کرو Curve-CRV

کرو Curve-CRV

1401/01/26

مقدمه

Curve Finance یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز است که در سال 2020 راه اندازی شد. Curve یک صرافی سازنده بازار خودکار در اکوسیستم اتریوم است. این پلتفرم با استفاده از استخرهای نقدینگی، که مجموعه‌ای از زوج دارایی هایی هستند که در صرافی  های غیرمتمرکز سپرده می‌شوند، معمالات را تسهیل می‌کند. هدف Curve کاهش ناکارآمدی های غیرمتمرکز مبادلات، مانند کارمزدهای بالا، با استفاده از استخرهای نقدینگی متشکل از توکن های پیچیده و استیبل کوین های مختلف است. برای مثال، renBTC، wBTC، DAI و USDC در استخرهای نقدینگی Curve گنجانده شده‌اند. در واقع این عملکرد، برای تامین نقدینگی از طریق قفل کردن استیبل کوین ها برای یک دوره زمانی است.به سرمایه‌گذارانی که استیبل کوین های خود را برای مدتی روی پلتفرم قفل می‌کنند،  CRV، توکن بومی پلتفرم، به عنوان پاداشی برای مشارکت در استخرهای نقدینگی ارائه می‌شود و به کاربران حق رای در Curve DAO را می‌دهد. پلتفرم Curve به یکی از بهترین پلتفرم‌های DeFi برای کسب بازدهی پایدار در سکه‌های قفل شده و تجارت آلت‌کوین تبدیل شده است.  تنها در طول یک سال، Curve به یک بازیگر اصلی در فضای رمزنگاری DeFi تبدیل شده است.


تاریخچه CRV


مانند پروژه های دیگر در حوزه ی   DeFi، Curve Finance یک تلاش نسبتاً جدید است. مایکل اگوروف، فیزیکدان، کارآفرین فناوری و مهندس نرم‌افزار روسی، کسی است که وایت پیپر آن را در نوامبر 2019 معرفی کرد و پایه‌های فنی پلتفرم Curve.Finance را در آن ارائه داد. این پروژه به طور رسمی در آغاز سال 2020 راه اندازی شد. اگوروف در دنیای ارزهای دیجیتال تازه کار نبود. در واقع، او از سال 2018 با پروتکل های DeFi درگیر بود. رزومه او نیز چشمگیر بود. ایگوروف قبل از اخذ مدرک دکترا از موسسه فیزیک و فناوری مسکو ، در دانشگاه فناوری سوئینبرن در رشته فیزیک فارغ التحصیل شده بود. او پیش از این شرکت‌های NuCypher و LoanCoin را تأسیس کرده بود.

توکن بومی CRV برای حمایت DAO جدید Curve در آگوست 2020 راه اندازی شد. در یک اتفاق جالب،زمانی که Curve کاملاً آماده راه اندازی DAO خود نبود، یک کاربر ناشناس قرارداد هوشمند را برای شروع DAO راه اندازی کرد، زیرا کد قرارداد هوشمند به صورت متن باز بود. اما تیم Curve تصمیم گرفت با آن همراه شود.

در سال 2021، جامعه Curve.Finance درگیر مشغله ای موسوم به " جنگ های DAO" شد. بازیگران و کاربران بدخواه سعی کرده اند قوانین DAO را به نفع خود دستکاری کنند. در پاسخ، Curve Emergency DAO یک نفر از آن ها را از شرکت حذف کرد.


Curve چیست؟


پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) در چند سال گذشته در دنیای کریپتو رایج شده اند. یکی از برجسته ترین پروتکل ها در میان آنها Curve است. مشابه بسیاری از پروتکل های دیگر DeFi، این پلتفرم نیز بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است و این امکان معامله از طریق استفاده از استخرهای ارزهای دیجیتال را فراهم می کند. در اصل، دارایی های کریپتو توسط کاربران ارائه می شود و کاربران نیز از طریق پاداش برای سپرده گذاری های خود تشویق می شوند.

Curve شبیه پروتکل هایی مانند Balancer یا Uniswap است و به سپرده گذاران ارزهای دیجیتال اجازه می دهد تا در ازیای دارایی های خود کارمزد دریافت کنند و درعین حال به معامله گران نیز اجازه می دهد این دارایی ها را با قیمت های بالقوه بهتر مبادله کنند.

