سوآپ در کریپتو crypto swap

سوآپ در کریپتو crypto swap

1401/02/16

مقدمه

موفقیت عظیم صنعت رمزنگاری دیجیتال تا حد زیادی به قدرت نوآوری بستگی دارد. این صنعت اقتصاد را به روشهای مختلف متحول کرده است و در عین حال ساده سازی فرآیندهای یکپارچه در مدیریت، ذخیره سازی، خرید و استفاده از دارایی های دیجیتال را هدایت می کند. این حوزه به طور قابل‌توجهی تجربیات کاربر را در کنار حذف پیچیدگی‌های اولیه، تقویت کرده است. یکی از این نوآوری های جالب در فضای کریپتو که محبوبیت زیادی پیدا کرده است، سوآپ یا مبادله توکن است.

هدف اصلی سوآپ کاهش هزینه های سربار و همچنین زمان مورد نیاز برای مبادله دارایی های رمزنگاری است. خواندن این مطلب به شما کمک می کند تا درک درستی از سوآپ و مبادله توکن ها و عملکرد آنها پیدا کنید.


تعریف سوآپ


سوآپ ، مبادله یا انتقال توکن، فرآیند انتقال توکن های دیجیتال از یک بلاک چین به یک بلاک چین دیگر است. وقتی که یک پروژه خاص از یک بلاک چین برای جمع آوری سرمایه استفاده می کند و پس از راه اندازی شبکه اصلی پروژه، میخواهد توکن های خود را به بلاک چین اختصاصی اش منتقل کند از سوآپ استفاده می کند. از سوی دیگر، پروژه های بلاک چین نیز می توانند به دلایل مختلف به شبکه های بلاک چین مختلف مهاجرت کنند. بنابراین، باید توجه داشته باشید که سوآپ در دنیای ارزهای دیجیتال دو تعریف متفاوت دارد.


سوآپ برای معامله مستقیم رمزارزها


اولین تعریف سوآپ بر روی مبادله آنی ارزهای دیجیتال بدون نیاز به هیچ گونه مبادله کریپتو به فیات متمرکز است. شما می‌توانید صرافی مختلفی را در بازار بیابید که خدماتشان کاربران را قادر می‌سازد تا ارزهای دیجیتال را با سایر ارزهای دیجیتال خریداری کنند و یا بفروشند. از سوی دیگر، کاهش نقدینگی و جفت‌های مبادلاتی در هر صرافی، کاربران را تشویق می‌کند که دو دارایی دیجیتال را مستقیماً معامله کنند. برخی از توکن‌هایی که محبوبیت کمتری دارند، نمی‌توانند به چنین عملکردی دست یابند، زیرا فقط در صرافی‌های خاص در دسترس هستند.

کاربران باید به جای معامله مستقیم، مرحله واسطه تبدیل کریپتو به فیات یا تبدیل کریپتو به دیگر ارزهای محبوب مانند ETH یا BTC را در نظر بگیرند. از سوی دیگر، برخی صرافی‌ها مستقیماً از طریق سوآپ و به وسیله ی تجمیع مبادلات متعدد، این مشکل را حل می کنند. صرافی‌ها برای مبادله مستقیم دو ارز دیجیتال، نقدینگی خود را از صرافی‌های مختلف بدون هیچ مشکلی تامین می‌کنند.در ضمن، صرافی ها می توانند مشکل کارمزد مضاعف مورد نیاز برای انجام معامله در دو مرحله مختلف را حل کنند برخی از پلتفرم هایی که که چنین قابلیت هایی را ارائه می دهند عبارتند از Metamask، AirSwap و ShapeShift.


سوآپ و مهاجرت پروژه ها


تعریف دیگر سوآپ، بر مهاجرت پلتفرم ها یا پروژه ها از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر تمرکز دارد. در چنین مواردی، پروژه ها با برخی الزامات مهم مبادله کوین ها مواجه خواهند شد. پروژه ها ممکن است برای دستیابی به برخی از استانداردهای منحصر به فرد توکن ، به یک بلاک چین دیگر مهاجرت کنند. توسعه دهندگان این پروژه ها باید از امکان تعویض توکن بومی پروژه با سایر توکن های پشتیبانی شده در پلت فرم بلاک چین جدید اطمینان حاصل کنند. این فرآیند به وضوح پاسخی به «سوآپ چیست» در حوزه رمرزارزها می باشد.

