کوین مارکت کپ CoinMarketCap

کوین مارکت کپ CoinMarketCap

1401/02/16

کوین مارکت کپ چیست؟


اگر بیش از 2 ساعت در فضای ارزهای دیجیتال قرار گرفته باشید، مطمئنم حداقل یک بار به وبسایت CoinMarketCap سر زده اید. CoinMarketCap.com  یکی از مفیدترین سایت ها برای دریافت یک دید کلی از بازار ارزهای دیجیتال است. از جمله مهم‌ترین اطلاعاتی که باید هنگام سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال بدانید، عبارتند از: ارزش بازار آن(مجموع سکه‌های در گردش در مقایسه با قیمت فعلی)، قیمت (در پایه یک ارز فیات مانند USD و یک ارز دیجیتال اصلی مانند BTC)، حجم (ارزش فیات از ارز معامله شده در یک روز)، عرضه (عرضه در گردش یک سکه)، فعالیت های رسانه های اجتماعی، و صرافی هایی که در آن معامله می شود. حدس بزنید CoinMarketCap.com چه چیزی را نمایش می دهد؟ درست حدس زدید، همه اینها! به همین دلیل است که این سایت محبوب‌ترین سایت مرتبط با ارزهای دیجیتال است.

(CMC)CoinMarketCap یک صرافی نیست، بلکه منبعی است که به شما کمک می‌کند قیمت کوین ها و همچنین صرافی هایی را پیدا کنید که در آن جفت‌های رمزنگاری خاص مانند BTC/ETH معامله کنید. اگر نگوییم محبوب ترین، این وبسایت یکی از محبوب ترین منابع آنلاین برای رمزارزها است. در حالی که این خود این سایت یک صرافی نیست، ولی اگر دکمه «خرید» را در صفحه هر کوین فشار دهید، به وبسایت changelly.com (که نوعی صرافی است) انتقال داده می شوید. 


مزایای سایت CoinMarketCap


اطلاعات، آمار و نمودارهای مفیدی را ارائه می دهد.

داده های هزاران ارز دیجیتال را دارا است.

دقیق ترین اطلاعات را دارد.

بر اساس رتبه بندی Similarweb در سال 2018 ،جزو 1000 وب سایت برتر جهان قرار دارد. 


اما بیشتر سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال نمی‌دانند که چگونه از پتانسیل کامل(CMC)CoinMarketCap در سال 2022 استفاده کنند و فقط از آنچه که CMC ارائه می دهد، استفاده سطحی می کنند. تمرکز این مقاله روی پوشش تمام ویژگی هایی است که CMC ارائه می دهد؛ از ابتدایی ترین ویژگی ها تا موارد پنهان تر.


امکانات سایت CoinMarketCap و نحوه استفاده از آن


معیارهای بازار جهانی

درک نحوه خواندن معیارهای بازار جهانی اولین گام در یادگیری نحوه استفاده از CoinMarketCap است.

این معیارها عبارتند از:

تعداد کل ارزهای دیجیتال فهرست شده در CMC .

رتبه بندی رمز ارزها بر اساس ارزش بازار آن ها

تعداد کل بازارها (اگر روی آنها کلیک کنید، رتبه آنها نیز مشخص می شود.)

ارزش بازار جهانی کل صنعت ارزهای دیجیتال. این آمار کمک می کند تا بتوانید میزان پولی که به اکوسیستم داخل یا از آن خارج می شود را پیگیری کنید. و اگر روی این آمار کلیک کنید، نماهای گرافیکی داده ها را مشاهده خواهید کرد.

کل حجم معاملات انجام شده در 24 ساعت در تمام صرافی‌ها برای همه رمزارزها فهرست شده است.

تسلط بیت کوین ، به صورت ((سرانه بازار بیت کوین نسبت به ارزش کل بازار)) محاسبه می شود. اگر تسلط بیت کوین کاهش یابد، به این معنی است که سایر ارزهای دیجیتال در مقایسه با بیت کوین توجه بیشتری را از سوی سرمایه گذاران به خود جلب کرده اند. 


