گلس نود Glassnode - دیتای آنچین

گلس نود Glassnode - دیتای آنچین

1401/02/16

مقدمه


در سال 2009، یک نابغه با نام مستعار "ساتوشی ناکاموتو" یک ارز دیجیتال جدید را ایجاد کرد که دنیا را تغییر داد. پس از آن، New Liberty Standard نرخ مبادله بیت کوین را منتشر کرد که بر اساس معادله ای بود که هزینه برق مورد نیاز برای راه اندازی رایانه ای که بیت کوین را تولید می کند، را در نظر میگرفت و ارزش بیت کوین را اینگونه تعیین کرد 1 دلار آمریکا = 1309.03 BTC. اکنون در سال 2022، باورش سخت است که زمان چگونه گذشته است و چقدر اوضاع دیوانه کننده و جالب است. بیت کوین در تاریخ 9 نوامبر 2021 به بالاترین قیمت خود یعنی 69044 دلار رسید. اگر کسی در سال 2011 به شما میگفت که بیت کوین ده سال بعد 69 هزار دلار قیمت خواهد داشت، آیا آن را می خریدید؟

عوامل مختلفی وجود دارد که منجر به پذیرش انبوه بیت کوین شده است. و پس از آن، اتریوم و دیگر شبکه‌های بلاک چین با کوین‌ها و توکن‌های بومی خود وارد بازار شدند تا خواسته‌هایی را که توسط بیت‌کوین ارائه نشده بود برآورده کنند.

ارزهای دیجیتال تحت فناوری به نام «بلاک چین» قرار می‌گیرند. بلاک چین یک دفتر کل دیجیتال و کاملا شفاف است. تمام داده های موجود در دفتر کل بلاک چین برای هر کسی که بتواند گره شبکه را اجرا کند قابل دسترسی است. دفتر کل بلاک چین شامل سوابقی است که در شبکه گسترده ای از گره ها توزیع می شود که در آن یک گره، شخص یا سازمان مجاز به ایجاد تغییرات یا کنترل یک طرفه جریان اطلاعات نیست.با بلاک چین، تمام داده ها به صورت عمومی در دسترس هستند. بنابراین با استفاده از این داده ها می توان عوامل مختلفی را تحلیل، تحقیق و نتیجه گیری کرد.


داده های آنچین

 

با پیشرفت و پذیرش معامله ی ارزهای دیجیتال، مردم شروع به جستجوی معیارهایی برای پیش بینی آینده این ارزهای دیجیتال کرده اند. اینجاست که داده‌های آنچین(On-Chain data) و تجزیه و تحلیل آنچین وارد می‌شوند. داده‌های آنچین به تمام داده‌های ذخیره‌شده در بلوک یک شبکه بلاک‌چین اشاره دارد.


سه نوع داده آنچین وجود دارد:


داده های تراکنش: این نوع داده ها شامل آدرس فرستنده و گیرنده، مبلغ منتقل شده، موجودی باقیمانده در یک آدرس خاص و غیره است.

داده‌های بلاک: پاداش‌های بلاک و  استخراج‌کننده، و داده‌های مربوط به ثبت زمان به عنوان داده‌های بلاک طبقه‌بندی می‌شوند.

کد قرارداد هوشمند: شبکه های بلاک چین مانند اتریوم پلتفرمی را برای ساخت Dapp فراهم می کند. علاوه بر آن، قراردادهای هوشمند بخشی ضروری از چنین DApps هستند. هر قرارداد هوشمند منطق و آدرس قرارداد منحصر به فرد خود را دارد.

در دسترس بودن داده‌های آنچین‌ عامل مهمی است که باید هنگام معامله ارزهای دیجیتال در نظر گرفت. از آنجایی که بلاک چین قانونی است، نباید چیزی برای مخفی کردن از نظر توزیع عرضه، آدرس تراکنش، فعالیت ماینر/استیکینگ و غیره داشته باشد.


تحلیل آنچین چیست؟


از آنجایی که جامعه سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال به سرعت در حال رشد است، تعدادزیادی از افراد باهوش را می بینیم که وارد تحلیل آنچین ای می شوند. بازار به رشد تصاعدی ادامه خواهد داد، هر چند در این مسیر فراز و نشیب هایی وجود خواهد داشت. 

معیارهای مختلفی برای تجزیه و تحلیل داده های آنچین ای برای نتیجه گیری خروجی ها و نتایج شناسایی شده است. با این حال، باید به یاد داشته باشید که ارز دیجیتال بیشتر شبیه پول یا کالا است تا سهام شرکت. بنابراین نمی توان معیارهای سنتی را به صراحت در مورد ارزهای دیجیتال اعمال کرد.

