اوالانچ AVAX

اوالانچ AVAX

1401/01/18

مقدمه

پلتفرم‌های بلاک چین به شکلی موثر در حال تکامل یافتن هستند. بسیاری از آنها به این نکته اشاره می کنند که بیت کوین احتمالا اولین مورد استفاده از فناوری بلاک چین بوده است. طراحی بلاک چین بیت کوین معیاری برای بسیاری از ارزهای دیجیتالی است که پس از آن به وجود آمدند.

با این حال، بلاک چین بیت‌کوین دارای مشکلات برجسته‌ای است که در حال تبدیل شدن به نقاط نگرانی بزرگ هستند. بنابراین، جایگزین‌هایی مانند Avalanche یا AVAX در فضای رمزنگاری برای حل مشکلات رایج در شبکه‌های بلاک چین تکامل یافته‌اند.

حتی اگر بازیگران بزرگ ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم سهم زیادی از بازار داشته باشند، رقبای جدید جرقه‌ای از نوآوری و مزایای ارزشی جدید را به ارمغان می‌آورند. بحث زیر به شما کمک می کند تا در مورد پلتفرم اولانچ و نحوه کارکرد آن با جزئیات بیشتر اطلاعاتی کسب کنید. همچنین می‌توانید یک مرور کلی از عملکردهای توکن AVAX در کنار ویژگی‌های کلیدی این پلتفرم در بلاک چین داشته باشید.


دلیل اساسی برای ساخت بلاک چین اولانچ


قبل از ورود به جزییات بلاک چین اولانچ مهم است که انگیزه اصلی این پلتفرم را شناسایی کنید. دقیقا چه چیزی توسعه دهندگان را وادار کرد تا این پلتفرم جدید بلاک چین را ارائه دهند؟ اول از همه، مکانیسم‌های متداول اجماع اثبات کار در شبکه‌های بلاک چین منجر به معاملات کند و پرهزینه می‌شود. علاوه بر این، فرآیند اعتبار سنجی در شبکه‌های بلاک چین اثبات کار نیازمند منابع بسیاری است .

این نقاط ضعف بر پذیرش بلاک چین تأثیر می‌گذارند و در درجه اول توجه را به نیاز به راه‌حل‌های مقیاس‌پذیر جلب می‌کنند. پس از راه اندازی بیت کوین در سال 2009، محدودیت های فنی، به خصوص با وجود کاربران محدود، مهم نبود.امروزه با معرفی بسیاری از دارایی های رمزنگاری شده، یک چشم انداز پر رونق در بلاک چین و کریپتو داریم. رشد NFT ها و DeFi نمونه بارز این است که چگونه چشم انداز بلاک چین تنها با دسترسی به طیف متنوعی از فرصت ها بیشتر گسترش می یابد.

قبل از اینکه بخواهید در مورد "اولانچ چیست" و نحوه عملکرد آن مطالعه کنید، باید مشکلات موجود در پلتفرم های بلاک چین معمولی را درک کنید. گزارش شده‌ است که تقریباً ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان تا سال 2021  از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کردند. برنامه‌های DeFi محبوبیت جریان اصلی را به دست آورده‌اند و دارایی‌هایی به ارزش تقریبا۱۶۵ میلیارد دلار در پروتکل‌ها و سرویس‌های مختلف DeFi قفل شده‌اند.


چنین سطوحی از رشد تصاعدی باعث ایجاد مسائل تراکم شبکه برای شبکه های بلاک چین مبتنی بر قرارداد هوشمند مانند اتریوم و سولانا بوده است. بسیاری از برنامه‌های DeFi مبتنی بر اتریوم از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲ برای رفع نگرانی‌های ازدحام و قطعی شبکه استفاده می‌کنند. در حالی که راه حل های مقیاس پذیری لایه 2 بار شبکه اصلی اتریوم را کاهش می دهند،اما پیچیدگی هایی را افزایش می دهند که می تواند امنیت را به خطر بیندازد.

