ویوس Waves

ویوس Waves

1401/03/15

مقدمه


فناوری نوآورانه بلاک چین در پروژه‌های رمزنگاری مختلف پیاده‌سازی شده اند، اما تنها تعداد کمی از پروژه‌ها توانسته‌اند تعادل مناسبی بین قابلیت استفاده، دسترسی و ویژگی‌ها برقرار کنند. Waves یکی از این استثناهاست که توانسته است به طور کامل از شبکه بلاکچین کاربرپسند ساخته شده برای تامین انرژی آینده برنامه های وب 3 استفاده کند. در این بررسی، تمام جنبه های مهم صرافی و ارز اصلی آن به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است تا به معامله گران کمک کند تا قابلیت استفاده آن را درک کنند و انتخاب درستی داشته باشند.

  • Waves یک صرافی ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که برای راه اندازی دارایی های هوشمند و قراردادهای هوشمند ساخته شده است.
  • پروتکل نوترینو و صرافی Waves دو پلتفرم موفق هستند که بر روی بلاک چین Waves ساخته شده اند.


صرافی Waves چیست؟


Waves Exchange (یا Waves DEX) یک پلت فرم معاملاتی غیرمتمرکز سریع، ایمن و قابل اعتماد است که روی دارایی های مبتنی بر Waves و سایر دارایی های دیجیتال پشتیبانی شده مانند بیت کوین (BTC) و Litecoin (LTC) متمرکز است. این پلتفرم همچنین شامل طیفی از استیبل‌کوین‌های فیات مبتنی بر نوترینو، مانند EUR Neutrino (EURN) و GBP Neutrino (GBPN) است. Waves در سال 2017 توسط ساشا ایوانف با هدف ایجاد یک محیط برای معامله گران ارزهای دیجیتال تاسیس شد. Waves در درجه اول بر ایجاد توکن های رمزنگاری سفارشی، به نام دارایی های هوشمند، و راه اندازی قراردادهای هوشمند برای تامین انرژی طیف گسترده ای از برنامه های غیرمتمرکز وب 3.0 تمرکز می کند. این پلتفرم بر روی شبکه بلاک چین خود ساخته شده است که این امر آن را از سایر صرافی های غیرمتمرکز پیشرو متمایز می کند. Waves با تغییر رایج‌ترین ویژگی‌های سنتی ارائه شده توسط هر صرافی ارز دیجیتال، یک پلتفرم معاملاتی کاملا متفاوت را ایجاد کرده است به طوری که می‌تواند تجربه بسیار منحصر به فردی برای مشتریان خود ایجاد کند. پلتفرم Waves نه تنها به عنوان یک صرافی ارز دیجیتال استفاده می شود، بلکه از آن برای تامین مالی جمعی از طریق ICO ها (ارائه اولیه سکه) نیز استفاده می شود. 


صرافی Waves چگونه کار می کند؟


مانند بسیاری از صرافی‌های ارزهای دیجیتال دیگر، صرافی Waves نیز بر روی یک دفتر کل غیرمتمرکز به نام شبکه بلاک چین عمل می‌کند. تنها تفاوت این صرافی، این است که شبکه بلاک چین خود را ساخته است که توسط مکانیزم اجماع جدیدی به نام LPoS یا اثبات سهام اجاره شده ایمن شده است. LPoS نسخه اصلاح شده PoS یا اثبات سهام است که به کاربران کیف پول لایت اجازه می دهد تا از طریق اجاره توکن های WAVES خود به گره های ماینینگ، در فرآیند اعتبارسنجی بلوک شبکه شرکت کنند. این می تواند به کاربران کمک کند تا در صورتی که گره استخراج انتخابی آنها به عنوان اعتبارسنج انتخاب شود، کسری از پاداش آن بلوک را به دست آورند.