تحلیل آنچین مبتنی بر احساسات، هیاهو یا تحلیل فنی نیست. در عوض، یک رویکرد هدایت‌شده پیروی می‌کند. پذیرش کاربر، فعالیت ماینر، برنامه  آموزشی استیکینگ، رویدادهای تاریخی، و بسیاری از عوامل دیگر در دارایی رمزنگاری در تحلیل آنچین در نظر گرفته می شوند.

در ادامه به دو مورد از معیارها و شاخص هایی که برای تحلیل داده های آنچین وجود دارد ، اشاره میکنیم:


Coin Days Destroyed (CDD)


تجزیه و تحلیل آنچین می تواند مجموعه تجربیات خود مشابه سال 2011 را دنبال کند، یعنی زمانی که CDD به عنوان یک معیار ارزش گذاری برای بیت کوین ایجاد شد. این شاخص با گرفتن تعداد سکه‌های تکی (از لحاظ فنی UTXO) و ضرب آن در تعداد روزهایی که آخرین بار مصرف شده‌اند محاسبه می‌شود. این معیار به ویژه بلوغ سکه را نشان می دهد.


نسبت NVT


در تابستان 2017، Coinmetrics، Chris Burniske، و Jack Tatar معیار دیگری را در زنجیره رواج دادند: نسبت ارزش شبکه به تراکنش (NVT). این معیار برای تعیین ارزش کاربردی یک ارز دیجیتال استفاده می شود. با استفاده از این معیار، ارزش شبکه بلاک چین را با حجم تراکنش‌های ثبت‌شده در شبکه مقایسه می‌کنیم تا تشخیص دهیم که چه زمانی یک ارز دیجیتال بیش از ارزش واقعی اش یا کمتر از آن، ارزش‌گذاری شده است.

وقتی حجم تراکنش‌ها ارزش شبکه را توجیه نمی‌کند، یعنی نسبت NVT نسبتاً بالا است، یک فرصت بالقوه رشد ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. برعکس، یک مقدار NVT پایین نشان دهنده احساسات نزولی است.


به دست آوردن داده های آنچین


دو راه برای به دست آوردن داده های بلاک چین برای تجزیه و تحلیل داده های آنچین وجود دارد:


1. اجرای یک گره: 


می توان گره یک شبکه بلاک چین را اجرا کرد. اجرای یک گره به این معنی است که شما یک نسخه کامل از دفتر کل را ذخیره و نگهداری می کنید، همچنین با پیروی از قانون اجماع، تراکنش های دریافتی را می توانید بررسی کنید.

اجرای یک گره آسان است و فقط یک نرم افزاری است که شما آن را نصب و اجرا می کنید. اجرای این نرم افزار به یک سیستم با مشخصات بالا نیاز ندارد اما به یک اینترنت خوب و فضای دیسک زیاد نیاز دارد. با این حال اجرای SQL روی داده ها برای تولید خروجی های مورد نیاز، به SSD سریع و CPU با سرعت بیشتر نیاز دارد. تجزیه و تحلیل دقیق مستلزم این است که بدانیم چه داده هایی مورد نیاز است و چگونه این داده ها پردازش می شوند. تسلط کامل به SQL یا هر زبان دیگری در این حوزه الزامی است. 


2. وب سایت تحلیلی:


 با رشد صنعت کریپتو، پلتفرم های داده و تجزیه و تحلیل زیادی برای خدمت به معامله گران و سرمایه گذاران ارزهای رمزپایه روی کار آمده اند.

چند نمونه از سایت هایی که می توانید داده های بلاک چین را از طریق آن ها بدست آورید در زیر لیست شده است:


Coinmetrics

CoinMetrics داده‌های رایگانی را در مورد دارایی‌های رمزنگاری شده، از جمله معیارها و همبستگی‌های درون زنجیره‌ای، ارائه می‌کند. محصولات و خدمات CoinMetrics شامل ارائه داده های شبکه، داده های بازار، شاخص ها و مدیریت ریسک است. شما می توانید برای درک بهتر وبلاگ آنها را دنبال کنید.


Glassnode

گلس‌نود یک ارائه دهنده اطلاعات بلاک چین است که شاخص ها و ابزارهای نوآورانه آنچین را برای سهامداران ارزهای دیجیتال تولید می کند. گلس‌نود شاخص های اساسی را به صورت رایگان ارائه می دهد، اما برای داشتن تعدادی از شاخص های پیشرفته و داده های سری زمانی با فرکانس بالا، نیاز به پرداخت هزینه است. گلس‌نود همچنین یک سری فیلم آموزشی در یوتیوب برای یادگیری نحوه استفاده از اندیکاتورها را برای استفاده کاربران قرار داده است. در ادامه ی این مقاله به بررسی پلتفرم گلس‌نود به صورت اختصصاصی خواهیم پرداخت.


