توکن LEO

توکن LEO

1401/04/03

مقدمه


زمانی که 850 میلیون دلار از یکی از بزرگترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال در جهان یعنی بیت فاینکس(Bitfinex) دزدیده شد، برای بازپرداخت وجوه از دست رفته یک توکن ابزاری به نام LEO ایجاد شد. این امر باعث ایجاد اختلافات زیادی در مورد مبادلات متمرکز و نگهداری دارایی ها شد. شرکت مادر بیت فاینکس ، شرکت آی فاینکس(iFinex) است. توکن LEO برای کاهش کارمزدهای معاملاتی و وام دهی در سراسر اکوسیستم در حال گسترش آی فاینکس استفاده می شود که اکنون شامل محصولاتی مانند صرافی غیرمتمرکز به نامHodl Hodl  می شود.


در این مقاله، توکن LEO و کاربرد آن در اکوسیستم آی فاینکس و صرافی متمرکز بیت فاینکس را بررسی خواهیم کرد. همچنین، در مورد منشا توکن LEO و نحوه طراحی آن برای کمک به بازگرداندن شهرت صرافی بیت فاینکس صحبت خواهیم کرد. علاوه بر این، به صرافی غیرمتمرکز Hodl Hodl نیز نگاهی خواهیم کرد.


توکن LEO چیست؟


توکن LEO Unus Sed یا به اختصار توکنLEO  یک توکن چند کاربردی است که با سه عملکرد اصلی طراحی شده است. در مرحله اول، برای جایگزینی وجوه از دست رفته در طی یک سوء استفاده از صرافی متمرکز بیت فاینکس ایجاد شد. در درجه دوم، این توکن برای ایجاد فرصت برای مشتریان صرافی بیت فاینکس طراحی شده است و در نهایت از توکن LEO برای توسعه مداوم اکوسیستم آی فاینکس استفاده خواهد شد.


آی فاینکس (iFinex)


آی فاینکس، یک شرکت فناوری مالی است که در جزایر ویرجین بریتانیا مستقر است. اکوسیستم آی فاینکس مسئول عملیات صرافی ارزهای دیجیتالی بیت فاینکس(Bitfinex) است. توکن LEO بسیار شبیه بایننس کوین (BNB) عمل می کند، زیرا کارمزدهای معاملاتی را کاهش می دهد و مزایای بیشتری را برای کاربران صرافی بیت فاینکس فراهم می کند.


آی فاینکس در سال 2012 با نام تجاری بیت فاینکس شروع به کار کرد. صرافی بیت فاینکس یکی از قدیمی ترین صرافی های متمرکز در فضای کریپتو بوده است. این شرکت بر نوآوری، مقیاس‌پذیری و پیشرفت تمرکز  دارد و هدف آن شتاب بخشیدن به صنعت کریپتو برای کمک به پذیرش انبوه است. همراه با نوآوری و توسعه فراوان، اکوسیستم آی فاینکس و صرافی بیت فاینکس هدفشان این است که تجارت ارزهای دیجیتال را سریع، ساده و مطابق با قانون انجام دهد.


UNUS SED LEO


عبارت لاتین "Unus Sed Leo" از یک افسانه لاتین به نام "خوک و شیر" گرفته شده است. این افسانه یک خوک ماده را توصیف می کند که در مورد تعداد فرزندان خود برای یک شیر که به تازگی یک توله شیر آورده است، لاف می زند. هنگامی که خوک از شیر می پرسد که چند فرزند تولید کرده است، شیر پاسخ می دهد: "یک ، اما یک شیر".


تاکید بر کیفیت به نسبت کمیت همراه با قدرت فردی چیزی است که اساس اخلاقی این پروژه را تشکیل می دهد. این شعار را می توان در عمل در بسیاری از بخش های اکوسیستم آی فاینکس مشاهده کرد. به عنوان مثال، این شرکت دارای مالکیت خصوصی است و ادعا می کند که بالاترین سطوح کیفیت را از استخدام تا زیرساخت های عملیاتی در اختیار دارد.


چرا توکن UNUS SED LEO ایجاد شد؟


در سال 2018، مبلغ 850 میلیون دلار دارایی از صرافی بیت فاینکس مصادره شد. آی فاینکس، شرکت مادر صرافی بیت فاینکس، متهم به انتقال غیرقانونی این وجه به پردازشگر پرداخت جهانی Crypto Capital Corp، قبل از تلاش برای پوشاندن این ضرر با استفاده از Tether (USDT) شد.


صادرکننده توکن USDT که پرکاربردترین استیبل کوین در دنیای رمزارزهاست،شرکت Tether است که این شرکت نیز متعلق به آی فاینکس است. این موضوع باعث ایجاد جنجال زیادی در مورد صرافی بیت فاینکس شد. همچنین، بسیاری از مسائل مربوط به اعتماد پیرامون مبادلات متمرکز و نگهداری دارایی ها را برجسته کرد. در پاسخ به این وضعیت، توکن UNUS SED LEO برای پوشش این کسری ایجاد شد.


