استلار (Stellar)

استلار (Stellar)

1401/03/15

مقدمه


استلار (Stellar) یک شبکه پرداخت غیرمتمرکز منبع باز است که از فناوری بلاک چین استفاده می کند تا به کاربران امکان انتقال سریع و با هزینه بسیار کم وجوهاشان را بدهد. شبکه آن پرداخت با هیچ پول ملی را ترجیح خود نمی داند. در عوض، این دارای رمزارز بومی خود یعنی Stellar Lumens است که با نماد XLM نمایش داده می شود.


از زمان راه‌اندازی در سال ۲۰۱۴، شبکه استلار  تا کنون میلیاردها تراکنش را پردازش کرده، با شرکت‌های بزرگ شراکت ایجاد کرده و به یک سرمایه‌گذاری محبوب در ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. در این بررسی، نگاهی دقیق به نحوه عملکرد استلار می پردازیم.


چه چیزی استلار را منحصر به فرد می کند؟


بسیاری از ارزهای دیجیتال، معاملات ارزان و سریعی را ارائه می دهند اما مزیت استلار نسبت به سایرین این است که با هر نوع پولی کار می کند. می توانید از استلار برای انتقال دلار آمریکا، یورو، بیت کوین یا هر ارز دیگر روی کره زمین استفاده کنید.


اگرچه بسیاری از انواع ارزهای دیجیتال برای جایگزینی سیستم های مالی فعلی در نظر گرفته شده اند، اما استلار همچین هدفی را دنبال نمی کند. این برنامه برای تقویت سیستم های مالی جهان با ارائه یک شبکه واحد طراحی شده است که همه آنها می توانند در آن با هم کار کنند.


چند راه برای استفاده از استلار برای اشخاص وجود دارد. برنامه‌های استلار  و سرویس‌های شخص ثالث که به‌عنوان مجری شبکه عمل می‌کنند، راهی آسان برای انتقال وجوه به شخص دیگری، بدون توجه به جایی که در آن زندگی می‌کنند، در اختیار کاربران قرار می‌دهند. همچنین کاربران می‌توانند از آن برای خرید نسخه‌های دیجیتال ارزهای مختلف استفاده کنند که این یک گزینه ارزشمند برای افرادی که در کشورهایی که پول ملی قوی ندارند و می‌خواهند از ارز دیگری برای پس‌انداز خود استفاده کنند، محسوب می شود.


به عنوان یک شبکه منبع باز، زیرساخت استلار برای استفاده هر کسی در دسترس است و همه می توانند روی آن برنامه گسترش دهند. شرکت ها می توانند از آن برای توسعه کیف پول بلاک چین، اپلیکیشن یا توکن رمزنگاری خود استفاده کنند. آنها همچنین می توانند از شبکه استلار برای پرداخت و تبدیل ارزهای دیجیتال به پول نقد و بالعکس استفاده کنند. بنیاد توسعه استلار اخیرا استفاده از استلار برای طیف گسترده‌تری از کاربردها، از جمله ضرب NFT و قراردادهای هوشمند پشتیبانی کرده است.


تاریخچه استلار


استلار در سال 2014 توسط شرکای تجاری، Jed McCaleb و Joyce Kim ایجاد شد. McCaleb بنیانگذار صرافی رمزارز Mt. Gox و یکی از بنیانگذاران پروتکل پرداخت Ripple بود که به دلیل درگیری در مورد آینده پروژه آن را ترک کرد. این تیم همراه با شبکه استلارن، بنیاد توسعه استلار را نیز راه اندازی کرد. پاتریک کولیژن، مدیر عامل Stripe در این شرکت غیرانتفاعی همکاری کرد و Stripe  سه میلیون دلار در ازای 2٪ از راه اندازی اولیه (2 میلیارد XLM) به استلار ارائه کرد. بنیاد توسعه استلار سازمانی است که در پشت استلار قرار دارد و از انجمن های فنی و تجاری شبکه پشتیبانی می کند، پایگاه کد را حفظ می کند و گزارش های منظمی را در مورد شبکه استلار منتشر می کند.


استلار چگونه کار می کند؟


استلار دفتر کلی دارد که از آن برای ردیابی مالکیت تمام حساب‌ها و رمزارزهای موجود در شبکه خود استفاده می‌کند. این دفتر کل توسط شبکه استلار حفظ می شود و معاملات در آن با الگوریتم منحصر به فرد خود، یعنی پروتکل اجماع ستاره ای، پردازش می شود. دفتر استلار موجودی و عملیات هر حساب را ذخیره می کند. به عنوان مثال، یک حساب می تواند موجودی 1000 XLM و 100 توکن دلار آمریکا داشته باشد و یک عملیات معلق برای ارسال 100 XLM به حساب دیگری داشته باشد. تمام موجودی ها و عملیات ها هر پنج ثانیه به کل شبکه اطلاع رسانی می شود. تراکنش ها توسط رایانه هایی که نرم افزار اصلی استلار را اجرا می کنند، که گره نامیده می شوند، تأیید می شوند. برای هر تراکنش معلق، گره ها هستند که تأیید می کنند که مبلغ صحیح منتقل شده است. گره ها در سرتاسر دنیا وجود دارند و هر کسی می تواند با نصب نرم افزار استلار کامپیوتر خود را به یک گره تبدیل کند و کامپیوتر آنها بخشی از فرآیند اجماع خواهد شد.