IntoTheBlock

IntoTheBlock از علم داده و تحقیقات پیشرفته در هوش مصنوعی برای ارائه اطلاعات کاربردی و تجزیه و تحلیل آنچین روی انواع دارایی های رمزنگاری شده استفاده می کند. همچنین داده های کتاب سفارش و تجزیه و تحلیل احساسات را نیز ارائه می دهد.


Crypto Quant

CryptoQuant داده های جامعی را برای معاملات ارزهای دیجیتال ارائه می دهد. این داده ها شامل داده‌های بازار، داده‌های آنچین، شاخص‌های کوتاه‌مدت/بلند مدت برای بیت‌کوین، اتریوم، استیبل کوین‌ها و توکن‌های ERC20 هستند.


محدودیت‌های تحلیل آنچین چیست؟


علی‌رغم وعده تحلیل آنچین ، این تحلیل هنوز در مراحل توسعه است ولی با توجه به تاریخچه محدود داده‌ها، این احتمال وجود دارد که استفاده از معیارها در طولانی‌مدت پیشرفت کند. همچنین ممکن است روندهای اخیر منجر به شکل‌گیری معیارهای جدید با توسعه صنعت بلاک چین شود. 

از سوی دیگر، در دسترس بودن داده های کمتری از دارایی های رمزنگاری جدید ممکن است یک اشکال برای تجزیه و تحلیل مناسب آنها باشد. و با توجه به اینکه فضای بلاک چین هر روز در حال توسعه است، معیارهای مرتبط و دقیق امروز ممکن است در آینده به اندازه کافی دقیق نباشند. بنابراین، به منظور تجزیه و تحلیل و خروجی به روز، این معیارها باید در مورد آنچه در این حوزه می گذرد، آپدیت شوند.


Glassnode (گلس‌نود)


گلس‌نود یک پلتفرم تحلیل رمزنگاری است که داده‌های هوشمندی را با مشاهده شاخص‌های آنچین تولید می‌کند، یعنی اطلاعاتی که از خود بلاک چین به دست می‌آید. این شرکت در سال 2018 در آلمان تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در زوگ، سوئیس بود.ابزاری ارزشمند در حوزه کریپتو است که به افراد کمک می‌کند حتی در روزهای متلاطم بازار کریپتو هم، تجارت موفقی داشته باشند. همچنین به تیم های بلاک چین کمک می کند تا بینش های کیفی در مورد پروژه ها و توکن های خود داشته باشند. در ادامه با ویژگی های مختلف، مزایا و معایب آن آشنا می شویم.


ویژگی های گلس‌نود


استودیو

استودیوی گلس‌نود یک استودیوی جامع است که به عنوان نیروگاه کل زرادخانه گلس‌نود عمل می‌کند. در این استودیو می‌توانید به فهرست طبقه‌بندی‌شده‌ای از تمام معیارهای اصلی دسترسی پیدا کنید، که هر کدام از آنها بر جنبه خاصی از دنیای ارزهای دیجیتال تمرکز دارند. این استودیو شامل معیارهایی برای آدرس‌ها، مشتقات، موجودیت‌ها، صرافی‌ها، طول عمر، استخراج‌کنندگان، میزهای OTC، نسبت‌های سود و زیان، بازارها، خروجی‌های خرج شده و خرج نشده ، حجم، نسبت‌ها، مؤسسات و غیره است. و وقتی هر کدام را انتخاب میکنید با جزییات بیشتری نیز مواجه می شوید. به عنوان مثال، اگر روی «آدرس‌ها» کلیک کنید، با 38 معیار جدید تحت آن بخش فرعی آشنا می‌شوید، که تشخیص دقیق آنچه را که به آن نگاه می‌کنید برای شما آسان‌تر می‌کند. معیارهایی مانند ارسال آدرس، دریافت آدرس، آدرس هایی با موجودی بیش از 100 هزار دلار، آدرس های جدید و غیره، که این یافتن اطلاعات سفارشی شده برای اهداف تحقیقاتی را آسان تر می کند.


INSIGHTS 

مقالات این بخش، مقالات کاملاً تحقیق شده ای هستند که از اطلاعات عملی از خود داده های بلاک چین گرفته شده اند. اغلب آنها تخصصی هستند و ممکن است درک آنها برای کسی که تازه با دنیای کریپتو آشنا شده است، دشوار باشد. با این حال، برای کسانی که تا حدودی راه خود را پیرامون دنیای ارزهای دیجیتال می شناسند، این ابزار یک منبع خوب و آموزنده است.