پیشنهاد عرضه اولیه توکن (IEO)


ایجاد توکن UNUS SED LEO یک راه حل مستقیم برای مشکل عدم وجود 850 میلیون دلار بود. مشکلی که باعث شد معاملات در صرافی متمرکز بیت فاینکس متوقف شوند.


توکنLEO در ماه می 2019 در صرافی بیت فاینکس پس از عرضه اولیه یک روزه راه اندازی شد. در طول این IEO، یک میلیارد دلار پس از فروش یک میلیارد توکن LEO تازه ضرب شده جمع آوری شد. قیمت شروع هر توکن 1 دلار بود. علاوه بر این، راه اندازی توکن LEO یک رویکرد جدید زنجیره ای دوگانه را در نیز پیش گرفت. این به معنای انتشار 660 میلیون توکن در بلاک چین اتریوم و 340 میلیون توکن در بلاک چین EOS بود.


این مدل توکن دوگانه چندین مزیت دارد. در مرحله اول، انعطاف پذیری و قابلیت همکاری را برای دارندگان توکن LEO فراهم می کند. به علاوه، از دو جامعه و اکوسیستم متفاوت پشتیبانی می کند و سوم اینکه، این توکن را قادر می‌سازد تا در طیف وسیع‌تری از صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) استفاده شود.


توکن LEO از طریق ارائه کاربردهایش به دو تا از ارزشمندترین بلاک چین‌های دارای قرارداد هوشمند در صنعت رمزارزها، می‌تواند به راحتی در برنامه‌های موجود ادغام شود. همچنین، این مدل توکن دوگانه، بسیاری از اصطکاک تجربه شده با فعالیت زنجیره ای را از بین می برد. این به این دلیل است که توکن فراتر از عملکرد اصلی خود به عنوان یک توکن ابزاری برای صرافی متمرکز بیت فاینکس، کار تطبیق پذیری را ارائه می دهد. علاوه بر این، بیت فاینکس به عنوان پلی بین اتریوم و EOS عمل می کند و توکن LEO را قادر می سازد بین دو پروتکل تبدیل و جابجا شود. این موضوع به این توکن اجازه می دهد تا در هر دو استاندارد توکن ERC-20 و EOS استفاده شود.


توکن سوزیLEO


عرضه توکن های LEO به طور مداوم از طریق مکانیسم توکن سوزی LEO کاهش می یابد. سوزاندن توکن ها به طور منظم به کاهش عرضه کمک می کند، در حالی که تقاضا افزایش می یابد. هدف از سوزاندن توکن افزایش قیمت توکن LEO و کمیاب شدن این دارایی همراه با پذیرش و مقبولبیت آن است.


بعلاوه، بیت فاینکس 27% از سود خود را به بازخرید این توکن برای توکن سوزی اختصاص می دهد. گزارش جامع و شفاف از خرید توکن و سوزاندن از طریق داشبورد بیت فاینکس در دسترس است. 


عملکرد توکن LEO


مدت کوتاهی پس از عرضه اولیه ، ارزش توکن LEO افزایش یافت. این توکن در  ژوئن 2019، حدود 1.98 دلار معامله می شد. لیست شدن این توکن LEO در صرافی OKEx ، به این امر کمک کرد. به دنبال آن، قیمت این توکن در اکتبر همان سال به زیر 1 دلار سقوط کرد. با این حال، قیمت توکن در پایان مارس 2020 دوباره به بالای 1 دلار افزایش یافت. از آن زمان تاکنون، از قیمت عرضه اولیه خود یعنی یک دلار، پایینتر نیامده است.


در اوج رشد ارزهای دیجیتال بین فوریه تا می 2021، قیمت توکن LEO به 3.92 دلار رسید و پس از آن در خلاف جهت روند کلی بازار، روند صعودی خود را بازپس گرفت و در فوریه 2022 توانست قیمت 9.2 دلار را به عنوان بالاترین قیمت خود تا کنون ثبت کند. در زمان نگارش این مقاله، توکن LEO در حدود 5.2 دلار معامله می شود. بر اساس CoinMarketCap، توکن LEO در جایگاه هفدهم در بین ارزهای دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار قرار دارد.


مزایای دارنده توکن LEO


توکن ابزار UNUS SED LEO چندین مزیت را برای دارندگان آن فراهم می کند. توکن LEO به روشی مشابه با کوین BNB اکوسیستم بایننس عمل می کند و از آن به عنوان یک توکن ابزار داخلی برای تبادل بیت فاینکس استفاده می شود. علاوه بر این، دارندگان توکن LEO با اکانت بیت فاینکس یا Ethfinex می توانند از طیف وسیعی از تخفیف های معاملاتی هنگام استفاده از این توکن بهره مند شوند؛ که شامل کاهش 15 درصدی کارمزد کمیسیون هنگام معامله هر جفت توکن، از جمله استیبل کوین ها است. حداقل شرط لازم برای واجد شرایط بودن برای این تخفیف، یک توکن LEO است.


