استپن STEPN

استپن STEPN

1401/02/30

مقدمه


STEPN (GMT) توکن اصلی یک برنامه محبوب سبک زندگی وب 3 است که اخیرا دنیای ارزهای دیجیتال را زیر و رو کرده است. از زمان راه‌اندازی آن در مارس 2022، حجم معاملات GMT در اکثر صرافی‌های اصلی ارزهای دیجیتال زیاد شده است. رشد قیمت عجیب آن توجه کاربران جدید را به خود جلب کرده است و اکنون همه می‌خواهند بدانند که چگونه می‌توانند اطلاعات خود را راجب آن بیشتر کنند و کسب سود کنند.



STEPN چیست؟


STEPN یک برنامه سبک زندگی وب 3 است که ویژگی های SocialFi و GameFi را ارائه می دهد. هدف STEPN تشویق به اجتماعی شدن و همچنین کمک به کاربران برای داشتن یک سبک زندگی سالم است.


STEPN توسط یک شرکت فین‌تک مستقر در استرالیا به نام FindSatoshi Lab تاسیس شد. این شرکت پس از کسب رتبه چهارم در بازی Solana Ignition Hackathon 2021 در حوزه  بلاک چین محبوب شد. برنامه STEPN اولین برنامه ورزشی است که بر روی بلاک چین Solana ساخته شده است و مشوق های مختلف را با هم ترکیب می کند. کاربران می‌توانند هر روز پس از خرید کفش‌های کتانی (NFT) از مارکت، با پیاده‌روی و دویدن ، توکن هایی را کسب کنند. این برنامه یک عنصر بازی را اضافه می کند، زیرا کاربران می توانند جعبه های گنج را که به طور تصادفی در طول فعالیت ورزشی خود پیدا کرده و یا به جا بگذارند. کاربران همچنین می توانند ویژگی های کفش ورزشی خود را ارتقا دهند. همه این عناصر به یک تجربه منحصر به فرد از ورزش، کسب درآمد و بازی تبدیل می شود.


بنیانگذاران آن دارای پیشینه قوی در حوزه کریپتو، بازی و کارآفرینی های زیادی هستند. مشاوران هم شامل سرمایه گذاران ریسک پذیر سنتی و هم سرمایه گذاران صنعت رمزنگاری می شوند. STEPN نسخه بتای عمومی پروژه را ظرف سه ماه پس از شرکت در گردهمایی Solana 2021 راه اندازی کرد. این تیم پس از راه اندازی اولیه به بهبود و بهینه سازی کد ادامه داد. پیشرفت پروژه سریع و قابلیت های قابل تحویل تیم قوی است. لیست تیم اصلی را می توان در وب سایت برنامه یافت.


پلت فرم STEPN از یک مدل اقتصاد توکن دوگانه استفاده می کند ؛ توکن گرین متاورس (GMT) به عنوان توکن بومی برای پرداخت هزینه های gas و توکن ساتوشی سبز (GST) برای خرید اقلام در برنامه استفاده می شوند.


پلت فرم STEPN حول محور حرکت طراحی شده است، چه دویدن و چه پیاده روی. تا زمانی که حرکت کنید، درآمد کسب می کنید. برای شروع استفاده از آن، کاربران باید یک جفت کفش ورزشی بخرند که در واقع یک NFT است. سپس کاربران می توانند با پیاده روی و دویدن در فضای باز شروع به کسب ارز کنند. این ارزها را می توان در بازی استفاده کرد یا برای کسب سود نقدی در نظر گرفت.


دو مؤلفه ای که STEPN با هم ترکیب می کند GameFi و SocialFi هستند. هدف STEPN از GameFi، تأثیرگذاری میلیون‌ها نفر به سمت یک سبک زندگی سالم‌تر است، به طوری که از وسایل نقلیه با انتشار کربن بالا جلوگیری می‌کند و در نتیجه با تغییرات آب و هوایی مبارزه می‌کند. هدف مؤلفه SocialFi ایجاد بستری است که امکان تولید محتوای وب 3 شده توسط کاربر را تقویت می کند.


