دی ای او DAO

دی ای او DAO

1401/02/02

مقدمه

در تابستان2021، گروهی از طرفداران رمزارزها پول خود را جمع کردند تا به طور جمعی یک سرمایه گذاری هفت رقمی انجام دهند. این گروه به طور مخفیانه تنها نسخه موجود آلبوم "روزی روزگاری در شائولین"را که توسط گروه Wu-Tang Clan اجرا شده بود را به ارزش چهار میلیون دلار خریداری کردند. این گروه خریدار، به نام PleasrDAO، معرفی شد. این اعلامیه سورپرایزی برای جامعه کریپتو بود که سرفصل رسانه های مهم را به خود اختصاص داد. PleasrDAO با دنیای کلکسیون‌های کمیاب بیگانه نیست و قبلاً مجموعه‌ای پر از دارایی‌های چند میلیون دلاری داشت. در ماه ژوئن2021، NFT میم اصلی «Doge» را به قیمت 4 میلیون دلار خرید. اما چیزی که PleasrDAO را متمایز می کند این است که اگرچه ممکن است یک شرکت سرمایه گذاری معمولی به نظر برسد، اما اینطور نیست. همانطور که از نامش پیداست، یک سازمان غیرمتمرکز مستقل یا DAO است و بر روی فناوری بلاک چین اجرا می شود.

کلمه DAO مخفف  Decentralized Autonomous Organization  و به معنی سازمان غیرمتمرکز مستقل است. اخیراً، تعدادی از DAO ها توجه سرمایه گذاران معروف بیشتری را جلب کرده اند، از جمله میلیاردر مارک کوبان، که DAO ها را ترکیب نهایی سرمایه داری و ترقی گرایی نامیده است. شرکت سرمایه گذاری ریسک پذیر Andreessen Horowitz  ، دوره های جمع آوری سرمایه چند میلیون دلاری را هم در DAO های شخصی و هم در شرکت هایی که از ایجاد DAO حمایت می کنند، رهبری کرده است.

از آنجایی که اعضای جامعه رمزنگاری پیش‌بینی می‌کنند که DAO به «روند بزرگ بعدی» در این حوزه تبدیل خواهد شد و توجه سرمایه‌گذاران بزرگ معطوف این موضوع خواهد شد ، ممکن است  بخواهید بدانید که DAO دقیقاً چیست؟ در این مقاله از نحوه عملکرد آنها تا اینکه چرا برخی کارشناسان فکر می کنند ممکن است به زودی با ساختارهای تجاری سنتی رقابت کنند، مطلع خواهید شد.


DAO چیست؟


یک جامعه اینترنتی با یک حساب بانکی مشترک

کوپر تورلی، سرمایه گذار و سازنده چندین DAO محبوب می گوید: DAO ها می توانند در اشکال و ساختارهای مختلف باشند، اما به زبان ساده، DAO یک جامعه اینترنتی با یک حساب بانکی مشترک است. او می‌گوید: در ابتدا، گروه کوچکی از مردم گرد هم می‌آیند تا یک گروه چت تشکیل دهند و سپس تصمیم می‌گیرند که سرمایه ای را جمع کنند، معمولاً این کار را با استفاده از کیف پول اتریوم انجام می دهند. سپس آنها تصمیم می‌گیرند که چگونه مأموریت DAO خود را به طور جمعی مشخص کنند.

بسیاری از DAO ها در یکی از دو دسته کلی قرار می گیرند: آنهایی که پروژه های منبع باز، پروژه های مبتنی بر بلاک چین را با هم مدیریت می کنند و آنهایی که سرمایه گذاری می کنند. آنها می توانند مشابه شرکت های با مسئولیت محدود (LLC)، شرکت های سرمایه گذاری ریسک پذیر (VC) یا شرکت های سرمایه گذاری مانند PleasrDAO عمل کنند.

مشخصات هر DAO، از جمله نوع، ساختار، قوانین و حاکمیت آن، به گروه و اهداف آن بستگی دارد. برای کسانی که شاهد هک اولین DAO در سال 2016 بودند، که در آن میلیون ها دلار به سرقت رفت، این اصطلاح ممکن است مفهومی منفی داشته باشد. اگرچه هنوز خطراتی وجود دارد، اما DAO ها از آن زمان پیشرفت های زیادی داشته اند.



