کوین اتم ATOM

کوین اتم ATOM

1401/03/15

ATOM چیست؟


ATOM یکی از 20 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار است. این توکن متعلق به شبکه ی Cosmos است، یک شبکه غیرمتمرکز از بلاک چین های موازی مستقل که سطوح بالایی از مقیاس پذیری و قابلیت همکاری را دارد. هدف Cosmos ارتقای همکاری بین بلاک چین ها از طریق فعال کردن آنها برای تعامل و تراکنش مستقل با یکدیگر است. قابل توجه است که امروزه بسیاری از پروژه‌های بلاک چین از SDK شبکه Cosmos استفاده می‌کنند که نتیجه این امر این است که ارزش قفل شده در آن اکنون یکی از بالاترین‌ها در کل صنعت رمزارزهاست. هدف ATOM حل چالش های پیش روی صنعت ارزهای دیجیتال است. Cosmos برای بهبود قابلیت همکاری، مقیاس پذیری و استقلال در فضای رمزنگاری با استفاده از روش اجماع بیزانسی تحمل خطا (BFT) کار می کند. 


اهداف شبکه Cosmos


به طور خلاصه، Cosmos خود را به عنوان پروژه ای معرفی می کند که برخی از «سخت ترین مشکلات» پیش روی صنعت بلاک چین را حل می کند. هدف آن ارائه پادزهری برای پروتکل‌های اثبات کار «آهسته، گران، غیرقابل مقیاس‌پذیر و مضر برای محیط‌زیست»، مانند پروتکل‌های مورد استفاده توسط بیت‌کوین، با ارائه اکوسیستمی از بلاک چین‌های متصل است.


از دیگر اهداف این پروژه می‌توان به کاهش پیچیدگی و دشواری فناوری بلاک چین برای توسعه‌دهندگان به لطف یک چارچوب ماژولار که برنامه‌های غیرمتمرکز را ابهام زدایی می‌کند، اشاره کرد. علاوه بر این، وجود یک پروتکل ارتباط بین بلاک‌چین ها، ارتباط شبکه‌های بلاک چین با یکدیگر را آسان‌تر می‌کند و از پراکندگی در صنعت جلوگیری می‌کند.


پروژه های شبکه Cosmos


Cosmos اخیراً وارد چندین پروژه شده است که می تواند تأثیر مثبتی بر قیمت توکن اصلی آن یعنی ATOM داشته باشد. برخی از این پروژه ها را در اینجا ذکر شده است.


  • Gravity Bridge با شبکه اتریوم


Gravity Bridge  شبکه Cosmos با شبکه اتریوم یکی از این پروژه‌ها است و ممکن است بر قیمت ATOM تأثیر مثبت بگذارد. Cosmos این قرارداد همکاری را در دسامبر 2021 به منظور ایجاد قابلیت همکاری و نقدینگی بین دو شبکه در حال رشد منعقد کرد. گفته می‌شود که این پل با تقویت ارزش و موارد استفاده توکن ATOM به نفع همه افراد در شبکه Cosmos شکل گرفته است.


این پل به عنوان یک قطعه حیاتی از زیرساخت ها عمل می کند که به راحتی برای همه زنجیره های این شبکه قابل دسترسی است. مزیت دیگر این پل این است که به‌روزرسانی‌ها و تکرارهای سریع‌تر را امکان‌پذیر می‌کند و در عین حال الزامات پل زنجیره‌هایی را که تعاملات معمول خود را با آن‌ها انجام می‌دهد، تسهیل می‌کند. علاوه بر این، با آزاد کردن بازارهای باز و فعال کردن معاملات بدون اصطکاک باعث افزایش نقدینگی نیز می شود.


  • پذیرش ATOM توسط بانک دیجیتال آسیا


بانک دیجیتال آسیا یک مشارکت استراتژیک را با یکی از مشارکت کنندگان اصلی Cosmos، یعنیBianjie  ، در اکتبر 2021 آغاز کرد. این بانک دارای مجوز بانکداری دیجیتال Labuan Financial Services Authority در منطقه مالزی است. این مشارکت به منظور توسعه یک زیرساخت مالی دیجیتال جدید بود که یکپارچه‌سازی خدمات مالی متمرکز و غیرمتمرکز را ممکن می‌سازد.


