کاردانو ADA

کاردانو ADA

1401/02/16

مقدمه

کاردانو (Cardano) یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال است که منحصراً به صورت آنلاین وجود دارد. کاردانو در سال 2015 تاسیس شد و در اکتبر 2017 تجارت عمومی را با قیمت چند سنت به ازای هر کوین آغاز کرد. طبق وب سایت CoinMarketCap ، این ارز در بین 10 ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش کل قرار دارد. در واقع در زمان نگارش این متن یعنی 10 مارس 2022 ، کاردانو هشتمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است و با قیمت حدود 80 سنت معامله می شود، اگرچه 60 هفته قبل از این، قیمتش به بالای 3 دلار رسیده بود. کاردانو که به عنوان یک پلتفرم بلاک چین منبع باز، غیرمتمرکز و اثبات سهام (PoS) راه اندازی شد، به گونه ای طراحی شده است که جایگزین کارآمدتر و سازگار با محیط زیست برای پلتفرم های اثبات کار (PoW) مانند اتریوم و بیت کوین باشد. علاوه بر این، از آنجایی که کاردانو برای همه محصولات خود به تحقیق، آزمایش و بررسی متکی است، هدف آن این است که چیزی شبیه به یک مبتکر باشد. توکن بومی کاردانو یعنی آدا بر اساس مکانیزم اجماع Ouroboros اجرا می‌شود، که به دارندگانش اجازه می‌دهد به استخرهای سهام در پلتفرم کاردانو بپیوندند تا بتوانند از این طریق نیز سود کسب کنند. 


چه کسی کاردانو را خلق کرد؟


در روزهای اولیه اتریوم، یکی از بنیانگذاران آن، چارلز هاسکینسون، نیاز به یک بلاک چین استانداردتر و مقیاس پذیر را احساس کرد. هاسکینسون با پیشینه ریاضی خود شروع به فکر کردن در مورد راه های علمی تر برای ساخت یک بلاک چین کرد. در همین حین ، با جرمی وود، همکار سابقش در پروژه اتریوم که به دنبال ایجاد یک پلتفرم بلاک چین و قراردادهای هوشمند بهتر بود، ارتباط برقرار کرد. این دو نفر پروژه کاردانو را شروع کردند.


کاردانو چیست؟


کاردانو یکی از محبوب ترین پروژه ها در بازار رمزارزها است. این بلاکچین و پروژه کاردانو نامیده می شود، و توکن بومی آن آدا (Ada) نام دارد.

کاردانو بر روی یک دفتر کل عمومی غیرمتمرکز با استفاده از فناوری بلاک چین اجرا می شود. بلاک چین ارز دیجیتال را مدیریت و ردیابی می کند و هر تراکنشی را که با استفاده از آن انجام می شود را ثبت و پیگیری می کند. این سیستم غیرمتمرکز تراکنش ها و یکپارچگی آنها را تأیید می کند و به اطمینان از اینکه سیستم به طور کلی قوی و بدون خطا است کمک می کند. کاردانو از سیستمی استفاده می‌کند که به آن سیستم «اثبات سهام» می‌گویند، که در آن صاحبان ارز موظفند در ازای دریافت پاداش، تراکنش‌ها را اعتبارسنجی کنند. این پاداش "استیکینگ" می تواند راهی جذاب برای کسب درآمد باشد و بهترین کارگزاران در صنعت رمزنگاری به شما این امکان را می دهند تا با هزینه کم یا بدون هزینه در استیکینگ شرکت کنید.

مانند بسیاری دیگر از کوین های کریپتو، می توانید کاردانو را به عنوان یک توکن در نظر بگیرید که به شما این امکان را می دهد برنامه هایی رافعال کنید. ارسال پول تنها یکی از جنبه های کاری است که کاردانو و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال به شما اجازه انجام آن را می دهند.


ویژگی های کاردانو: 


کاردانو چندین ویژگی مختلف را در پلتفرم خود ایجاد می کند:

ارز: با یک کیف پول رمزنگاری شده، می توانید کاردانو را ارسال و دریافت کنید یا آن را در ازای کالا و خدمات انتقال دهید.

قراردادهای هوشمند: کاردانو قراردادهای هوشمند را ارائه می کند، که در صورت تحقق شرایط آنها، به طور خودکار خود به خود اجرا می شوند.

امور مالی غیرمتمرکز: کاردانو به افراد این امکان را می‌دهد تا از واسطه‌ها، مانند بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی، صرف نظر کنند تا مستقیماً و بدون نیاز به مجوز، با افراد یا نهادهای دیگر معامله کنند.

برنامه های دیجیتال: به عنوان بخشی از امور مالی غیرمتمرکز، کاردانو می تواند وام، تجارت، مدیریت دارایی، بیمه و سایر خدمات مالی معمولی را ارائه کند.