بهترین راه حل برای همه این مشکلات ، بلاک چین اولانچ است. اولانچ به عنوان یک پروتکل لایه یک قابل قبول با سطح مطلوب از غیر متمرکز سازی، امنیت و مقیاس پذیری به وجود آمد. اولانچ اساسا یک پلت فرم بلاک چین با قابلیت های قرارداد هوشمند است که می تواند سرعت تراکنش ها را افزایش دهد و در عین حال هزینه ها را کاهش دهد. مهمتر از همه، پلتفرم اولانچ با هدف ارائه جایگزینی سازگار با محیط زیست برای شبکه‌های بلاک چین سنتی بر پایه اثبات کار است. این ارز در سال 2020 وارد عرصه ارزهای دیجیتال شد و به راحتی در رتبه بندی ارزهای دیجیتال در جایگاه بالایی قرار گرفت و در زمان نگارش این متن رتبه دهم از لحاظ حجم بازار را در اختیار دارد.

برجسته ترین فاکتور برای پلتفرم های بلاک چین  که از قرارداد هوشمند استفاده می کنند، TVL یا ارزش کل قفل شده در این پروتکل است.بلاک چین اولانچ با یک TVL تقریباً ۱۰ میلیارد دلاری که در dApp های مختلف پخش شده است، نفوذ قوی خود در بازار بلاک چین را نشان می دهد. توسعه دهندگان، اولانچ ، که مصمم به ایجاد سریع ترین بلاک چین جهان هستند، توانسته اند حمایت یک جامعه پرشور، حامیان متعهد و سرمایه گذاران را در کنار تیمی شایسته جلب کنند. ویژگی خاص اولانچ نسبت به دیگر شبکه های بلاک چین چه چیزی است؟ پاسخ این سوال را می توانید با تأمل در تاریخچه آن بیابید.


تاریخچه بلاک چین اولانچ


منشا بلاک چین اولانچ یا AVAX به سال 2019 باز می گردد، زمانی که این پلتفرم ریشه های خود را پیدا کرد. بنیانگذار AVAX، دکتر امین گان سیرر، از همان روز اول هدف دستیابی به بهترین «زمان تا نهایی شدن» در مورد تراکنش‌های بلاک چین را در نظر داشت.

باید توجه داشته باشید که «زمان تا نهایی شدن» اساساً زمان مورد نیاز برای پردازش یک تراکنش رمزنگاری و تایید آن به گونه ای که غیر قابل برگشت و دائمی باشد، است. پس از دستیابی به وضعیت نهایی، یک تراکنش رمزنگاری "نهایی" می شود و عملاً تغییر یا بازگرداندن تراکنش غیرممکن است. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که نهایی‌بودن به‌ ویژه برای برنامه‌های مالی یک ویژگی مهم بلاک چین است. از سوی دیگر، "زمان تا نهایی شدن" همیشه برای همه شبکه های بلاک چین یکسان نیست. به عنوان مثال، اتریوم می تواند در حدود یک دقیقه به نهایی شدن برسد. برعکس، اولانچ می تواند نهایی شدن را در یک ثانیه انجام دهد، در نتیجه معاملات تقریباً فوری را تسهیل می کند.

بنیانگذاران و توسعه دهندگان AVAX ادعا می کنند که یکی از سریع ترین پلتفرم های بلاک چین را با قابلیت های قرارداد هوشمند توسعه داده اند. حتی اگر چند سال پیش چشم انداز چنین پلتفرمی غیرممکن به نظر می رسید، بلاک چین اولانچ به این چشم انداز بلندپروازانه دست یافته است.

امروزه، شبکه اصلی AVAX میزبان جامعه‌ای متنوع و در حال گسترش با حمایت یک صندوق اکوسیستم است. بلاک چین AVAX یک گزینه ی مورد علاقه آشکار برای نهایی شدن تقریباً فوری در بین رقیبان است. با این حال، مهم است که بدانیم چگونه این کار را انجام می دهد. شما می توانید با تأمل در نحوه کارکرد آن، که در ادامه بررسی شده است، پاسخ این سوال را پیدا کنید.