علاوه بر این، دارندگان توکن LEO تا 5 درصد تخفیف در هزینه های وام همتا به همتا دریافت خواهند کرد و به این صورت است که با 0.05٪ تخفیف شروع می شود و به ازای هر 10000 USDT توکن LEO که دارنده دارد، تعلق می گیرد. هولدرها در صورت داشتن یک میلیون USDT از توکن LEO و نگهداری آن برای حداقل یک ماه حداکثر 5 درصد تخفیف دریافت می کنند. همچنین، پذیرندگانی که بیش از 5000 USDT از این توکن را ذخیره می‌کنند، نرخ کمیسیون برای آن ها 10% کاهش می‌یابد و در مجموع 25% از نرخ کمیسیون را پس انداز می‌کنند.


علاوه بر این، شرکت‌ها و افرادی که در برنامه بازاریابی و affiliate صرافی بیت فاینکس شرکت می کنند، می‌توانند زمانی که ارجاع‌دهنده‌هایشان توکن‌های LEO را در اختیار دارند، سود ببرند و پاداش‌های ارجاعی چندبرابر دریافت می‌کنند. برای ارجاع‌هایی که دارای LEO به مقدار 500 USDT هستند، ضریب 1.1 برابری دریافت می‌کنند. زمانی که ارجاع‌ها  مقدار 5000 USDT توکن LEO را داشته باشند ، به ضریب 1.2 برابری می‌رسد و بالاترین ضریب که 1.5 برابر است برای ارجاع‌هایی است که 50000 USDT یا بیشتر توکن‌ LEO دارند.    


کیف پول توکن LEO


از آنجایی که توکن UNUS SED LEO بر روی اتریوم و EOS صادر شده است، توسط طیف گسترده ای از کیف پول های رمزارزها پشتیبانی می شود؛ که شامل کیف پول های متصل به حساب های صرافی متمرکز، و همچنین کیف پول های غیر حضانتی است.


همانطور که گفته شد، برای دریافت تخفیف در کارمزد معاملات، توکن LEO باید در صرافی بیت فاینکس باقی بماند. با این حال، توکن LEO توسط چندین کیف پول رمزارز دیگر نیز پشتیبانی می شود که شامل MyEtherWallet، imToken، Jaxx، MetaMask، Trezor و Ledger Nano S است. در حالی که این امر برای کاربران صرافی بیت فاینکس و اکوسیستم آی فاینکس ، سود به ارمغان می آورد، ولی از طرف دیگر نگرانی هایی را در مورد نگهداری متمرکز برای برخی از معامله گران ارزهای دیجیتال ایجاد می کند. علاوه بر این، شک و تردید پیرامون ذخایر USDT که توسط شرکت نگهداری می شود نیز تشدید می شود.


Hodl Hodl


بیت فاینکس همچنین پس از خرید سهام در صرافی غیرمتمرکز Hodl Hodl در واقع یک شعبه هم در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) ایجاد کرد. Hodl Hodl یک پلتفرم تجارت جهانی، غیر قایل ردیابی و همتا به همتای بیت کوین است که از چندین رمزارز پشتیبانی می کند. Hodl Hodl به جای نگهداری دارایی ها، وجوه را در صندوق امانی چند کلیدی قفل می کند. این امر به رفع نیاز به شناخت مقررات مشتری (KYC) و سایر رویه‌های انطباق کمک می‌کند.


با استفاده از صرافی Hodl Hodl، معامله گران می توانند دارایی ها را آزادانه و بدون واسطه مبادله کنند. این صرافی خدمات وام و معاملات خصوصی را نیز ارائه می دهد. این امر پس از حرکت به سمت دنیای DeFi از دیگر صرافی‌های متمرکز اصلی مانند Binance و FTX صورت گرفت.


بر خلاف بسیاری از برنامه‌های کاربردی DeFi که به بلاک‌چین‌های مبتنی بر قرارداد هوشمند متکی هستند، Hodl Hodl بر روی بلاک چین بیت‌کوین کار می‌کند. همچنین، با معرفی تسهیلات استقراضی وام، Hodl Hodl این پتانسیل را دارد که نقدینگی در مقیاس شرکت را تسهیل کند. بعلاوه، با استفاده از رابط برنامه نویسی کاربردی بیت فاینکس، Hodl Hodl می تواند به طور خودکار بیت کوین را به استیبل کوین تبدیل کند.


سخن آخر


راه اندازی توکن UNUS SED LEO با نظرات متفاوتی روبرو شده است. با این حال، با وجود شرایط مشکوکی که باعث انتشار این توکن شد، عملکرد توکن LEO ممکن است تا حدودی به بازگرداندن شهرت و وجهه ی صرافی بیت فاینکس و سایر صرافی‌های متمرکز کمک کند. اگرچه، بسیاری از کاربران هنوز تمایلی به اعتماد بیش از حد به مبادلات متمرکز پس از چنین ضرری ندارند.


همانطور که گفته شد، توسعه و گسترش مستمر اکوسیستم آی فاینکس نشان می دهد که این شرکت مشتاق است تا از طریق سهمی که در صرافی غیرمتمرکز Hodl Hodl  دارد، به یک بازیگر کلیدی در آینده ارزهای دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) تبدیل شود.

shape