بنابراین منطقی است که کاردانو را به عنوان یک توکن که خدمات مالی مختلفی را ارائه می دهد و نه تنها به عنوان یک توکن، در نظر بگیریم.

طبق CoinMarketCap، تا مارس 2022، حدود 34 میلیارد آدا در گردش بوده است. مجموع عرضه به 45 میلیارد کوین محدود شده است. عرضه محدود و مشخص، کاردانو را شبیه بیت کوین می کند، جایی که عرضه به 21 میلیون کوین محدود شده است و این برخلاف اتریوم است که در آن عرضه نامحدود است، اما انتشار سالانه محدود است. یکی دیگر از رمزارزهای محبوب،دوج کوین (Dogecoin)، عرضه کلی نامحدود دارد.

سیستم اثبات سهام کاردانو به کسانی که صاحب ارز دیجیتال هستند؛ کسانی که علاقه مند به حفظ یکپارچگی سیستم هستند ؛ اجازه می دهد تا تراکنش های روی بلاک چین را تأیید کنند. این اعتباردهنده‌ها برای راه‌اندازی سیستم، پاداش‌هایی (به شکل رمزارز) دریافت می‌کنند. به‌عنوان مالک ارز دیجیتال، می‌توانید کوین های خود را با یک اعتبارسنجی استیک کنید و پاداشی متناسب به دست آورید، که البته این کار اغلب با پرداخت کارمزد برای این خدمات همراه است.


مزایا و معایب کاردانو (ADA)


از آنجایی که کاردانو یک پروژه ی نوآورانه است، هنگام تصمیم گیری در مورد خرید ارز آدا باید نکات مثبت و منفی را در نظر گرفت. بیایید ابتدا برخی از مزایا را در نظر بگیریم.


مزایای کاردانو


از آنجایی که بلاک چین کاردانو بر مکانیزم اجماع PoS متکی است، در مقایسه با ارزهای دیجیتالی که از PoW استفاده می‌کنند؛که مقادیر زیادی انرژی مصرف می‌کند، از نظر محیطی پایدارتر در نظر گرفته می‌شود. بر اساس برآورد چارلز هاسکینسون، یکی از بنیانگذاران کاردانو، در فوریه 2021 این شبکه تنها 6 گیگاوات ساعت در سال استفاده می کرد که کمتر از یک صدم درصد از 110 تروات ساعت استفاده شده توسط شبکه بیت کوین بود. .


یک مزیت بالقوه دیگر برای سرمایه گذاران کاردانو این است که محصولات و به روز رسانی های جدید آن مبتنی بر تحقیقات هستند، به این معنی که برای به حداقل رساندن مشکلات و به حداکثر رساندن امنیت مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرند.

علاوه بر این، کاردانو سرعت تراکنش های سریع تری نسبت به سایر پلتفرم ها دارد و معمولاً کارمزدهای کمتری را دریافت می کند. این موضوع به این ارز یک برتری نسبت به سایر سکه ها و توکن ها از نظر مقیاس پذیری داده است.

به لطف پروتکل PoS و کم تاثیر آن روی محیط زیست، یکی از سبزترین رمرزارزها در نظر گرفته می شود.

تمرکز آن بر تحقیقات علمی، قابلیت اطمینان محصولات را افزایش می دهد.

یک بلاک چین کارآمد و به طور بالقوه مقیاس پذیرتر از سایرین است.


معایب کاردانو


پلتفرم کاردانو با چالش هایی نیز روبرو است. اگرچه کاردانو به عنوان اولین و درحال حاضر بزرگترین ارز دیجیتال با استفاده از اثبات سهام شناخته شده است، اما هنوز نتوانسته به شتاب لازم برای رقابت با رقبای بزگترش دست پیدا کند. اگرچه گرایش علمی آن به کاردانو اعتبار زیادی می‌دهد، اما توجه و تاکید بر انجام بررسی و آزمایش ها، ممکن است رشد شبکه را کند کرده باشد. برای این پلتفرم داشتن پیشرفت قابل توجه در زمینه هایی مانند قراردادهای هوشمند نیز دشوار بوده است. به این دلایل کاردانو هنوز پذیرش گسترده ای از سایر رمزارزها برای پرداخت ها و انجام سایر تراکنش ها ندارد.


تأکید بر تحقیق و بررسی، باعث کاهش رشد کاردانو می شود.

هنوز آن شتابی که بتواند به آن در رقابت با پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال بزرگ‌تر کمک کند را به دست نیاورده است.

آدا فاقد پذیرش گسترده سایر رمزارزها است.


آیا کاردانو برای سرمایه گذاری مناسب است؟


قیمت کاردانو اخیرا نوسانات زیادی داشته است. در حالی که قیمت کاردانو مانند بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، از اوج‌های اخیر خود فاصله گرفته و کاهش یافته است، کاردانو احتمالاً همچنان برای بسیاری از افرادی که آن را هودل کرده‌اند، سود قابل توجهی را ساخته است، به خصوص اگر در اولین عرضه آن در سال 2017 خرید کرده و نگه داشته باشند. 

