شبکه های بایننس Binance chain

شبکه های بایننس Binance chain

1401/02/05

مقدمه


بایننس یکی از بزرگترین شرکت های صرافی متمرکز (CEX) در دنیای ارزهای دیجیتال است که حجم معاملات آن در سال 2021 به 9.5 تریلیون دلار رسید. بایننس همچنین میزبان شبکه بلاک چین خود ، زنجیره بایننس و زنجیره هوشمند بایننس  است. زنجیره هوشمند بایننس(Binance Smart Chain) یا به اختصار  BSCقابلیت یک قرارداد هوشمند را دارد که اکوسیستم DApps را فعال می کند، در حالی که زنجیره بایننس تضمین می کند که تمام تراکنش ها در CEX به سرعت و روان انجام می شوند. این دو بلاک چین شبکه و استاندارد توکن های متفاوتی با نام های BEP-2 و BEP-20 دارند. در ادامه به بررسی این دو استاندارد توکن و نقش آن ها و تفاوت هایشان خواهیم پرداخت و همچنین سایر استاندارد توکن های بایننس را نیز معرفی و بررسی خواهیم کرد.


استاندارد توکن چیست ؟


در دنیای ارزهای دیجیتال، هر کوین شبکۀ بلاک چین اختصاصی خود را دارد. اما توکن ها دارای شبکه بلاک چین اختصاصی خود نیستند و از شبکه ی بلاک چین کوین ها استفاده میکنند. کوین‌ها برای نحوه ی ایجاد توکن بر روی بلاک چین خود، قوانین و مقرراتی را تعیین می کنند. به این قوانین که بلاک چین های اختصاصی کوین ها برای ایجاد توکن ها وضع کرده‌اند،  استاندارد توکن گفته می شود. به عنوان مثال، وقتی شخص یا گروهی تصمیم می‌گیرد یک توکن جدید بر بستر شبکۀ زنجیره ی هوشمند بایننس  ایجاد کند، برای این کار باید از یکی استاندارد توکن های این شبکه پیروی کند. این استانداردها باعث شده‌اند تا مقررات کلی شبکه ‌های ارز دیجیتال در بلاک چین، باهم تفاوت داشته باشند. اگرچه برخی از قوانین آن‌ها می‌تواند باهم اشتراک داشته باشد؛ به نحوی که می‌توان برخی از کوین‌ها را بر بستر کوین‌های دیگر هم انتقال دارد. بااین‌ وجود، اگر شبکۀ نادرستی برای انتقال انتخاب شود، دارایی‌های مالی به مقصد نامعلومی ارسال می‌شوند و معمولا قابل بازگشت نیستند.


زنجیره بایننس


زنجیره بایننس یک شبکه بلاک چین است که توسط بایننس در آوریل 2019 راه اندازی شد. این زنجیره بر تسهیل تبادل سریع دارایی ها و مدیریت حجم بالایی از تراکنش ها تمرکز دارد. بنابراین، زنجیره بایننس به عنوان پایه و اساس Binance DEX عمل می کند که در پردازش تراکنش های غیرمتمرکز مبادلات کریپتو تخصص دارد. علاوه بر این، زنجیره بایننس نیز مشابه بیت کوین، از اثبات کار (PoW) استفاده می کند. قابلیت ها و ظرفیت های زنجیره بایننس با کل اکوسیستم بایننس ادغام شده است به طوری که از طریق توکن با BSC در تعامل است. با این حال، زنجیره بایننس ظرفیت اجرای قراردادهای هوشمند و تسهیل اکوسیستم DApps مانند BSC را ندارد.


شبکه BEP2


BEP2 استاندارد توکن زنجیره بایننس است.  BEP2 مخفف Binance Chain Evolution Proposal 2 به معنی طرح پیشنهادی جهت توسعه شبکه بایننس است و فرمت توکن استاندارد برای بایننس کوین (BNB) برای همه تراکنش‌ها در پلتفرم مبادلات ارز دیجیتال بایننس است. این استاندارد برای کار بر روی Binance CEX و همچنین Binance DEX (صرافی غیرمتمرکز) ایجاد شده است. با این حال، این استاندارد توکن با هیچ بلاک چین دیگری به جز بایننس سازگار نیست. هر توکن که با این استاندارد ساخته شود یک توکن BEP2 نامیده میشود. هر توکن BEP2 دارای ویژگی های زیر است:


  • آدرس منبع: آدرس منبع مالک توکن ایجاد شده است.
  • : Token Name نشان دهنده نام طولانی توکن است. به عنوان مثال. "MyToken."
  • نماد: در واقع شناسه توکن تازه ایجاد شده است.
  • عرضه کل: کل عرضه، تعداد کل توکن های صادر شده خواهد بود.
  • : Mintable به این معنی است که آیا این توکن می تواند در آینده ضرب شود، که باعث افزایش کل عرضه توکن می شود.