انواع DAO

درک این نکته مهم است که DAO یک اصطلاح گسترده است که تعداد زیادی از گروه ها و مشاغل مختلف را در بر می گیرد. برای مثال دو مجموعه مختلف می توانند بسیار با هم متفاوت باشند، اما در عین حال هر دو DAO باشند. در اینجا چند نمونه از DAO های معروف آورده شده است:

  • PleasrDAO ،  NFT های مختلف را جمع آوری می کند و در دارایی های دیگر سرمایه گذاری می کند.
  • HerStory DAO پروژه های زنان سیاه پوست و هنرمندان بدون جنست خاص(non-binary) را جمع آوری و تأمین مالی می کند.
  • Komorebi Collective DAO به زنان و بنیانگذاران رمزنگاری non-binary کمک مالی می کند.
  • Friends with Benefits DAO یک باشگاه اجتماعی انحصاری است که برای ورود به آن پول پرداخت می کنید.
  • MetaCartel Venture DAO یک تجارت انتفاعی است که بر روی مراحل اولیه برنامه های غیرمتمرکز سرمایه گذاری می کند.


نحوه عملکرد DAO ها

برای درک DAO ها، ابتدا باید فناوری پشت آن ها را بشناسید. بیشتر  DAOها به فناوری بلاک چین و قراردادهای هوشمند متکی هستند. . بلاک چین یک دفتر کل دیجیتال غیرمتمرکز است. قراردادهای هوشمند در واقع مجموعه‌ای از کدها هستند که روی بلاک چین اجرا می شوند. در حالی که آنها معمولاً برای اسناد عمومی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال مختلف مانند بیت کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال مانند NFT شناخته می‌شوند، بلاک‌چین‌ها می‌توانند به روش‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرند. برای DAO ها، بلاک چین می تواند به عنوان ستون فقرات عمل کند و ساختار و قوانین هر زنجیره را حفظ کند.

در سازمان های سنتی، معمولاً یک سلسله مراتب وجود دارد. یک هیئت مدیره رسمی، مدیران اجرایی یا مدیریت ارشد، ساختار را تعیین می کنند و قدرت ایجاد تغییرات را دارند. ولی، DAO ها غیرمتمرکز هستند، به این معنی که توسط یک شخص یا نهاد اداره نمی شوند. قوانین و حاکمیت هر DAO در قراردادهای هوشمند روی بلاک چین کدگذاری شده است و نمی توان آن را تغییر داد مگر اینکه توسط اعضای DAO به آن رأی داده شود. به جای اینکه تعداد کمی از افراد منتخب اکثریت نظر را داشته باشند، اعضای هر DAO ، معمولاً در شرایط برابر می توانند در مورد تصمیمات با هم رأی دهند. به عنوان مثال، اعضای PleasrDAO به طور جمعی تصمیم به خرید آلبوم Wu-Tang Clan گرفتند. پس از انجام این کار، آنها یک NFT برای نشان دادن سند مالکیت آلبوم ایجاد کردند. اعضای PleasrDAO در سند NFT مشترک هستند و به نوبه خود مالکیت آلبوم را به اشتراک می گذارند.

گاهی اوقات، در DAOهای بزرگتر، ممکن است تیم‌هایی برای رسیدگی به جنبه‌های مختلف سازمان با رهبرانی تشکیل شوند که به آنها رأی داده شده است. به این ترتیب، لازم نیست که تک تک اعضا در مورد هر تفاوتی رأی دهند. تورلی می گوید مهمترین جنبه DAOها شفافیت است. هر تصمیمی که در DAO گرفته می شود، در ابتدا مورد بحث قرار میگیرد، در مورد آن رأی گیری می شود و در نهایت به صورت عمومی مستندسازی می شود.


ساختار DAO


ساختار هر DAO متفاوت است، اما معمولاً هنگام پیوستن به DAO، باید با کد موجود موافقت کنید. تغییر این کد آسان نیست و هر تغییری معمولاً نیاز به رأی گیری بین اعضا دارد. آرون رایت، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل OpenLaw، یک پروتکل مبتنی بر بلاک چین برای ایجاد و اجرای توافقات قانونی، می گوید DAO ها بسیار مشارکتی هستند. رایت به راه اندازی چندین DAO کمک کرده است، از جمله FlamingoDAO که NFT ها را جمع آوری می کند. برای تصمیم گیری لازم نیست منتظر حد نصاب یا تعداد کافی از مردم برای رای دادن باشید. رایت توضیح می دهد که به نوعی مانند اینترنت اجرا می شود و از طریق اجماع کلی کار می کند. اگر افراد بیشتری از یک پروژه حمایت کنند، تصمیم آن گرفته می شود.

برای به دست آوردن قدرت رای یا عضویت در یک DAO، معمولاً توکن‌های حاکمیتی را خریداری می‌کنید که ارزهای دیجیتالی هستند که به یک پروژه خاص مرتبط هستند. در برخی از DAOها، توکن‌های حاکمیتی را می‌توان تنها در دوره های تأمین مالی ساختاریافته به‌دست آورد و گاهی اوقات، تقاضا از مقدار توکن‌های موجود بیشتر می‌شود. با نگه داشتن این توکن‌ها، اعضا معمولاً می‌توانند دارای سهام در آن DAO باشند و به شکل‌دهی آینده آن کمک کنند. درDAO  ، وزن رای اعضا معمولاً به میزان مشارکت آنها در پروژه بستگی دارد. رایت توضیح می‌دهد که اگر یک DAO از توکن‌های حاکمیتی استفاده نکند، ممکن است سرمایه‌گذاری به اشکال دیگر، مانند اتر، دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار را بپذیرد، زیرا بلاک چین اتریوم به اکثر DAOها سرویس می‌دهد. اما هر DAO سیستم خاص خود را دارد.