برخی از ارزهای دیجیتال مانند NEO و Ether هدف متمایز دیگری فراتر از نقش اصلی خود به عنوان پول دیجیتال غیرمتمرکز دارند. این نوع از ارزهای رمزنگاری شده، کاربران را قادر می سازد تا توکن های رمزنگاری دیگر را بر روی بلاک چین خود راه اندازی کنند. این توکن‌های لایه دوم می‌توانند روی پلتفرم‌های زیربنایی کار کنند و در عین حال از محبوبیت و امنیت پلتفرم‌های میزبان استفاده کنند. در نتیجه می توانند از صرف زمان و منابع برای ساختن یک اکوسیستم جدید از پایه جلوگیری کند. از سوی دیگر، وابستگی به یک پلتفرم بلاک چین محبوب ارزهای دیجیتال، مشکلات خود را نیز به همراه دارد. به عنوان مثال، پلتفرم میزبان ممکن است برای نیازهای موجود توسعه دهندگان ناکافی باشد. در چنین مواردی، سوآپ به کمک می آید و به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که بتوانند توکن های خود را از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر منتقل کنند و در عین حال می توانند تمام موجودی های آدرس را پیگیری کنند. 


تفاوت بین سوآپ، مهاجرت توکن و سوآپ اتمی


یکی از موضوعات رایجی که در بحث های مربوط به سوآپ وجود دارد،این است که سوآپ و مهاجرت توکن را بعضا یکسان در نظر میگیرند. بدیهی است که سوآپ و مهاجرت توکن در اساس یکسان هستند. با این حال، سوآپ اتمی یک مفهوم کاملا متفاوت است. سوآپ های اتمی بر مبادله رمزارزها در بلاک چین های جداگانه توسط یک قرارداد هوشمند متمرکز هستند. با کمک سوآپ اتمی، واسطه های متمرکز هیچ نقشی ندارند. سوآپ اتمی اساساً به ماهیت غیرقابل تقسیم اتم ها اشاره می کند. سوآپ اتمی تنها زمانی کامل می شود که خریداران و فروشندگان معامله را دقیقاً همانطور که توافق کرده اند انجام دهند. هرگونه مغایرت در اجرای شرایط قرارداد منجر به عدم انجام معامله می شود. بنابراین، می‌توانید به کاربردهای قرارداد هوشمند سوآپ در سوآپ اتمی توجه کنید. مهاجرت توکن نیز تفاوت جزئی با سوآپ دارد، زیرا بر خرید یک توکن در ازای خرید دیگری تمرکز نمی کند. برعکس، مهاجرت توکن شامل جایگزینی کامل یک توکن با یک توکن جدید است که تا زمان انتقال وجود ندارد. 


انگیزه از ایجاد سوآپ


عامل مهم دیگری که می تواند به درک بهتر مفهوم سوآپ کمک کند، تأمل در انگیزه اصلی آن است. بلاک چین ها و توکن ها این توانایی را برای شرکت ها فراهم می کند تا سرمایه گذاری کنند و در عین حال دسترسی به گزینه های مختلف مانند داشتن کنترل را تضمین کنند. شرکت‌ها می‌توانند انعطاف‌پذیری بهتری با بلاک چین و توکن‌ها در مقایسه با رویکردهای سنتی برای انتشار سهام پیدا کنند. از سوی دیگر، توسعه زیرساخت شبکه بلاک چین نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی است. بنابراین، بلاک چین برای ارائه توکن ها به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری خود نیز به سرمایه نیاز دارد.

در چنین مواردی، بهترین راه حل توسعه یک توکن در یک بلاک چین موجود مانند یک توکن لایه دوم است. در موارد این چنین ، عملکرد قرارداد هوشمند می تواند به ایجاد لایه دوم در توکن بومی کمک کند. در نتیجه، سوآپ می‌تواند به سازمان‌ها در ساخت بلاک چین خود کمک کند، در حالی که توکن‌هایشان روی دیگر بلاک‌چین‌ها کار می‌کند. اتریوم یکی از نمونه های محبوب در ایجاد توکن های سفارشی با توکن های ERC-20 است. در واقع، عملکرد قرارداد هوشمند سوآپ با استاندارد ERC-20 به رسمیت شناخته شده و منجر به ورود بسیاری از کوین های جدید شده است.


سوآپ چگونه کار می کند؟


اجازه دهید برای درک عملکرد سوآپ، تعریف آن که با مبادله مستقیم رمزارزها است را در نظر بگیریم. سوآپ مشکلات زیادی را از ارزهای دیجیتال که ارزش بازار پایینی دارند حل میکند. برای مثال، کاربرانی که به دنبال فرصت هایی برای مبادله کوین COMP به ZIL هستند، صرافی هایی محدودی را پیدا می کنند که جفت معاملاتی COMP/ZIL را ارائه می دهند. در نتیجه، ممکن است مجبور شوید توکن‌های COMP را با ارزهای فیات یا رمزارزهای محبوب مانند ETH، USDT یا BTC مبادله کنید. سپس، کاربران باید این کوین های معروف یا ارز فیات را مستقیماً با ZIL مبادله کنند.

اکنون، به وضوح می توانید متوجه شوید که این فرآیند مقرون به صرفه نیست و تکمیل آن زمان می برد. برای انجام چنین معامله ای، باید بیش از یک بار کارمزد معامله را پرداخت کنید. علاوه بر این، نوسان قیمت نیز می تواند بر سودآوری مرتبط با معامله تأثیر بگذارد. توجه به این نکته مهم است که دارایی های کریپتو به طور کلی بی ثبات هستند و رویکرد ذکر شده در بالا می تواند مشکلاتی را در دستیابی به ورودی قیمت مورد نظر شما ایجاد کند.

