تتا  Theta

تتا Theta

1401/02/16

مقدمه


تتا (Theta) یک بلاک چین هدفمند برای ارائه ویدئوهای همتا به همتای غیرمتمرکز است. سرویس‌های پخش ویدیوی سنتی با مشکلی در تحویل که به اصطلاح «آخرین مایل» نامیده می شود و شبکه‌های تحویل محتوا به آن متکی هستند، مواجه اند. شبکه‌های تحویل محتوا ( CDN ها) نیازمند این موضوع هستند که مراکز داده آن ها نزدیک به بینندگان ساخته شوند، اما از آنجایی که این مراکز داده از نظر تعداد محدود هستند، به اندازه کافی به اکثر بینندگان نزدیک نیستند. این باعث ایجاد تنگناهایی در خط تحویل جریان می شود که می تواند به جریان های متلاطم و کیفیت پایین تصویر منجر شود.

راه حل تتا یک شبکه همتا به همتا است که در آن بینندگان تشویق می شوند تا محاسبات اضافی و منابع پهنای باند اضافی خود را به اشتراک بگذارند. این ایده به رفع مشکل آخرین مایل می‌پردازد، زیرا دستگاه‌های بینندگان نسبت به مراکز داده CDN بسیار به یکدیگر نزدیک‌تر هستند.

شبکه و پروتکل تتا منبع باز هستند. ارائه دهندگان محتوا قادر به توسعه برنامه های غیرمتمرکزی هستند که برای مخاطبانشان تخصصی است. برنامه های غیرمتمرکز در شبکه می توانند طیف وسیعی از انواع سرگرمی مانند فیلم و تلویزیون، موسیقی، ورزش های مجازی، پخش زنده و آموزش از راه دور را ارائه دهند. پلتفرم‌های ویدیویی که در حال حاضر روی شبکه تتا اجرا می‌شوند عبارتند از Samsung VR، Cinedigm، Shout! Factory و THETA.tv.


تاریخچه شبکه تتا


تتا در سال 2018 توسط مدیر عامل شرکت، Mitch Liu و مدیر ارشد فناوری آن، Jieyi Long تاسیس شد. لیو مدرک علوم کامپیوتر و مهندسی را از MIT و همچنین مدرک کارشناسی ارشد را از دانشکده بازرگانی استنفورد دریافت کرد. او همچنین پروژه‌های مختلف دیگری مانند استودیوی بازی‌های اجتماعی موبایل Gameview Studios، پلتفرم درآمدزایی تبلیغاتی و اپلیکیشن‌های Tapjoy، و پخش زنده THETA.tv را نیز راه‌اندازی کرده است.

لانگ دارای مدرک دکترای مهندسی کامپیوتر از دانشگاه نورث وسترن است و THETA.tv را با لیو بنیانگذاری کرده است. او فناوری‌های مختلف ثبت اختراع از جمله پخش فوری بازی‌های ویدیویی و پخش زنده واقعیت مجازی را توسعه داده است. تیم رهبری تتا همچنین Ryan Nichols را در خود دارد که قبلاً مدیر Tencent برای برنامه Wechat بود.

این پروژه دارای طیف وسیعی از سرمایه گذاران ، مانند سامسونگ، DHVC، IBC و صندوق نوآوری سونی است و مشاوران رسانه ای تتا شامل استیو چن، بنیانگذار YouTube و جاستین کان، یکی از بنیانگذاران توییچ هستند.


شبکه تتا چگونه کار می کند؟


تتا از مکانیزمی به نام Multi-Level BFT برای رسیدن به اجماع بین گره ها استفاده می کند. ایده اصلی پشت این مدل داشتن 2 لایه تصمیم گیری است:


  • 10 تا 20 گره اعتبارسنج (آزمایشگاه‌های تتا + شرکای استراتژیک کلیدی) زنجیره‌ای از بلوک‌های مستقر را با استفاده از فرآیندی شبیه PBFT تولید می‌کنند.
  • 1000 شرکت کننده در اجماع، به نام گره های نگهبان، بلوک های پیشنهاد شده توسط کمیته اعتبار سنجی را تایید می کنند. برای رسیدن سریعتر به اجماع در سطح نگهبان، این گره‌ها فقط باید در مورد هش بلوک‌های بازرسی به توافق برسند، یعنی بلوک‌هایی که ارتفاع آنها مضربی از یک عدد صحیح T است (به عنوان مثال T = 100).