Waves.Exchange عمدتا قدرتش را از دارایی های هوشمند خود می گیرد که به دلیل اسکریپت های دارایی قوی دارای عملکردهای اضافی هستند. این اسکریپت‌ها به دارایی‌های هوشمند طیف جذابی از ویژگی‌ها مانند غیرقابل انتقال شدن، پس از رسیدن به یک آدرس خاص مانند سوختن یا انجماد، یا زمانی که بلاک‌چین Waves به ارتفاع بلوک خاصی رسید، را می‌دهند. ایجاد یک دارایی هوشمند در پلتفرم Waves بسیار ساده است و با استفاده از ویژگی «Transaction Issue» آن، که تنها با تنظیم چند پارامتر اصلی و پرداخت هزینه یک WAVES برای راه‌اندازی توکن از حساب‌های کاربر، تکمیل می‌شود.


تاریخچه صرافی Waves


Waves.Exchange در سال 2017 توسط یک فیزیکدان نظری به نام ساشا ایوانوف تأسیس شد، که علاقه او به امواج گرانشی الهام بخش نام این صرافی بود. این پروژه ریشه های فنی و فلسفی خود را از پروژه Nxt Blockchain گرفته است. آن پروژه ویژگی های قوی ای داشت که ایوانف را بر آن داشت تا یک تجارت غیرمتمرکز به نام Coinomat را بر روی آن ایجاد کند. Coinomat در سال 2013 راه اندازی شد. با این حال، به زودی ایوانف به محدودیت های جدی در Nxtblockchain اشاره کرد و در آن زمان بود که تصمیم گرفت یک شبکه بلاک چین غیرمتمرکز کاملا مستقل،  یعنی پلتفرم Waves را ایجاد کند تا نیازهای مشاغل و برنامه های غیرمتمرکز را بهتر برآورده کند.


مزایا و معایب صرافی Waves


مزایا


  • پلتفرم کاربر پسند
  • ساختار هزینه کم و رقابتی
  • طیف گسترده ای از دارایی های دیجیتال در دسترس برای معامله
  • صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری نوآورانه بلاک چین



معایب

  • از امکان برداشت ارز فیات پشتیبانی نمی کند
  • نقدینگی کم
  • هنوز در مراحل رشد است.


کارمزد صرافی Waves


صرافی غیرمتمرکز Waves در هزینه ها بین کاربران تبعیض قائل نمی شود. مدل کارمزد Waves نسبتاً ثابت است. به ازای هر تراکنش، کارمزد ثابتی معادل 0.003 Waves دریافت می‌کند (Waves ارز اصلی صرافی است). بنابراین، کارمزد معاملاتی Waves کم و رقابتی است. برداشت ها نیز با کارمزد ثابت کم 0.003 Waves در هر تراکنش دریافت می شود.


روش واریز و برداشت صرافی Waves


هر کاربر ثبت نام شده در پلتفرم WavesDEX موظف است "Waves Lite Client Wallet" را بر روی تلفن هوشمند یا لپ تاپ خود دانلود کند تا واریز و برداشت در Waves Exchange انجام دهد. وجوه کاربر در این کیف پول Lite ذخیره می شود تا زمانی که معامله در پلتفرم انجام شود.


کیف پول Waves lite سپرده‌ها را می‌پذیرد و برداشت‌ها را در رمزارزها و توکن‌های مختلف دیگر، به غیر از ارز دیجیتال Waves، پردازش می‌کند. علاوه بر این، کاربران Waves همچنین می‌توانند ارزهای فیات را از طریق دروازه‌های فیات مختلف که توسط اپراتورهای رمزنگاری سازگار اجرا می‌شوند، واریز کنند. این دروازه های فیات مانند ارائه دهندگان پرداخت فوری عمل می کنند که به ارزهای فیات امکان دیجیتالی شدن در نسبت 1:1 را می دهند. کاربران مجازند ارزهای فیات دیجیتالی شده را در شبکه بلاک چین برای معامله در برابر سایر دارایی های رمزنگاری شده از طریق پلت فرم WavesDEX منتقل کنند. به همین ترتیب، کاربران همچنین می توانند ارز فیات دیجیتالی خود را در قالب ارزهای فیات واقعی برداشت کنند.


