وان اینچ چیست؟

وان اینچ چیست؟

1401/03/06

وان اینچ چیست؟


وان اینچ (1inch) یک توکن بر بستر بلاک چین اتریوم است که صرافی غیرمتمرکز وان اینچ را تقویت می کند. هدف این صرافی ارائه بهترین قیمت ها از طریق یافتن بهترین معاملات در تمام صرافی های غیر متمرکز فعال است. معاملات غیرمتمرکز به مشتریان اجازه می دهد تا توکن ها را بدون واسطه مبادله کنند. وان اینچ قیمت های توکن را از صرافی های غیرمتمرکز جمع آوری می کند تا بهترین قیمت ها را برای کاربران پیدا کند.


در واقع وان اینج یک تجمیع کننده معاملاتی غیرمتمرکز است که به منظور ارائه بهترین قیمت ها و حداقل هزینه های مبادله به کارگزاران ایجاد شده است. معاملات غیرمتمرکز (DEX)  برای حوزه ی پول غیرمتمرکز (DeFi  (مهم هستند زیرا به معامله گران اجازه می‌دهد تا معاملات رمزارزها را بدون هیج واسطه‌ برای اجرای سفارش‌ها، نگهداری وجوه یا کنترل تراکنش‌ها انجام دهند. DEX ها به معامله گران اجازه می دهند بدون به اشتراک گذاشتن اطلاعات قابل شناسایی شخصی خود، وجوه مورد نظرشان را در کیف پول ذخیره کنند.


قیمت ها و کارمزد تراکنش ها می توانند در یک زمان تصادفی در یک معامله غیرمتمرکز به طور اساسی در نوسان باشند. وان اینج اطلاعات هزینه‌های جاری را از DEX های مختلف جمع‌آوری می‌کند و معامله‌گران را قادر می‌سازد تا بهترین قیمت‌ها را در بازار تعیین کنند و از فرصت‌های معاملاتی در یک پلتفرم استفاده کنند و همزمان امکانات یک صرافی خوب در کنار کارمزد پایین معاملات و بهترین معامله ی ممکن را تجربه کنند.


وان اینچ چگونه کار می کند؟


وان اینچ یک جمع‌آوری کننده DEX است که تقریباً 120 DEX مختلف را در شبکه های اتریوم، پلیگون، زنجیره هوشمند بایننس و آربیتروم پوشش می‌دهد. مشتریان می توانند از وان اینچ برای یافتن و معامله توکن های خود در بهترین مقیاس استفاده کنند.


همه افرادی که از DEX ها استفاده می کنند، با یک هزینه ی مشابه یعنی هزینه های gas روبرو هستند. هزینه های gas برای صرافی های DEX به دلیل وجود ازدحام گسترده در شبکه اتریوم افزایش می یابد. بنابراین، این هزینه ها صرافی‌های DEX باید به‌عنوان یکی از  مهمترین هزینه‌های خرید یا معاملات ارز دیجیتال در نظر گرفته شود. 


وان اینچ این موضوع را با پخش ماهرانه مبادلات شما بین معاملات از طریق تراکنش‌های خرد انجام می دهند. علاوه بر کاهش هزینه عمومی gas ، وان اینچ از طریق غیرمتمرکز کردن معاملات به شما کمک می کند تا بیشترین پتانسیل بالقوه را از مبادلات خود دریافت کنید. خوتان می توانید وان اینچ را تست کنید. وارد اپلیکیشن شوید و نقطه تعامل نماد مورد نیاز برای معامله را پر کنید. باید نقطه اتصال را با وارد کردن تبادل ETH – > CRV امتحان کنیم. همانطور که ممکن است واضح باشد، وان اینچ در مقایسه با معاملات مختلف، قابل توجه ترین CRV را در هر مبادله دارد.


کاهش هزینه های gas تنها کاربرد وان اینچ نیست. زیرا این پلتفرم مبادلات شما از طریق DEX های مختلف انجام می دهد، که این موضوع خطا در معاملات یا همان اسلیپج را نیز کاهش می یابد. برای درک اسلیپج، باید نحوه عملکرد نقدینگی ادغام شده را درک کنید. با فرض عدم وجود نقدینگی در استخر نقدینگی ETH-CRV، استخر نمی تواند معاملات بزرگ را با موفقیت انجام دهد. نتیجه این امر بالا رفتن هزینه توکن ها در هنگام خرید است، و این نشان می دهد که خرید آنها برای شما گران تر می شوند و شما CRV کمتری نسبت به مقدارنمایش داده شده دریافت می کنید. ممکن است یک معامله نقدینگی کافی برای جذب خریدهای بزرگ یا حجم بالای یک جفت منبع معین را نداشته باشد و این مشکل را تشدید می کند.