زنجیره هوشمند بایننس


ایجاد زنجیره هوشمند بایننس برای اولین بار در آوریل 2020 اعلام شد. پنج ماه بعد، در سپتامبر 2020، سرانجام BSC راه اندازی شد. بایننس BSC را در پاسخ به محبوبیت اتریوم و اکوسیستم DApps آن ایجاد کرد. همچنین، بخش‌های جدید در دنیای ارزهای دیجیتال مانند DeFi، NFT و همچنین بازی‌های رمزنگاری، بایننس را به ایجاد یک شبکه بلاک چین با قابلیت‌های قرارداد هوشمند سوق داد. علاوه بر این، چون زنجیره بایننس قابلیت های محدودی داشت و نمی توانست زبان های برنامه نویسی پیچیده را اجرا کند، BSC ایجاد شد. BSC از الگوریتم اثبات سهام (PoSA) استفاده می‌کند. یکی از محبوب ترین برنامه های کاربردی در  BSC، پنکک سواپ است، که یک صرافی غیرمتمرکز فورک شده (اصلاح شده) از برنامه یونی سواپ است.

به طور کلی زنجیره ی هوشمند بایننس دارای ویژگی های زیر است:


  • با اتریوم سازگار است.
  • یک بلاک چین مستقل است
  • ارتباطات زنجیره ای بومی دارد.
  • ساختار اجماع و حکمرانی مرتبط با استیکینگ دارد.


شبکه  BEP20


BEP20 استاندارد توکن زنجیره هوشمند بایننس است. این استاندارد از بسیاری جهات با استاندارد ERC20 اتریوم قابل مقایسه است، اما از بسیاری جهات نیز آن را بهبود می بخشد. BEP-20 قابلیت اساسی هر توکن را استاندارد می کند، که به این معنی است که هر توکن ایجاد شده با این چارچوب با یکدیگر و با همه برنامه های کاربردی سازگار با BEP-20 مانند MyEtherWallet و MetaMask قابل همکاری هستند. توکن های کاربردی، استیبل کوین ها و توکن های امنیتی نمونه هایی از این توکن ها هستند.BEP20 یک استاندارد توکن برای سکه بایننس (BNB) در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) است. این توکن، توکن پیش‌فرض در BSC است که خود از استاندارد توکن اتریوم ERC-20 پیروی می‌کند، بنابراین با قرارداد هوشمند اتریوم و زبان برنامه‌نویسی آن و ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است. BEP20 برای قابلیت همکاری طراحی شده است و می توان با استفاده از یک پل برای پیوند آن با سایر شبکه های بلاک چین، آن را به BEP2 و همچنین توکن سازگار با ERC-20 تبدیل کرد. BEP20 برای تمام نیازهای تراکنش در DApp های مختلف در BSC ایجاد شده است.


تفاوت بین BEP2 و BEP20 چیست؟


زنجیره بایننس و زنجیره هوشمند بایننس از استانداردهای توکن های متفاوتی استفاده می کنند. تفاوت این توکن ها به کاربردهای آن ها مربوط میشود.

کاربردهای BEP2


  • دریافت کارمزد تراکنش برای Binance CEX
  • دریافت کارمزد تراکنش برای Binance DEX
  • نقل و انتقالات ارزهای دیجیتال


کاربردهای BEP20


  • هزینه های تراکنش برای DApps در BSC
  • استیکینگ
  • انتقال به شبکه اتریوم


چرا بایننس دو بلاک چین ایجاد کرد؟


بایننس دو بلاک چین با نقش های متفاوت ایجاد کرده است تا مکمل یکدیگر باشند. بنابراین، این توکن ها عملکردهای متفاوت و عمدتاً غیر همپوشانی دارند. BSC به عنوان یک بلاک چین جدید نیز عملکردهایی را انجام می دهد که زنجیره بایننس نمی تواند آنها را اجرا کند. علاوه بر این، این دو بلاک چین نیز از طریق یک پل با یکدیگر قابل تعامل هستند که می تواند قالب استاندارد توکن BNB را تغییر دهد.