توکن WAVES


توکن Waves توکن بومی سفارشی صرافی غیرمتمرکز Waves است. پلتفرم Waves به کاربران اجازه می دهد تا توکن های رمزنگاری را بدون هیچ گونه برنامه نویسی قرارداد هوشمند گسترده ایجاد و تجارت کنند. در عوض، توکن ها را می توان به طور موثر از طریق اسکریپت های رمزنگاری که در حساب های مشتری در بلاک چین Waves کار می کنند، ایجاد و مدیریت کرد.


چگونه توکن Waves بخریم؟


اگر به دنبال گسترش فهرست پرتفوی خود فراتر از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال پیشرو هستید، می توانید روی توکن Waves سرمایه گذاری کنید. روش‌های مختلفی برای خرید Waves وجود دارد: از طریق یک صرافی سنتی متمرکز ارز دیجیتال، از طریق صرافی غیرمتمرکز Waves (DEX) ، یا حتی از مشتری Waves با استفاده از هر پول فیات، ارزهای دیجیتال و کارت اعتباری پشتیبانی‌شده از طریق مشارکت صرافی (Waves) با اشخاص ثالث میتوانید این ارز را خریداری کنید. استفاده از صرافی Waves به کاربران کمک می کند تا اولین توکن های Waves خود را خریداری کنند، آنها را با خیال راحت ذخیره کنند و بهترین زمان برای فروش آنها را تعیین کنند. از آنجایی که همیشه توصیه می شود یک کیف پول از وب سایت پروژه نصب کنید تا مشکلات سازگاری و امنیت را از بین ببرید، در این بررسی چگونگی نصب کیف پول Waves و شروع معاملات در WavesDEX را نیز در ادامه بررسی می کنیم.


ایجاد کیف پول


برای ایجاد کیف پول Waves، کاربران باید برنامه Online Client (نسخه بتا) را از وب سایت رسمی Waves دانلود کنند. برای این کار به وبسایت مراجعه کرده و تب « Get Waves» را در گوشه سمت راست بالای صفحه اصلی انتخاب کنید.گام بعدی این است که در صورتی که پ مایل به ایجاد یک حساب کاربری جدید هستید، روی تب " Get Started " کلیک کنید، جایی که باید ابتدا آدرس خود را انتخاب کرده و سپس یک رمز عبور 8 کاراکتری وارد کنید. هنگامی که با انتخاب آدرس و وارد کردن و تایید مجدد رمز عبور ایجاد حساب را انجام دادید، گزینه ای برای تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات خود با گزینه های فورا یا بعدا به شما داده می شود. توصیه می‌شود قبل از رفتن به مرحله بعد، « back up now» را انتخاب کنید.


پشتیبان گیری شامل یک عبارت 15 کلمه ای (کلمات SEED) است که به طور خودکار ایجاد و ذخیره می شود، و کاربران باید عبارت 15 کلمه ای را دوباره وارد کنند تا تأیید کنند که به درستی آن را ذخیره کرده اند. این مسئولیت دارنده کیف پول است که با نوشتن کلمات SEED آن در جایی را ایمن نگه دارد زیرا در صورت گم شدن کیف پول برای بازیابی آن به این کلمات نیاز دارد. از دست دادن عبارت پشتیبان به معنای از دست دادن تمام سکه های Waves (یا سایر سکه ها) یا پول فیات موجود در کیف پول Waves است.


خرید Waves


پس از ایجاد کیف پول Waves، کاربران چندین گزینه برای خرید سکه های Waves دریافت می کنند. کاربرانی که قصد خرید سکه‌های Waves را در Waves DEX دارند، می‌توانند آن‌ها را با ارزهای فیات مانند دلار آمریکا، یورو، یا CNY یا با ارزهای دیجیتال پیشرو مختلف خریداری کنند. Waves Exchange وجوه را هم از طریق انتقال مستقیم و هم کارت اعتباری می پذیرد. بنابراین، برای سرمایه‌گذاران جدید ارز دیجیتال که دارایی‌های قبلی کریپتویی ندارند بسیار مفید است.