در حال حاضر شش بخش در قسمت INSIGHTS در وب سایت گلس‌نود وجود دارد. این شش بخش عبارتند از: یک بخش خبرنامه که به صورت هفتگی به روز می شود و یک بخش insights برای ارائه دیدگاه های حرفه ای در مورد موضوعات خاص، یک بخش تجزیه و تحلیل، یک بخش گزارش ها، یک بخش محصولات و یک بخش DeFi.


آکادمی گلس‌نود


آکادمی گلس‌نود هم برای پذیرندگان اولیه و هم برای تازه کارها یک پلتفرم آموزشی است تا از طریق آن با اتفاقات دنیای رمزنگاری آشنا شوند. این بخش یک توضیح کیفی از معیارهای مختلف آنچین و همچنین عملکردهای مختلف و موارد استفاده آنها را ارائه می دهد.

آکادمی گلس‌نود با واژه نامه ای از اصطلاحات آنچین شروع می شود و در ادامه شامل مقالاتی درباره خروجی‌های تراکنش‌های خرج نشده (UTXO)، معیارهای عرضه، شاخص‌ها، مفاهیم و علائم می‌شود و در مجموع بیش از 20 مقاله در این قسمت قرار دارد.


کاتالوگ متریک


پلتفرم گلس‌نود دارای یک کتابخانه بسیار جامع از معیارها است که آن را به یکی از بهترین ها در دنیای تجزیه و تحلیل رمزنگاری تبدیل می کند. معیارها به سه سطح تقسیم می شوند که با بالا رفتن سطوح، اطلاعات دقیق تری در اختیار شما قرار می گیرد. نمونه هایی از معیارهای زیر هر سطح عبارتند از:

سطح 1: آدرس های فعال، ارتفاع بلوک، آدرس های ارسال، اندازه بلوک، بلوک های استخراج شده، خروجی های تراکنش مصرف نشده (UTXO)، سپرده های جدید و غیره.

سطح 2: آدرس هایی با موجودی های بومی خاص (به عنوان مثال، بیش از 1 بیت کوین و غیره)، ارزش کل قفل شده DeFi (TVL)، سود باز آتی، حجم معاملات آتی، موجودی مبادله، سال های سکه از بین رفته و غیره.

سطح 3: آدرس هایی با موجودی دلاری خاص (به عنوان مثال، بیش از 10 هزار دلار و غیره)، عرضه نگهداری شده، آدرس های برداشت، موجودی ماینر ها، موجودیت های جدید، عرضه ماینر مصرف نشده، SOPR (نسبت سود خروجی مصرف شده) و غیره. 


ده شاخص آنچین برتر در گلس‌نود



نسبت MVRV

نسبت MVRV نسبتی است از ارزش بازار یک کوین به ارزش واقعی آن. این ابزار ارزشمندی است که وقتی با معیارهای دیگر ترکیب می‌شود، می‌تواند کف و سقف های بازار را به دقت پیش‌بینی کند. به عنوان مثال، زمانی که مقدار این اندیکاتور بالا باشد، این نشانه ای است که کوین مورد نظر بیش از حد خرید شده است، که نشان دهنده سقف بالقوه بازار است. از سوی دیگر، زمانی که مقدار این اندیکاتور پایین است، ممکن است به این معنی باشد که یک کوین بیش از حد فروخته شده است و کف احتمالی بازار را نشان می دهد.


Coin days destroyed (CDD)

این معیار، فعالیت سرمایه‌گذاران قدیمی تری را اندازه‌گیری می‌کند که سکه‌هایشان برای مدتی غیرفعال شده است و از ضرب سکه هایی که از کیف پول خارج شده اند در تعداد روزهایی که در کیف پول ثابت مانده است به دست می آید. تجزیه و تحلیل این معیار می تواند نشان دهد که نهنگ ها چه زمانی در شرف فروش هستند و در نتیجه یک دوره سودآوری را القا می کند.


نسبت LTH/STH

این نسبت دارندگان بلندمدت سکه به دارندگان کوتاه مدت آن است. این معیار به ما کمک می کند تا بدانیم دقیقاً چه کسی می فروشد و آیا دلیلی برای وحشت وجود دارد یا خیر.


