الروند Elrond

الروند Elrond

1401/04/03

مقدمه


الروند (Elrond) پروژه ای است که اخیرا مورد توجه بسیاری قرار گرفته است و دلیل این توجه این است که مانند بسیاری از پروژه های دیگر قبل از آن، بر مقیاس پذیری متمرکز است. ارزش ارز دیجیتال الروند در کمتر از چهار ماه، یعنی بین اواسط مارس تا زمان معرفی شبکه اصلی الروند در ژوئیه 2020، بیش از 5000 درصد افزایش یافته است! 


یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که برخی از بزرگترین بلاک چین‌های امروزی با آن مواجه هستند، مقیاس‌پذیری و توان عملیاتی است. همه ما افزایش داده های بلاک چین و مشکلات مرتبط با توان عملیاتی کم و تراکنش های کند را تجربه کرده ایم. اما آیا الروند در مقابل بسیاری از گزینه های دیگر ارزش سرمایه گذاری را دارد؟ آیا می‌توانیم افزایش قیمت عظیمی را که در نتیجه راه‌اندازی رسمی شبکه اصلی بلاک چین الروند رخ داده است را توجیه کنیم؟ با توجه به اینکه این توکن پس از مدت کوتاهی از کسب سود، صعود خود را از سر گرفت، به نظر می رسد این ارز برای سرمایه گذاران الروند موجه باشد.


الروند چیست؟


الروند یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌ها و سکه‌های غیرمتمرکز را به منظور ایجاد اقتصاد اینترنتی جدید بسازند. این پروژه تلاش می کند تا با ارائه راه حل های مقیاس پذیری، مشکل تراکم ترافیک شبکه بلاک چین را کاهش دهد. الروند محیطی مقیاس پذیر و همچنین کاربرپسند و حداقل هزینه تراکنش را برای توسعه دهندگان، سازمان ها و افراد فراهم می کند.


این شبکه می‌تواند تا 16000 تراکنش در ثانیه را پردازش کند که آن را به یکی از سریع‌ترین شبکه‌های بلاک چین موجود تبدیل می‌کند. توکن بومی آن یعنی EGLD ، یک ارز دیجیتال چند منظوره است. در این شبکه از EGLD برای استیکینگ، رای گیری و انجام تراکنش استفاده می شود. این ارز مهم ترین دارایی در مکانیسم تشویق مشارکت کنندگان در شبکه است. الروند همچنین دارای تأخیر شش ثانیه‌ای است، که می‌تواند از طریق تقسیم‌بندی، مقیاس‌بندی شود و کارمزد تراکنش‌های پایینی دارد.


الروند یک نرم‌افزار مبتنی بر بلاک‌چین است که به مشارکت‌کنندگانی که قدرت پردازشی خود را در اختیار شبکه قرار داده اند اجازه می دهد تا به سیستم قرارداد هوشمندی که توسعه‌دهندگان برای ساخت برنامه‌ها و دارایی‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کنند، کمک کنند و در ازای آن پاداش دریافت کنند.



الروند چگونه کار می کند؟


هدف الروند افزایش توان عملیاتی یا تعداد تراکنش‌ها در هر ثانیه در کل شبکه با استفاده از تکنیک مقیاس‌بندی به نام Adaptive State Sharding است.این پلتفرم یک روش اجماع جدید به نام اثبات امن سهام (SPoS) را نیز معرفی می کند. برای درک کامل الروند، ابتدا باید این دو فناوری و همچنین تفاوت آن‌ها با روش‌های شاردینگ و اجماع فعلی و اینکه چرا این تمایزها برای مقیاس‌پذیری حیاتی هستند را درک کنید.


بهترین روش برای شاردینگ بلاک چین باید مزایای هر سه نوع شاردینگ را در بر بگیرد:


  • شاردینگ وضعیت : زمانی است که "وضعیت" یا تاریخچه شبکه به شارد یا قطعات مختلف شبکه تقسیم می شود. هر شارد تاریخ یا دفتر مربوط به خود را دارد و گره‌ها (رایانه‌های متصل به شبکه) فقط باید وضعیت قطعه‌ای که در آن قرار دارند را پیگیری کنند و این روش میزان ظرفیت ذخیره‌سازی پنهان مورد نیاز را به شدت کاهش می‌دهد.
  • شاردینگ تراکنش : بر اساس معیارهایی مانند آدرس فرستنده، تراکنش ها برای پردازش به شارد ها نگاشت می شوند و هر شارد تراکنش ها را به موازات سایر شارد ها پردازش می کند. هر گره رکوردی از وضعیت فعلی شبکه را نگهداری می کند.
  • شاردینگ شبکه : نحوه سازماندهی گره ها را به صورت شاردی کنترل می کند و می تواند با ارسال پیام به گره ها در یک قطعه به جای کل شبکه، ارتباط را بهبود بخشد.


شاردینگ حالت تطبیقی مشکل مقیاس پذیری را از طریق افزایش عملکرد و کارایی شبکه به وسیله ی بهبود ارتباطات درون شارد ها حل می کند.در واقع این کار را با ادغام هر سه نوع شاردینگ در یک راه حل واحد انجام می دهد که امکان پردازش موازی در همه سطوح را فراهم می کند.


شبکه الروند به شارد‌هایی تقسیم می‌شود که برای مقیاس‌سازی شبکه استفاده می‌شوند. هر شارد مسئولیت بخشی از وضعیت (حساب‌ها، قراردادهای هوشمند و بلاک چین) و پردازش تراکنش‌ها را بر عهده دارد و به هر شارد اجازه می‌دهد تنها بخشی از تراکنش‌ها را همزمان با سایر شارد‌ها اجرا کند.