در حالی که Curve شبیه پروتکل‌هایی است که قبلاً ذکر شد، اما دارای ویژگی است که آن را از بقیه متفاوت میکند. این پروتکل بر دارایی هایی متمرکز است که برابری مستقیم با ارزهای فیات و ملی مانند دلار دارند. Curve مورد علاقه معامله گران استیبل کوین و همچنین ارائه دهندگان نقدینگی است که می خواهند اسلیپیج (Slippage) و ضرر ناشی از آن را به حداقل برسانند. اسلیپیج تفاوت بین قیمت مورد انتظار برای یک معامله و آنچه معامله در آن انجام خواهد شد است که یک منبع متداول ضرر در مبادلات مختلف است.

  • تمرکز Curve بر روی استیبل کوین ها

Curve بر روی استیبل کوین‌هایی مانند DAI و USDT تمرکز دارد. این استیبل کوین ها قیمت دلار آمریکا را دنبال می کنند. این پروتکل همچنین به استیبل کوین هایی مانند wBTC یا renBTC که قیمت بیت کوین را ردیابی می کنند، نیز علاقمند است و از آن ها نیز استفاده می کند. دیدگاه اصلی پروتکل حصول اطمینان از میزان معینی از تعادل در بازارهای رمزنگاری است.

هدف Curve  از امکان معامله استیبل کوین ها، به حداقل رساندن کارمزدها و تغییرات قیمت است که معمولاً به دلیل گزینه های زیادی که در بازار وجود دارد رخ می دهد. Curve در حال حاضر امکان معامله استیبل کوین‌هایی مانند DAI، USDT، USDC، GUSD، TUSD، BUSD، UST، EURS، PAX، sUSD، USDN، USDP، RSV و LINKUSD را می‌دهد. کاربران همچنین می توانند ETH، LINK و چند دارایی BTC توکن شده مانند wBTC یا renBTC را معامله کنند.

  • مدل  AMM برای Curve  

Curve یک پروتکل سازنده بازار خودکار (AMM) است و از الگوریتم های بازارساز و استخرهای ارزهای دیجیتال استفاده می کند. درحالی که صرافی‌های غیرمتمرکز سنتی از بازارهای همتا به همتا استفاده می‌کنند که به کاربران کریپتو اجازه می‌دهد بین خودشان تجارت کنند. 

پروتکل Curve حداقل اسیپیج و یک حساب "پس انداز امانی" برای ارائه دهندگان نقدینگی را ارائه می دهد. همه اینها توسط قراردادهای هوشمندی که در شبکه اتریوم کار می کنند مدیریت می شوند. اگوروف این سیستم را به عنوان وسیله ای برای مبادله ایجاد کرد که به عنوان پلی بین استیبل کوین های غیرمتمرکز (به عنوان مثال DAI) و استیبل کوین های متمرکز (مثل USDT) عمل می کند. هدف این بود که این امر به رشد بازار کمک کند. این سیستم ارتقا یافته توسط Curve به کاربران خود اجازه می دهد تا از بهترین گزینه های موجود در بازار در هر زمان استفاده کنند.

  • DAO  برای پروتکل Curve

پروتکل Curve سفر خود را به سمت حکومتداری غیرمتمرکز در آگوست 2020 آغاز کرد. پس از آن بود که DAO یعنی سازمان مستقل غیرمتمرکز خود را راه اندازی کرد و هدف آن مدیریت تغییرات در پروتکل است. اینDAO مسئول عملکرد کل اکوسیستم در Curve است. این بدان معنی است که هر اقدام اداری و هر تغییری، صرف نظر از اهمیت، تنها زمانی قابل اجرا است که رای موفقیت آمیز در DAO کسب کرده باشد.

هر کسی می‌تواند یک به‌روزرسانی برای پروتکل Curve پیشنهاد کند، و باید حداقل یک CRV قفل شده داشته باشد. این تغییرات می تواند مربوط به هزینه ها و نحوه استفاده از آنها باشد. سایر جنبه‌های تحت پوشش این رأی شامل ایجاد استخرهای نقدینگی جدید یا تعدیل پاداش های ییلد فارمینگ(Yield Farming) است. ییلد فارمینگ راهی برای کسب ارز دیجیتال بیشتر، از طریق خود ارزهای دیجیتال است. این کار متشکل از وام دهی یا همان لندینگ (Lending) رمز ارزها، از طریق قراردادهای هوشمند است. 

Curve در حال حاضر یک پلتفرم محبوب در DeFi است. بسیاری از موفقیت ها به دلیل اصول اصلی آن در اولویت دادن به ثبات در مقابل نوسانات و حدس و گمان است و به آن کمک می کند تا یک هاب به هم پیوسته در اکوسیستم DeFi باشد. با توکن CRV که به عنوان مکانیزم حاکمیتی عمل می کند، می تواند به عنوان یک سازمان غیرمتمرکز رفتار کند وکاربران آن کسانی هستند که صاحب قدرت تصمیم گیری هستند.


