WBTC یا رپد بیت کوین

WBTC یا رپد بیت کوین

1401/01/30

مقدمه

زمانی که بازار کریپتو را بررسی می‌کنید، با توکن‌هایی مواجه می‌شوید که در جلوی آنها کلمه « Wrapped » وجود دارد، مانند رپد بیت‌کوین (WBTC). همانطور که از نام آنها پیداست، به این گونه توکن ها، توکن های رپد یا پیچیده شده می گویند. این توکن‌ها ، ارزهای دیجیتالی هستند که در یک بلاک چین متفاوت پیاده‌سازی می‌شوند. دلیل وجود توکن های رپد، قابلیت همکاری است، یعنی توانایی یک سکه برای کار در زنجیره بلوکی که معمولاً از آن پشتیبانی نمی کند. در این مقاله میخواهیم بررسی کنیم که رپد بیت کوین یا WBTC چیست؟آیا رپد بیت کوین برای سرمایه گذاری گزینه خوبی است؟


WBTC یا رپد بیت کوین چیست؟


WBTC چیزی نیست جز یک توکن ERC-20 که پلی میان بلاک‌چین های بیت‌کوین و اتریوم و تفاوت‌های آن ها است. در واقع WBTC یک توکن اتریوم است که به صورت یک به یک توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود، به این معنی که یک WBTC همیشه برابر با یک بیت کوین است. WBTC با حفظ ارتباط با دنیای بیت‌کوین، خود را با کیف پول‌های اتریوم، برنامه های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند ادغام می‌کند. این ابتکار به صاحبان بیت کوین کمک می کند تا ارزش آن را با قابلیت برنامه ریزی اتریوم ترکیب کنند. یک بیت کوین را می توان به یک WBTC تبدیل کرد و این کار را باید از طریق یکی از شرکای WBTC انجام داد. این تبدیل را می توان از طریق پلتفرم های متعددی که امروزه به صورت آنلاین در دسترس هستند انجام داد. برگشت‌پذیری این فرآیند باعث می‌شود تا کاربران بین BTC و WBTC راحت‌تر جابجا شوند. نسبت 1:1 بیت کوین برای پشتیبانی از WBTC به طور شفاف از طریق سیستم "اثبات ذخیره" تأیید می شود. این به کاربران اجازه می دهد تا در امور مالی غیرمتمرکز که به نام DeFi نیز شناخته می شود، شرکت کنند. 

بیت کوین پایگاه کاربران قابل توجهی دارد و دارای یک استخر نقدینگی به ارزش چند ده میلیارد دلار است زیرا قدیمی ترین و بزرگترین ارز دیجیتال در بازار است. با این حال، طبق استانداردهای امروزی، قابلیت بلاک چین آن تا حدودی ابتدایی است.بر خلاف بیت‌کوین، اتریوم از پایین به بالا طراحی شده تا موارد استفاده پیچیده‌تر را از طریق فناوری قراردادهای هوشمند بپذیرد و بخش جدیدی به نام DeFi را ایجاد کند. اتریوم و مشتقات آن ابزارهای مالی پیچیده ای مانند وام دهی و بیمه را در اختیار کاربران قرار می دهند که نیازی به واسطه های مورد اعتماد ندارند. WBTC ادغام کامل یک دارایی شبیه بیت کوین را در اکوسیستم برنامه های مالی غیرمتمرکز با پیچیدن (رپینگ) BTC در استاندارد ERC-20 ارائه می دهد و نقدینگی انبوه مرتبط با بازار BTC را به همراه دارد.

علاوه بر این،رپد بیت کوین حجم کار را برای صرافی ها، کیف پول ها و خدمات پرداخت مبتنی بر اتریوم ساده می کند. به جای اجرای دو گره مجزا برای شبکه های ETH و BTC، شرکت ها می توانند فعالیت های WBTC را تنها با یک گره اتریوم انجام دهند. در نهایت، در مقایسه با بیت کوین، بلاک چین اتریوم با سرعت بیشتر با میانگین زمان بلاک حدود 15 ثانیه در مقابل 10 دقیقه، سرعت معامله WBTC را افزایش می دهد.


رپد توکن ها چگونه کار می کنند؟


برای اینکه یک توکن رپد یا بسته بندی شود، باید یک نگهبان یا متولی داشته باشد که همان ارزش توکن اصلی را با نسخه رپد شده آن تضمین کند. این نگهبان می تواند مجموعه ای از کدها مانند یک قرارداد هوشمند، یک کیف پول چند امضایی و یا یک DAO باشد.

  • قراردادهای هوشمند مجموعه‌ای از کدهایی هستند که به صورت خودکار و در یک زنجیره بلوکی اجرا می‌شوند تا هر چیزی را که در آن اتفاق می‌افتد، از جمله خدمات و تراکنش‌ها را، تنظیم کنند.
  • DAO مخفف عبارت «سازمان مستقل غیرمتمرکز» است و از طریق قراردادهای هوشمند برای اجرای دستورات روی بلاک چین کار می کند.
  • کیف پول Multisig (کیف پول چند امضایی) یک امضای دیجیتال است که توسط کاربران مختلف یک بلاک چین امضا شده است که امنیت وجوه آنها را تضمین می کند.

