پنکیک سواپ PancakeSwap

پنکیک سواپ PancakeSwap

1401/02/30

مقدمه


آیا درباره پروتکل مالی غیرمتمرکز پنکیک سواپ(PancakeSwap) که اخیرا بسیار محبوب شده است، شنیده اید؟ در این مقاله درباره آن و ارز بومی آن یعنی CAKE اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.


حوزه DeFi با پیشرفت‌های مستمر و راه‌حل‌های جدید و نوآورانه به رشد خود ادامه می‌دهد. یکی از جدیدترین روندها در این حوزه، ایجاد پروتکل‌های مختلف فارمینگ است. بسیاری از پروتکل‌های DeFi اخیرا قابلیتی را اضافه کرده اند که کاربران را قادر می‌سازد وجوه خود را استیک کنند و توکن‌های پروتکل را به عنوان پاداش دریافت کنند. سهم عمده ای از این پروتکل های DeFi بر روی شبکه بلاک چین اتریوم است.


در حالی که اتریوم دارای جامعه گسترده ای از کاربران و توسعه دهندگان در کنار ابزارهایی برای توسعه راه حل های DeFi با کارایی بالا است، پنکیک سواپ از زنجیره هوشمند بایننس(Binance) استفاده می کند. پنکیک سواپ چیست و چگونه با فضای مدرن DeFi مرتبط است؟ پاسخ این سوالات را می توانید در ادامه ی این بحث که در مورد یکی از محبوب ترین DEX های حال حاضر بازار است، بیابید.


پنکیک سواپ چیست؟


احتمالا شما پنکیک سواپ را به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) بشناسید. با این حال، نکته متمایز در مورد آن این است که پایه و اساس آن، رقیب بزرگ اتریوم یعنی زنجیره هوشمند بایننس است. مهمتر از همه، باید به این واقعیت نیز توجه داشت که زنجیره هوشمند بایننس، زیربنای بایننس است. داشتن پشتوانه فناوری زیربنایی در بزرگترین صرافی متمرکز رمزارزها در جهان قطعاً اعتبار صرافی پنکیک سواپ را بهبود می بخشد. بایننس از طریق این صرافی غیرمتمرکز رقابت بزرگی را برای شبکه‌های رمزنگاری محبوب مانند Uniswap و Ethereum ایجاد کرده است.


پلتفرم پنکیک سواپ در سپتامبر 2020 راه اندازی شد و تا فوریه 2021، اولین پروژه میلیارد دلاری در زنجیره هوشمند بایننس بود. جالب اینجاست که آخرین ورژن آن یعنی PancakeSwap v2 در آوریل 2021 شروع به کار کرد و رشد استثنایی این پلتفرم را به نمایش گذاشت.


پنکیک سواپ چگونه کار می کند؟


هویت پنکیک سواپ به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز کاملاً مشخص است. یکی از اولین جنبه های این DEX، شبکه بلاک چین زیربنایی آن یعنی زنجیره هوشمند بایننس است. جالب اینجاست که زنجیره هوشمند بایننس جایگزینی سریعتر و مقرون به صرفه تر برای شبکه اتریوم را ارائه می دهد.


صرافی پنکیک سواپ مانند بسیاری از پروتکل های DeFi دیگر مانند Uniswap از سیستم بازارساز خودکار یا همان (AMM) Automated Market Maker استفاده می کند. AMM یک پروتکل زیربنایی است که یک صرافی غیرمتمرکز را از طریق امکان داد و ستد دارایی ها با استفاده از استخرهای نقدینگی رمزارزها ، به جای بازار سنتی خریداران و فروشندگان، تقویت می کند. در واقع این سیستم با استفاده از استخرهای نقدینگی تولید شده توسط کاربران داوطلب برای این کار، به کاربران در مبادله رمزارزهایشان کمک می کند. در این روش نیاز نیست منتظر سفارشات مطابق با دفتر سفارش باشید. برعکس، از طریق استفاده از استخر نقدینگی در DEX، معامله شما انجام خواهد شد.


