ریپل Ripple

ریپل Ripple

1401/01/23

مقدمه


ریپل (Ripple) یک پروتکل پرداخت است که از فناوری بلاک چین برای پردازش نقل و انتقالات پول به صورت بین المللی استفاده می کند.این پروتکل کارمزد تراکنش های کم و زمان پردازش بسیار سریع را ارائه می دهد و با صدها موسسه مالی که از فناوری آن استفاده می کنند، شریک شده است. یک تصور غلط رایج وجود دارد که ریپل یک ارز دیجیتال است. ریپل خود یک ارز دیجیتال نیست، اما دارای یک ارز دیجیتال بومی به نامXRP  است. کسانی که ریپل را دوست دارند و می خواهند روی آن سرمایه گذاری کنند می توانند XRP بخرند.

اگرچه ریپل پتانسیل بالایی دارد، اما مشکلات مهمی نیز داشته است. مهمترین مورد این است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در پایان سال 2020 علیه آن شکایت کرد. اگر این پروژه رمزنگاری توجه شما را به خود جلب کرد، در ادامه ی این متن ما را همراهی کنید زیرا در اینجا نگاهی کامل به داستان آن تا کنون و نحوه عملکرد آن داریم.


تاریخچه ریپل


رایان فوگر، توسعه‌دهنده نرم‌افزار، اولین نسخه ریپل را زمانی که RipplePay را در سال 2004 تأسیس کرد، ارائه داد. این سایت به مردم اجازه می داد تا اعتباراتشان را به دیگر افراد جامعه خودشان انتقال و گسترش دهند. این موضوع باعث می‌شود که ریپل به پروژه رمزنگاری کمیاب که به نحوی قبل از بیت کوین وجود داشت، تبدیل شود. اگرچه در آن زمان به عنوان یک ارز دیجیتال نبود. خالق ناشناس بیت کوین که از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو استفاده می کرد، حتی یک بار در ایمیلی به ریپل اشاره کرد.

جد مک کالب که یک برنامه نویس بود، توسعه ارز دیجیتال و بلاک چین ریپل را در سال 2011 آغاز کرد. او تیمی را استخدام کرد، سرمایه گذاران را پیدا کرد و در سال 2012 با فوگر در مورد استفاده از شبکه RipplePay رایزنی کرد.. فوگر موافقت کرد که کنترل RipplePay را واگذار کند. آن‌ها شرکت خود و ارز دیجیتال XRP را در سال 2012 راه‌اندازی کردند. این شرکت در ابتدا NewCoin نام داشت  و بعد از آن به  OpenCoin تغییر نام داد و پس از آن نام Ripple را برای آن انتخاب کردند.

ریپل به ایجاد مشارکت با موسسات مالی ادامه داد. در سال 2019، اعلام کرد که بیش از 300 موسسه مالی در بیش از 45 کشور از شبکه پرداخت RippleNet آن استفاده می کنند. اگر در حال بررسی این موضوع هستید که آیا این ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری یک انتخاب خوب است، باید بگوییم که موفقیت ریپل تا کنون یک فاکتور مثبت برای آن است.

در 22 دسامبر 2020، SEC علیه ریپل به دلیل فروش 1.3 میلیارد دلار اوراق بهادار ثبت نشده از طریق ارز دیجیتال XRP خود شکایت کرد. ریپل این ادعا را رد کرده و مدعی است که XRP یک وثیقه نیست.


ریپل چگونه کار می کند؟


دو جزء اصلی وجود دارد که ریپل را تشکیل می دهند:


ریپل: به طور کلی، ریپل یک سیستم بی‌درنگ سود توافقی (RTGS)، تبادل ارز و شبکه انتقال ارائه می‌کند. این پلتفرم که توسط پروتکل پرداخت بلاک چین پشتیبانی می شود، از RippleNet برای تسهیل تراکنش های آنی بین نهادهای مالی استفاده می کند.

: RippleNet شبکه متمایز از تسهیل‌کننده‌های پرداخت و بانک‌های جهانی است که به ساده‌سازی ارتباطات کمک می‌کند و به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا پرداخت‌ها را به‌طور یکپارچه از طریق پلتفرم توزیع‌شده ریپل ارسال و دریافت کنند. مانند HTTPS استاندارد شده که به عنوان یک پروتکل مشترک برای انتقال اطلاعات در سراسر اینترنت استفاده می‌شود، RippleNet چارچوب و مجموعه‌ای از قوانین به نام پروتکل تراکنش ریپل (RTXP) را برای همه شرکت‌کنندگان شبکه فراهم می‌کند تا به کمک آن‌ها گلوگاه‌ها را در تراکنش‌ها کاهش دهد. برنامه ها می توانند از طریق HTTP یا WebSocket API به دفترکل ریپل  متصل شوند. آنها همچنین می توانند از یک کتابخانه در زبان های برنامه نویسی مختلف از جمله جاوا، جاوا اسکریپت، پایتون و غیره استفاده کنند.