فرآیند کار به این صورت است که متولی توکن اصلی را نگه می دارد و آن را از طریق فرآیندی که به عنوان ضرب کردن نامیده می شود،آن را wrap می کند. پس از اینکه توکن به یک رپد توکن تبدیل شد، سپس به زنجیره بلوکی که می‌خواهد کار کند ارسال می‌شود. بنابراین، یک توکن به یک رپد توکن تبدیل می‌شود.

رپد توکن را نیز می توان باز کرد و به شکل اصلی خود تبدیل کرد. این نیز توسط یک متولی از طریق فرآیندی انجام می شود که به عنوان سوزاندن شناخته می شود.پس از سوزاندن، رپد توکن به شکل اصلی خود تبدیل شده و به بلاک چین اصلی خود ارسال می شود.


انواع مدل های WBTC


اگرچه در شرایط مختلف متد های متفاوتی برای آن وجود دارد ، اما زمانی که به نتیجه نهایی را نگاه کنیم در انتها همه ی آن ها به یک چیز یعنی بیت کوین می رسند و در نهایت همه آنها BTC در پلتفرم اتریوم هستند. در زیر چند مدل مهم و محبوب WBTC آورده شده است :

مدل رپینگ متمرکز

در این مدل دارنده بیت‌کوین‌ها، آن ها را به یک واسطه متمرکز می‌دهد تا بیت‌کوین‌ها را رمزنگاری کنند و یک توکن اتریوم 20 صادر کنند که با ارزش بیت‌کوین مطابقت دارد. در اینجا شما برای رمزنگاری کاملاً به واسطه وابسته هستید. BitGo یکی از این واسطه ها است.

  • مدل رپینگ  Trustless

برخلاف مدل قبلی، در اینجا بسته بندی و رپینگ غیرمتمرکزتر است. در این مدل مسئولیت هایی که واسطه در مدل قبلی انجام میداد را قرارداد هوشمند انجام می دهد. از آنجایی که BTC در یک قرارداد در شبکه قفل شده است، پلتفرم نمی تواند آن را بدون تأیید شما به روز یا تنظیم کند. از این رو به یک سیستم بدون نیاز به واسطه های مورد اعتماد تبدیل می شود.

  • دارایی های مجازی

در این حالت، پس از قفل شدن بیت کوین در یک قرارداد هوشمند، دارایی مجازی با همان ارزش صادر می شود. این دارایی توسط BTC پشتیبانی نمی‌شود، بلکه توکن‌های بومی و استخرهای نقدینگی آن را پشتیبانی می‌کنند.

  • استخراج رپد بیت کوین

شما نمی توانید رپد بیت کوین را استخراج کنید. WBTC یک ارز دیجیتال مبتنی بر توکن اتریوم ERC-20 است. استخراج‌کنندگان اتریوم تراکنش‌ها را برای تمام تراکنش‌های توکن ERC-20، از جمله تراکنش‌هایی که از WBTC استفاده می‌کنند، در بلاک چین اتریوم تأیید می‌کنند.


مزایای WBTC 


مزیت رپد بیت کوین ها نسبت به بیت کوین و هر ارز دیجیتال دیگر بسیار زیاد است. پشتیبانی فراگیر از بلاک چین اتریوم چیزی است که به WBTC نسبت به سایرین برتری می بخشد. با این حال برخی از معایب آن مانند تاخیر در بلاک چین و رسیدن ارزهای دیجیتال به جریان اصلی نیز وجود دارد. اما شکی نیست که مزایای آن بیشتر از ریسک هایش است. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا WBTC ها سرمایه گذاری خوبی هستند.

  • اتحاد با بلاک چین اتریوم

اتریوم بزرگترین اکوسیستم در حوزه ی بلاک چین است تا جایی که تقریبا هر ارز دیجیتال به نوعی با آن در ارتباط است. ادغام بیت کوین با اتریوم به دلیل دسترسی زیاد و امکانات انحصاری اتریم مانند dapps، DEX، بازی ها و غیره برای کاربر مفید خواهد بود. از طریق این ادغام، کاربران بیت کوین می توانند بدون از دست دادن بیت کوین هایشان به امور مالی غیرمتمرکز نیز دسترسی پیدا کنند.

  •  نقدینگی

نقدینگی ارائه شده توسط WBTC  متنوع و گسترده است و این به لطف اتریوم است. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا نمونه‌های مختلف به ما نشان داده‌اند که چگونه کاربردهای مختلف مانند صرافی‌های غیرمتمرکز نقدینگی لازم برای داشتن عملکرد حداکثری بالقوه خود را ندارند. در مورد WBTC، این فقدان به هیچ وجه مطرح نمی شود و امکان داشتن بهترین عملکرد را فراهم میکند.