این مدل اجماع پیشنهادی توسط تتا به خوبی به سه‌گانه بلاک چین  که شامل موارد زیر است می‌پردازد:


  • غیر متمرکز بودن: 


در مجموع هزاران گره اعتبار سنجی و نگهبان وظیفه پیشنهاد و اعتبارسنجی بلوک ها را بر عهده خواهند داشت.


  • امنیت


امنیت شبکه تتا توسط تعداد زیادی از گره های شرکت کننده تضمین شده است، که نفوذ شبکه را برای مهاجمان بسیار دشوارتر می کند. دو لایه اجماع در تتا وجود دارد (اعتبار سنج ها و نگهبان ها). گره های اعتبار سنج باید مقدار مشخصی از سهام را برای یک دوره زمانی قفل کنند، که در صورت داشتن فعالیت های مخرب، می توان آن را کاهش داد. در نهایت، هزاران گره نگهبان شبکه را ایمن می کنند. بنابراین، حمله 51 درصدی یا موارد مشابه اگر غیرممکن نباشد، دشوار است.


  • مقیاس پذیری:


 تولید بلوک و پیشنهاد در سطح گره های اعتبارسنج اتفاق می افتد. این کمیته دارای 10-20 گره است. بنابراین، آنها می توانند خیلی سریع به اجماع برسند. به لطف این مدل، 1000 تراکنش در هر ثانیه قابل پردازش است.

شبکه تتا از سه نوع گره(نود) تشکیل شده است. گره های لبه پرتعدادترین هستند و توسط اعضای انجمن تتا میزبانی می شوند. این گره ها به پهنای باند کمک می کنند و به تسهیل تحویل داده ها و محاسبات نیز به طور کلی کمک می کنند. انتشار فناوری «EdgeCast» همتا به همتای تتا به طور قابل توجهی توانایی شبکه Theta Edge را بهبود بخشید. این شبکه اکنون می‌تواند داده‌های ویدئوی پخش زنده را در حافظه پنهان ذخیره کند و به صورت جهانی انتقال دهد، همچنین می‌تواند ویدئوی زنده را ضبط کرده و آن را در زمان واقعی رمزگذاری کند.

Enterprise Validator Nodes گروه کوچکی از شرکت ها هستند که گره های اعتبار سنج نامیده می شوند. این گره ها بلوک های جدیدی را در زنجیره پیشنهاد و تولید می کنند. سپس گروه بزرگتری از گره‌های نگهبان که توسط جامعه اداره می‌شوند، بلوک‌ها را مهر و موم می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که گره‌های اعتبارسنج به‌طور مخرب عمل نمی‌کنند.

بلاک چین تتا از مکانیسم اجماع اثبات سهام استفاده می کند، که در آن هر دو گره اعتبار سنج و نگهبان برای مشارکت باید توکن THETA را استیک کنند.  شبکه تتا از استقرار قراردادهای هوشمند کامل چرخشی پشتیبانی می کند. موارد استفاده زیادی برای آن ها در ساخت dApps بر روی شبکه Theta وجود دارد. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:


  • برنامه های وفاداری برای جذب کاربران
  • آیتم های مجازی (NFT) به عنوان یک هدیه به سازندگان محتوا
  • مدل‌های پرداخت-مصرف، مانند مدل‌های پرداخت هزینه یا هر بار استفاده


خوبی قراردادهای هوشمند تتا این است که به طور کامل با ماشین مجازی اتریوم (EVM) و زبان برنامه نویسی Solidity سازگار است. این بدان معنی است که توسعه دهندگان می توانند قراردادهای هوشمند و dApp های موجود خود را با حداقل تلاش به اکوسیستم Tether منتقل کنند.


توکن های شبکه تتا


تتا از یک سیستم توکن دوگانه استفاده می کند تا  بتواند کاربردهای هر توکن را جدا نگه دارد. شبکه تتا دارای دو توکن بومی است:


  • THETA
  • TFUEL


 توکن تتا (THETA) توکن حاکمیتی پروتکل است و توسط گره‌های اعتبار سنج و نگهبان استیک می‌شود. سوخت تتا (TFUEL)، توکن پرداخت کارمزد است که برای عملیات در شبکه مانند تعامل با قراردادهای هوشمند استفاده می شود. 

