ترون TRX

ترون TRX

1401/02/16

مقدمه

ترون یک پلتفرم دیجیتال غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است که دارای رمزارز مخصوص به خود، ترونیکس (TRX) است و توسط شخصیت بحث‌برانگیز حوزه ارزهای دیجیتال یعنی جاستین سان برای گسترش حوزه برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (DApps) و به منظور در دسترس‌تر کردن ابزارهای ایجاد و مدیریت این برنامه ها برای کاربران، ایجاد شد.


تاریخچه ترون


ترون در سال 2017 توسط بنیاد ترون، که یک سازمان غیرانتفاعی در سنگاپور است، تاسیس شد. هدف آن میزبانی یک مرکز سرگرمی مقرون به صرفه برای اشتراک گذاری رسانه های آنلاین در سراسر جهان  است.

ترون توسط جاستین سان، که اکنون مدیر عامل آن است و دفاتری در سنگاپور و سانفرانسیسکو دارد، تاسیس شد. سان که متولد سال 1990 است، همچنین مدیر عامل BitTorrent است که یک برنامه اشتراک فایل است.

این پلتفرم در ابتدا عمدتاً در آسیا تبلیغ می شد ولی اکنون شهرت آن جهانی شده است. در زمان نگارش این متن یعنی مارس 2022 این پلتفرم بیش از 80 میلیون کاربر دارد.


پلتفرم ترون


حتی با وجود اینکه امروزه بیش از هزار DApp وجود دارد (بیشتر آن ها در بلاک چین اتریوم هستند)، ایجاد این برنامه ها همچنان یک چالش مهم برای توسعه دهندگان است. در نتیجه، پذیرش بلاک چین توسط عموم مردم محدود است زیرا گسترش و رشد هر فناوری در برنامه‌هایی که افراد عادی با آن‌ها تعامل دارند، بیشتر جلوه خواهد داد و بیشتر شدن این برنامه ها به معنی آشناتر شدن مردم با بلاک چین است.

وجود پروتکل های پیچیده مرتبط با فناوری بلاک چین یک چالش مهم برای توسعه دهندگان به حساب می آید. از آنجایی که این فناوری هنوز نسبتاً جدید است، توسعه دهندگان در تعیین نحوه ادغام برنامه های خود در سیستم با مشکلاتی مواجه هستند. اینجاست که ترون وارد عمل می شود. ترون فرآیند انتقال را از طریق اجازه دادن به توسعه دهندگان برای تبدیل برنامه های کاربردی متمرکز قبلی به برنامه های غیرمتمرکز و ایجاد DApp های جدید تسهیل می کند. ترون این کار را با ساده سازی و توزیع رایگان داده انجام می دهد.

کاربرانی که محتوای دیجیتال را در پلتفرم ترون آپلود می کنند، با TRX، که ارز دیجیتال این پلتفرم است، پاداش دریافت می کنند. به طور معمول، کاربر متناسب با تعداد بارگذاری هایی که در شبکه انجام داده است، پاداش دریافت می کند. این امر با تشویق افراد برای آپلود فایل‌های بیشتر در طول فرآیند ایجاد DApp، به فعال نگه داشتن انجمن کمک می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی ترون تمرکز پایدار آن بر افراد، به جای شرکت است. کاربران اکنون با استفاده از ارز دیجیتال TRX راهی ارزان، ایمن و کارآمد برای حفظ ردپای دیجیتالی خود دارند و احتمال قربانی شدن در تبلیغات فیشینگ در اینترنت برای آنها کمتر خواهد بود.

سیستم تراکنش ترون همچنین مزایای قابل توجهی را برای کاربران فراهم می کند. همه این تراکنش ها در یک دفتر کل انجام می شوند و به هر کسی اجازه می دهد تا تراکنش ها را بدون افشای اطلاعات کاربر ردیابی کند.