اولانچ چگونه کار می کند؟


اگر می‌خواهید بدانید که چرا اولانچ اکنون جزو بهترین جایگزین ها در فضای کریپتو است، باید در مورد عملکرد آن فکر کنید. قبل از کاوش در عملکردهای AVAX، باید عمیق‌تر، پایه‌های تکنولوژیکی AVAX را بررسی کنید. نوآوری اصلی که از پلتفرم رمزنگاری اولانچ پشتیبانی می‌کند، ترکیبی از سه بلاک چین مختلف است. چنین انتخاب طراحی منحصر به فردی مزایای مورد نظر را از نظر نهایی شدن برای بلاک چین AVAX ارائه می دهد.

هر بلاک چین در اکوسیستم AVAX به جای اینکه همه وظایف را انجام دهد، یک وظیفه تخصصی مجزا را انجام می دهد. توزیع موثر وظایف در زنجیره های مختلف به حفظ چابکی پلتفرم بلاک چین اولانچ کمک می کند. در عین حال، شبکه بلاک چین AVAX همچنین می تواند به سطوح مطلوب مقیاس پذیری، تمرکززدایی و امنیت دست یابد. اجازه دهید عملکردهای هر بلاک چین در مدل ابتکاری سه بلاک چینی اولانچ را کمی بیشتر بررسی کنیم.


زنجیره تبادل

Exchange Chain یا زنجیره تبادل که به نام X-Chain نیز شناخته می شود،یک فناوری دفتر کل توزیع شده است که برای توسعه دارایی ها در بلاک چین AVAX استفاده می شود. این فناوری معاملات دارایی ها را نیز تسهیل می کند. در حال حاضر، توکن اصلی این پلتفرم، یعنی کوین AVAX، جزو محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در پلتفرم بلاک چین است.

دیگر توکن‌های صرافی غیرمتمرکز مانند PNG و JOE نیز در رقابت برای محبوبیت هستند. تمام تراکنش‌های زنجیره تبادل مستلزم هزینه‌هایی هستند که کاربران باید در قالب توکن‌های AVAX پرداخت کنند. این اساساً شبیه روش پرداخت هزینه کارمزد در اتریوم  است.


زنجیره قرارداد

مورد مهم بعدی در رابطه با نحوه کار پلتفرم ارز دیجیتال اولانچ، زنجیره قرارداد یا C-chain است. قراردادهای هوشمند به عنوان یک عملکرد کلیدی در پلتفرم بلاک چین AVAX عمل می کنند زیرا به توسعه دهندگان در ایجاد dApps بر روی پلتفرم کمک می کنند. در عین حال، توسعه‌دهندگان می‌توانند از مقیاس‌پذیری و مزایای امنیتی مرتبط با این پلتفرم نیز استفاده کنند. زنجیره قرارداد، قراردادهای هوشمند را برای بلاک چین اولانچ اجرا می کند و همچنین سازگاری با ماشین مجازی اتریوم را نیز فراهم می کند.

سازگاری EVM در زنجیره قرارداد، انعطاف پذیری لازم را برای استقرار قراردادهای هوشمند اتریوم در بلاک چین AVAX ارائه می دهد. در نتیجه، توسعه‌دهندگان می‌توانند از طریق همان ابزارهای توسعه‌دهنده اتریوم که به طور منظم از آنها استفاده می‌کنند، به ویژگی‌های اولانچ نیز دسترسی داشته باشند. این موضوع در فضای کریپتو چه اهمیتی دارد؟ بسیاری از برنامه های محبوب مبتنی بر اتریوم، به ویژه در بخش DeFi، مانند Aave، می توانند چشم اندازهای بهتری برای استقرار یک نوع خاص از محصول خود در بلاک چین AVAX پیدا کنند.