معیارهای دقیق کوین


اگر روی یک کوین کلیک کنید، به داشبورد آن کوین هدایت می‌شوید، جایی که می‌توانید برخی از معیارهای اصلی آن را مشاهده کنید، از جمله:

ارزش بازار

حجم معاملات

قیمت (به دلار آمریکا، BTC و گاهی اوقات ETH)

گردش معاملات، مجموع و حداکثر منابع در صورت موجود بودن

داده های نمودار

کیف پول هایی که میتوانید این کوین را در آن ها نگهداری کنید.


داده هایCoinMarketCap به صورت قابل اعتمادی با صرافی ها و کوین ها ادغام شده است که این امر داده های منسجم و دقیق را به ارمغان می آورد. ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما وقتی می گوییم همه نمی توانند داده های عادی و دقیق را از صدها صرافی و هزاران کوین دریافت کنند، به ما اعتماد کنید.


درباره هر ارزی که می خواهید تحقیق کنید


تمام سکه ها و ارزهای موجود در جهان در CoinMarketCap فهرست نشده است، اما هزاران عدد از آن ها  در لیست هستند. و می‌توانید با تایپ نام یا علامت سکه (مثل BTC برای بیت‌کوین) در نوار جستجو در بالا سمت راست، هر یک از آنها را جستجو کنید. داشتن توانایی تحقیق در مورد هزاران سکه در یک مکان، شما را از دردسر زیادی  نجات می دهد. همچنین می توانید با استفاده از نوار جستجو صرافی ها را جستجو کنید!


داده های نموداری جامع


داده های نموداری خیلی مفید هستند و نه تنها یک نمای بصری از داده‌ها را به شما می‌دهند، بلکه به شما این امکان را می‌دهند تا هنگام تجزیه و تحلیل داده‌های قیمت‌ فعلی و سابقه ما قبل از آن، به اندازه‌ای که می‌خواهید، دقیق شوید. برای یافتن داده‌های نمودار، هنگامی که روی داشبورد کوین قرار گرفتید، کمی به پایین بروید.

هنگام استفاده از عملکرد نموداری ، می توانید:

امکان تغییر تاریخ . می توانید یک بازه زمانی (1 سال، 3 دقیقه، 1 دقیقه، 7 روز، 1 روز) را برای مشاهده سابقه انتخاب کنید، یا به صورت دستی یک بازه زمانی را تنظیم کنید.

امکان مشاهده قیمت ها به USD، BTC، و ETH (بسته به کوین)

امکان نمایش یا عدم نمایش ارزش بازار و حجم 24 ساعته

قابلیت مشاهده نمودارهای خطی یا لگاریتمی. اگر تازه شروع بکارکرده اید خواندن نمای خطی آسان تر است، اما نمودار لگاریتمی می تواند نمای کلی دقیق تری به شما بدهد.


لینک های مفید برای هر کوین


وقتی روی یک کوین کلیک می کنید و وارد داشبورد آن می شوید، می توانید لینک های مفید زیادی پیدا کنید، مانند:

وب سایت رسمی

بهترین جستجوگرهای بلاک چین موجود

Whitepapers : وایت پیپر سندی است که توسط توسعه دهندگان منتشر شده و فناوری و هدف پروژه ای را که روی آن کار می کنند توضیح می دهد. این به سرمایه گذاران آینده نگر می گوید که آینده رمزارز مورد نظرشان چگونه ترسیم شده است و اهداف برجسته ی آن چیست. وایت پیپر یک رمزارز حاوی اشکال مختلف داده مانند آمار، نمودار و فرمول است.

انجمن ها (مانند سایت های تبادل نظر، گروه های تلگرام ودیسکورد و غیره)

مستندات فنی

کوین یا سکه بودن را نمایش می دهد 

بررسی امکان استخراج این رمزارز


 بهترین مبادلات بر اساس حجم


هر چه صرافی نقدینگی در جریان بیشتری داشته باشد، خرید یا فروش یک کوین در آن سریعتر و روان تر انجام می شود. در CoinMarketCap می توانید 100 صرافی برتر را بر حسب حجم معامله مشاهده کنید (برای اطلاعات دقیق تر حجم تنظیم شده را بررسی کنید).