از نظر زیرساخت، بایننس به این دلیل دو بلاک چین مختلف ایجاد کرد که بتواند بار محاسباتی که یک بلاک چین را تحت فشار قرار دهد را کاهش دهد. این امر به ویژه برای زنجیره بایننس که همیشه حجم زیادی از تراکنش ها را در مرکز تبادل ارز دیجیتال بایننس انجام می دهد، بسیار مهم است. بنابراین، ایجاد یک بلاک چین مستقل و مجزا در BSC، عملکرد بدون وقفه زنجیره بایننس را تضمین می کند. همچنین، در صورت از کار افتادن یک سرور بلاک چین، بقیه شبکه تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و می‌تواند به کار خود ادامه دهد.

این معماری بلاک چین دوگانه همچنین الگوریتم های تأیید متفاوتی را در هر شبکه انجام می دهد. زنجیره بایننس الگوریتم سنتی PoW را اجرا می کند در حالی که BSC دارای یک الگوریتم PoSA با ظرفیت اجرای قراردادهای هوشمند است.


معرفی سایر استاندارد توکن های BSC


همانطور که گفته شد، زنجیره هوشمند بایننس (BSC) یک بلاک چین سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است که می تواند قراردادها و برنامه های هوشمند را اجرا کند. زنجیره هوشمند بایننس (BSC) که در آوریل 2020 توسط صرافی برتر ارزهای دیجیتال یعنی بایننس معرفی شد، مکمل زنجیره بایننس (بلاک چین اولیه بایننس) است که در آوریل 2019 منتشر شد و قابلیت قراردادهای هوشمند را به شبکه بایننس ارائه می کند.

اگرچه در سال‌های اخیر تلاش‌های مختلفی برای ایجاد یک بلاک چین پیشرفته با قابلیت قرارداد هوشمند صورت گرفته است، اما هیچ یک از آن‌ها به اندازه BSC به سرعت مورد توجه قرار نگرفته اند. با درک مزایای شبکه BSC، که هزینه تراکنش ارزان‌تر و سرعت عملیاتی سریع‌تری نسبت به شبکه ETH دارد، توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند که اکثر قراردادهای هوشمند را در چارچوب BSC پیاده‌سازی کنند. استفاده از این بلاک چین تضمین می کند که شما مجاز به استفاده از کارآمدترین و امیدوارکننده ترین قالب های قرارداد هوشمند مانند BEP-20، BEP-721، BEP-1155، و BEP 777 هستید.

در این قسمت به معرفی سایر استاندارد توکن های زنجیره هوشمند بایننس می پردازیم:


  • BEP-95


استاندارد توکن BEP-95 یک پیشنهاد تکامل یافته از بایننس است که یک مکانیسم سوزاندن در لحظه را به زنجیره هوشمند بایننس معرفی می کند. این توکن برای پویایی بیشتر BNB و تمرکززدایی بیشتر شبکه معرفی شده است.

با BEP-95، شبکه نسبت ثابتی از هزینه‌های کارمزد هر بلوک را که اعتبارسنجی‌ها جمع‌آوری می‌کنند، می‌سوزاند. نسبت دقیق از طریق مکانیسم های حاکمیتی BSC تعیین خواهد شد. این توکن سوزی ها حتی پس از رسیدن BSC به هدف خود یعنی 100 میلیون BNB نیز ادامه خواهد یافت زیرا با کاهش عرضه BNB، فشار صعودی بر قیمت سکه وارد می شود و با افزایش قیمت آن، ارزش بازار نیز می تواند افزایش یابد و هر گونه کاهش در تعداد سکه ها را جبران کند.

برای پیاده سازی فنی این، شبکه کارمزدهای هر بلوک را جمع آوری می کند و بین دو قرارداد هوشمند تقسیم می کند:


  • قرارداد پاداش سیستم


 یک شانزدهم از کارمزد تا رسیدن به حداکثر 100 BNB وارد قرارداد پاداش سیستم می شود. این سکه ها به عنوان یارانه بسته های زنجیره ای استفاده می شود.


