای ارزش لایه‌های امنیتی چندگانه ارائه شده توسط اوراکل بلاک چین را در نظر بگیرید. از سوی دیگر، شما از مزیت تمرکززدایی برخوردارید و در نتیجه پایه های محکمی از اعتماد در شبکه اوراکل ایجاد می کنید. در ادامه برخی از ویژگی های قابل توجهی که سرویس غیرمتمرکز اوراکل لینک را از همتایان خود متمایز می کند، آورده شده است.


  • مهمترین ویژگی متمایز چین لینک معماری تعمیم یافته آن است که به عنوان یک چارچوب انعطاف پذیر برای توسعه و اجرای اوراکل ها عمل می کند. کاربران می توانند از انعطاف پذیری یکپارچه در ایجاد و اتصال قراردادهای هوشمند به شبکه های اوراکل سفارشی شده، بدون وابستگی به اوراکل های متمرکز لذت ببرند.
  • یکی دیگر از نکات برجسته پلتفرم اوراکل چین لینک، تسهیلات برای امضای داده ها است. اوراکل‌ها در پلتفرم می‌توانند داده‌هایی که به اجزای زنجیره‌ای ارائه می‌کنند را امضا کنند. امضای رمزنگاری شده منحصربه‌فرد می‌تواند به کاربران در تأیید منشأ داده‌ها از بین گره‌های اوراکل کمک کند.
  • ارزش اوراکل چین لینک برای ارائه داده های با کیفیت بالا از سمت ارائه دهندگان ممتاز داده ها نیز یکی از نکات قابل توجه برای سرویس اوراکل است. این موضوع قراردادهای هوشمند را از طریق قدرت داده های سیستم های خارجی و توانایی انتقال دستورات به سیستم های دیگر برای وظایف خاص، تقویت می کند.
  • برجسته ترین ویژگی در مورد شبکه چین لینک به ماهیت آگنوستیک بلاک چین آن اشاره دارد. این ویژگی می تواند به صورت بومی در هر شبکه بلاک چین و بدون هیچ محدودیتی عمل کند و در نتیجه دامنه پذیرش آن را گسترش دهد.
  •  توافقات در سطح خدمات نیز در برنامه های آینده چین لینک وجود دارد. در طول زمان، سرویس اوراکل به کاربران در تعریف شرایط شغل درخواستی در قراردادهای هوشمند زنجیره ای کمک می کند. در نتیجه، توافقات در سطح خدمات می تواند یکپارچگی داده های ارائه شده توسط سرویس اوراکل را تقویت کند.
  • تسهیلات سیستم های شهرت نیز یکی دیگر از نکات مهم برای سرویس اوراکل ارز دیجیتال چین لینک است. کاربران می توانند اوراکل ها را با توجه به تاریخچه عملکرد آن ها انتخاب کنند. از سوی دیگر، اپراتورهای گره از امتیاز ارائه اطلاعات اضافی مانند هویت، گواهینامه های شخص ثالث و هویت برخوردار هستند.


همچنین می توانیم منتظر برخی ویژگی های امنیتی جدید نیز باشیم. سرویس اوراکل قصد دارد ویژگی‌های جدیدی را برای محاسبات اوراکل پیشرفته و همچنین حریم خصوصی داده‌ها و اوراکل معرفی کند.


کاربردهای چین لینک


ویژگی های منحصر به فرد چین لینک نشان می دهد که چگونه می تواند نقش بزرگی در توسعه قراردادهای هوشمند داشته باشد. علاوه بر این، سرویس اوراکل به طور مداوم با ویژگی‌های جدید و بدون به خطر انداختن ویژگی‌های ضروری مورد نیاز، در یک اوراکل غیرمتمرکز در حال تکامل است. آیا چین لینک آینده ای دارد؟ چنین سؤالاتی به وضوح برخی از افکار انتقادی را در مورد چشم اندازهای بلند مدت این سرویس غیرمتمرکز اوراکل ایجاد می کند.


در حال حاضر، سرویس اوراکل بلاک چین زنجیره لینک قابل اعتمادترین جایگزین برای توسعه قراردادهای هوشمند پیشرفته با امنیت و قابل اطمینان مانند فناوری های بلاک چین است. علاوه بر این، طیف گسترده ای از استفاده های چین لینک در دنیای واقعی نیز آینده امیدوارکننده ای را برای آن ایجاد می کند. در اینجا خلاصه ای از برترین موارد استفاده از قراردادهای هوشمند ارائه شده توسط سرویس غیرمتمرکز اوراکل چین لینک ارائه شده است.


  • برنامه های DeFi می توانند از اوراکل غیرمتمرکز برای تأیید وثیقه، تعیین قیمت دارایی ها و دسترسی به نرخ بهره استفاده کنند.
  • قراردادهای هوشمند همچنین نقش مهمی در توسعه قراردادهای بیمه مبتنی بر بلاک چین دارند. مثال واقعی از موارد استفاده از اوراکل کریپتو چین لینک درصنعت بیمه، به بازار بیمه محصولات Arbol اشاره دارد. اوراکل داده های آب و هوا را در اختیار این بازار بیمه قرار می دهد تا بتواند تصمیمات بهتری را اتخاذ کند.
  • یکی دیگر موارد استفاده نوآورانه چین لینک به توسعه بازی‌های بلاک چین مبتنی بر NFT اشاره دارد. اوراکل غیرمتمرکز می تواند منبع ایده آلی از تصادفی بودن برای ایجاد سناریوهای تصادفی درون بازی باشد.


سخن آخر


سرویس غیرمتمرکز اوراکل می تواند توسعه دهندگان قراردادهای هوشمند را به انعطاف پذیری لازم برای دستیابی یکپارچه به اطلاعات خارجی توانمند کند. چین لینک می تواند به پر کردن شکاف بین سیستم های سنتی خارج از زنجیره و شبکه های مختلف بلاک چین کمک کند.


با داشتن مجموعه ای منحصر به فرد از ویژگی ها و معماری قدرتمند، سرویس غیرمتمرکز اوراکل به عملکردهای مورد نظر خود وفادار است. تسهیل تعامل ایمن بین قراردادهای هوشمند و سیستم های داده خارجی و همچنین طیف گسترده ی موارد استفاده های چین لینک در دنیای واقعی، آینده مناسبی را برای آن ایجاد می کند

shape