قراردادهای هوشمند و ترون


ترون که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کند، به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا برنامه های غیرمتمرکز (dApps) را برای تقریباً هر هدفی، از جمله بازی های آنلاین، مبادلات توزیع شده و پلت فرم های باز برای وام دهی، ایجاد کنند و استقرار دهند. هدف اساسی ترون این است که دسترسی مردم به محتواهایی را فراهم کند که توسط جغرافیا، سانسور یا محدودیت زمانی محدود نشده باشند.

TRX که ارز بومی این پلتفرم است توسط کاربران شبکه برای پرداخت به سازندگان محتوا برای دسترسی به برنامه های خود بدون استفاده از واسطه های شرکتی مانند آمازون یا نتفلیکس استفاده می شود. به بیان ساده، کسانی که ترون دارند، کنترل کاملی بر داده‌هایی که تولید می‌کنند، از جمله نحوه توزیع آن در بین عموم خواهند داشت. کاربران می توانند ارزهای دیجیتال خود را روی دسکتاپ، تلفن همراه یا کیف پول سخت افزاری نگه دارند.


کاربردهای خاص ترون


ارز TRX از سایر ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین متمایز است زیرا نمی توان آن را استخراج کرد .ترون از چندین جهت دیگر نیز با همتایان خود تفاوت دارد. یکی از آنها این است که در درجه اول به سرگرمی مربوط می شود. در حالی که این پلتفرم استفاده غیرمتمرکز خود از بلاک چین را حفظ می کند، اساس آن در بخش محتوا و سرگرمی جهانی است.

تجارت سرگرمی مملو از عوامل و واسطه‌های مختلف است که ایجاد و حفظ بخش کافی از سود خود را برای سازندگان دشوار می‌کنند.ترون نیاز به این واسطه ها را از بین می برد و به سازندگان محتوای دیجیتال امکان می دهد مستقیماً از مشتریان خود دریافت داشته باشند. اتکا به ترافیک مانند آنچه در پلتفرم‌های بزرگ‌تر مانند توییتر و فیس‌بوک وجود دارد نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، زیرا فرآیند برای سازندگان ساده‌تر می‌شود. آنها می توانند مستقیماً در پلت فرم ترون به مشتریان  خود دسترسی پیدا کنند و نیاز به فیلتر را از بین ببرند.

سایر کاربردهای ترون  که آن را از سایر ارزهای رمزنگاری متمایز می کند عبارتند از:

  • ارائه راه حلی برای مسئله حفظ حریم خصوصی و تمرکز داده ها
  •  محدود کردن تولیدکنندگان محتوا با ادغام آنها در چند شرکت
  • سیستم  TRONix یعنی ارز دیجیتال TRX تمام حمایت های مالی را برای بنیاد ترون فراهم می کند.
  • استفاده از مدل UTXO برای کسب درآمد از محتوا به طوری که سازندگان آن بتوانند حقوق خود را حفظ کنند.
  • افزایش حریم خصوصی از طریق حذف نیاز به تبلیغات اجتماعی


ترون چگونه کار می کند؟


ترون از سیستم‌های همتا به همتای موجود استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که کسی از کار سازندگان سو استفاده نمی کند.این پلتفرم از طریق پر کردن شکاف بین آنها و مشتریان خود این کار را انجام می دهد. اکوسیستم ترون مانند هر سیستم متمرکز بر محتوا دیگری، برای عملکرد صحیح به چندین چیز نیاز دارد:

سازندگان باید محتوایی را ایجاد کنند که می‌خواهند آن را توزیع کنند و در ازای آنها مبلغی دریافت خواهند کرد.

مصرف کنندگان این محتوا را خریداری کرده اند و اجازه می دهند درآمد به طور مستقیم بین سازندگان توزیع شود.

DAppها بر اساس همان اصول راهنمای حاکم بر کل سیستم هستند.

کد شبکه اجرا می شود و ارزش ارز دیجیتال TRX در طول زمان مشخص می شود.

یکی دیگر از راه های ترون برای بهبود توزیع محتوا، تشویق به تمرکززدایی به جای استفاده از سرورهای متمرکز است.