توکن CRV


توکن CRV یک دارایی بومی است که زیربنای یکی از بزرگترین پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) جهان یعنی Curve.Finance است . توکن CRV در قلب پلتفرم Curve قرار دارد و برای تلاش برای جذب نقدینگی به پلتفرم و تشویق مشارکت در فرآیند حاکمیت آن، به معنای رأی دادن در مورد تصمیمات مهم و تغییرات احتمالی در پروتکل ایجاد شد.

  • نحوه قرار گرفتن توکن CRV در Curve

CRV توکن بومی Curve است و در شبکه بلاک چین اتریوم عمل می کند. پلتفرم از CRV در اکثر فرآیندهایش استفاده می کند. Curve از یک مدل AMM استفاده می کند تا به کاربران خود امکان داد و ستد استیبل کوین ها را بدهد. این توکن را می‌توانید خریداری کنید  و یا وقتی نقدینگی را به استخرهای نقدینگی پلتفرم اضافه می‌کنید، می‌توان آن را به عنوان پاداش یا جایزه به دست آورد. پلتفرم Curve توکن بومی خود را در سال 2020 و اندکی پس از راه اندازی پروتکل منتشر کرد. در این مرحله حدود 3 میلیارد توکن CRV تولید شده است. این توکن برای تسهیل تمام فعالیت های روی پلتفرم است.

  • توزیع توکن CRV

در ابتدا، توکن به عنوان یک جایزه به پذیرندگان اولیه ارائه شد. کاربرانی که سکه‌ها را روی پلتفرم قفل کرده بودند، تقریباً 60 درصد از توکن‌های CRV را دریافت کردند. تیم Curve و سرمایه گذاران 30٪ از کل مقدار را دریافت کردند. بقیه برای کارمندان پروژه و به عنوان ذخیره برای پروژه های اجتماعی محفوظ مانده است.

در حال حاضر حدود 2 میلیون توکن CRV به صورت روزانه منتشر می شود. یعنی سالانه حدود 750 میلیون توکن صادر می شود. از این توکن ها می توان برای رأی دادن به پیشنهادهایی استفاده کرد که بر قوانین حاکم بر اکوسیستم Curve تأثیر می گذارد. فراتر از این، CRV همچنین می تواند با توجه به رشد تقریبا مستمر پلتفرم یک سرمایه گذاری باشد.

  • کاربرد توکن CRV

CRV به منظور ایجاد انگیزه و تشویق نقدینگی است. CRV یک نشانه حاکمیتی است. این ویژگی دارای مکانیسم‌های رای تعهدی و زمان‌بندی شده است. ارائه دهندگان نقدینگی پلت فرم منحنی، CRV را به عنوان پاداش برای ارائه نقدینگی دریافت می کنند. این اجازه می دهد تا پروتکل به ارائه کارمزدها و اسیپیج بسیار کم ادامه دهد. 

  • قیمت توکن CRV

هنگامی که CRV در آگوست 2020 راه اندازی شد، قیمت آن بلافاصله به بالاترین سطح تاریخی خود یعنی 6.93 دلار رسید، اما سپس تا اکتبر 2020 به 0.33 دلار کاهش یافت.. در میان روند صعودی بازار در ابتدای سال 2021، CRV به 4.04 دلار صعود کرد. پس از آن، در ماه جولای به 1.28 دلار بازگشت و سپس در نوامبر 2021 به 5.80 دلار رسید. در حال حاضر قیمت این توکن 2.27 دلار است.


Curve Finance چگونه کار می کند؟


Curve Finance یک پلتفرم محبوب DeFi است که برای جایگزینی موسسات مالی قدیمی با یک پلت فرم معاملاتی غیرمتمرکز طراحی شده است که به یک واسطه متکی نیست، بلکه به برنامه های کامپیوتری متکی است. Curve Finance اساساً به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز عمل می‌کند که واسطه‌های عادی را از فرآیند مبادله ارزهای دیجیتال از طریق استفاده از یک سیستم بازارساز خودکار (AMM) حذف می‌کند.

Curve.Finance مشابه سایر AMM ها مانند  Uniswap و Balancer عمل می‌کند، اما از ثبات استیبل کوین‌ها حمایت می‌کند و با گره زدن قیمت توکن به یک دارایی دیگر، معمولاً دلار آمریکا، نوسانات بیشتر ارزهای دیجیتال را کاهش می‌دهد. این به معنای ثبات بیشتر و کارمزد کمتر برای کاربران Curve.Finance نسبت به سایر AMM ها است. با این حال، یک نقطه ضعفش این است که ییلد فارمر ها ممکن است درآمد زیادی در این پلت فرم نداشته باشند.