بر اساس سیستم AMM ، شرکت کنندگان در برنامه ی نقدینگی، باید با دارایی های خود به استخرهای نقدینگی کمک کنند. کاربران وجوه خود را در استخرهای نقدینگی واریز و در ازای آن توکن های ارائه دهنده نقدینگی(liquidity provider) که به اختصار به آن ها توکن های LP گفته می شود را دریافت می کنند. ارائه دهندگان نقدینگی می توانند از همین توکن های LP برای بازپس گیری سهم خود از استخر نقدینگی همراه با سهمی از کارمزد معاملات انجام شده از طریق این استخر، استفاده کنند. بنابراین، شما به عنوان کاربر این صرافی توکن‌های BEP-20 را با کمک برنامه پنکیک سواپ معامله کنید و همچنین از طریق مشارکت با آن، و پاداش کسب کنید و نقدینگی خود را افزایش دهید.


نکته مهم دیگر در مورد نحوه کار پنکیک سواپ به توسعه استخرهای نقدینگی مربوط می شود. یک صرافی غیرمتمرکز چگونه امکان ایجاد استخرهای نقدینگی را فراهم می کند؟ کاربران این رمزارزها را از کجا دریافت می کنند؟ صرافی پنکیک سواپ دارای طیف انحصاری از فرصت‌ها برای فارمینگ DeFi نیز است و بیش از 1 میلیارد دلار از زمان راه اندازی آن به پنکیک سواپ منتقل شده است. در بخش بعدی جزئیات مربوط به فارمینگ را بررسی می کنیم.


فارمینگ و استیکینگ با پنکیک سواپ


  • فارمینگ


نکته مهم بعدی در مورد پنکیک سواپ، فرصت های فارمینگ از طریق آن است. شما می توانید رمزارزهای خود را در استخرهای نقدینگی در DEX سپرده گذاری کنید و تبدیل به یک ارائه دهنده نقدینگی شوید و توکن های LP دریافت کنید.همچنین  می‌توانید این توکن‌های LP را نیز سپرده گذاری کنید و در ازای آن پاداش خود را در قالب توکن‌ بومی این صرافی، یعنی CAKE دریافت کنید. توکن های LP که می توانید برای فرصت های فارمینگ در DEX استفاده کنید، جفت ارز های زیادی را شامل می شود. برخی از محبوب ترین های آن ها عبارتند از USDT-BUSD LP و CAKE-BNB LP.


  • استیکینگ


شما می توانید به دنبال استیک کردن نیز باشید و برای این کار به توکن CAKE نیاز دارید. با گذاشتن CAKE در استخرهای SYRUP، می توانید SYRUP را به نسبت 1:1 دریافت کنید که به شما حق دریافت پاداش را می دهد. پاداش نگهداری SYRUP تقریباً 25٪ از انتشار CAKE است که به روشی متناسب در بین دارندگان مختلف توزیع می شود.


اگر بخواهید فارمینگ و استیکینگ را باهم انجام دهید روال کار اینگونه خواهد بود:

پس از واریز وجوهتان برای دریافت توکن های LP و فارمینگ CAKE، می توانید آنها را استیک کنید. بعد از انجام این کار، شما می توانید بسیاری از توکن های دیگر را با شرکت در استخرهای مختلف به دست آورید. یکی از بزرگترین استخرهای SYRUP به CAKE اختصاص داده شده است، بنابراین شما می توانید توکن های CAKE خود را برای به دست آوردن تعداد بیشتری از آنها استیک کنید.


نحوه استفاده از پنکیک سواپ


بحث در مورد پنکیک سواپ و نحوه عملکرد آن، بدون دانستن موارد استفاده به صورت عملی و حتی با داشتن یک نمای کلی از فناوری زیربنایی آن، یک بررسی ناقص محسوب می شود. کافی است به وب سایت پلتفرم این DEX سری بزنید و متوجه خواهید شد که بسیاری از ویژگی ها، در دسترس نیستند. بنابراین نیاز است بدانید که چگونه می‌توانید قفل این ویژگی‌ها را باز کنید تا متوجه شوید که چرا مردم از پنکیک سواپ به عنوان رقیب Uniswap یاد و از آن استقبال می‌کنند.


  • وصل کردن کیف پول


برای باز کردن قفل ویژگی ها باید روی گزینه باز کردن قفل کیف پول یعنی«Unlock Wallet» کلیک کنید. سپس، می توانید شاهد گزینه های مختلف برای انتخاب کیف پول مانند WalletConnect، MetaMask، کیف پول زنجیره ای Binance، Trust Wallet و بسیاری از گزینه های دیگر باشید. ممکن است در مورد سازگاری متامسک با صرافی پنکیک سواپ با توجه به اینکه متامسک یک کیف پول اتریوم محسوب می شود، تعجب کنید. اگرچه متامسک یک کیف پول اتریوم است، اما معماری زنجیره هوشمند بایننس استفاده از متامسک را برای تعامل با dApps مبتنی بر زنجیره هوشمند بایننس امکان پذیر می کند. 