برنامه STEPN چندین ویژگی دارد، از جمله:


  • حالت‌های بازی: در حال حاضر فقط حالت انفرادی برای کاربران در دسترس است و حالت‌های ماراتن و پس‌زمینه در دست توسعه هستند.
  • کفش های کتانی: این کفش ها NFT هایی هستند که کاربران را قادر می سازد شروع به کسب توکن های GST کنند. کفش‌های کتانی می‌توانند ویژگی‌های مختلفی داشته باشند (کارآمدی، شانس، راحتی و انعطاف‌پذیری) و می‌توانند با سوزاندن GST و سفارشی‌سازی (در دست توسعه) ارتقا یابند.
  • جواهر و سوکت: پس از رسیدن به یک سطح مشخص ، کاربران می‌توانند به سوکت‌های ژنتیکی دسترسی پیدا کنند که می‌توان از آنها برای بهبود ویژگی‌های کفش ورزشی استفاده کرد.
  • ایجاد NFT کفش جدید: وقتی کاربران دو کفش ورزشی NFT داشته باشند، می توانند یک کفش را ایجاد کنند. هزینه ضرب و نوع کفش ورزشی دریافتی به نوع کفش ورزشی اولیه (معمول، غیر معمول، کمیاب، حماسی یا افسانه ای) بستگی دارد.
  • مدال: کاربران می توانند مدال های مختلفی را برای انجام کارهای درون بازی دریافت کنند. این مدال ها امتیازاتی را ارائه می دهند که می‌تواند بر روی نحوه بازی (انرژی اضافی یا امتیازهای جایزه)، ایجاد کفش جدید (هزینه‌های ضرب کمتر یا تغییرات اضافی اجاره یک کفش ورزشی) یا امتیازات ویژه حکومتی تأثیر بگذارد.


نقشه راه STEPN


اولین طراحی برنامه STEPN در آگوست 2021 منتشر شد و آزمایش بتا در نوامبر 2021 به پایان رسید. این برنامه اکنون در مرحله بتای عمومی است و انتظار می رود تا پایان سال 2022 ویژگی های بیشتری مانند ارتقاء کیف پول چند زنجیره ای و سیستم اجاره و دستاورد را منتشر کند. عنصر SocialFi قرار است تا پایان سال معرفی شود.


برنامه STEPN چگونه کار می کند؟


STEPN یک برنامه web3 است و دارای چندین عنصر GameFi است که هدف آن متمایز کردن آن از سایر برنامه های تناسب اندام موجود امروز است. با توجه به وایت پیپر STEPN، عناصر اصلی GameFi موارد زیر هستند که به بررسی آن ها می پردازیم.


حالت های بازی


برنامه STEPN دارای سه حالت بازی است ؛ انفرادی، ماراتن و پس‌زمینه. دو مورد آخر هنوز در دست توسعه هستند، اما کاربران می توانند درآمد خود را در حالت انفرادی شروع کنند.


برای شروع به دست آوردن GST، کاربران به یک کفش ورزشی NFT نیاز دارند. پس از انتخاب کفش ورزشی مورد نظر خود و فشار دادن استارت، شروع به کار خواهد کرد. کاربران برای کسب GST به انرژی نیاز دارند. به ازای هر پنج دقیقه فعالیت، کاربران یک انرژی دریافت می کنند. این برنامه از GPS برای تشخیص زمانی که کاربران به طور طبیعی در حال حرکت هستند استفاده می کند که می تواند تشخیص دهد که کاربر در یک اسکوتر برقی است یا گوشی را به سگش بسته است. به این موارد Moonwalking می گویند و کاربران با این روش ها پاداشی دریافت نمی کنند.


