لونا LUNA

لونا LUNA

1401/01/18

مقدمه


لونا (Luna) و (TerraUSD (UST دو توکن بومی شبکه ترا (Terra) هستند، پروژه ای مبتنی بر بلاک چین که توسط Terra Labs در کره جنوبی توسعه یافته است.

بلاک چین ترا بر اساس Cosmos SDK ساخته شده است. چارچوبی که به توسعه دهندگان اجازه می دهد بلاک چین های سفارشی ایجاد کنند و برنامه های غیرمتمرکز خود را بر روی Terra برای موارد مختلف استفاده بسازند. در حال حاضر، اکوسیستم ترا شامل بیش از 100 پروژه بومی ساخته شده است که شامل مجموعه‌های توکن غیرقابل تعویض (NFT)، پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) و برنامه‌های Web 3 هستند.

اکوسیستم ترا که توسط Do Kwon، فارغ التحصیل سابق علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد تأسیس و در لیست تاثیرگذارترین ها در سایت CoinDesk در سال 2021 نیز ظاهر شد، رشد فوق العاده ای را تجربه کرده است. ارزش بازار UST از 180 میلیون دلار در ابتدای سال 2021 به تقریباً 15 میلیارد دلار در مارس 2022 افزایش یافت، در حالی که قیمت لونا ، ۱۳۸ برابر شد.

علاوه بر این، تیم بیسبال واشنگتن ناسیونالز در ماه فوریه قرارداد حمایت مالی پنج ساله با سازمان غیرمتمرکز  خودمختار(Terra (DAO را اعلام کرد، قراردادی به ارزش 40 میلیون دلار. گفته شده است که تیم قصد دارد در آینده UST را به عنوان یک گزینه پرداخت بپذیرد.


لونا چیست؟


بر اساس وایت پیپر ترا، هدف بنیانگذاران این بود که آنچه بیت کوین در ابتدا تعیین کرده بود را تحقق بخشد، یعنی یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا. برای دستیابی به این هدف، ترا سیستمی از استیبل کوین ها را به کار می گیرد. استیبل کوین ها ارزهای دیجیتالی هستند که ارزش آنها به دارایی های مختلف مانند کالاها یا ارزهای فیات مرتبط است.

UST تا حد زیادی محبوب ترین در بین آنها است و قیمت دلار آمریکا را دنبال می کند که به موجب آن قیمت یک توکن UST نزدیک به 1 دلار شناور است و از طریق استفاده از یک توکن دیگر اکوسیستم، لونا، به پیوند خود با دلار دست می یابد.

لونا نقشی حیاتی در حفظ قیمت استیبل کوین‌های ترا ایفا می‌کند و نوسانات بازار را کاهش می‌دهد تا ثابت بمانند.

قیمت توکن لونا طی سال گذشته افزایش قیمت نجومی را تجربه کرده است. در سال 2021، لونا با 0.66 دلار معامله شد و سال را با 89 دلار پایان داد. متعاقباً، در 9 مارس 2022، در زمانی که اکثر ارزهای دیجیتال دیگر همگام با بازارهای سرمایه جهانی که توسط بحران تهاجم اوکراین در حال سقوط بودند، به بالاترین حد خود یعنی 104.58 دلار رسید.

در یک گمنامی نسبی، UST به چهارمین استیبل کوین بزرگ پس از USDT (تتر) ، USDC (یو اس دی کوین ) و BUSD(استیبل کوین یایننس) تبدیل شده است و ارزش بازار آن از 15 میلیارد دلار فراتر رفته است.


UST چیست و چگونه کار می کند؟


استیبل کوین ها نوع خاصی از رمزارزها هستند که قیمت آنها معمولاً به یک ارز فیات صادر شده دولتی مانند دلار آمریکا مرتبط است. چیزی که استیبل کوین ها را در بلاک چین ترا متفاوت می کند، روشی است که برای ثابت نگه داشتن قیمت از آن استفاده می کنند.