  • مقیاس پذیری

انعطاف پذیری یا مقیاس پذیری رپد بیت کوین یکی دیگر از دلایل مهمی است که سرمایه گذاری روی آن  را واقعا جداب می کند. پس از رپینگ، WBTC به جای اینکه در بلاک چین خود بیت کوین باشد، در بلاک چین اتریوم قرار دارد. این امر معاملات آن را آسان تر و ارزان تر می کند.

  • امور مالی غیرمتمرکز

ظهور DeFi در واقع راه را برای WBTC هموار کرده است. DeFi امور مالی متمرکز را به غیرمتمرکز تبدیل کرده است. امروزه کاربران مجاز به جایگزینی بانک‌ها هستند و زمانی که به برنامه‌های محبوبی مانند Compound وجود دارند، گزینه ارائه نقدینگی در ازای پاداش برای آنها تسهیل شده است.

  • عملکرد بهتر

همانطور که قبلا ذکر شد، ادغام با اتریوم فرصت های گسترده ای را برای کاربران بیت کوین باز کرده است. آنها می توانند از امکاناتی مانند قراردادهای هوشمند برای استفاده از WBTC استفاده کنند. BTC فاقد این امکانات است. قراردادهای هوشمند به عنوان پروتکل‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده خوداجرا، انگیزه فوق‌العاده‌ای به بخش بلاک چین می‌دهند.

  • ییلد فارمینگ

این یکی دیگر از پروتکل‌های DeFi است که به کاربران اجازه می‌دهد ارزهای رمزنگاری شده خود را در ازای دریافت بهره و سود، قرض دهند. این پروتکل درآمد غیرفعال برای بسیاری از کاربران ایجاد می کند.. اپلیکیشن محبوب Compound  و بسیاری از برنامه های دیگر در حوزه ی DeFi این امکان را برای شما فراهم کرده اند.


معایب WBTC


  • تکیه بر متولی

توکن های پیچیده شده به طور مداوم در حال بهبود هستند. آنها هنوز به یک متولی تکیه می کنند تا بتوانند ضرب شوند یا سوزانده شوند. اگر متولی به نحوی معیوب باشد، فرآیند بسته بندی یا بازکردن آن نیز دارای نقص خواهد بود. برای WBTC نیز است موضوع وجود دارد.

  • متمرکز بودن

تمام هدف ارزهای دیجیتال این است که در یک سیستم غیرمتمرکز فعالیت کنند. با این حال، از آنجایی که رپد توکن ها توسط یک متولی صادر می شوند، مستعد تمرکز هستند. حتی بنیانگذار اتریوم، ویتالیک بوترین، به این واقعیت اذعان کرده است که رپد توکن‌ها نسبت به تمرکز «حساس» هستند، زیرا به صورت متمرکز ساخته می‌شوند.


آینده رپد بیت کوین


از آنجایی که مزایای آن همه را دربر میگیرد، توسعه دهندگان سخت تلاش می کنند تا اطمینان حاصل کنند که این مفهوم بیشتر گسترش می یابد. به عنوان مثال، در حال حاضر کار برای معرفی wBTC به مفاهیم مالی غیرمتمرکز پیچیده تر در حال انجام است.

بنابراین، به راحتی می توان گفت که رپد بیت کوین به تازگی آغاز شده است، و در آینده، روشن به نظر می رسد. در حال حاضر بخش DeFi به صورت گسترده ای توسط اتریوم گرفته شده است. اما چندین بلاک چین دیگر اکنون در حال تلاش برای نفوذ هستند و بعضی از آن ها بسیار موفق بوده اند به نظر می سد ظاهر شدن wBTC در چندین بلاک چین مختلف دیگر نیز به زودی انجام خواهد شد. استفاده از رپد توکن ها یک پیشرفت عالی در دنیای DApps است و این فرصت را برای دارندگان دارایی قبلی فراهم می کند تا به راحتی در DApps معامله و کسب درآمد کنند. همچنین، این ابزار سودآوری برای ارائه دهندگان DApps به عنوان افزایش سرمایه در بازار سهام است.


سخن آخر


در حالی که WBTC ها امن و برای سرمایه گذاری گزینه ی خوبی هستند، اما باید مراقب هر نوع کلاهبرداری یا سرقتی بود که احتمالا وقوع آن در همچین مواردی وجود دارد. همچنین باید توجه داشت که WBTC فقط یک بیت کوین در پلتفرم اتریوم است و مطلقاً تفاوتی در مقادیر آن با بیت کوین وجود ندارد. بلاک چین ها پیشگامان یک انقلاب فناوری جدید هستند و شما می توانید با آغوش باز پذیرای آن ها باشید و از امکاناتی که فراهم  می کنند، نهایت استفاده را ببرید.

shape