یو اس دی کوین usdc

یو اس دی کوین usdc

1401/04/03

مقدمه


سکه  USDبا نماد USDC یک دلار دیجیتال است. این سکه در دسته استیبل کوین ها قرار می گیرد که در واقع رمزارز های متصل به دارایی های دیگر هستند. USDC ، متصل به دلار آمریکا است و یک USDC برای حفظ ارزش خود به مقدار یک دلار طراحی شده است.


اگرچه خرید استیبل کوین‌ها سرمایه‌گذاری حساب نمی شود، اما کاربردهای خاص خود را دارند و اغلب می‌توانید نرخ بهره خوبی از طریق آن‌ها کسب کنید. سکه  USD از زمان راه‌اندازی خود به یکی از بزرگترین استیبل‌کوین‌ها در جهان تبدیل شده و حتی تبدیل به اولین ارز دیجیتالی شده است که برای تسویه تراکنش‌های ویزا انتخاب شده است.


ویژگی های USDC


از نظر عملکرد، همه استیبل کوین های دلار آمریکا اساساً یک چیز را ارائه می دهند. هدف آنها حفظ ارزش یک دلار است و مانند هر ارز دیجیتال دیگری کار می کنند و می توان آنها را بین آدرس های کیف پول کریپتویی مختلف منتقل کرد.


دو عامل مهم برای یک استیبل کوین، شفافیت و قابل اعتماد بودن است و در هر دو این ویژگی USDC نسبت به بسیاری از رقبای خود بهتر عمل می کند.


کنسرسیومی که USDC را مدیریت می کند و به عنوان مرکز کنترل آن فعالیت میکند، گواهینامه های ماهانه صادر شده توسط Grant Thornton، LLP که یکی از برترین شرکت های حسابداری در کشور است را منتشر می کند. این گواهی ها تعداد USDC در گردش و ارزش کل ذخایر پشتوانه USDC را ارائه می دهند. این ویژگی بسیار مهم است زیرا نشان می دهد که به ازای هر USDC وجوه واقعی در یک حساب وجود دارد.


نکته مثبت دیگری که در USDC وجود دارد، نوع وجوه پشتوانه آن است. ذخایر USDC قبلا ترکیبی از دارایی ها از جمله اوراق قرضه و اوراق تجاری بود اما این مرکز تصمیم گرفت فقط به پول نقد و معادل های نقدی روی بیاورد و در سپتامبر 2021 این کار را انجام داد.


تاریخچه USDC


USDC توسط شرکت Circle، که یک شرکت پرداخت همتا به همتا است و از طریق Coinbase Global ، که یک صرافی ارزهای دیجیتال است منتشر شد. Circle اولین بار اعلام کرد که قصد دارد USDC را در 15 می 2018 راه اندازی کند و 110 میلیون دلار جمع آوری کرد.


کنسرسیوم مرکز در سال 2018 برای مدیریت USDC تاسیس شد. زمانی که صرافی Coinbase ، USDC را به کاربران خود ارائه داد، آن را به عنوان اولین ابتکار خود به مشتریانش عرضه کرد. Circle و Coinbase اعضای موسس این استیبل کوین هستند. 


USDC چگونه کار می کند؟


USDC بر روی یک چارچوب منبع باز برای استیبل کوین فیات توسعه یافته که توسط مرکز ساخته شده است. توکن‌های جدید USDC همان زمانی که مردم آن‌ها را می‌خرند، ضرب می‌شوند، و زمانی که مردم توکن‌های خود را به دلار آمریکا می‌فروشند، از گردش خارج می‌شوند. فرض کنید می خواهید USDC را از طریق یک صرافی ارز دیجیتال خریداری کنید. در اینجا نحوه کار فرآیند توکن سازی سه مرحله ای آمده است:


  • برای خرید USDC ، دلار آمریکا را به صرافی کریپتو ارسال می کنید.
  • صرافی از یک قرارداد هوشمند USDC برای ضرب کردن مقدار معادل دلار آن استفاده می کند.
  • شما USDC تازه ضرب شده را دریافت می کنید و صرافی دلارهای را که بابت آن پرداخت کرده اید  را در ذخایر USDC قرار می دهد.


فرآیند توکن سازی تضمین می کند که ذخایری وجود دارد که از کل عرضه USDC پشتیبانی می کند.


اگر بخواید USDC خود را بفروشید، این روند فقط به صورت معکوس انجام می شود. صرافی از یک قرارداد هوشمند برای حذف توکن‌های USDC که می‌فروشید از گردش استفاده می‌کند و مبلغی معادل دلار آمریکا را از ذخیره به شما می‌پردازد.


USDC در 26 سپتامبر 2018 عرضه شد. طبق اولین گواهینامه منتشر شده در اکتبر 2018، حدود 127 میلیون USDC در گردش بود. تا پایان سال 2021، بیش از 51 میلیارد از آن در گردش وجود داشت. این شرکت از آن زمان تاکنون حداقل 1.1 میلیارد دلار جذب کرده است.


USDC در مقابل تتر


USDC و تتر بزرگترین استیبل کوین ها از نظر ارزش بازار هستند. اگر قصد دارید یک استیبل کوین دلار آمریکا بخرید، ممکن است تردید داشته باشید که کدام یک را باید انتخاب کنید یا حتی آیا تفاوتی بین آنها وجود دارد. استیبل کوین ها کاربردهای یکسانی دارند و معمولاً ارزش یک دلار را حفظ می کنند. با این حال، هر یک نسبت به دیگری مزایایی دارند، بنابراین کاملاً یکسان نیستند. USDC به دلیل شفافیت بیشتر به طور گسترده ای به عنوان گزینه ایمن تر در نظر گرفته می شود. مدیریت آن از زمان راه اندازی، گواهینامه هایی را ارائه کرده است و ذخایر آن را تأیید می کند. از سوی دیگر، شرکت تتر برای سال‌ها اطلاعاتی در مورد ذخایر خود ارائه نمی‌کرد. نقطه ی قوت تتر بزرگی بازار آن است. ارزش بازار آن بسیار بیشتر از USDC است (اگرچه این شکاف و اختلاف در حال کاهش است) و حجم معاملات بالاتری نسبت به هر ارز دیجیتالی دارد. به دلیل حجم بالای معاملات، معمولاً معامله تتر با سایر رمزارزها کمی آسان تر خواهد بود.