کاربران باید قبل از شروع حرکت مطمئن شوند که انرژی دارند. آنها نمی توانند توکن های GST را بدون انرژی کسب کنند. انرژی سنج تنها پس از خرید یک کفش ورزشی NFT توسط کاربر شروع به پر شدن می کند.


پاداش های GST/GMT به ازای هر دقیقه حرکت کاربر پرداخت می شود. نرخی که کاربر می تواند توکن به دست آورد به نوع کفش ورزشی NFT که استفاده می کند، ویژگی کارایی کفش ورزشی، ویژگی راحتی و سرعت حرکت بستگی دارد.


در حین حرکت، هر کاربر می تواند به طور تصادفی یک جعبه رمز و راز حاوی Gem را رها کند. اینها به ارتقای کفش های کتانی کمک می کنند. هر کاربر دارای چهار اسلات جعبه رمز و راز است.


در ماراتون، کاربران می توانند حداقل 24 ساعت قبل به رویدادهایی که نیاز به ثبت نام دارند دسترسی داشته باشند. شما می توانید هر بار فقط در یک رویداد شرکت کنید. کاربران بر اساس امتیاز رتبه بندی می شوند و درصدی از کاربران برتر مدال های طلایی، نقره ای و برنزی NFT را دریافت می کنند.


حالت بازی پس‌زمینه به کاربران این امکان را می‌دهد که تا زمانی که  NFT کفش دارند، توکن‌های GST کسب کنند. شمارش قدم ها از داده‌های سلامت بومی دستگاه، حداکثر تا 3000 قدم در روز شمارش می‌شوند. حالت های بازی ماراتن و پس زمینه هنوز در دست توسعه هستند.


کفش ورزشی NFT

کفش ورزشی NFT در STEPN را می توان با موارد زیر تعریف کرد:


  • ویژگی ها
  • نوع
  • کیفیت
  • مرحله
  • سفارشی سازی


ویژگی های کفش ورزشی


کفش های کتانی NFT هایی هستند که کاربران باید قبل از شروع کسب توکن های GST خریداری کنند. این کفش‌های ورزشی NFT می‌توانند ویژگی‌های مختلفی داشته باشند که می‌تواند سرعت کسب توکن‌ها یا ارائه پاداش‌های دیگر توسط کاربر را افزایش دهد. ویژگی های کفش ها به چهار حالت طبقه بندی می شوند:


  • کارایی: برروی  نرخی که کاربران به ازای هر انرژی صرف شده،  توکن های GST دریافت می کنند (حالت بازی انفرادی) تأثیر می گذارد و به کاربر کمک می کند امتیاز سریعتر جمع کند (حالت ماراتن).
  • شانس: کیفیت و دفعات گذاشتن جعبه رمز و راز را تعیین می کند.
  • راحتی: بر نرخی که کاربران با آن توکن های GMT کسب می کنند، تأثیر می گذارد.  این ویژگی هنوز در حال توسعه است.
  • ماندگاری: به دوام کفش ورزشی NFT اشاره دارد. به عنوان مثال، کفش ورزشی NFT با مقاومت بالاتر، پوسیدگی  کندتری دارد. دوام به عنوان یک نوار استقامت عمل می کند که با حرکت کاربر کاهش می یابد تا در نهایت فرسوده شود. دوام مهم است زیرا راندمان همراه با آن کاهش می یابد.


این نقاط مشخصه را می توان با سوزاندن توکن های GST/GMT بازنشانی کرد. تنظیم مجدد با گذشت زمان گران تر می شود.