پس از اتصال کیف پول خود به پنکیک سواپ ، آماده شروع بررسی این پروتکل جدید DeFi و عملکردهای جالب آن خواهید بود.


  • افزودن نقدینگی


هر فردی که از پروتکل های مبتنی بر AMM استفاده کرده باشد، می داند که چگونه نقدینگی را به برنامه پنکیک سواپ اضافه کند. اگر می‌خواهید توکن‌های CAKE را در صرافی فارم کنید ، نقدینگی یک نیاز ضروری است. 


  • برای افزودن نقدینگی به صرافی، باید با گزینه «Trade» که در نوار کناری سمت چپ آن را پیدا می کنید، شروع کنید.
  • در اینجا می‌توانید گزینه «Liquidity» را پیدا کنید. روی آن کلیک کنید و سپس روی «Add Liquidity» کلیک کنید.


سپس جفت توکنی را که می خواهید در استخر نقدینگی سپرده گذاری کنید را انتخاب کنید. قبل از شرکت در برنامه ی نقدینگی در استخرها، اطمینان حاصل کنید که تصور واضحی از ضرر احتمالی دائمی دارید.


  • فارمینگ


با توکن های LP که پس از افزودن نقدینگی در پنکیک سواپ در اختیار دارید، آماده شروع سرمایه گذاری فارمینگ خود هستید. 


  • برگه «Farms» را در برنامه پنکیک سواپ پیدا کنید و گزینه مربوط به توکن های LP را انتخاب کنید.
  • درست مانند توکن های ERC-20، کاربران باید برای واریز توکن های BEP-20 نیز تأییدیه ارائه کنند. روی « Approve Contract» برای تایید قرارداد کلیک کنید و سپس درخواست تأیید تراکنش را انجام دهید. در اینجا همچنین می توانید کارمزدهای مرتبط با تراکنش را مشاهده کنید.
  • پس از تایید تراکنش، باید مبلغی را که قصد دارید سپرده گذاری کنید را انتخاب کرده و تاییدیه خود را ارائه دهید. جالب اینجاست که می‌توانید این صفحه را ببندید و پس از چند دقیقه دوباره برگردید تا میزان درآمد CAKE خود را بررسی کنید.


برخی از کاربران ممکن است به دنبال گزینه هایی برای دریافت پاداش خود باشند، و شما می توانید آن را فوراً انجام دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی دکمه Harvest کلیک کنید و سپس تراکنش را تأیید کنید.


  • استیکینگ


همانطور که قبلاً بحث شد، فرصت های استیکینگ در پنکیک سواپ یکی از مهمترین عوامل مثبت آن است. می توانید از صرافی برای استیکینگ در استخرهای SYRUP استفاده کنید. با چند مرحله ساده، می توانید به راحتی در صرافی پنکیک سواپ استیکینگ را انجام دهید.


به برگه «Pools» دسترسی پیدا کنید و سپس می‌توانید استخرهای موجود برای قرار دادن توکن‌های CAKE را ببینید.


با کلیک روی « Approve CAKE» تأییدیه برداشت توکن‌های خود را ارائه دهید.


پس از انجام مراحل تأیید، می‌توانید مقدار CAKE را که می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید را انتخاب کنید.


پس از گذاشتن توکن‌های CAKE ، می‌توانید توکن‌های پاداش غیرفعال را از استخر نقدینگی کسب کنید. با کلیک بر روی برداشت، می توانید تمام پاداش های خود را در صرافی نقد کنید.


برنامه های دیگر در پنکیک سواپ


بحث‌های مربوط به پرورش توکن پنکیک سواپ و استیکینگ، قابلیت های پروتکل جدید DeFi را نشان می‌دهد. با این حال پنکیک سواپ بسیاری از برنامه های جالب دیگر را نیز ارائه می دهد که می توانید برای بازدهی بهتر سرمایه گذاری خود آنها را امتحان کنید.