استلار با سیستمی که راه اندازی کرده است می تواند تراکنش ها را در عرض پنج ثانیه پردازش کند. کارمزد معامله 0.00001 XLM است ؛ کسری کوچک از یک پنی با قیمت های امروزی استلار. (هنگامی که فعالیت شبکه زیاد باشد، هزینه ممکن است افزایش یابد، اما همچنان بسیار ارزان خواهد بود.)



شرکای استلار


اکوسیستم استلار شامل تعداد زیادی پروژه و مشارکت است. دو مورد از پرمخاطب ترین شراکت ها با IBM  و MoneyGram International  است.


در سال 2019، IBM تصمیم گرفت سیستم پرداخت جهانی World Wire خود را بر روی شبکه استلار بسازد. World Wire از ارزهای دیجیتال برای بهبود فرآیند پرداخت های فرامرزی استفاده می کند که اجازه می دهد تا تراکنش ها با کسری از هزینه و زمان مورد نیاز نسبت به بانکداری سنتی پردازش شوند.


در سال 2021، MoneyGram اعلام کرد که با بنیاد توسعه استلار همکاری می کند. این مشارکت، شبکه MoneyGram را با استلار یکپارچه کرد تا به مصرف کنندگان اجازه دهد تا سکه USD  را به پول نقد و بالعکس تبدیل کنند. USD Coin یک استیبل کوین است که از دلار آمریکا پیروی می کند.


استلار همچنین چندین برنامه کمک مالی دارد که از آن برای تامین مالی پروژه ها استفاده می کند. صندوق انجمن استلار (SCF)، به جامعه استلار اجازه می‌دهد تا در مورد پروژه‌هایی که بودجه دریافت خواهند کرد، رأی دهند. این پروسه برای هر پروژه ای که اعضا مایل به تعییرات یا اعمال نظر در آن باشند، باز است. در اینجا چندمورد که در SCF بررسی و ایجاد شده اند، آورده شده است:


  • Blocknify یک سرویس امضای اسناد است که توسط شبکه استلار محضری شده است.
  • Free Voting Platform یک سرویس رای گیری است که از شبکه استلار برای تایید انتخابات استفاده می کند.
  • Litemint یک پلتفرم بازی و بازار NFT است.
  • SendIt کیف پولی است که افراد می توانند از آن برای ارسال و دریافت پرداخت از طریق ایمیل استفاده کنند.


درآمد غیرفعال با استلار 


امکان ایجاد درآمد غیرفعال با استلار از طریق محصول Ultra Stellar وجود دارد. Ultra Stellar بر روی شبکه استلار ساخته شده است و توکن های تولید کننده بازده زیر را صادر می کند:


  • yXLM
  • yUSDC
  • yBTC
  • yETH


هر توکن مولد بازدهی، به صورت 1 به 1 توسط توکن مربوطه پشتیبانی می شود. به عنوان مثال، 1 yXLM توسط XLM پشتیبانی می شود.


Ultra Stellar به شما این امکان را می‌دهد که توکن‌های معمولی خود را با توکن‌های سودآور عوض کنید و از آنها سود کسب کنید. اگر XLM دارید، می توانید آن را با yXLM مبادله کنید و شروع به دریافت سود روزانه کنید. اگر می‌خواهید برگردید و yXLM خود را به XLM تبدیل کنید، می‌توانید این کار را در هر زمانی انجام دهید.


استلار در مقابل ریپل


استلار در سال 2014 از یک هارد فورک ریپل متولد شد. هر دو رمزارز ریپل و استلار توسط جب مک‌کالب تأسیس شدند. جب با شرایط بدی بنیاد ریپل ترک کرد، که این موضوع او را به دعوی قضایی کشاند. او بعدا از همه اتهامات تبرئه شد، اما محدودیت فروش روزانه بر دارایی های XRP او اعمال شد تا مانع از آن شود که تمام XRP خود را به یکباره رها کند و قیمت ریپل را پایین بیاورد. استلار فقط یک کپی از ریپل نیست. از زمانی که بلوک پیدایش استخراج شد، در سال 2014، تیم توسعه منبع باز تغییرات جدی در فناوری بلاک چین آن ایجاد کردند و یک توافقنامه فدرالی جدید ایجاد کردند که آن را پروتکل اجماع ستاره ای (SCP) می نامند. اما استلار به اندازه ریپل مرکزیت ندارد. ریپل، به عنوان یک سازمان، خودش گره هایی را انتخاب می کند که می توانند تراکنش ها را به دفتر کل عمومی اضافه کنند. در حالی که هر کسی اگر توسط گره های دیگر مورد اعتماد باشد، می تواند در شبکه استلار شرکت کند 


خطرات منحصر به فرد در استلار


مرکزیت داشتن و متمرکز بودن، یک مسئله قابل توجه در مورد استلار است. بنیاد توسعه استلار حدود 60 درصد از عرضه XLM را در اختیار دارد. این امر به آن کنترل قابل توجهی بر روی ارز دیجیتال و ارزش آن می دهد.