در حالی که هر کسی می‌تواند به دفتر کل متصل شود، تنها تعداد کمی از آن ها اعتبارسنجی‌های مورد اعتماد تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند، و اینها عمدتاً بانک‌ها و مؤسسات مالی معروف هستند. در مارس 2022، این شبکه از لحاظ تئوری می تواند تا 1500 تراکنش در ثانیه را با کارمزد0.00001 XRP پردازش کند. این سریعتر از اتر، ارز دیجیتال بومی اتریوم است که حدود 10 تراکنش در ثانیه را انجام می دهد، و بیت کوین، ارز دیجیتال بومی شبکه بیت کوین که می تواند چهار تا پنج تراکنش در ثانیه را انجام دهد.

هدف RippleNet ارائه سریع، ارزان و راحت تراکنش های مرزی برای بانک ها است. این امر آن را جایگزینی برای SWIFT، سیستم پرداخت بین المللی فعلی که اکثر بانک ها از آن استفاده می کنند، می سازد. چندین مزیت برای ریپل در انجام معاملات بین المللی وجود دارد:

  • میانگین زمان عملی تمام پردازش های یک تراکنش سه تا پنج ثانیه است.
  • کارمزد تراکنش 0.00001 XRP است که حتی در بالاترین قیمت توکن، بسیار کمتر از کسری از سنت است.
  • ارز دیجیتال XRP را می توان به عنوان یک ارز واسط و پل استفاده کرد. این امر به مؤسسات مالی راه ارزان تری برای تجارت ارزها می دهد. آنها می توانند XRP را به جای انواع مختلف پول فیات نگه دارند.


دروازه‌ها یک نقطه ورود برای افراد یا نهادهای خارجی که می‌خواهند به شبکه ریپل بپیوندند، فراهم می‌کنند. معمولاً در قالب بانک ها، دروازه به عنوان یک واسطه قابل اعتماد عمل می کند تا به دو طرف کمک کند تا یک تراکنش را تکمیل کنند. آنها کانالی را برای انتقال وجوه در فیات و ارزهای دیجیتال با استفاده از شبکه ریپل فراهم می کنند.


توکنXRP  چگونه کار می کند؟


XRP ارز دیجیتال بومی شبکه ریپل است، یک بلاک چین عمومی که از الگوریتم اجماع فدرال استفاده می کند و با مکانیسم های اثبات کار و اثبات سهام متفاوت است، زیرا شرکت کنندگان در شبکه ریپل توسط یکدیگر شناخته شده و مورد اعتماد هستند. در مارس 2022، بیش از 150 اعتبار سنجی در شبکه و حدود 36 مورد در لیست پیش فرض گره های منحصر به فرد (UNL) وجود دارد.

لیست گره های منحصر به فرد لیستی از گره هایی است که یک شرکت کننده شبکه به آنها اعتماد دارد. سه نهاد با نام های Ripple، XRP Ledger Foundation و Coil (یک موجودیت با بودجه Ripple) وجود دارند که فهرستی از اعتبارسنجی‌های توصیه شده را بر اساس جنبه‌هایی مانند عملکرد گذشته، هویت تأیید شده و خط‌مشی‌های IT ایمن منتشر می‌کنند. این لیست ها لیست های گره منحصر به فرد پیش فرض (dUNL) هستند. با پیوستن اعتباردهنده‌های بیشتری به شبکه، شرکت‌کنندگان انعطاف‌پذیری بیشتری برای انتخاب افرادی که به UNL خود اضافه می‌کنند، دارند، اگرچه این یک سطح ریسک را فراهم می‌کند زیرا همه اعتبارسنجی‌ها سطح اعتماد و عملکرد یکسانی ندارند.

برخلاف روش‌های مرسوم پرداخت‌های خارج از کشور (فرآیندی که می‌تواند یک تا چهار روز کاری طول بکشد)، XRP می‌تواند برای تامین نقدینگی درخواستی استفاده شود یا به عنوان پل ارتباطی برای تسویه تراکنش‌های مرزی در کمتر از پنج ثانیه و با هزینه ای برابر کسری از هزینه نقل و انتقالات سنتی این کار را انجام دهد.