به جای تکیه بر ذخیره دارایی ها برای حفظ قیمت خود، کاری که USDC و USDT انجام می دهند، دارایی های ترا نشان دهنده سکه های تثبیت شده الگوریتمی است. که شامل استفاده از یک الگوریتم مبتنی بر قرارداد هوشمند برای نگه داشتن قیمت UST با سوزاندن (از بین بردن دائمی) توکن‌های لونا به منظور ایجاد توکن‌های جدید UST است.

همه اینها به آربیتراژ مربوط می شود. معاملات آربیتراژ کریپتو نوعی استراتژی معاملاتی است که در آن سرمایه‌گذاران روی اختلاف قیمت‌های جزئی یک دارایی دیجیتال در چندین بازار یا مبادلات سرمایه‌گذاری می‌کنند. در ساده‌ترین شکل، تجارت آربیتراژ کریپتو فرآیند خرید یک دارایی دیجیتال در یک صرافی و فروش آن تقریباً به طور همزمان در دیگری است که قیمت آن بالاتر است.

انجام این کار به معنای کسب سود از طریق فرایندی است که خطرات کم یا بدون ریسک را شامل می شود. نکته مهم دیگر در مورد این استراتژی این است که برای شروع تجارت آربیتراژ، لازم نیست یک سرمایه گذار حرفه ای با تجهیزات گران قیمت باشید.

با این حال، آربیتراژ  در مورد LUNA و UST، کمی متفاوت عمل می کند. در اکوسیستم Terra، کاربران همیشه می توانند LUNA را با UST و بالعکس، با قیمت تضمین شده 1 دلار و بدون توجه به قیمت بازار هر یک از توکن ها در آن زمان، تعویض کنند. توجه به این نکته مهم است زیرا به این معنی است که اگر تقاضا برای UST افزایش یابد و قیمت آن به بالای 1 دلار برسد، دارندگان LUNA می توانند با مبادله 1 دلار LUNA برای ایجاد یک توکن UST سود بدون ریسک دریافت کنند (که به دلیل افزایش تقاضا در این مثال است. ، یعنی زمانی بیش از 1 دلار ارزش دارد).

در طی فرآیند مبادله، درصدی از LUNA سوزانده می شود (به طور دائم از گردش خارج می شود) و باقی مانده در خزانه جامعه سپرده می شود. سپس وجوه موجود در خزانه برای سرمایه گذاری در برنامه ها و خدماتی که کاربرد اکوسیستم Terra را گسترش می دهند، استفاده می شود.

سوزاندن درصدی از توکن‌های LUNA تعداد کل توکن‌های باقیمانده در گردش را کاهش می‌دهد و آنها را کمیاب‌تر و در نتیجه ارزشمندتر می‌کند. با ضرب توکن‌های بیشتر UST، به رقیق‌کردن توکن‌های موجود در گردش و کاهش قیمت کمک میکند و باعث می شود قیمت آن به سطح  1 دلار آن برگردد.

به طور مشابه، اگر تقاضا برای UST کم باشد و قیمت به زیر 1 دلار کاهش یابد، دارندگان UST می توانند توکن های UST خود را با نسبت 1:1 با LUNA مبادله کنند که به دلیل کمیاب بودن ارزش بیشتری دارد و بنابراین کاربر می تواند سود بدون ریسک دیگری را شناسایی کند.

در حالی که UST پر استفاده ترین استیبل کوین در این اکوسیستم است، طیف وسیعی از استیبل کوین های دیگر  نیز وجود دارد که با ارزهای فیات مختلف مرتبط هستند مانند:


  • TerraCNY (یوآن چین)
  • TerraEUR (یورو)
  • TerraBGP (پوند بریتانیا)
  • TerraJPY (ین ژاپن)
  • TerraKWR (کوون کره جنوبی)
  • TerraSDR (صندوق بین المللی پول)

در این میان، صندوق بین‌المللی پول(SDR) متفاوت است زیرا کاربر به صورت روزمره دسترسی به استفاده یا خرید چیزی با آن را ندارد. این یک واحد حساب ویژه است که به‌عنوان دارایی ذخیره بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط سبدی از ارزهای فیات مختلف متعلق به بزرگترین اقتصادهای جهان محاسبه می‌شود.