کاردانو توسط هیچ دارایی یا جریان نقدی یک تجارت زیربنایی پشتیبانی نمی‌شود، که تمایز کلیدی اش با تقریباً همه ارزهای دیجیتال و سهام است. یک سهم در یک شرکت در واقع مقداری از مالکیت آن شرکت است، بنابراین اگر آن شرکت در طول زمان رشد کند، احتمالاً سهام آن نیز افزایش می یابد. سهامداران به معنای واقعی کلمه، مالک سهام آن کسب و کار هستند و ادعای قانونی بر دارایی ها و جریان نقدی آن دارند. شرکت همچنین ممکن است سود نقدی به سهامداران خود بپردازد.

در مقابل، معامله گران در کاردانو هیچ ادعا یا پشتوانه ای برای سرمایه گذاری خود ندارند. کاردانو با افزایش و کاهش میزان خوش بینی معامله گران بالا و پایین می شود. آنچه که رمزارزهایی مانند کاردانو را به حرکت در می آورد، توسعه ی پلتفرم و بلاکچین آن و ارائه ی سرویس های جدید توسط آن، احساسات بازار، حدس و گمان و خوش بینی سایر معامله گران است. بنابراین با توجه به برنامه های این پروژه برای ادامه ی راه، در صورتی که بتواند آن ها را به درستی عملی کند، می توان انتظار داشت تقاضا برای ارز دیجیتال آدا در آینده بیشتر شود و قیمت آن افزایش یابد.



برنامه های کاردانو در سال 2022


رئیس کاردانو، چارلز هاسکینسون، در سال 2022 برنامه های بزرگی برای dApps دارد که برای انجام آن ها از صرف هیچ هزینه ای دریغ نخواهد شد. وی نقشه راه خود را برای کاردانو در سال 2022 در یک وبلاگ آموزشی اخیر در یوتیوب ارائه کرد. تمرکز اصلی هاسکینسون روی توسعه یک مدل قرارداد هوشمند توسعه یافته UTXO برای قراردادهای هوشمند در کاردانو بود. کاردانو از زمان هارد فورک آلونزو از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کرده است. هاسکینسون بین نحوه نگارش قراردادهای هوشمند بیت کوین، نحوه نگارش قراردادهای هوشمند ماشین مجازی اتریوم (EVM) و اینکه چگونه کاردانو به دنبال ایجاد یک حد وسط است، تمایز قائل می شود.


مدل توسعه پذیر UTXO در حال توسعه است

هاسکینسون سیستم UTXO بیت کوین را توضیح می دهد. قراردادهای هوشمند بیت کوین به زبانی به نام Forth نوشته می شود که ماهیت کاربردی دارد. قراردادهای هوشمند شامل توابعی هستند که بر روی ورودی‌های UTXO برای دادن خروجی‌های UTXO کار می‌کنند. توابع حاوی شرایط و ضوابطی هستند که توسط این زبان تعریف شده است. رسا بودن یک زبان، وسعت یک ایده است که می توان آن را بازنمایی و به آن زبان منتقل کرد.

با حرکت در امتداد طیف از کم رساترین به رساترین، محیط های برنامه نویسی مانند ماشین مجازی جاوا را پیدا می کنید که Minecraft در رساترین انتهای آن اجرا می شود. EVM تقریباً نزدیک به گویا بودن کامل است، اما به دلایل امنیتی محدودیت هایی دارد.

کاردانو به دنبال یافتن حد وسطی بین مدل قرارداد هوشمند بیت کوین UTXO و مدل EVM و ایجاد یک مدل توسعه یافته UTXO (eUTXO) است. بیشتر کدنویسی برای کاردانو با استفاده از زبان برنامه نویسی Haskell انجام می شود. این شرکت زبان‌های کاربردی را به دلیل مقاومت در برابر ابهام و خطای انسانی نسبت به سایر زبان‌ها ترجیح می‌دهد.


هاسکینسون می گوید: eUTXO باید تا اکتبر انجام شود

هاسکینسون می خواهد بسیاری از کارهای توسعه مدل جدید Eutxo تا ماه اکتبر انجام شود و مایل است از هیچ هزینه ای دریغ نکند. در سال 2022 سه هارد فورک وجود دارد. یکی در فوریه، یکی در ژوئن و یکی در اکتبر. شرکت پشتیبان کاردانو ، Input Output Global، دارای 100 مهندس است که به ساخت بخش‌های مختلف نرم‌افزار جدید اختصاص داده شده‌اند و 15 شرکت خارجی را برای کدنویسی، استخدام کرده است. هاسکینسون معتقد است که بیشتر کارهای علمی در حال حاضر انجام شده است و اکنون تنها چیزی که باید انجام شود کدنویسی است.


shape