برای پوشش هزینه کارمزد تراکنش، مقدار کمی XRP ؛ حدود 10 دراپ ( هر دراپ که واحدی برای XRP است به ارزش 0.000001 XRP است) از بین می رود. در حالی که هزینه ارسال XRP بسته به فعالیت شبکه متفاوت است، تمام تراکنش های مرتبط اجرا شده و در دفتر کل XRP تسویه می شوند.

ارز دیجیتال XRP از یک پروتکل اجماع برای تأیید تراکنش ها استفاده می کند. اعتبار رسان تراکنش های پیشنهادی را با جدیدترین نسخه دفتر کل XRP مقایسه می کنند و تراکنش های قانونی را می پذیرند. برای اینکه یک تراکنش تأیید شود، اکثریت تأیید کنندگان باید آن را بپذیرند. برخلاف سایر ارزهای دیجیتال، XRP قابل استخراج نیست و هیچ توکن جدیدی ایجاد نخواهد شد. این به این دلیل است که بنیانگذاران پس از راه اندازی دفتر کل در سال 2012، کل عرضه 100 میلیارد توکن XRP را انجام دادند. برای کمک به گسترش تجاری پروژه، بنیانگذاران 80 میلیارد توکن را به ریپل اختصاص دادند و مقدار باقیمانده را نزد خود نگه داشتند.

هر زمان که Ripple تصمیم به فروش سکه‌های عرضه شده از پیش استخراج شده خود داشته باشد، XRP اضافی همچنان می‌تواند در بازارهای ثانویه در گردش باشد. به عنوان مثال، در سال 2017، این شرکت 55 میلیارد از 80 میلیارد توکن XRP خود را به یک حساب امانی انتقال داد که از آن می توانست حداکثر 1 میلیارد توکن در ماه بفروشد که برای کمک به بهبود شفافیت و پیش بینی فروش XRP سازماندهی شد. توکن‌های XRP که به صورت امانی نگه‌داشته می‌شوند، «توزیع نشده» تلقی می‌شوند و بقیه برای عرضه در گردش هستند. هر توکن فروخته نشده به صندوق امانی بازگردانده می شود و در تاریخ مجاز بعدی دوباره توزیع می شود. در مارس 2022، حساب سپرده دارای 46.1 میلیارد توکن XRP بود. داده های مربوط به کل XRP که توسط Ripple نگهداری و توزیع شده است را می توان در وب سایت آن یافت.


BTC در مقابل XRP


چندین تفاوت عمده بین بیت کوین و توکن XRP ریپل وجود دارد. موارد زیر چیزهایی هستند که این دو نوع ارز دیجیتال را از هم متمایز می کنند:


1. از سیستم های مختلف برای تایید تراکنش ها استفاده می کنند.

بیت کوین از استخراج برای تایید تراکنش ها و توزیع سکه های جدید استفاده می کند. شرکت کنندگان دستگاه‌های استخراج را برای حل معادلات پیچیده ریاضی راه‌اندازی می‌کنند و اولین کسی که این معادله را حل می‌کند، می‌تواند بلاکی از تراکنش‌ها را به بلاک چین بیت‌کوین اضافه کند. در ازای استخراج بیت کوین، شرکت کنندگان با هر بلاکی که اضافه می کنند، به عنوان پاداش بیت کوین دریافت می کنند.

XRP تراکنش ها را از طریق پروتکل اجماع خود تأیید می کند. اکثریت تایید کنندگانی که یک تراکنش را بررسی می کنند باید آن را بپذیرند تا آن تراکنش تایید شود.


2. XRP سریعتر، ارزانتر و از نظر انرژی کارآمدتر است.

XRP به دلیل پروتکل توافقی خود می تواند تراکنش ها را در چند ثانیه با هزینه کم و با حداقل انرژی پردازش کند. این امر آن را به یکی از ارزهای دیجیتال دوستدار محیط زیست تبدیل می کند.

از سوی دیگر، تراکنش های بیت کوین کارآمد نیستند. آنها به طور متوسط 10 دقیقه زمان می برند تا تکمیل شوند و هزینه های بسیار بالاتری نسبت به استفاده از XRP دارند. استخراج بیت کوین نیز به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد و به دلیل تاثیرات زیست محیطی آن با انتقاداتی مواجه شده است.


3. بیت کوین عرضه بسیار کمتری دارد.

بیت کوین حداکثر 21 میلیون سکه و XRP حداکثر 100 میلیارد توکن عرضه می کند. این یکی از دلایلی است که قیمت یک بیت کوین بسیار بالاتر از قیمت یک XRP است.


4. روش های توزیع متفاوتی دارند.

بیت کوین از طریق فرآیند استخراج بیت کوین توزیع می شود. سکه های جدید به عرضه اضافه می شوند زیرا شرکت کنندگان آنها را استخراج می کنند تا به حداکثر عرضه 21 میلیون برسند.