رابط کاربری وان اینچ و برنامه کیف پول همه کاره ی آن در بسیاری از کشورها قابل دسترسی است. برای جزئیات دقیق بر اساس شرایط مربوط به شرایط خدمات در وبسایت آن مراجعه کنید. طبق قوانین آن،  این مسئولیت مشتری است که تضمین کند که استفاده از وان اینچ مطابق با مقررات و دستورالعمل‌های مربوط به کشور است.


ویژگی های صرافی وان اینچ


  • پروتکل تجمع


سیستم سواپ وان اینچ از پروتکل تجمع ورژن 3 با توافق نامه های به روز شده استفاده می کند. این به‌روزرسانی باعث سریع‌تر و سازنده‌تر تر شدن مبادلات انباشته در معاملات می‌شود. علی‌رغم ظرفیت‌های اضافی یونیکورن، وان اینچ نسخه 3 با استفاده از اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس با DEX های بیشتری نسبت به هر زمان دیگری مرتبط است. 


  • پروتکل نقدینگی


در ابتدا، وان اینچ در انباشت نقدینگی از سایر DEX ها موفقیتی نداشت و نتوانسته بود جذب نقدینگی انجام دهد. این گروه بلافاصله دست به کار شد و پروتکل نقدینگی را تقویت کرد تا نقدینگی های بومی و درون پروتکل خودش را به سمت وان اینچ حرکت دهد. هر کسی می‌تواند منابع را در استخرهای نقدینگی وان اینچ که شالوده رمزارز وان اینچ است و AMM Mooniswap آن را تشکیل می‌دهند، به اشتراک بگذارد (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح می‌دهیم). وان اینج علیرغم ارسال یک قرارداد نقدینگی از طریق یک برنامه استخراج نقدینگی، تلاش کرده است از AMM های معروفی مانند Uniswap و Sushi، آورندگان نقدینگی را جذب کند. امروزه، یک استخر نقدینگی وان اینچ تقریباً 45 میلیون دلار ارزش دارد که البته هسنوز با مبالغ استخرهای میلیاردها دلاری در Uniswap فاصله زیادی دارد.


  • پروتکل سفارش محدود(Limit Order)


DEXهایی مانند Uniswap به شدت فاقد ابزارهای پیشرفته معاملاتی هستند. به لطف پروتکل سفارش محدود نوآورانه تیم، همه چیز در صرافی وان اینچ متفاوت است. وان اینچ با استفاده از سیستم ارزیابی پویای کنوانسیون، کارگزاران DEX را به انواع درخواست های پیچیده مانند توقف ضرر(استاپ لاس)، توقف دنبال شونده(Trailing Stop) و مزایده مجهز می کند. با وجود نکات برجسته ای که در سفارش‌های گذاری به صورت محدود وجود دارد، وان اینچ هیچ هزینه ی اضافه ای برای انجام این کار ندارد و این موضوع کاملاً متفاوت از رقیبش یعنی 0x است.


  • ادغام چند زنجیره ای


صرافی های غیرمتمرکز و برنامه های کاربردی ساخته شده بر روی اتریوم به بلاک چین خود یعنی اتریوم افتخار می کنند. این مینیمالیسم چندین DEX را به اکوسیستم گران قیمت اتریوم سوق داده است، در حالی که بلاک چین های رقیب به نقاط عطف مقیاس بندی رسیده اند و پیشرفت های بسیار زیادی داشته اند.


این ممکن است توضیح دهد که چرا صرافی وان اینچ پس از اعلام ادغام زنجیره هوشمند بایننس، دنیای ارزهای دیجیتال را تکان داد. پس از مشاهده رشد شگفت انگیز اکوسیستم BSC DeFi در نیمه اول سال 2021، وان اینچ به دنبال تکرار موفقیت خود در شبکه دیگری است. استقرار زنجیره ی هوشمند بایننس، عملکردی مشابه نسخه اتریوم آن به شما می دهد. صرافی های PancakeSwap، Venus Protocol و BakerySwap نیز از زنجیره هوشمند بایننس استفاده می کنند.