برخی از موارد استفاده توکن THETA شامل موارد زیر می شود.


  • قفل کردن توکن: هم اعتبارسنج ها و هم نگهبانان باید قبل از پیوستن به شبکه، برخی از توکن ها را قفل کنند. این نیت خوب آنها را تضمین می کند و مکانیزمی برای جلوگیری از فعالیت های مخرب چنین گره هایی است.
  • پاداش توکن: هم اعتبارسنج ها و هم نگهبانان پس از تکمیل بلوک تأیید شده، جوایز توکن خود را دریافت خواهند کرد. همه اعتبارسنج ها این جوایز را دریافت خواهند کرد. برای نگهبانان، طبق یک الگوریتم، زیرمجموعه ای از گره ها به صورت تصادفی انتخاب می شوند و پاداش بین آنها توزیع می شود.
  • جریمه توکن (Slashing): هم اعتبارسنج ها و هم نگهبانان اگر رفتار مخربی در شبکه نشان دهند (مثلاً امضای بلوک های متضاد با اندازه یکسان یا رأی دادن به بلوک های مختلف) جریمه دریافت خواهند کرد. جریمه از توکن های قفل شده آن ها کسر خواهد شد.
  • پاداش کاربران: بینندگان به دلیل توجه و تعامل با محتوای مورد علاقه خود، توکن تتا را دریافت می کنند و اینفلوئنسرها نیز توکن تتا را مستقیماً از بینندگان به عنوان هدیه دریافت می کنند.


از سوی دیگر، توکن TFUEL عمدتاً برای پرداخت هزینه‌های gas (به عنوان مثال پرداخت کارمزد برای ریزتراکنش‌های بخش ویدیویی و عملیات قرارداد هوشمند) و تامین انرژی عملیات مبتنی بر ابزارهای شبکه استفاده می‌شود. تمام توکن های TFUEL که به عنوان gas برای استقرار یا تعامل با قراردادهای هوشمند استفاده می شوند، سوزانده می شوند.


چرا شبکه تتا منحصر به فرد است؟


نوآوری تتا این است که مزایای بلاک چین را به صنعت پخش ویدئو می آورد. این امر باعث می‌شود که ارسال ویدیو غیرمتمرکز باشد و در نتیجه کیفیت آن بهبود یابد. شبکه همتا به همتا تنگناهای زیرساخت را از بین می برد زیرا نیاز به داده همچنان در حال افزایش است. تتا همچنین یک اکوسیستم پایدار ایجاد می کند که در آن کاربران شبکه انگیزه بالایی برای مشارکت دارند. این انگیزه توسط یک اقتصاد توکن دوگانه منحصر به فرد ایجاد می شود که در آن پاداش ها، کاربران را به مصرف محتوای شبکه و به اشتراک گذاری منابع شبکه تشویق می کند.

علاوه بر این، تتا یک پروتکل منبع باز است و توسعه دهندگان و شرکا را قادر می سازد برنامه های غیرمتمرکز خود را بر روی بلاک چین تتا بسازند. THETA.tv متعلق به تیم Theta اولین dApp بود که روی بلاک چین راه اندازی شد و سامسونگ VR، Cinedigm، و Shout! Factory، Pandora.tv، و Play Labs این مسیر را ادامه دادند.


اهمیت شبکه تتا


ارزش اصلی شبکه تتا از مزیت آن برای صنعت استریمینگ و پخش ویدئو، یعنی تسهیل شبکه همتا به همتای غیرمتمرکز برای تحویل ویدئو ناشی می‌شود، که منجر به پخش با کیفیت بالاتر و کاهش هزینه‌های بالای تحویل ویدئو از طرف اشخاص ثالث می‌شود.

از سوی دیگر، توکن THETA به دلیل کاربرد آن در اقتصاد شبکه توکن دوگانه تتا، ارزشمند است. گره های نگهبان و اعتبار سنج برای استیکینگ به THETA نیاز دارند. در عین حال این توکن به عنوان یک توکن حاکمیتی نیز مهم است.