سود/زیان تحقق یافته

با استفاده از این معیار میتوان به پاسخ این سوال رسید که آیا یک سکه هنوز توان رشد برای افزایش قیمت پس از یک حرکت اخیر رو به بالا را دارد یا اینکه ممکن است زمان خروج از بازار و کسب سود فرا رسیده باشد.


SOPR (نسبت سود خروجی مصرف شده)

این یکی دیگر از شاخص های بازار است که نسبت سود / زیان سکه های منتقل شده از آدرس های آنها را نشان می دهد.


Stock to Flow ratio (نسبت سهام به جریان)

نسبت موجودی به جریان یک سکه، نسبت عرضه جدید به عرضه موجود است. معمولاً برای پیش بینی قیمت ارز از آن استفاده می شود و ثابت شده است که یکی از دقیق ترین روش ها برای انجام این کار است.


Volatility ratios (نسبت های نوسان)

شاخص نوسانات بیت کوین فقط برای کسانی در دسترس است که در یک طرح پیشرفته مشترک شده اند. این شاخص، نوسانات بیت کوین را برای تعیین قیمت های تسویه برای معاملات آتی نوسانات بیت کوین اندازه گیری می کند.


NVT (نسبت ارزش شبکه به تراکنش)

این شاخصی است که نسبت بین حجم انتقال یک سکه و ارزش بازار آن را تعیین می کند. و به شما در تعیین اینکه آیا یک ارز بیش از ارزش واقعی یا کمتر از ارزش واقعی اش قیمت گذاری شده است، کمک میکند.


Ribbons (روبان ها)

روبان سختی بیت کوین نموداری است که دشواری استخراج بیت کوین را نشان می دهد و از آن برای دانستن زمان بهتر برای خرید بیت کوین استفاده می شود.


Stablecoin Supply (موجودی استیبل کوین)

این شاخص نیز مهم است زیرا نشان می دهد که آیا مردم آماده خرید ارز دیجیتال با استفاده از استیبل کوین ها هستند یا خیر.


معیارهای نموداری مختلف

همانطور که قبلاً ذکر شد، صدها معیار نموداری در گلس‌نود وجود دارد که به سه سطح تقسیم شده‌اند، که سطح بالاتر جزئیات بیشتری از سطح قبلی دارد.


داشبوردهای متعدد

یکی دیگر از ویژگی های هیجان انگیز گلس‌نود این است که می توانید بخش سفارشی شده خود را از استودیو ایجاد کنید. با استفاده از داشبورد برای سازماندهی سکه ها و معیارهای مورد علاقه خود بر اساس اولویت، پیدا کردن آنچه را که به دنبال آن هستید آسان تر می کنید.


مقایسه سکه ها

در اینجا، می توانید معیارهای دو یا چند دارایی کریپتو را باهم ترکیب کنید و یک نمودار چند لایه برای آنها ایجاد کنید.


ادغام با TRADINGVIEW

این یک برنامه بتا است که در آن می توانید ویرایشگر نمودار حرفه ای TradingView خود را با استودیوی گلس‌نود ادغام کنید و درها را برای ابزارهای ویرایش بیشتر و معیارهای بیشتر باز کنید.


معایب گلس‌نود


شکی وجود ندارد که گلس‌نود یکی از جامع ترین ابزارهای تجزیه و تحلیل داده برای ارزهای دیجیتال موجود است و تقریباً همه چیزهایی که برای تصمیم گیری منطقی در مورد معاملاتتان باید بدانید، در آن وجود دارد. امیدواریم این مقاله به شما نشان داده باشد که آیا این ابزار برای شما مناسب است یا خیر. از جمله معایبی که میتوان برای آن در نظر گرفت، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

واچ لیست در آن وجود ندارد

هیچ سیستم هشداری در آن وجود ندارد

ممکن است برای مبتدیان آنقدر فنی باشد که نتوانند آن را درک کنند.


قیمت طرح ها


جمع‌آوری داده‌ها از چندین بلاک چین و استخراج و تولید اطلاعات معنادار از آن مستلزم هزینه‌های عملیاتی بالا و تعهدات زمانی و همچنین داشتن زیرساخت های جامع پایگاه‌های داده، ابزارها و دانشمندان ماهر داده است. بنابراین گلس‌نود برای ارائه ی برخی از اندیکاتورهایش هزینه دریافت میکند. دو طرح پولی در گلس‌نود با نام های پیشرفته و حرفه ای وجود دارد. طرح پیشرفته 39 دلار ماهانه (یا 29 دلار در صورت پرداخت سالانه) هزینه دارد، در حالی که برای داشتن دومین طرح یعنی حرفه ای، باید 799 دلار ماهانه (یا 699 دلار در صورت پرداخت سالانه) بپردازید.


shape