اجماع اثبات ایمن سهام (SPoS)


فرآیند اجماع SPoS الروند برای بهبود سیستم‌های اثبات سهام قبلی ایجاد شد. این روش تأخیر شبکه را کاهش می‌دهد و به هر گره در قطعه اجازه می‌دهد انتخاب کند که کدام اعضا در گروه اجماع در شروع هر دور باشند.


امضای جمع‌آوری شده از بلوک قبلی، تصادفی‌سازی را فراهم می‌کند. به گفته تیم الروند، این امر زمان لازم برای انتخاب یک گروه اجماع را به کمتر از 100 میلی ثانیه کاهش می دهد. همچنین یک مکانیسم وزن دهی وجود دارد که شایسته سالاری را در میان گره ها ترویج می کند و در عین حال سهام را نیز در نظر می گیرد. الروند همچنین روش چند امضایی Bellare و Neven را معرفی می کند که برای به حداقل رساندن تعداد چرخه های ارتباطی مورد نیاز در فرآیند امضا ایجاد شده است.


الروند سعی می‌کند توزیع عادلانه شارد‌ها را به‌عنوان یک نوع پیچیده‌تر از Proof of Stake تضمین کند، و تعادلی بین انرژی بالاتر و نیازهای محاسباتی و امنیت را برقرار کند.


تیم الروند

 

بنجامین مینکو، مدیر عامل این پروژه، فعالیت خود در زمینه بلاک چین را به عنوان عضوی از تیم اصلی NEM به مدت 1.5 سال آغاز کرد. او بر فعالیت ها برای ایجاد NEM به عنوان یک محصول بلاک چین جهانی، از جمله بازاریابی، توسعه تجاری و رشد جامعه نظارت داشت.


Lucian Mincu، CIO در الروند ، یک مهندس با هشت سال تخصص در ایجاد زیرساخت های پیچیده و راه حل های شبکه برای مشتریان خود از جمله دولت آلمان است.


Lucian Todea، مدیر ارشد اجرایی الروند ، یک کارآفرین موفق با بیش از 15 سال تجربه در سرمایه گذاری در فناوری ها است و در هر دو فضای استارتاپ و بلاک چین مشغول است.


کل تیم متشکل از 24 متخصص فناوری و تجارت است که همه آنها تجربه، توانایی ها و استعدادهای زیادی را برای پروژه شبکه الروند به ارمغان می آورند. الروند هفت مشاور نیز دارد که تخصص فنی بیشتری را به پروژه ارائه می کنند.


کاربردهای الروند


الروند برای فعال کردن توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) طراحی شده و شامل معماری NFT حساب‌های هوشمند است. حساب‌های هوشمند مانند سایر حساب‌های بلاک چین عمل می‌کنند، اما یک مزیت اضافی دارد که ذخیره‌سازی داده‌های با ارزش کلیدی در سطح حساب است. کاربران می توانند حجم زیادی از داده ها را در حساب Elrond Network خود ذخیره کنن. داده هایی مانند مانند ایمیل ها، آدرس های بیت کوین، داده های شناسایی خصوصی، داده های سلامت، مدرک شهروندی، اطلاعات KYC و غیره. علاوه بر این، حساب‌های هوشمند برای ذخیره و اثبات مالکیت دارایی‌های دیجیتال بدون نیاز به استفاده از Elrond VM کار می کنند، در نتیجه ازدحام و حجم داده ها در قراردادهای هوشمندی که سرمایه‌های کاربران را مدیریت می‌کنند، کاهش می یابد.


الروند در حال توسعه توکن‌های دیجیتال استاندارد الروند (ESDT) است، که استیبل کوین توکن شده، دارایی‌های مصنوعی و ارزهای فیات هستند که در شبکه الروند اجرا می‌شوند اما به قابلیت قرارداد هوشمند نیاز ندارند. مقیاس پذیری و سرعت الروند نیز شبکه را برای عملکرد اینترنت اشیا (IoT) آماده می کند.


مزایا و معایب الروند


مزایا


  • مقیاس پذیری آن تا 1000 برابر اتریوم است.
  • برای افزایش مقیاس پذیری، از فناوری های پیشرفته به اشتراک گذاری استفاده می کند.
  • تراکنش ها با سرعت بیشتری نسبت به سایر پلتفرم ها پردازش می شوند.
  • انتخاب اعتبار سنجی به شیوه ای پیشرفته تر، امنیت شبکه را افزایش می دهد.
  • یکی از اهداف تیم توسعه ایجاد یک اکوسیستم DApp است.
  • تیم الروند متشکل از افرادی است که هم سابقه کارآفرینی و هم فناوری دارند.
  •  یک جامعه بزرگ و فداکار دارد.


معایب


  • قابلیت همکاری بین زنجیره ها هنوز قابل دستیابی نیست.


سخن آخر


کسب‌وکارها علاقه‌مند به استفاده از شبکه‌های بلاک چین به‌عنوان راه‌حل هستند و به پلتفرم‌هایی نیاز دارند که بتوانند نیازهای اساسی خود را برآورده کنند. شبکه الروند یک پروتکل بلاک چین است که کارآمد، مقیاس‌پذیر، سازگار با توسعه‌دهندگان و مقرون به صرفه است و ممکن است بتواند بسیاری از نیازهای کسب‌وکارهای بزرگ را برطرف کند. الروند راه‌حل‌هایی را برای اشتراک‌گذاری داده، اینترنت اشیا، خدمات مالی و بسیاری موارد دیگر فراهم می کند و با فهرست رو به رشدی از مشتریان بلاک چین سازمانی که در سراسر جهان دارد، نشان می‌دهد پذیرش شبکه الروند توسط کاربران در حال افزایش است.


shape