بررسی اطلاعات صرافی


پس از جستجو در صرافی‌های مختلف، می‌توانید برای اطلاعات عمیق‌تر روی یکی از آن ها کلیک کنید. شما به داشبورد صرافی مورد نظر هدایت خواهید شد، جایی که لینک های مفیدی  به شما ارائه می شود، مانند:

وب سایت رسمی

پشتیبانی

صفحات رسانه های اجتماعی

همچنین می‌توانید تمام جفت ارزهای قابل معامله فهرست شده در صرافی را در یک مکان مشاهده کنید!


پیدا کردن محل خرید یک ارز دیجیتال

 

شاید برای شما پیش بیاید که به تازگی درباره یک کوین جدید اطلاعاتی کسب کرده اید و قصد خرید آن را دارید اما نمی دانید آن را از کجا بخرید؟ یک بار دیگر، CoinMarketCap می تواند به شما کمک کند.

برای یافتن تمامی صرافی ها برای خرید یک کوین مشخص، به سادگی:

کوین را جستجو کنید

روی تب مارکت کلیک کنید و تمام صرافی ها و جفت های معاملاتی را مشاهده خواهید کرد

قیمت ها را بررسی کنید و جالب ترین مورد را برای خود انتخاب کنید.

افراد زیادی وجود دارند که وارد گروه‌های تلگرام و دیسکورد (به داشتن کلاهبرداران زیادی معروف هستند) می‌شوند و می‌پرسند از کجا می توانند فلان کوین را بخرند، در حالی که می‌توانند به راحتی در CoinMarketCap متوجه شوند.

توجه: همیشه قبل از اقدام، اعتبار صرافی را بررسی کنید.


دوباره گمراه نشوید


دنیای کریپتو پر از کلاهبرداری های فیشینگ و وب سایت ها، کیف پول ها یا صرافی های جعلی است که به راحتی با سایت های واقعی اشتباه گرفته می شوند. تصور کنید که در حال ثبت نام در یک صرافی واقعی هستید، اما در واقع، جعلی است. در این صورت شما فقط اعتبار خود را به یک هکر داده اید و در صورت انتقال رمزارز به صرافی، وجوه شما به احتمال زیاد دزدیده می شود.

برای جلوگیری از این امر، در اینجا یکی از ارزشمندترین نکات را بیان میکنیم : لینک های حساس که شامل وب سایت های رسمی کوین ها و صرافی ها می شود را تا حد امکان از طریق CoinMarketCap پیدا کنید و وارد آن ها شوید. CoinMarketCap هرگز هک نشده است یا کاربران را در معرض لینک های جعلی قرار نداده است، بنابراین این سایت به عنوان قابل اعتمادترین منبع لینک اطلاعات به شما کمک خواهد کرد.


واچ لیست خود را ایجاد کنید


در CoinMarketCap، می توانید واچ لیست خود را حتی بدون ایجاد حساب کاربری ایجاد کنید! واچ لیست به شما این امکان را می‌دهد تا کوین هایی که مورد علاقه شما هستند را فهرست کنید تا بتوانید پیشرفت آنها را زیر نظر داشته باشید. به این ترتیب، وقتی از CoinMarketCap بازدید می‌کنید، به‌جای غرق شدن در فهرستی با بیش از 1000 کوین، می‌توانید به واچ لیست خود بروید و کوین هایی را که برایتان مهم هستند دنبال کنید.

برای افزودن یک کوین به واچ لیست خود، به داشبورد کوین بروید و روی ستاره ای که در زیر اطلاعات قیمت اصلی قرار دارد و کلمه ی  "watch" کنار آن نوشته شده است، کلیک کنید. همچنین می توانید این کار را مستقیماً از لیست کوین با کلیک بر روی نماد "..." در کنار هر کوین انجام دهید.