ارز دیجیتال TRX


از زمان پیوستن ترون به بازار ارزهای دیجیتال در سال 2017  این ارز شاهد غیرمنتظره‌ترین اتفاق ها در این صنعت بود. در نظر گرفتن منافع متقابل و مشخصات فنی خاص راه را برای تبدیل شدن این ارز به یک ارز دیجیتال بسیار برجسته باز کرد. این ارز برخی جنبه های خاص و جالب را به بازار ارزهای دیجیتال اضافه می کند.


ویژگی هایی که سرمایه گذاری روی این ارز ترون را جذاب میکنند:


یکی از ویژگی های اصلی چارچوب ترون تمرکز بر صنعت سرگرمی است و این ارز به خاطر توجه خاص به سرگرمی از دیگر ارزها متفاوت است. کاربران می توانند محتوایی مانند ویدئوها، پست ها، تصاویر و غیره را در پلتفرم آن بسازند و به اشتراک بگذارند. این ارز کاربران را قادر می سازد تا به مجمع دسترسی پیدا کرده و از ویژگی های عالی آن استفاده کنند.

می‌توانید این ارز را با سایر ارزهای دیجیتال در پلتفرم‌های معاملاتی مختلف معامله کنید.

یکی از جذاب ترین ویژگی های آن کارمزد پایین آن برای معامله است. این به دلیل عوامل تعیین‌کننده کارمزد تراکنش‌ها بر روی انرژی و پهنای باند است.

این پلتفرم سرعت فوق العاده ای نیز دارد. TRON-TRX می تواند تا 2000 تراکنش در هر ثانیه پردازش کند، که بیش از سرعتی است که اتریوم یا بیت کوین می توانند داشته باشند.

ترون مانند EOS دارای یک DPOS است که آن را قادر می سازد تا تراکنش های مختلف را در کمترین زمان پردازش کند.

کار برخی از تولیدکنندگان محتوا را که مایلند اثر را با مالکیت کامل منتشر کنند، آسان می‌کند و از طرف دیگر نیز، به بینندگانی که به دنبال راهی آسان و قابل دسترس برای یافتن ویدیوها یا تصاویر در میان فرم‌های سرگرمی مختلف هستند، کمک می کند.


مزایای ترون


تعامل برنامه ریزی شده با انواع پلتفرم ها از شبکه های اجتماعی گرفته تا بازی های آنلاین که می تواند مخاطبان زیادی را در آینده جذب کند.

تیم آن از توسعه دهندگان با تجربه در شرکت های بزرگ شناخته شده، از جمله شرکت های مرتبط با ارزهای دیجیتال تشکیل شده است.

ترون می تواند از تعداد زیادی برنامه در حال اجرا پشتیبانی کند. این شبکه در حال حاضر می تواند 2000 تراکنش در ثانیه را پردازش کند.

ترون کارمزد تراکنش بسیار کمی دارد. هر زمان که انتقالی از طریق این شبکه انجام می دهید، باید حدود یک دلار کارمزد بپردازید و کل هزینه فقط همین مقدار است.


معایب ترون


متمرکز سازی بلاک چین این شبکه طبق الگوریتم اثبات مالکیت از استخراج استفاده می کند، جایی که تراکنش توسط تعداد محدودی از اعتبارسنج ها تأیید می شود که به راحتی می توانند وارد یک دسیسه شوند. یکی از این تایید کننده ها خود جاستین سان است.

توزیع توکن ها در طول ICO مبهم بود، تنها 40 درصد از سکه ها فروخته شد و 60 درصد باقی مانده بین جاستین سان، سرمایه گذاران مرموز از طریق پیش فروش محدود و تیم توسعه تقسیم شد.

این پلتفرم هنوز در مرحله اولیه توسعه است. تنها قسمت اول نقشه راه پروژه اجرا شده است.


بهترین کیف پول ها برای ترون:


اگر به دنبال کیف پول مناسب برای توکن های TRX خود هستید، به یاد داشته باشید که باید ویژگی های زیر را برای آن در نظر بگیرید:

سازگاری با TRX؛ اول از همه، مطمئن شوید که هر کیف پولی که در نظر دارید واقعاً با توکن های TRX سازگار است، زیرا هیچ کیف پولی وجود ندارد که از هر ارز دیجیتال موجود پشتیبانی کند.