XRP از پیش‌ استخراج شده، به این معنی که تمام 100 میلیارد توکن قبل از راه‌اندازی آن ساخته شده‌اند. ریپل 55 میلیارد XRP را در یک حساب سپرده قفل کرده و قراردادهای هوشمندی را تنظیم کرد تا ماهانه یک میلیارد XRP را از آن آزاد کند. وقتی توکن‌ها منتشر می‌شوند، ریپل می‌تواند به اندازه‌ای که می‌خواهد بفروشد تا سرمایه جمع‌آوری کند و توکن‌های فروخته‌نشده را در یک حساب سپرده جدید قرار دهد.


5. ریپل یک شرکت خصوصی است.

اگرچه ارز دیجیتال XRP غیرمتمرکز است، اما همچنان به یک شرکت خصوصی در ریپل وابسته است. این در تضاد کامل با بیت کوین است که کاملاً غیرمتمرکز است. در حالی که ارتباط بین ریپل و XRP برای بسیاری از سرمایه گذاران مهم نیست ولی برخی از علاقه مندان به ارزهای دیجیتال آن را امتیازی منفی می دانند.


مزایا و معایب ارز دیجیتال XRP


در اینجا بزرگترین مزایا و معایب ریپل و ارز دیجیتال XRP آن آمده است.

مزایا

  • معاملات XRP سریع و ارزان هستند.
  • شبکه پرداخت ریپل در حال حاضر توسط موسسات مالی استفاده می شود.
  • XRP می تواند توسط صاحبان مشاغل کوچک و مصرف کنندگان برای انتقال امن پول استفاده شود.
  • XRP می تواند به عنوان یک ارز واسط برای انتقال ارز بین المللی استفاده شود.

معایب

  • پروتکل اجماع ریپل نسبت به سایر روش‌های پردازش تراکنش‌های رمزنگاری از امنیت کمتری برخوردار است.
  • بسیاری از شرکای بانکی ریپل فقط از RippleNet استفاده می کنند و از ارز دیجیتال XRP استفاده نمی کنند.
  • ریپل به دلیل اینکه توسط یک شرکت خصوصی اداره می شود و به دلیل شکایت  SEC از آن، مورد بحث و جدل قرار گرفته است.
  • از آنجایی که بخش عمده ای از XRP در اختیار ریپل است، قیمت توکن می تواند به راحتی دستکاری شود یا با اشباع کردن بازار با فروش زیاد، تحت تأثیر منفی قرار گیرد.


چگونه ارز دیجیتال XRP ریپل را بخریم؟


برای خرید ارز دیجیتال XRP ریپل، یک حساب کاربری در صرافی که آن را ارائه می دهد ایجاد کنید. سپس با استفاده از هر یک از روش های پرداخت پذیرفته شده صرافی، آن را خریداری کنید.

به دلیل مشکلات ریپل با SEC، بسیاری از صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال ایالات متحده، معاملات XRP را به حالت تعلیق درآورده‌اند. چند صرافی که XRP را ارائه می دهند عبارتند از:

  • KuCoin
  • Uphold
  • Coinmama
  • Binance


آیا باید در ریپل XRP سرمایه گذاری کنید؟


سرمایه گذاری روی توکن XRP ریپل یک بازی مخاطره آمیز است. این موضوع حتی در رابطه با سایر ارزهای دیجیتال نیز صدق می کند اما در مورد ریپل شکایت SEC باعث شد تا چندین صرافی محبوب XRP را کنار بگذارند و همچنین انتقاداتی را نیز در جامعه رمزنگاری دریافت کرده است زیرا یک شرکت خصوصی مسئول آن است.

در عین حال، به راحتی می توان پتانسیل ریپل را دید که می تواند جایگزین یک سیستم ناکارآمد و قدیمی برای انتقال پول بین المللی شود. این واقعیت که ریپل با بانک ها مشارکت دارد امیدوار کننده است و هرگونه تحول مثبت در وضعیت حقوقی آن می تواند منجر به افزایش قیمت شود.

ارزهای دیجیتال به طور کلی پر نوسان هستند و XRP در موقعیت پیچیده تری قرار دارد. اگر فکر می‌کنید که ریپل می‌تواند به رشد خود ادامه دهد، یک سرمایه‌گذاری کوچک در XRP ممکن است ارزش بررسی داشته باشد.این سرمایه گذاری تقریباً به اندازه سرمایه گذاری در سهام امن نیست، اما اگر ریپل موفق شود، می تواند بازده قابل توجهی داشته باشد.

shape