2. انواع کفش کتانی


انواع مختلفی از کفش های ورزشی NFT نیز وجود دارد که برای سطوح مختلف تناسب اندام طراحی شده اند:


  • Walker (1–6 کیلومتر در ساعت، 4 GST  برای یک انرژی مصرف شده)
  • Jogger (4 تا 10 کیلومتر در ساعت، 5 GST  برای یک انرژی مصرف شده)
  • Runner (8 تا 20 کیلومتر در ساعت، 6 GST برای یک انرژی مصرف شده)
  • Trainer (1-20 کیلومتر در ساعت، 4-6.25  GST برای یک انرژی مصرف شده)


همچنین عوامل دیگری نیز وجود دارد که بر نرخ کسب توکن های GST توسط کاربران تأثیر می گذارد، از جمله کارایی کفش ورزشی، سیگنال GPS، داده های تلفن همراه و تصادفی سازی. زمانی که GPS یا سیگنال داده ضعیف باشد، درآمد کاهش می یابد. اطلاعات بیشتر در مورد نرخ بازگشت GMT در آینده اعلام خواهد شد.


3. کیفیت کفش کتانی


کفش ورزشی NFT می تواند دارای پنج کیفیت مختلف باشد که می تواند بر ویژگی های هر کفش ورزشی تأثیر بگذارد، به شرح زیر:


  • معمول (1-10 ویژگی)
  • غیر معمول (8-10 ویژگی)
  • نادر (15–35 ویژگی)
  • حماسه ای (28–63 ویژگی)
  • افسانه ای (50–112 ویژگی)


ویژگی‌های هر کفش ورزشی به‌طور تصادفی بین حداقل و حداکثر کیفیت انتخاب می‌شوند.


4. سطح کفش کتانی


کفش های ورزشی NFT سطوح مختلفی دارند. برای ارتقاء سطح کفش ورزشی، کاربران باید توکن های GST را بسوزانند. علاوه بر این، هر سطح دارای یک زمان ثابت است. همانطور که کفش ورزشی سطح را افزایش می دهد، به GST و زمان بیشتری نیاز دارد.  با هر افزایش سطح ، کاربران بین 4 تا 12 امتیاز دریافت خواهند کرد که میزان آن به کیفیت کفش ورزشی بستگی دارد.


در عین حال، کاربران با بالا بردن سطح کفش ورزشی خود به ویژگی های اضافی دسترسی خواهند داشت. برای شروع کسب درآمد توکن‌های GMT، باید به سطح 30 رسیده باشید. با رسیدن به حداکثر سطح ، کاربران باید بین کسب توکن‌های GST یا GMT یکی را انتخاب کنند. آنها می توانند در هر زمان آن را عوض کنند.


5. سفارشی سازی کفش کتانی


هنگامی که یک کفش ورزشی به سطح 30 می رسد، کاربران می توانند کفش های ورزشی را با سوزاندن توکن های GST یا GMT شخصی سازی کنند. کاربران می توانند ویژگی های خاص به آن اضافه کنند و یا نام NFT را تغییر دهند.

STEPN همچنین به دنبال همکاری با مارک‌های کفش ورزشی ممتاز برای عرضه کفش‌های ورزشی مارکدار است. آنها یک رویداد ویژه با ASICS انجام دادند که در آن توکن های GMT را در بازار NFT بایننس به عنوان جایزه اعطا کردند.


سوکت های الماس


چهار نوع سنگ مختلف وجود دارد که با هر ویژگی کفش ورزشی (کارایی، شانس، راحتی و ماندگاری) مطابقت دارد. پس از رسیدن کفش‌های کتانی به یک سطح مشخص، این سوکت‌های الماس باز می‌شوند و می‌توان از آنها برای قرار دادن الماس های مربوطه برای تقویت ویژگی‌های کفش‌های ورزشی استفاده کرد. الماس ها را می توان با سوزاندن توکن های GST و ترکیب سه جواهر از یک نوع ارتقا داد. توکن های GMT برای ارتقای الماس ها پس از رسیدن به سطح 4 مورد نیاز است.


مدال ها


ویژگی مدال ها در حال توسعه است. کاربران می توانند با انجام وظایف درون بازی، مدال هایی به دست آورند که امتیازات مختلفی را ارائه می دهند. به انجام کارهای سخت تر مدال های بهتری تعلق می گیرد. برخی از امتیازاتی که می‌تواند با یک مدال همراه باشد، امتیازهای اضافی در تابلوی امتیازات و انرژی، هزینه‌های کمتر ضرب کردن، یا برخی مزیت‌های اضافی برای حاکمیت است.