بلاک چین مقیاس پذیر، مستقل و قابل تعامل Cosmos ، پیشرفت این پروژه را میسر کرد. این خصوصیت، خدمات مالی مستقل را امکان پذیر می کند که از طریق آن کاربران می توانند هم حساب های بانکی متمرکز خود و هم حساب های باز مبتنی بر دفتر کل توزیع شده که از طریق شبکه Cosmos متصل شده اند را مدیریت کنند. انتظار می‌رود موفقیت این پروژه تأثیر مثبتی بر Cosmos داشته باشد که در نتیجه این موفقیت، ارزش سکه‌های ATOM نیز افزایش می‌یابد.


  • یکپارچه سازی بیت کوین


انتظار می رود ادغام شبکه Cosmos با بیت کوین به  Defi آن کمک کند تا به طور قابل توجهی سودمندی و دسترسی خود را گسترش دهد، که این امر نیز باید ارزش کلی سکه ATOM را افزایش دهد. فرآیند یکپارچه سازی با معرفی سازگاری IBC به interBTC انجام می شود. IBC به عنوان ستون فقرات اکوسیستم Cosmos عمل می کند و به تسهیل تبادل بین چندین بلاک چین کمک می کند. از سوی دیگر interBTC به عنوان پلی بین بیت کوین و شبکه های Cosmos عمل می کند.


این همکاری بین بلاک‌چینی بهبود یافته، باعث رشد بخش Defi می‌شود و رابط بصری‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ که نه تنها ارزان تر خواهد بود، بلکه ابزارهای آسان تری برای مدیریت دارایی های زنجیره ای را نیز به ارمغان می آورد.


  • شراکت بین Tendermint با Fortea


Tendermint زیرساخت شبکه باز خود را با استفاده از اکوسیستم بلاک چین Cosmos توسعه می دهد. در اکتبر سال گذشته، این شرکت با Forte، سازمانی که در حال توسعه پلتفرم های بلاک چین برای بازی های ویدیویی است، شریک شد. هدف از این شراکت آنها، کمک به توسعه دهندگان و گیمر ها است که بتوانند به طور یکپارچه اکوسیستم های بازی خود را با شبکه بلاک چین تعاملی Cosmos مرتبط کنند. علاوه بر این، به دلیل این ارتباط، Forte از ارزهای رمزنگاری شده بومی Cosmos  از جمله ATOM پشتیبانی خواهد کرد.


توکن ATOM


ATOM توکن اصلی پلتفرم Cosmos است. مجموع عرضه 237 میلیون ATOM وجود دارد که 207 میلیون در حال حاضر در گردش است. فاکتورهای متعددی برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال وجود دارد، مانند تعامل توسعه دهندگان، نقدینگی شبکه و طول عمر سکه و چندین مورد دیگر. در مورد Cosmos مشارکت توسعه‌دهنده بالایی وجود دارد، با Cosmos Hub که نشانه‌های برجسته‌ای از فعالیت را نشان می‌دهد. توسعه‌دهندگان به روش‌های مختلف و با زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب مختلف به Cosmos کمک می‌کنند و مشارکت اکوسیستم را آسان‌تر می‌کنند. علاوه بر این، Cosmos دارای نقدینگی بالایی است زیرا صرافی‌های بیشتری ATOM را به فهرست دارایی‌های قابل مبادله و معامله اضافه می‌کنند. ATOMهمچنین یکی از 100 ارز دیجیتال برتر در بازار است که آن را به یک انتخاب محبوب برای سرمایه گذاران و معامله گران تبدیل می کند.