  • بخت آزمایی


یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های PancakeSwap v2، امکانات قرعه‌کشی و لاتاری است. شما می‌توانید در قرعه‌کشی شرکت کنید و شانس خود را برای پاداش‌های امیدوارکننده امتحان کنید. باید به این موضوع توجه داشته باشید که جلسات قرعه کشی می تواند حدود 6 ساعت طول بکشد.


یک بلیط بخت آزمایی، 10 توکن CAKE هزینه دارد و شامل ترکیبی تصادفی از چهار عدد بین 1 و 14 می شود. جایزه برنده یا جکپات در قرعه کشی، 50٪ از کل مقادیر جمع شده در استخر قرعه کشی است. اعداد بلیط باید دقیقاً به همان ترتیب با چهار شماره بلیط برنده مطابقت داشته باشد. همچنین اگر دو یا چند شماره از بلیط بخت آزمایی شما در موقعیتی مشابه با بلیط برنده باشد، می توانید برنده جایزه ای شوید. این یک تجربه بسیار جالب در دنیای ارز دیجیتال از طریق صرافی پنکیک سواپ است، اینطور نیست؟


  • NFT ها


بخت آزمایی در پنکیک سواپ احتمالاً یک ویژگی شگفت انگیز برای بسیاری از کسانی است که به دنبال یک صرافی غیرمتمرکز هستند. جالب اینجاست که این DEX با امکان برنده شدن NFT های ویژه، شگفتی های دیگری را نیز در نظر گرفته است. شما  می توانید از توکن CAKE برای برنده شدن NFT های دوست داشتنی در زنجیره هوشمند بایننس نیز استفاده کنید. برندگان NFT ها می‌توانند آن‌ها را با توکن‌های CAKE مبادله کنند یا آن‌ها را به عنوان کلکسیون خود نگهداری کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای داشتن شانس برنده شدن در NFT ها در این برنامه ی پنکیک سواپ ثبت نام کنید. بهترین قسمت در مورد مسابقه NFT انتخاب تصادفی برندگان است. 


  • IFO ها، تیم ها و پروفایل ها


پنکیک سواپ همچنین دارای بسیاری از عملکردهای جالب دیگر است که هر فرد مبتدی باید جزئیات آنها را بداند. به عنوان مثال IFO ها می تواند همین را ثابت کند. IFOs یا Initial Farm Offerings روشی جالب برای استفاده از ییلد فارمینگ است تا یک توکن تازه راه‌اندازی شده به کاربران معرفی کند. کاربران می توانند برای IFO ها را در صرافی با استفاده از توکن های LP از استخرهای پشتیبانی شده اقدام کنند تا بتوانند امکان فروش این توکن های جدید را داشته باشند.


ایمنی پنکیک سواپ


درست مانند سایر صرافی‌های غیرمتمرکز، پرسش این سوال که «آیا پنکیک سواپ امن است؟» کاملاً اجتناب‌ناپذیر است. این صرافی برای تازه کارها ، مزیت حسابرسی توسط حسابرس شخص ثالث مانند CertiK را دارد. با این حال، ویژگی های حسابرسی و امنیتی لزوماً به این معنی نیست که وجوه شما در صرافی امن است. از آنجایی که پنکیک سواپ بر روی قراردادهای هوشمند اجرا می شود، باید خطرات، باگ ها و آسیب پذیری های احتمالی را قبول کنید. بنابراین، ممکن است خطر از دست دادن دارایی های خود را در صرافی داشته باشید.


سخن آخر


ویژگی اصلی پنکیک سواپ، استقلال کامل آن از اتریوم است. این صرافی قطعاً یک رقیب سرسخت برای سایر صرافی های غیرمتمرکز قابل توجه مانند Uniswap محسوب می شود. سایر ویژگی‌های متمایز این صرافی، مانند جوایز قرعه کشی و NFT نیز یک نقطه قوت برای این پلتفرم ارائه می‌کنند. علاوه بر آن، قابلیت‌های زنجیره هوشمند بایننس نیز به عنوان پشتیبان حیاتی برای رشد این صرافی غیرمتمرکز عمل می‌کند. با این حال، نگرانی هایی درمورد امنیت آن وجود دارد. آگاهی از چنین صرافی های نوآورانه ای باع پثذیرش بیشتر آن ها در در درازمدت می شود. 

shape