ارزها و کشورها پشتیبانی شده صرافی Waves


پلت فرم معاملاتی Waves کاملا مبتنی بر وب است و بنابراین برای کاربران در سراسر جهان قابل دسترسی است. هر کسی می تواند یک حساب کاربری در Waves.Exchange ایجاد کند و در حین شرکت در معامله همتا به همتا، کاملا ناشناس بماند. Waves از تمام ارزهای دیجیتال پیشرو مانند بیت کوین، لایت کوین، اتریوم، تتر، سواپ، نوترینو، مونرو، Curve DAO، ZCash و غیره پشتیبانی می کند.


امنیت صرافی Waves


از آنجایی که Waves یک صرافی غیرمتمرکز است، سرورهای آن در سراسر جهان پخش شده اند که این امر منجر به کاهش خطر خرابی سرور می شود و همچنین سرورها را عملا در برابر حملات سایبری مصون می کند. علاوه بر این، در Waves، از آنجایی که معاملات مستقیما بین دو کاربر انجام می شود، پلتفرم هویت یا آدرس کاربران را تأیید نمی کند زیرا در هیچ تراکنشی به صورت مستقیم شرکت نمی کند. همچنین این پلتفرم اطلاعات شخصی کاربران را نیز ذخیره نمی کند. کاربران تنها مسئول امنیت و کنترل دارایی های خود هستند و وجوه آن ها در کیف پول خودشان باقی می ماند و قابل مسدود شدن نیست.


بنابراین، اگر هکرها موفق به حذف یکی از سرورها شوند، به سختی می توانند تفاوتی در کل شبکه ایجاد کنند و نمی توانند به منابع مالی کاربران دسترسی پیدا کنند. همه این ویژگی‌های امنیتی، Waves را به یکی از امن‌ترین صرافی های ارزهای دیجیتال تبدیل کرده است. این سطح از امنیت، در یک صرافی متمرکز امکان پذیر نیست، زیرا کاربران دارایی ها را در یک صرافی متمرکز نگه می دارند تا زمانی که آنها را از کیف پول خصوصی خود خارج کنند. بنابراین، یک هکر می تواند به راحتی یک صرافی متمرکز را هک کرده و وجوه مشتریان را که در آنجا نگهداری می شود، بدزدد. Waves DEX از مشتریان در برابر چنین فعالیت های کلاهبرداری محافظت می کند.


پشتیبانی از مشتریان صرافی Waves


با توجه به بررسی‌های مختلف Waves Exchange، به نظر نمی‌رسد که پشتیبانی مشتری این صرافی چندان رقابتی باشد. این ممکن است به این دلیل باشد که مبادله در آن هنوز در مراحل اولیه است و بنابراین، فعلا بیشتر بر توسعه اولیه خود تأکید دارد. با این حال، مشتریان می توانند از طریق ایمیل و همچنین از طریق کانال های مختلف رسانه های اجتماعی WavesDEX مانند فیس بوک، تلگرام و توییتر با نمایندگان پشتیبانی ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، WavesDEX دارای یک جامعه فعال از علاقه مندان به ارزهای دیجیتال است که با ارسال اطلاعات مفید و پاسخ به سؤالات، به یکدیگر کمک می کنند. وب سایت Waves دارای یک صفحه پرسش و پاسخ اختصاصی نیز است که در آن کاربران می توانند پاسخ های آماده برای سوالات احتمالی خود را بیابند.


نتیجه


Waves یک پلت فرم معامله غیرمتمرکز عالی برای علاقه مندان به ارزهای دیجیتال فراهم می کند و یکی از توسعه یافته ترین DEX ها در صنعت کریپتو است که رشد آن هر روز شتاب بیشتری پیدا می کند. این پلتفرم یک پلتفرم تجاری بصری و با قایلبت استفاده آسان را ارائه می دهد که بر روی یک فناوری بلاک چین بسیار ایمن و مطمئن اجرا می شود و در نتیجه از وجوه کاربران محافظت می کند و همچنین هزینه های تراکنش را نیز کاهش می دهد. به نوعی، WavesDEX با پیشنهادات جذاب خود صنعت تجارت کریپتو را متحول می کند.


shape