آینده ی قیمت ATOM


از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، تغییرات زیادی در ارزیابی Cosmos (ATOM) صورت گرفته است. این رمزارز اگرچه شاهد کاهش ارزش خود بوده است، اما بالای 10 دلار معامله می شود . برخی از سرمایه‌گذاران به دلیل پیشرفت‌های خاصی مانند فهرست شدن توکن Cosmos (ATOM) بر اساس بازار نقدی و طیف وسیعی از مشارکت‌های جالب شرکت، نسبت به آینده ی ATOM بسیار خوش بین هستند. با این حال، ارزش ATOM در حال حاضر بسیار دور از بالاترین قیمت خود یعنی 44.7 دلار است. 


ویژگی های کلیدی شبکه Cosmos


Cosmos و ATOM برای تسهیل ارتباطات، مقیاس‌بندی و تعامل بین بلاک چین‌های مستقل کار می‌کنند.این پروژه به عنوان "اینترنت بلاک چین" شناخته می شود و دارای ویژگی ها و نکات کلیدی زیر است:


  • اولین مورد از هزاران بلاک چین بهم پیوسته است که در نهایت شبکه Cosmos را تشکیل خواهد داد. هدف Cosmos Hub این است که زنجیره‌های بلوکی را در اکوسیستم به هم متصل کند و در عین حال از ایمن ماندن آنها اطمینان حاصل کند.
  • Cosmos Hub تضمین می کند که قابلیت همکاری یکپارچه و همچنین اقتصاد توکن جدید وجود دارد، با هر بلاک چین به طور مستقل و به صورت موازی کار می کند، به طوری که توکن ها می توانند آزادانه مبادله شوند.
  • Cosmos از پروتکل اجماع هسته Tendermint علاوه بر ادغام با Tendermint Byzantine Fault Tolerance (BFT) استفاده می کند که می تواند سیستم های تست جعبه سیاه را به یک بلاک چین تکراری تبدیل کند.
  • با استفاده از BFT، نرم افزار Cosmos یک ماشین انتقال حالت را می گیرد که به هر زبان برنامه نویسی نوشته شده است، و آن را روی ماشین های دیگر تکرار می کند.
  • Cosmos به تعداد ثابتی از اعتبارسنج ها نیاز دارد تا کارآمد باشد. هر اعتبارسنج یک کلید عمومی دارد و امنیت آن از طرف BFT و از طریق رای گیری با اکثریت فوق العاده و همچنین یک اجماع قفل کننده تامین می شود.
  • علاوه بر این، Tendermint از دو جزء اصلی تشکیل شده است، یعنی یک ماشین اجماع بلاک چین و یک رابط برنامه کاربردی ماشین، یا ABCI که یک رابط بلاک چین کاربردی است.
  • Cosmos Hub مجموعه ای غیرمتمرکز از اعتبار سنج ها را اجرا می کند که کل سیستم را اداره می کنند. این اعتبارسنج‌ها، پیشنهادهای موجود در پروتکل از جمله ارتقای نرم‌افزار و اصلاحات قانون اساسی را هماهنگ می‌کنند و به آنها رأی می‌دهند.
  • ATOM، توکن بومی Cosmos ، تنها توکن سهامداری است که به دارندگان اجازه می‌دهد رای دهند، اعتبارسنجی کنند، و یا این ابزار حاکمیتی را به دیگر اعتبارسنج‌ها تفویض کنند.



استخراج و استیک ATOM


ATOM را می توان به روش های زیر استخراج و یا استیک کرد.


استیک ATOM


هنگامی که کاربران ATOM را استیک می کنند، در واقع سکه های خود را در یک کیف پول رمزنگاری ذخیره می کنند یا آن را برای پشتیبانی از عملیات بلاک چین Cosmos مبادله می کنند تا جوایزی کسب کنند. به دارندگان ATOM برای مشارکت در عملیات شبکه پاداش پرداخت می شود.

ATOM از یک پروتکل PoS ترکیبی برای ایمن سازی شبکه Cosmos استفاده می کند که به سرمایه گذاران اجازه می دهد سالانه 10 درصد درآمد غیرفعال کسب کنند.

استیکینگ این رمزارز را می توان در انواع صرافی های رایج و معتبر ارزهای دیجیتال مانند Binance، Coinbase و چندین مورد دیگر انجام داد.