مدت کوتاهی پس از استقرار در زنجیره هوشمند بایننس ، وان اینچ در Polygon، که یک بلاک چین برای تراکنش‌های مقیاس پذیر اتریوم است، مستقر شد. در حال حاضر، گزینه های تجمیع وان اینچی در Polygon به صرافی های Uniswap، Sushi، Aave و Curve محدود شده است.


ایمنی صرافی وان اینچ:


از آنجایی که هیچ یک از رمزارزهای شما در صرافی وان اینچ ذخیره نمی شوند، دارائی های شما در معرض خطر سرقت از صرافی ها نیستند. نکته ی حائز اهمیت این است که کیف پول خود را با احراز هویت دو مرحله ای و رمز عبور قوی ایمن نگه دارید.


توکن وان اینچ(1INCH)


وان اینچ ارز دیجیتال بومی خود، یعنی توکن 1INCH را منتشر کرده است. این یک توکن حاکمیتی است و به این معنی است که می توانید از آن برای تصمیم گیری در مورد نحوه عملکرد مرحله وان اینچ استفاده کنید. پروتکل وان اینچ از آن به عنوان "کنترل لحظه" یاد می کند.


1INCH توکن های زیادی را در هنگام عرضه ی اولیه ی خود از طریق airdrop ارائه کرد. شما می توانید توکن های 1INCH را با استفاده از پول نقد و از طریق قرارداد نقدینگی خود وان اینچ تهیه کنید. همچنین می توانید توکن های 1INCH را در معاملات صرافی ها مبادله کنید. ارزش این توکن در زمان نگارش این مقاله در حدود یک دلار است و ارزش بازار آن 425 میلیون دلار است. از 1.5 میلیارد موجودی کامل، در حال حاضر 72 میلیون توکن 1INCH برای استفاده موجود است.


جمع بندی


وان اینچ پلتفرمی است که معاملات غیرمتمرکز (DEX) را جمع‌آوری می‌کند تا کمترین هزینه‌های کارمزد نقدی را برای مشتریانش فراهم کند. برای درک ارزش واقعی آن، به درک گسترده ای از حوزه های تجاری و به صرافی های دیجیتال نیاز دارید. حوزه‌های تجاری دستیار، که عموماً صرافی‌ها نامیده می‌شوند، بخش اساسی در حوزه ی دارایی‌های دیجیتال و معامله ی  توکن‌ها محسوب می شوند. مبادلات و صرافی های رمزارزها با توجه به ساختار اساسی خود به دو دسته تقسیم می شوند: مبادلات یکپارچه و مبادلات غیرمتمرکز.


صرافی‌های یکپارچه (CEX) از دفترهای تقاضا برای مطابقت سفارش های خریداران و فروشندگان در بازار آزاد استفاده می‌کنند. در واقع این صرافی ها دارائی های شما را کنترل می‌کنند و آن ها را در یک کیف پول مبتنی بر صرافی نگه می‌دارد. از سوی دیگر، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)از قراردادهای هوشمند خوداجرا و بازارسازهای خودکار برای سازماندهی و اجرای معاملات بین خریداران و فروشندگان استفاده می‌کنند.


در هر صورت، در حالی که DEX ها امنیت و استقلال آشکارتری ارائه می دهند، کمبود نقدینگی در آن ها می تواند به چیزی که به عنوان اسلیپج شناخته می شود،  منجر شود که تمایزی بین هزینه های عادی یک معامله در صرافی متمرکز با این معامله ایجاد شود و هزینه های پیش بینی نشده ای را برای معامله کنندگان ایجاد کنند. تجمیع کننده های DEX مانند وان اینچ امیدوارند با بررسی گستره ای از DEX ها، استخرهای نقدینگی را تقویت کنند تا ناچیزترین هزینه برای کاربرانشان را پیدا کنند. با بررسی بیشتر در میان صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز، می‌توانیم تأثیر وان اینچ بر نقدینگی را بیشتر درک کنیم.

shape