زنجیره پلتفرم

عنصر نهایی در نوآوری اصلی اولانچ یا AVAX، زنجیره پلتفرم یا P-chain است. عملکرد اصلی این زنجیره بر این موضوع تمرکز دارد که هر کسی را قادر می سازد تا راه حل های بلاک چین لایه یک یا لایه دو را توسعه دهد. همچنین می تواند به کاربران اجازه دهد تا گروه هایی از راه حل های بلاک چین L1 یا L2 ایجاد کنند.

در دنیای اولانچ می‌توان چنین بلاک‌چین‌هایی را زیرشبکه نامید، جایی که P-chain به عنوان یک زیرشبکه پیش‌فرض عمل می‌کند. علاوه بر این، زنجیره پلتفرم، همچنین به مدیریت چشم انداز زیرشبکه های مختلف اولانچ از طریق نظارت بر اعتبار سنجی ها کمک می کند. جالب اینجاست که زیرشبکه ها نیز مسئولیت اعتبار سنجی زنجیره پلتفرم را بر عهده می گیرند.


ویژگی های اصلی بلاک چین اولانچ


رشد پلتفرم ارز دیجیتال اولانچ به طور قابل توجهی به نوآوری اصلی آن، یعنی مدل سه بلاک چین متکی است. برای این که در مورد راه های ممکن برای ارائه ارزش به کاربران بدانید باید به ویژگی های کلیدی اولانچ مانند موارد زیر توجه داشته باشید.


زیر شبکه ها

زیرشبکه ها اساساً از نظر عملکرد شبیه به اشتراک گذاری در اتریوم 2.0 هستند. می‌توانید زیرشبکه‌ها را شبیه‌سازی یک بلاک چین پیش‌فرض در نظر بگیرید که در زمان راه‌اندازی به پلتفرم متصل می‌ماند. کاربران می توانند به صورت درخواستی و بر اساس نیاز خود زیرشبکه ایجاد کنند. بنابراین، یک زیرشبکه می تواند پس از اتمام موقت محدودیت های خود در زمینه مقیاس، زیرشبکه دیگری را راه اندازی کند. در نتیجه، می تواند خواسته های ترافیکی مورد نظر را در کنار آزادسازی تراکنش ها به طور موثر برآورده کند.

دامنه نامحدود برای ایجاد زیرشبکه در اولانچ به وضوح نشان می دهد که این پلتفرم چگونه می تواند مسائل مقیاس پذیری بلاک چین های معمولی را حل کند. به عنوان مثال، زنجیره P محدودیت تقریباً 4500 تراکنش در ثانیه را ارائه می دهد که دو برابر بیشتر از Visa است. همه زیرشبکه ها باید زنجیره شبکه اولیه و همچنین بلاک چین خود را تایید کنند. هر زیرشبکه برای اعتبارسنجی شبکه اصلی باید عضو شبکه اصلی باشد. کاربران می توانند با گذاشتن بیش از 2000 سکه AVAX روی پلتفرم، به عضویت شبکه اصلی درآیند.


برنامه Avalanche Rush

یکی دیگر از نکات برجسته در عملکردهای AVAX، برنامه Avalanche Rush است. تعداد تراکنش بالا در هر ثانیه در کنار سازگاری EVM با اولانچ، برندهای برتر بسیاری را از حوزه DeFi را به خود جلب کرده است. اخیراً این پلتفرم برنامه Avalanche Rush را نیز راه‌اندازی کرده است که به عنوان یک برنامه مشوق برای تامین نقدینگی در اکوسیستم AVAX برنامه‌های DeFi طراحی شده است. این برنامه دارای یک صندوق به ارزش تقریباً 180 میلیون دلار است که با مشوق های کوین AVAX به ارائه دهندگان نقدینگی پاداش می دهد. این به عنوان یک ابتکار عمل برای پروژه های قابل توجه DeFi مانند Aave و Curve عمل کرده است. آنها بازارهای اولانچ را راه‌اندازی کرده‌اند و اخیراً بسیاری از بازیکنان دیگر DeFi مانند شبکه Kyber و Sushi به آن ملحق شده‌اند.