استخراج ATOM


Cosmos چندین چالش را که سایر بلاک چین ها در مورد مقیاس پذیری با آن مواجه هستند را با ایجاد بلاک چین از طریق روش اجماع استخراج ترکیبی Tendermint، حل می کند. عملیات درون این بلاک چین ها بر بار کلی شبکه تأثیر نمی گذارد، و تنها چیزی که بر آن تأثیر می گذارد، عملیات تبادل اطلاعات و همچنین تراکنش هایی است که بین بلاک چین ها رخ می دهد.


Tendermint نوعی استخراج را با استفاده از روش اجماع PoS در کنار روش اجماع Byzantine در مورد پروتکل BFT ارائه می دهد. شبکه Cosmos توسط تراکنش‌هایی که توسط ۱۰۰ اعتبار‌دهنده یا استخراج‌کننده‌های شبکه که به عنوان دارندگان بزرگترین سپرده‌های ATOM تأیید شده‌اند، پشتیبانی و پردازش می‌شود.

طبق اصول BFT، اگر بیش از یک چهارم آرا عادلانه باشند، پروتکل بدون هیچ مشکلی کار خواهد کرد. تراکنش‌های منصفانه توسط این اعتبارسنج ها تضمین می‌شوند و اگر یک گره به طور مخرب عمل کند، از سیستم حذف می‌شود و سکه‌های ATOM آن سوزانده می‌شوند. این یکی از راه‌های مطمئن برای اطمینان از عملکرد روان و منصفانه اعتبارسنج‌ها و اینکه آنها هیچ گونه قصد مخربی در پردازش تراکنش ندارند، است. اگر آنها ناعادل یا بدخواه باشند، تمام سکه های ATOM را در کیف پول خود از دست می دهند.

می توان فرض کرد که امنیت مانند این تضمین قابل اعتماد برای رعایت عادلانه قوانین توسط اعتبار سنجی و عدم سوء استفاده است. هنگامی که تراکنش ها بین بلاک چین ها انجام می شود، با بلاک چین اصلی یا Cosmos Hub همگام سازی می شوند. تا زمانی که تاییدیه دریافت نشود، تراکنش‌ها مسدود می‌مانند و به دنبال آن، توکن‌ها به بلاک چین و گیرنده اعتبار داده می‌شوند و در بلاک چین از فرستنده از بین می‌روند و اینگونه از چالش از دوبار استفاده شدن جلوگیری می‌کنند.

استخراج ATOM با استفاده از الگوریتم Tendermint انجام می شود و ATOM برای تراکنش بین بلاک چین و پرداخت پورسانت، مورد نیاز است. ATOM همچنین برای اطمینان از انجام تعهدات ماینرها یا اعتبارسنج ها عمل می کند.

هرچه تعداد سکه‌های موجود در حساب یک اعتبارسنج بیشتر باشد، شروط و شانس بیشتری برای اعتبارسنجی دارند. در حالی که یک اعتبارسنج وظایف خود را انجام می دهد، سکه های ATOM در کیف پول آنها به صورت فریز می مانند.


مزایا و معایب پروژه Cosmos


مزایا


  • Cosmos یک پروژه کاملاً منبع باز است.
  • پروتکل استفاده شده توسط Cosmos ، اتصال آسان بین بلاک چین های مستقل مختلف را تضمین می کند.
  • ATOM را می توان برای دریافت سود استیک کرد.
  • مزایای بلاک چین های مستقل را دارد و می تواند حاکمیت و پارامترهای امنیتی خود را حفظ کند.
  • امنیت آن با قابلیت همکاری که Cosmos ارائه می دهد، به خطر نمی افتد.
  • Cosmos یک سیستم مدیریت جامعه است که در آن کاربران بر اساس کلیدهایشان شناسایی می شوند.
  • از ATOM می توان برای پرداخت هزینه تراکنش ها استفاده کرد.


معایب


  • استیک کردن آن منجر به فریز شدن ATOM می شود در حالی که اعتبارسنج ها وظایف خود را انجام می دهند.
  • ATOM استیک شده حداقل 3 هفته قفل می شود.


shape