برای سرمایه گذاران، USDC از این مزیت نیز برخوردار است که تحت نظارت بیشتری قرار دارد، زیرا در اکثر ایالت های ایالات متحده به عنوان یک ارزش ذخیره شده در نظر گرفته می شود. تتر هنوز به طور مستقل ممیزی نشده است.


شراکت ها


USDC یک قرارداد عمده با Visa و Mastercardمنعقد کرده است که می تواند به گسترش چشمگیر آن به عنوان یک روش پرداخت کمک کند. در دسامبر 2020، Circle شراکتی را با Visa اعلام کرد که به مشاغل موجود در شبکه پرداخت آن اجازه می‌دهد USDC را بپذیرند. در ژانویه 2021، مسترکارت اعلام کرد که قصد دارد USDC را به عنوان یک روش پرداخت آزمایش کند و Stripe نیز در آوریل 2022 اعلام کرد که پشتیبانی USDC را به عنوان نوعی پرداخت آغاز خواهد کرد. توییتر اولین شرکتی است که این استیبل کوین را برای پرداخت به سازندگان محتوا آزمایش می کند.


یکی از دلایلی که USDC بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد این است که توسط چندین بلاک چین پشتیبانی می‌شود و توسعه‌دهندگان می‌توانند آن را بین تمام آن بلاک چین‌ها جابجا کنند. بلاک چین هایی که از USDC پشتیبانی می کنند عبارتند از: 


  • Algorandالگوراند
  • Avalanche اوالانچ
  • Ethereum اتریوم
  • Flow فلو
  • Hedera هدرا
  • Solana سولانا
  • Stellar استلار
  • TRON ترون


درآمد غیرفعال  از طریق USDC


شما می توانید با سپره کردن USDC درآمد غیرفعالی داشته باشید و این یکی از دلایلی است که سرمایه گذاران آن را خریداری می کنند. چندین برنامه وام دهی کریپتو وجود دارد که برای وام دادن کریپتو به شما سود پرداخت می کند. Gemini و CoinLoan از جمله پلتفرم هایی هستند که از وام USDC پشتیبانی می کنند و نرخ های بهره رقابتی و خوبی را ارائه می دهند. از آنجایی که اینها برنامه های وام دهی هستند، بدون ریسک نیستند.اما بعید است که شما وجوهی را از دست بدهید.


ریسک ها


از آنجایی که USDC توسط چندین شرکت مدیریت می شود، ریسک اصلی برای آن ورشکستگی یک شرکت است. طبق ادعای Circle، USDC همیشه با نسبت 1:1 برای دلار آمریکا قابل بازخرید است. اما اگر Circle یا Coinbase ورشکست شوند، غیرممکن است که 100٪ مطمئن باشید که USDC ارزش خود را حفظ خواهد کرد.


مقررات استیبل کوین ها نیز کمی نگران کننده است. قانونگذاران ایالات متحده در حال کار بر روی یک چارچوب نظارتی برای استیبل کوین ها و صادرکنندگان آن هستند که می تواند بر نحوه استفاده از آنها تأثیر بگذارد. شایان ذکر است که USDC از مقررات فعلی پیروی می کند و احتمالاً در مقایسه با سایر استیبل کوین ها مشکلات کمتری با قوانین جدید خواهد داشت. اگر بخواهیم منصف باشیم، این قوانین، خطرات نسبتاً کوچکی برای آن محسوب می شوند. با وجود ذخایر USDC ، افرادی که صاحب این استیبل کوین هستند باید همیشه بتوانند آن را با مبلغی معادل دلار آمریکا مبادله کنند. با این حال، مهم است که بدانید که این موضوع همیشه تضمین نمی شود. اگرچه USDC به عنوان یک دلار دیجیتال عمل می کند، اما به اندازه پول موجود در حساب بانکی امن نیست. اکثر بانک ها بیمه FDIC دارند که در صورت سقوط بانک،خسارت شما را پوشش می دهد. USDC این نوع محافظت را ندارد.


آیا USDC برای سرمایه گذاری خوب است؟


به عنوان یک استیبل کوین، USDC برای سرمایه گذاری طراحی نشده است. اگر به روشی که تعریف و طراحی شده است کار کند، هر کوین دلاری که بخرید در مدت یک سال، پنج سال و غیره به همان میزان خواهد بود. اگرچه اگر خرید آن سرمایه گذاری محسوب نمی شود، اما می توان آن را به عنوان یک انتخاب عالی برای داشتن یک جریان درآمد غیرفعال در نظر گرفت. از طریق برنامه‌های وام‌دهی، می‌توانید به راحتی درصد سود سالانه بیش از 5٪ در USDC  را کسب کنید، بنابراین ریسک کمی برای بازدهی منطقی آن می‌پذیرید. اگر به دنبال سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال هستید، مقایسه سایر انواع رمزارزها که جزو استیبل کوین ها نیستند، منطقی تر است. بیت کوین و اتریوم گزینه های محبوبی هستند، اما پروژه های جالب دیگری نیز وجود دارد. همچنین می توانید سرمایه گذاری در سهام ارزهای دیجیتال را نیز امتحان کنید.


shape