پل اولانچ

قابل توجه ترین عملکرد در بلاک چین AVAX، پل اولانچ برای تسهیل تبادل توکن های ERC-20 است. این یک عملکرد مهم برای اطمینان از قابلیت همکاری در بلاک چین AVAX است. این پل تضمین می کند که کاربران می توانند بلاک چین AVAX را با توکن های ERC-20 موجود در اختیارشان امتحان کنند. در نتیجه،این پل بلاک چین اولانچ را به روی یک فرصت میلیاردها دلاری در رمز ارزها می کند. این پل می تواند به طور یکپارچه با پلتفرم هایی مانند Metamask برای استفاده موثر از توکن های ERC-20 در بلاک چین AVAX کار کند.


توکن AVAX

آخرین و یکی از اجزای جدایی ناپذیر در پاسخ به سوال "اولانچ چیست" به توکن اصلی این پلتفرم اشاره دارد. توکن بومی پلتفرم این بلاک چین، یعنی سکه AVAX، اساساً یک توکن کاربردی است که به عنوان رسانه رایج مبادله کار می کند. همچنین بسیاری از اهداف مهم دیگر به غیر از کارکردش به عنوان ارز در اکوسیستم اولانچ را انجام می دهد.

به عنوان مثال، استیکینگ AVAX پشتیبانی قابل توجهی را برای ایمن سازی شبکه ارائه می دهد و در عین حال مشوق استیک توکن های AVAX بیشتر است. سکه AVAX که برای پرداخت کارمزد تراکنش ها استفاده می شود، از این طریق از عرضه خارج می شود و در نتیجه عرضه در گردش توکن های AVAX به طور دائم کاهش می یابد.


مزایای اولانچ


  • برنامه‌های امن، قدرتمند، قابل اعتماد و همچنین بلاک‌چین‌های عمومی و خصوصی قابل سفارشی‌سازی که می‌توان ایجاد کرد.
  • امکان ایجاد دارایی در اکوسیستم های موجود به همراه توانایی ایجاد یک شبکه جدید که دارای پارامترهای تعریف شده برای اعتبار سنجی است.
  • سرعت بالا و مقیاس پذیر برای DApps
  • حجم معاملات بالا با سرعت بیش از 4500 تراکنش در ثانیه
  • اجماع اثبات سهام به جای اثبات کار
  • جامعه اعتبارسنجی در شبکه که تاثیر قابل توجهی در تصمیم گیری درباره اعتبار تراکنش ها دارند
  • توان عملیاتی بالا و کارآمد بدون خطر عدم تمرکز 


معایب اولانچ


  • در صورتی که اعتبار سنجی‌ها بر سر وضعیت توافق نداشته باشند، تراکنش‌ها ممکن است به تعویق بیفتند.
  •  هیچ تضمینی برای در لحظه و زنده بودن در مورد تراکنش های متناقض وجود ندارد.


سخن آخر

بررسی بلاک چین اولانچ، دیدگاه های های اصلی در مورد وعده هایی که برای آینده ارزهای دیجیتال میدهد را به ما ارائه می دهد. اولانچ یا AVAX به عنوان یک شبکه بلاک چین نسل جدید با قابلیت های قرارداد هوشمند، یک مدل نوآورانه را روی کار آورده است و از سه بلاک چین مختلف برای پرداختن به وظایف تخصصی مختلف مربوط به تراکنش های رمزنگاری استفاده می کند.

در عین حال، بلاک چین AVAX همچنین تضمین مقیاس پذیری و قابلیت همکاری بدون به خطر انداختن ویژگی های بلاک چین را تسهیل می کند. علاوه بر این، پشتیبانی از قابلیت‌هایی مانند زیرشبکه‌ها، برنامه Avalanche Rush و پل توکن ERC-20، این شبکه بلاک چین را قدرتمند می‌کند.



shape