Curve Finance توسط یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) اداره می شود. یعنی قوانین آن به جای یک فرد یا گروهی از افراد توسط یک زنجیره بلوکی وضع و اجرا می شود. اینجا جایی است که توکن در آن اهمیت پیدا میکند. کاربران می‌توانند از توکن CRV برای رأی دادن به تغییرات DAO استفاده کنند و به کاربران اجازه می‌دهد تا بر تصمیم‌های مهمی که بر پلتفرم تأثیر می‌گذارند، کنترل داشته باشند.

ساختار فنی DAO با جزئیات بیشتر در مقالات بعدی توضیح داده خواهد شد.


کسب پاداش با Curve


در صرافی های AMM مانند Uniswap، کاربران پاداش دریافت می کنند و هر زمان که معامله ای انجام شود این اتفاق می افتد. Curve نسبت به Uniswap کارمزد معاملاتی کمتری دارد. علاوه بر این، همچنان می‌توانید با توکن‌های قابل همکاری که خارج از پلتفرم Curve کار می‌کنند نیز پاداش کسب کنید.

توکن های CRV واحد پول بومی اکوسیستم Curve هستند. واضح هست می توانید آن را مستقیماً از یک صرافی رمزارز که از آن پشتیبانی می کند خریداری کنید. با این حال، کاربران همچنین می توانند توکن CRV را از طریق ییلد فارمینگ کسب کنند. وقتی دارایی‌ها را به صندوق نقدینگی واریز می‌کنید، توکن ‌هایی را به عنوان پاداش دریافت می‌کنید. به عنوان مثال، می توانید با ارائه DAI به استخرهای نقدینگی Curve، توکن CRV را به دست آورید که این علاوه بر سود و کارمزد است. بنابراین شما نه تنها یک دارایی مالی دریافت می کنید، بلکه در یک پروتکل قوی DeFi نیز سهام دارید.


آنچه Curve را متمایز می کند


برای درک بهتر آنچه Curve ارائه می دهد و پاسخ به اینکه آیا این پروتکل ممکن است برای شما مفید باشد یا خیر، اجازه دهید ویژگی های کلیدی این پروتکل را بررسی کنیم:

  • کاربران می توانند در هر زمان دارایی های خود را از پلتفرم بازیابی کنند.
  • Curve در مقایسه با سایر پروتکل‌های DeFi ریسک کمتری را در بر دارد. علاوه بر این، به دلیل تمرکز Curve بر روی استیبل کوین ها، کارمزدهای معاملات و اسلیپیج کمتر است.
  • کاربران می توانند CRV را به استیک کنند. این سپرده ها به کاربران پاداش و همچنین فرصتی برای رای دادن در Curve DAO ارائه می کند.
  • توکن‌های CRV که در سراسر اکوسیستم DeFi حضور دارند، استفاده از Curve را بسیار راحت می کند.

ادغام ویژگی های اصلی Curve


اول از همه، پلتفرم معاملاتی Curve از یک ویژگی ریاضی استفاده می‌کند تا به استیبل کوین‌ها اجازه دهد با بهترین قیمت معامله کنندکه آن در واقع یک منحنی پیوند است. منحنی پیوند فقط روی استیبل کوین ها است. این به کاربران اجازه می دهد تا استیبل کوین های بیشتری را با قیمت های پایین تر معامله کنند.

علاوه بر این، Curve علاقه مندان به ارزهای دیجیتال را تشویق می کند تا نقدینگیشان را به استخرهایش قرض دهند و در واقع کابران را به تامین کننده نقدینگی تبدیل می کند و به آن ها مقدار مشخصی CRV را به عنوان مشوق ارائه می دهد. استخرهای نقدینگی از الگوریتم‌هایی برای تعیین قیمت دارایی استفاده می‌کنند. پروتکل AMM یک قرارداد هوشمند است که اجازه می دهد معاملات بدون نیاز به دفترچه سفارش انجام شود. هیچ الزامی برای وجود طرف مقابل وجود ندارد. در نهایت، این پلتفرم به کاربران اجازه می دهد تا CRV خود را استیک کنند. کاربرانی که CRV خود استیک می کنند، سهمی از هزینه های معاملاتی پروتکل را دریافت می کنند. آنها همچنین می توانند CRV خود را قفل کنند تا پاداش نقدینگی خود را افزایش دهند. 

shape