فراتر از قدرت رای دادن، اعضا می توانند برای DAO خود نیز کار کنند. معمولاً تعدادی شغل داخلی وجود دارد، از جمله موقعیت هایی در توزیع توکن و مدیریت خزانه. تورلی می‌گوید: «کار برای مالکیت یعنی کار کردن برای توکن‌ها». به عنوان مثال، او عمدتاً به عنوان دستمزد کار خود در DAO ها، توکن های حاکمیتی دریافت می کند، اما می تواند اتر یا USDC را نیز دریافت کند.


چالش ها و ناشناخته ها


علیرغم محبوبیت روزافزون، DAO ها راه طولانی تا رسیدن به پذیرش کامل جریان اصلی دارند. تورلی می گوید: همه DAO ها به موفقیت نمی رسند. در واقع، اکثر DAO ها در دراز مدت کار نمی کنند. این یک محل بسیار پر ریسک است که باید در آن رفت و آمد کرد. همیشه ممکن است که ارزش توکن حاکمیتی برای یک DAO به صفر برسد. سرمایه گذاران بالقوه باید چیزی را خرج کنند که توانایی از دست دادن آن را نیز داشته باشند.

تورلی می گوید، با این حال، نقاط مثبت بالقوه می تواند قابل توجه باشد. به عنوان مثال، توکن های حاکمیتی را در نظر بگیرید که اغلب دارای ارزش بازار ثانویه هستند. داشتن یک نشانه حاکمیتی کمی شبیه نگهداری سهام در مراحل اولیه راه اندازی است ؛ اگر بعداً موفق شود، آن سهام بسیار ارزشمند خواهد بود.

DAO ها همچنین باید بر بسیاری از چالش های قانونی به ویژه در ایالات متحده، غلبه کنند، چندین ناشناخته در مورد اینکه چگونه چارچوب قانونی بالقوه در سراسر ایالات متحده می تواند بر DAO ها و نحوه عملکرد آنها تأثیر بگذارد وجود دارد. لوئیز رامالهو، یکی از بنیانگذاران Polvo Technologies، شرکتی که استراتژی‌های یادگیری ماشینی را برای تجارت بیت کوین و دارایی‌های دیجیتال توسعه می‌دهد، می‌گوید: «یک مشکل در کل این حوزه در حال حاضر، عدم شفافیت نظارتی است. رامالهو همچنین به ایجاد FingerprintsDAO کمک کرد که NFT ها را جمع آوری می کند.


آینده DAO ها


با وجود ناشناخته ها، کسانی که در این حوزه فعالیت میکنند، عقیده دارند که DAO ها ساختارهای سنتی کسب و کار را مختل خواهند کرد. تورلی می گوید: من فکر می کنم DAO ها LLC های جدید هستند. فکر می‌کنم تا پنج سال دیگر، شرکت‌ها دیگر سهام نخواهند داشت. آنها توکن هایی خواهند داشت و به عنوان DAO نشان داده می شوند.

سرمایه گذار میلیاردر، مارک کوبان، نیز گفته است که ارزش خاصی در DAO ها می بیند. او در ماه می 2021 توییت کرد: «آینده شرکت‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد، زیرا DAO ها در تجارت‌های قدیمی شرکت می‌کنند. کارآفرینانی که DAO ها را فعال می کنند، می توانند درآمد کسب کنند. اگر جامعه در حکمرانی برتر باشد، همه در روند صعودی سهیم هستند.» کوبان اعتراف کرد که DAO ها برای هر نوع سرمایه گذاری مناسب نخواهند بود. اما به نظر او، ویژگی ها و فرآیندهای زیادی در هر شرکتی وجود دارد که می تواند با استفاده از یک رویکرد غیرمتمرکز، کارآمدتر و سازنده تر باشد.

موج اخیر سرمایه گذاری اصلی و نهادی در DAO ها نیز نشانه رشد این صنعت است. این موضوع همچنین پتانسیل پذیرش گسترده تر را نشان می دهد که منجر به رقابت بالقوه با مشاغل و سازمان های سنتی می شود. تورلی پیش‌بینی می‌کند که شرکت‌های بسیار محبوب و موفق آینده ممکن است DAO باشند. او می‌گوید: من معتقدم که شرکت بعدی مانند فیس‌بوک به‌عنوان یک DAO به جای LLC (شرکت های با مسئولیت محدود )تشکیل خواهد شد.


shape