اگرچه شبکه استلار از گره های غیرمتمرکز استفاده می کند، اما اعتبارسنج های زیادی ندارد. در حال حاضر بیش از 50 اعتبارسنج  وجود دارد، اما این مقدار زیاد نیست و شبکه را در برابر همکاری گره ها و حملات مختلف به قابلیت های پردازش آسیب پذیرتر می کند. اگرچه این لزوماً یک خطر نیست، اما شایان ذکر است که استلار به کاربران انگیزه زیادی برای هولد کردن توکن های XLM خود نداده است . استیکینگ نیز توسط استلار ارائه نمی شود.


آیا استلار برای سرمایه گذاری گزینه خوبی است؟


استلار اغلب به عنوان یک ارز دیجیتالی که کمتر از ارزش واقعی اش ارزش گذاری شده، در نظر گرفته می شود. این مقبولیت و امکان استفاده در دنیای واقعی را نشان می دهد و باعث ایجاد  همکاری های بسیار خوبی شده است. شبکه استلار در حال رشد است و تعداد پرداخت‌های سال به سال آن از سال 2020 تا 2021 به مقدار 378 درصد افزایش یافته است. مانند سایر رمزارزها، استلار بی ثبات است و هیچ تضمینی برای موفقیت بلندمدت آن وجود ندارد. یکی از نگرانی‌های احتمالی در مورد این است که استلار کاربردهای مشابهی با پروتکل پرداخت ریپل دارد، اما ارز دیجیتال بومی ریپل یعنی XRP ، ارزش بازار بسیار بیشتری دارد.


در نهایت، تصمیم برای سرمایه گذاری در استلار بستگی به این دارد که شما در مورد آینده آن به عنوان یک شبکه پرداخت و تیم پشت آن چه فکر می کنید. اگر فکر می کنید که فناوری بلاک چین آینده پرداخت های فرامرزی است، استلار می تواند انتخاب خوبی باشد.


نحوه خرید استلار


استلار به اندازه بیت کوین، اتریوم و دیگر رهبران بازار، در دسترس نیست، اما هنوز هم خرید آن بسیار آسان است. شما می توانید آن را در چندین صرافی برتر ارزهای دیجیتال خریداری کنید. در اینجا چند مورد از صرافی های اصلی ارائه می شود:


  • Coinbase Global 
  • Crypto.com
  • Binance.US
  • eToro


برای خرید استلار، یک حساب کاربری در یکی از صرافی هایی که آن را لیست کرده است، ایجاد کنید. پس از آماده شدن حساب کاربری، می توانید خرید خود را انجام دهید.


کیف پول استلار


معمولا هر پلتفرم معاملاتی و صرافی ارز دیجیتال یک کیف پول داخلی ارائه می دهد که با استفاده از اعتبار خود می توانید به آن دسترسی داشته باشید. در حالی که استفاده از کیف پول خود استلار یک روش معقول برای ذخیره توکن های XLM شما است، این نوع کیف پول جنبه های مثبت و منفی خود را دارد.


نقاط قوت


  • دسترسی آسان
  • تبادل سریع بین سکه های مختلف
  • فضای ذخیره سازی راحت، بدون نیاز به انجام کاری
  • مناسب برای معامله گران کوتاه مدت


نقاط ضعف


  • بالاترین سطح امنیت را ارائه نمی کند.
  • اگر سایت آن از کار بیفتد، دسترسی می تواند مشکل ساز شود.


سخن آخر


شبکه پرداخت استلار  برای سازگاری با هر ارز سنتی یا دیجیتالی ایجاد شده است، اما رمز اصلی خود را نیز دارد که با XLM نشان داده می‌شود. این شبکه از انتقال مقرون به صرفه، ایمن و سریع پرداخت ها در سراسر مرزهای جهانی پشتیبانی می کند. همچنین می تواند به عنوان یک پلتفرم ICO عمل کند زیرا استفاده از آن نسبت به اتریوم بسیار ساده تر است. امیدواریم که بینش بیشتری در مورد استلار به دست آورده باشید. به یاد داشته باشید که بازار کریپتو بسیار پر نوسان است و تغییرات طولانی مدت قیمت بر سبد سهام شما بسیار بیشتر از نوسانات هفتگی تأثیر می گذارد.

shape