Terra از TerraSDR برای تعیین تمام کارمزد تراکنش‌ها، پاداش‌ها و کمک‌های محرک در بلاک چین استفاده می‌کند تا نوسانات قیمت را در بین ارزهای دولتی مختلف به حداقل برساند. به هر حال، سبدی از ارزها ریسک را متنوع می کند و بنابراین نسبت به یک ارز واحد کمتر مستعد نوسانات شدید است و این چیزی است که در تعیین نرخ های کارمزد و پاداش های پایدار مفید است.


ترا چگونه کار می کند؟


پلتفرم قرارداد هوشمند Terra بر روی Cosmos SDK ساخته شده است که به دلیل قابلیت همکاری بین زنجیره ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر شناخته شده است. Terra همچنین دارای پل هایی برای سایر بلاک چین ها مانند اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس، Harmony و Osmosis است که امکان انتقال یکپارچه داده ها و توکن ها را بین اکوسیستم های غیر بومی نیز فراهم می کند.

Terra از پروتکل اجماع (Delegated Proof-of-Stake (DPoS معروف به «Tendermint» استفاده می‌کند، جایی که دارندگان توکن می‌توانند وجوه خود را به اعتبارسنجی‌های معتبر، افراد یا گروه‌هایی از افراد مسئول پیشنهاد بلوک‌های جدید، برای ایمن کردن و افزودن تراکنش‌های جدید به بلاک چین بسپارند.

این پروتکل از روشی در سیاست مشابه مجلس نمایندگان یا پارلمان عمل می کند. دارندگان توکن LUNA (مانند شهروندان) می‌توانند سکه‌های خود را به اعتبارسنج ها (نمایندگان) تفویض کنند، به این ترتیب هر چه تعداد سکه‌های بیشتری به آنها تفویض شود (رای در یک انتخابات)، قدرت بیشتری برای پیشنهاد بلوک‌های جدید تراکنش‌ها دارند، در مورد اعتبار آنها رای می‌دهند و جوایز را بدست می آوردند و همچنین در اداره بلاک چین ایفای نقش می کنند.

اعتبار سنج ها مسئول اجرای شبکه Terra توسط برنامه ای به نام فول نود هستند که تراکنش ها و بلوک های بلاک چین را تایید می کند. نرم‌افزاری که برای آن استفاده می‌کنند Terra Core است و اعتبار سنجی فول نود باید آخرین نسخه آن را بدون هیچ تاخیر یا خرابی اجرا کند. آن‌ها همچنین قیمت استیبل کوین‌های Terra را با آربیتراژ کردن هرگونه انحراف از پیوند تثبیت می‌کنند و به پیشنهادهایی برای توسعه شبکه رای می‌دهند.

قدرت رای یک اعتبارسنج متناسب با تعداد کل سکه‌هایی است که برای شرط‌بندی به آن‌ها تفویض شده است، از جمله سکه‌های خودشان.این به این معنی است که کسانی که بزرگترین استخر سهام را دارند، شانس بیشتری برای اضافه کردن یک بلوک جدید به زنجیره و دریافت پاداش استیکینگ از کارمزد معامله را دارند. 


سکه های LUNA می توانند در سه وضعیت مختلف وجود داشته باشند:

Bonded: سکه ها در یک استیک پوول قرار می گیرند یا واگذار می شوند. اینها برای کسب پاداش قفل شده اند و نمی توان آنها را آزادانه معامله کرد.

Unbonded: سکه هایی که آزادانه معامله می شوند و متعهد به استیک پوول نیستند.

Unbonding: سکه هایی که از استیکینگ یا واگذاری خارج شده اند و در دوره انتظار قرار دارند. تکمیل آن 21 روز طول می کشد و در طول دوره انتظار نمی توان آن را لغو کرد.


کاربردهای Terra 


Terra برای اینکه یک پلتفرم جهانی و کاربر پسند به عنوان پول نقد الکترونیکی باشد ایجاد شد. اولین بار در میان پلتفرم های تجارت الکترونیک کره جنوبی مورد توجه قرار گرفت زیرا نسبت به اکثر شرکت های کارت اعتباری و پردازشگرهای پرداخت، کارمزد تراکنش های ارزان تری را ارائه می کرد.