کلیدهای خصوصی امنیت در هنگام ذخیره سازی TRX یا هر ارز دیجیتال دیگر بسیار مهم است، بنابراین اطمینان حاصل کنید که هر کیف پولی که انتخاب می کنید به شما امکان می دهد کنترل کلیدهای خصوصی خود را حفظ کنید. اگر کلیدهای خصوصی خود را کنترل نکنید، در واقع به طور مؤثر دارایی های ارز دیجیتال خود را کنترل نمی کنید.

سایر ویژگی های امنیتی از پین‌های امن و عبارت‌های عبور بازیابی گرفته تا احراز هویت دو مرحله‌ای و پشتیبانی چند امضایی، اقداماتی را که کیف پول برای کمک به محافظت از وجوه شما در برابر هک و سرقت ارائه می‌کند، بررسی کنید.

راحتی در استفاده. یکی دیگر از زمینه‌های کلیدی که باید روی آن تمرکز کرد این است که استفاده از کیف پول چقدر آسان است. ارزهای دیجیتال و کیف پول‌هایی که آنها را نگه می‌دارند می‌توانند بسیار پیچیده باشند، مخصوصاً برای مبتدیان، بنابراین مطمئن شوید که هر کیف پولی که انتخاب می‌کنید کارکرد آسانی دارد.

توسعه و پشتیبانی مداوم به تیم پشت کیف پول نگاه کنید تا دریابید که آیا به طور مداوم با ویژگی های جدید در حال توسعه و ارتقا است یا خیر. همچنین، مطمئن شوید که در صورت داشتن هرگونه سوال یا مشکل، می‌توانید با پشتیبانی مشتری در تماس باشید.


۵ کیف پول برای ذخیره ایمن ترون:


۱- Ledger Nano S (کیف پول سخت افزاری)

مزیت ها: ذخیره سازی آفلاین و ایمن، آرامش خاطر، همچنین می تواند طیف گسترده ای از رمزارزهای دیگر را ذخیره کند.

معایب: بیش از 100 دلار هزینه دارد، رابط کاربری ممکن است برای کاربران جدید رمزارزها کمی گیج کننده باشد


۲-Tron Wallet Chrome (افزونه مرورگر)

مزیت ها: روشی مناسب برای مدیریت TRX، امضا معاملات به صورت آفلاین

معایب: به اندازه برخی گزینه های دیگر کاربر پسند نیست.


۳-Tron Wallet iOS (کیف پول موبایل)

مزیت ها: کیف پول توصیه شده TRON برای کاربران iOS، ساده برای استفاده

معایب:  توکن های دیگر که  در شبکه TRON نیستند را نمی توان  ذخیره کرد


۴-کیف پول Cobo (کیف پول موبایل)

مزیت ها: رابط کاربر پسند، از طیف گسترده ای از ارزها پشتیبانی می کند

معایب:  یک ارائه دهنده کیف پول نسبتاً جدید محسوب می شود


۵-Tron Wallet Android (کیف پول موبایل)

مزیت ها:کیف پول توصیه شده TRON برای کاربران اندروید،  ویژگی های امنیتی مناسب

معایب:  توکن های دیگر که  در شبکه TRON نیستند را نمی توان  ذخیره کرد


سخن آخر

ترون در حال تلاش برای رسیدگی به یکی از مهم ترین مسائلی است که به دلیل پذیرش جهانی اینترنت به وجود آمده است: توزیع عادلانه محتوا. تمرکززدایی کل فرآیند هزینه های کلی را کاهش می دهد و طول عمر سیستم توزیع را تضمین می کند.

ترون همراه با TRX، ارز دیجیتال  بومب خود، هر روز به تحقق چشم انداز بزرگ خود نزدیک می شود. شاید با گذشت زمان، مدل ارائه محتوای متمرکز به طور کامل حذف شود و جای خود را به یک اکوسیستم عادلانه تر و غیرمتمرکز بدهد.


shape