اقتصاد توکن دوگانه


برنامه STEPN دارای یک اکوسیستم است که بر اساس یک مدل اقتصاد توکن دوگانه عمل می کند. دو توکن در این برنامه موجود است که کاربران می توانند با استفاده از روش های مختلف آن ها را به دست آورند. دو توکن مورد استفاده در برنامه GMT و GST هستند.


GST یا Green Satoshi Token یک توکن ابزار درون بازی است که می‌توان از آن برای خرید کالا در برنامه استفاده کرد. GST منبع کل نامحدودی دارد و می توان آن را به سادگی با استفاده از برنامه STEPN در ازای ثبت فعالیت بدنی ایجاد کرد. این توکن ها زمانی که برای ارتقای حالت بازی شما استفاده می شوند، سوزانده می شوند، مانند:


  • ضرب کفش NFT
  • تعمیر
  • ارتقا کفش های کتانی
  • ارتقاء سنگهای قیمتی
  • باز کردن قفل سوکت


GMT یا Green Metaverse Token، توکن اصلی پروژه STEPN است. عرضه محدود شش میلیارد توکن دارد. برای کنترل حاکمیت استفاده می شود، اما در بازی برای ارتقاء بعد از یک سطح مشخص نیز مورد نیاز است. هر دو توکن GST و GMT را می توان پس از رسیدن به سطح 30 با سکه های دیگر در صرافی های ارزهای دیجیتال مبادله کرد.


30 درصد از توکن‌های GMT از طریق قابلیت انتقال و کسب درآمد و برای مشارکت حاکمیتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. هر سه سال یکبار، انتشار GMT به نصف کاهش می یابد. برای شروع کسب درآمد GMT با استفاده از برنامه STEPN، کاربران باید به سطح 30 برسند و حداقل 3 انرژی داشته باشند.


قیمت و پیش بینی قیمت STEPN (GMT)


طبق گفته WalletInvestor، قیمت STEPN (GMT) می تواند تا پایان سال 2022 به 21 دلار و تا پایان سال 2027 به 135 دلار برسد. قیمت توکن GMT در ماه های اخیر بیش از 2500 درصد افزایش یافته است و آن را به یکی از موفق ترین توکن های رمزنگاری وب 3 در سال 2022 تبدیل کرده است.


اما به یاد داشته باشید، هیچ چیز در رمزارزها و به صورت کلا بازارهای مالی قطعی نیست. هرگز بیش از آنچه که تحمل از دست دادنش را دارید، سرمایه گذاری نکنید.


GMT از کجا بخریم؟


 GMTدر محبوب‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال از جمله Binance، Gate.io، Huobi، KuCoin، FTX، Bybit، PancakeSwap و غیره فهرست شده است و به راحتی قابل خرید و فروش است.


سخن آخر


با توجه به حجم معاملات برای توکن GMT و برنامه های فعلی در حال توسعه در بلاک چین Solana،  برنامه STEPN امیدوارکننده به نظر می رسد. متاورس احتمالاً ابزارها و برنامه‌هایی را برای کمک به کاربران برای توکن کردن اقدامات در دنیای واقعی ترکیب می‌کند. STEPN در حال حاضر وارد web3 شده است و عناصر بازی را به برنامه های ردیاب فعالیتی اضافه می کند که اکثر مردم قبلاً به آن عادت کرده اند. همه ما مشتاقیم که در آینده نزدیک شاهد عرضه ویژگی های بیشتری در برنامه STEPN باشیم.


اگر می خواهید پیاده روی کنید، چرا این تلاش را به یک توکن تبدیل نمی کنید که بتوانید آن در یک صرافی ارز دیجیتال معامله کنید و درآمد کسب کنید؟

shape