هنگامی که چند کوین اضافه کردید، می توانید بدون نیاز به ورود، به تب واچ لیست برگردید.


Gainers and Losers (برنده و بازنده)


CoinMarketCap به شما این امکان را می‌دهد تا از نظر قیمت، بزرگ‌ترین برنده‌ها و بازنده‌ها را در بازار مشاهده کنید.

به عنوان مثال، اگر کوینی که هرگز نامش را نشنیده‌اید را در بالای فهرست مشاهده کنید که با حجم قابل توجه ای نیز معامله شده است، ممکن است گوهری ارزشمندی برای بررسی باشد!


قیمت هر ارز دیجیتال را به دیگری تبدیل کنید


CoinMarketCap یک ابزار تبدیل ارائه می دهد که به شما امکان می دهد میزان مالکیت یک دارایی را بر حسب دارایی دیگر، چه فیات یا ارز دیجیتال، مشاهده کنید. این یک قابلیت جالب است که توسط این سایت ارائه می شود.


رویدادهای آینده پیرامون بلاک چین و ارزهای دیجیتال را بیابید


آیا می خواهید در رویدادهای محلی منطقه خود شرکت کنید؟ CoinMarketCap فهرستی چشمگیر از رویدادها و کنفرانس های  ارزهای دیجیتال دارد.


داده های قبلی


اگر واقعاً می‌خواهید بدانید که چگونه از همه چیزهایی که CoinMarketCap ارائه می‌کند استفاده کنید، باید به قسمت سابقه داده ها فکر کنید زیرا شما می‌توانید از سابقه داده برای بک‌ تست استراتژی‌های معاملاتی یا مشاهده روندهای تاریخی استفاده کنید.

یافتن سابقه داده ها معمولاً دشوار است و برخی از مردم صدها یا هزاران دلار برای دستیابی به این چنین داده های معتبری می‌پردازند. خوشبختانه، CoinMarketCap یک راه عالی برای مشاهده سابقه داده ها دارد. می‌توانید قیمت‌ها، حجم و ارزش بازار روزانه یک کوین خاص را حتی در زمان شروع کار آن، مشاهده کنید.  برای دسترسی به سابقه داده های یک کوین، به داشبورد کوین بروید و تب Historical Data را در سمت راست انتخاب کنید.



تصویر لحظه ای از گذشته


این ویژگی فوق العاده جالب است و به شما این امکان را می دهد که یک دید کلی از نحوه نگاه بازار ارزهای دیجیتال در تاریخ خاصی از گذشته داشته باشید. مثلاً می‌توانید 18 سپتامبر 2016 را انتخاب کنید و ببینید که تمام قیمت‌ها و ارزش بازار کوین ها در آن زمان چقدر بوده است. برای استفاده از این ویژگی باید گزینه ی Historical Snapshot را انتخاب کنید.


وبلاگ آموزشی


CoinMarketCap یک وبلاگ آموزشی نیز دارد. شما می توانید با کلیک بر روی "وبلاگ" در بالای صفحه اصلی سایت به آن دسترسی پیدا کنید. این وبلاگ به بخش های مختلفی مانند تجزیه و تحلیل، مصاحبه، آموزش، اطلاعیه های پروژه ها و موارد دیگر تقسیم شده است.



سخن آخر : 

در دنیای امروز دسترسی به اطلاعات و آشنایی با ابزارهای موجود برای انجام هر کاری از ضرورت های پیشرفت در آن کار است. دنیای ارزهای دیجیتال هم ازین قاعده مستثنی نیست. یکی از بهترین مراجع برای داشتن اطلاعات و ابزار مورد نیاز برای بررسی و تحلیل پروژه های ارزهای دیجیتال، وبسایت CoinMarketCap است. یک سرمایه گذار و معامله گر موفق باید با امکانات این وبسایت آشنا باشد و بتواند از آن ها به درستی استفاده کند. مهم ترین ویژگی ها و قابلیت های آن در این متن بررسی شد. امیدواریم که بتوانید ازین مقاله در جهت پیشرفت معاملات خود استفاده کنید.

shape