این پروژه مشارکت کنندگان شناخته شده ای را جذب کرده است. شرکت هایی که Enterprise Validator Nodes را اجرا می کنند و گره های اعتبار سنج دارند، شامل گوگل، سونی، سامسونگ و بایننس هستند. در همین حال، تتا دارای طیف وسیعی از مشارکت های استراتژیک مانند مترو گلدوین مایر، لاینزگیت، ناسا، ارتش Fail و تور جهانی پوکر است. محبوبیت این شرکا می تواند منجر به جذب کاربران بیشتری برای پروتکل تتا شود که این مهم می تواند پروژه تتا و توکن THETA را در دراز مدت ارزشمندتر کند.


کیف پول های تتا


توکن‌های THETA را می‌توان در کیف پول خود پروژه Theta که برای اندروید، iOS و تحت وب در دسترس است، ذخیره کرد.همچنین کیف پول های زیاد دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید THETA خود را در آن جا ذخیره کنید. کیف پولی که انتخاب می‌کنید احتمالاً به این بستگی دارد که می‌خواهید از آن برای چه چیزی استفاده کنید و چه مقدار تتا میخواهید روی آن ذخیره کنید.

کیف پول های سخت افزاری یا کیف پول های سرد مانند Ledger یا Trezor امن ترین گزینه برای ذخیره ارزهای دیجیتال با ذخیره سازی و پشتیبان گیری آفلاین را ارائه می دهند. با این حال، استفاده از آنها به دانش فنی بیشتری نیاز دارد و گزینه گران تری هستند. به این ترتیب، این کیف پول ها ممکن است برای ذخیره مقادیر بالای THETA و برای کاربران با تجربه مناسب تر باشند.

کیف پول های نرم افزاری گزینه دیگری را ارائه می دهند و استفاده از آنها رایگان و آسان است. این کیف پول ها به عنوان برنامه های گوشی های هوشمند یا دسکتاپ برای دانلود در دسترس هستند و می توانند حضانتی یا غیر حضانتی باشند. در کیف‌پول‌های حضانتی ، کلیدهای خصوصی از طرف شما توسط ارائه‌دهنده خدمات مدیریت و پشتیبان‌گیری می‌شوند. کیف پول‌های غیر حضانتی از عناصر امن در دستگاه شما برای ذخیره کلیدهای خصوصی استفاده می‌کنند. کیف پول های نرم افزاری اگرچه راحت هستند، اما امنیت کمتری نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری دارند و ممکن است برای نگهداری تعداد کمتری از THETA یا کاربران مبتدی مناسب‌تر باشند.

کیف پول های آنلاین یا کیف پول های تحت وب نیز رایگان هستند استفاده از آن ها و آسان است.و از طریق یک مرورگر وب قابل دسترسی هستند. این کیف پول ها، کیف پول‌های داغ محسوب می‌شوند و نسبت به جایگزین‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری از امنیت کمتری برخوردار هستند. از آنجایی که احتمالاً به پلتفرم برای مدیریت THETA خود اعتماد دارید، باید یک سرویس معتبر با سابقه امنیتی و نگهداری را انتخاب کنید. بنابراین، آنها برای نگهداری مقادیر کمتری از ارزهای دیجیتال یا برای کسانی که معاملات مکرر انجام می دهند، مناسب هستند.


جمع بندی


پروژه تتا با بهبود کیفیت ویدیو ها و برآورده کردن نیازهای روزافزون داده در زیرساخت فعلی، برخی از بهبودهای بسیار مورد نیاز در صنعت پخش ویدیو را ارائه می‌کند. اقتصاد توکن دوگانه منحصربه‌فرد، کاربردهای توکن را از هم جدا می‌کند و در سیستمی که مشوق مشارکت پایدار درازمدت در شبکه است، مشکلات احتمالی توافق ها را حل می‌کند. در حالی که TFUEL برای پرداخت هزینه های عملیاتی و پاداش دادن به شرکت کنندگان استفاده می شود، THETA برای استیکینگ و توکن حاکمیتی استفاده می شود.

استریم ویدئو در سال‌های اخیر به یک صنعت بزرگ جهانی تبدیل شده است و با وجود Enterprise Validator Nodes و شرکای آن، شبکه Theta و توکن THETA می‌تواند به بخشی ارزشمند از این صنعت تبدیل شود.

shape