  • قرارداد ValidatorSet


 سایر کارمزدها وارد قرارداد ValidatorSet می‌شوند و روزانه از طریق زنجیره بایننس با نمایندگان و اعتباردهندگان به اشتراک گذاشته می‌شوند.

برای انجام یک توکن سوزی، قرارداد ValidatorSet دارای یک متغیر به نام ضریب سوزاندن است. پس از نهایی کردن هر بلوک، یک اعتبارسنج معامله ای را امضا می کند که  کارمزدهای خود را به قراردادهای هوشمند منتقل می کند.اعتبار سنج BSC می تواند به پیشنهادهایی که برای تغییر مقدار ضریب سوزاندن داده می شود، رای دهد. این مکانیسم حاکمیتی در زنجیره بایننس اتفاق می‌افتد و هر عضو جامعه می‌تواند با حداقل سپرده 2000 BNB پیشنهادی را برای بررسی ارسال کند. تمام BNB در پشت یک پیشنهاد قرار دارد و پس از تصمیم گیری در رای گیری بازگردانده می شود. حد نصاب لازم برای تایید پیشنهاد 50٪ آرا است و در صورت کسب آرا، تغییر پیشنهادی بلافاصله از طریق ارتباط زنجیره ای اعمال می شود.


  • BEP-721


استاندارد توکن BEP 721 به توکن هایی در زنجیره هوشمند بایننس هستند که طور خاص با هدف توسعه NFT ها ایجاد شده است. بهترین ویژگی اش این است که اجازه ایجاد چندین توکن بر اساس یک قرارداد هوشمند را می دهند. استاندارد BEP-721 معمولا برای ساخت توکن های غیر قابل تعویض با همان NFT ها استفاده می شود. توسعه توکن بر اساس استاندارد BEP721 در میان متخصصان رمزارزها که به دنبال ایجاد توکن در فضای NFT هستند، بسیار محبوب است.

استاندارد توکن BEP-721 می توانند برای ایجاد توکن هایی در موارد زیر استفاده شود


  • آثار هنری، چه دیجیتال و چه فیزیکی
  • عتیقه جات
  • آیتم های موجود در بازی ها
  • املاک و مستغلات و اموال فیزیکی
  • بلیط برای قرعه کشی


توسعه توکن بر بستر BEP721 نیازمند تعریف چند تابع و قابلیت است. اکثر آنها نسبتاً معمولی و شبیه BEP20 هستند. با این حال، دارای برخی ویژگی های متمایز نیز هستند که BEP721 را به یک استاندارد تبدیل می کند.


  • نام گذاری توکن یک هویت منحصر به فرد به آن می دهد.
  • نماد نسخه کوتاه شده ای از نام است.
  • بالانس، که تعداد توکن های مرتبط با یک آدرس خاص را نشان می دهد.
  • عرضه کل، که نشان دهنده تعداد کلی توکن های صادر شده است
  • ویژگی‌های مالکیت مختلف که می‌توان بر اساس اولویت‌ها گنجانید. قابلیت tokenMetadata ، متادیتا را به توکن متصل شده به کلکسیون اضافه می کند، که یک ویژگی حیاتی برای NFT است.


  • BEP-777


در حالی که این پروتکل کاملاً با BEP-20 سازگار است، روش جدیدی برای برقراری ارتباط با قرارداد توکن معرفی می کند.


  • BEP-1155


BEP-1155 یک استاندارد توکن متحول کننده بازی است که قصد دارد بهترین جنبه های استانداردهای توکن موجود را یکپارچه کند تا یک قرارداد توکن غیرمتمرکز و با کارمزد کم ایجاد کند. BEP-1155 با استفاده از یک قرارداد هوشمند واحد برای انعکاس چندین توکن به طور همزمان کاربرد دارد.


سخن آخر


در این مقاله انواع شبکه ها و استاندارد توکن های بایننس معرفی و بررسی شد. دانستن این استانداردها و شبکه ها از چند لحاظ دارای اهمیت است. اول اینکه هنگامی که یک توکن جدید بخواهد ایجاد شود، بسته به ماهیت و نیازهای خود باید یک بلاکچین میزبان را انتخاب و از استاندارد توکن های آن پیروی کند. همچنین هنگام انتقال یک توکن، باید به شبکه و بستر انتقال دهنده ی آن توجه کرد که حتما از آن توکن پشیتبانی کند.

shape