تراکنش ها دارای هزینه محاسباتی هستند که معمولاً کمتر از 1٪ ارزش مبلغ انتقال یافته است و به عنوان پاداش به اعتبارسنج ها می رسد. کاربران می توانند با استیبل کوین های Terra به صورت یکپارچه پرداخت انجام دهند و تریدرها می توانند آن را به عنوان یک روش پرداخت برای کاهش هزینه های خود بپذیرند. اخیراً، مردم می توانند از Terra برای تعداد بیشماری از موارد دیگر فراتر از پرداخت استفاده کنند، از جمله؛

  • امانت دادن
  • قرض گرفتن
  • بیمه
  • سرمایه گذاری
  • موارد خیریه

در اینجا چند نمونه از برخی از برنامه های کاربردی پیشرو ساخته شده بر روی بلاک چین Terra آورده شده است.

پروتکل Anchor

Anchor یک بازار پول غیرمتمرکز است که بر روی بلاک چین Terra ساخته شده است. این شرکت به دلیل بازدهی 20 درصدی سالانه پیشرو در صنعت خود که دارندگان UST می توانند در صورت سپرده گذاری توکن های خود در این پلتفرم به دست آوردند، شهرت یافت. این پروتکل مانند یک حساب بانکی معمولی کار می کند. کاربران می توانند وام بگیرند و پس انداز کنند تا سود کسب کنند. بازده به دست آمده از پرداخت های بهره وام گیرنده و پاداش های استیکینگ وثیقه ای که برای استقراض سپرده می کنند بین سهامداران توزیع می شود.


Chai

Chai یک ریل پرداخت از شبکه Terra است که به کاربران امکان ارسال و دریافت UST را می دهد.

Chai از بلاک چین Terra برای حذف واسطه‌ها استفاده می‌کند و نسبت به پردازنده‌های اصلی پرداخت و شرکت‌های کارت اعتباری، کارمزد تراکنش‌های کمتری را ارائه می‌کند. همچنین یک کارت نقدی (Chai Card) نیز ارائه می‌کند که به خریداران اجازه می‌دهد امتیاز جمع کنند و می‌توانند آن‌ها را برای پاداش‌های بزرگ بازخرید کنند. این اپلیکیشن پرداخت در ژوئن 2019 در کره جنوبی راه اندازی شد و اکنون میلیون ها کاربر دارد.


پروتکل Mirror

Mirror Protocol یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که به کاربران اجازه می‌دهد «دارایی‌های آینه‌ای» یا mAssets ایجاد و معامله کنند، که قیمت سهام را،  از جمله سهام عمده معامله‌شده در بورس‌های ایالات متحده «آینه» می‌کند. آنها مانند مشتقات کار می کنند که به شما امکان می دهند ارزش دارایی را بدون خرید واقعی دارایی زیربنایی ردیابی کنید.


سایر برنامه های کاربردی قابل توجه ساخته شده در Terra عبارتند از:

Ozone: یک پروتکل بیمه غیرمتمرکز

Pylon: یک پلتفرم پس انداز و پرداخت

Valkyrie: یک سرویس بازاریابی ارجاعی زنجیره ای


مزایای ترا


Terra انواع مختلفی از مسائل مربوط به مقیاس پذیری و تمرکز را حل می کند

 کیف پول های زیادی LUNA را می پذیرند و پشتیبانی می کنند

بسیاری از صرافی‌های اصلی وجود دارند که از LUNA پشتیبانی و آن ارائه می‌کنند که به پذیرش بیشتر  کمک می‌کند

اپلیکیشن دسکتاپ و موبایل کاربرپسند ارائه شده است


معایب ترا


هزینه ها کمتر است اما انواع مختلفی از هزینه ها وجود دارد که باید پرداخت شوند

اعتبار دهندگان و نمایندگان در معرض ضربه زدن قرار می گیرند

میدانی بسیار رقابتی با شرکت کنندگان زیادی که برای بهترین شدن و کسب بیشترین پذیرش مسابقه می دهند



shape