بنابراین، صرافی‌ها، کیف پول‌ها و سایر پلتفرم‌ها شروع به توسعه عملکردهای سوآپ کردند. کاربران می توانند دارایی های رمزنگاری شده را مستقیماً با کمک سوآپ با یکدیگر مبادله کنند. فقط می توانید مقدار مورد نیاز برای مبادله را در کنار جفت معاملاتی مورد نظر برای فرآیند مبادله وارد کنید. قرارداد هوشمند سوآپ توکن، تراکنش را فورا پردازش می کند و سپس تبدیل را انجام می دهد. در این نوع تراکنش ها، شما فقط یک بار هزینه تراکنش را پرداخت می کنید.


تفاوت سوآپ(تبادل) و ترید(معامله)


مکانیزم ترید و سوآپ یکسان است، اما تفاوت در خروجی شان قابل توجه است. هنگامی که ارزهای دیجیتال را ترید می کنید، به این معنی است که معامله ای را بر اساس دفترچه سفارش انجام می دهید. شما فقط می توانید یک معامله را بر اساس جفت های معاملاتی موجود در صرافی انجام دهید.

سوآپ دارای فرآیندی مشابه اما با انعطاف پذیری بیشتر است. شما می توانید هر ارز دیجیتالی را با ارز دیگری مبادله کنید، حتی اگر این جفت ارز در بازار فعال نباشد. این کار ازپرداخت بیش از یک بار کارمزد تراکنش ممانعت می کند. با وجود تفاوت های ظریف، ترید و سوآپ را نمی توان به جای هم استفاده کرد. سوآپ به عنوان یک راه حل فوری بهتر است. مثلا وقتی می‌خواهید چیزی بخرید که DAI را می پذیرد اما شما فقط ETH برای خرج کردن داشته باشید، زمان خوبی برای انجام سوآپ است. علاوه بر این، عملکرد سوآپ به کاربران این امکان را می دهد که بدون نیاز به دانش معامله کردن، فیات و کریپتو را مبادله کنند.


مزایای سوآپ


عامل مهم بعدی در درک سوآپ به ارزش آن در زمان حال اشاره دارد. ورودی های مختلف به لیست سوآپ که در استفاده از آن موفق بوده اند، نمونه هایی هستند که هر کدام مزایای سوآپ را به وضوح نشان می دهند. در اینجا یک طرح کلی از برخی از مزایای قابل توجه سوآپ را ذکر می کنیم.

  • درگاهی مناسب برای معامله رمزارزها

پلتفرم هایی که عملکردهای سوآپ را ارائه می دهند، عموماً به عنوان یک درگاه معامله ه ی مناسب و راحت، انعطاف پذیر و بسیار ایمن کار می کنند. این پلتفرم ها امکان مبادله از کیف پول های حضانتی یا غیر حضانتی را فراهم می کنند. علاوه بر این، برخی از کیف پول‌ها قبل از دسترسی به مبادلات رمزارزهای با یکدیگر، نیازی به انتقال کوین به سرویس‌ها یا صرافی‌های دیجیتال ندارند. این کیف پول ها به طور کلی خدمات سوآپ را برای ارائه انعطاف‌پذیری بهتر برای تبدیل امن کوین ها از کیف پول شخصی به کاربران ارائه می‌کند. در نتیجه، سوآپ به یک مفهوم محبوب در فضای رمزنگاری تبدیل شده است.


  • بهبود ارزش در معاملات کریپتو با سوآپ 

سوآپ دروازه ای برای معامله راحت ارزهای دیجیتال است، زیرا نقدینگی را بهبود می بخشد و به کاربران اجازه می دهد از توکن های خود برای خرید انواع دیگر توکن ها استفاده کنند.

  • کاربران می توانند از مزایای یکپارچگی داده ها بهره مند شوند زیرا فرآیند سوآپ و تراکنش های مربوطه در زنجیره ذخیره می شوند.
  • کاربر همچنین میتواند با استفاده از سوآپ اتمی، از اتمی بودن مبادله توکن اطمینان حاصل کند.
  • همچنین می‌توانید با تعویض توکن زنجیره‌ای، زمینه بهتری برای قابلیت همکاری پیدا کنید.
  • مهم‌تر از همه، مزایای قرارداد هوشمند سوآپ می‌تواند هزینه خدمات شخص ثالث را از بین ببرد و در نتیجه، سوآپ می تواند معاملات ارزهای دیجیتال مقرون به صرفه تری را ارائه دهد.

بنابراین، به وضوح می توانید مزایای ارزشمند سوآپ را در بهبود سادگی، امنیت، مقرون به صرفه بودن و سرعت مشاهده کنید. یکی از گزینه های موجود برای انجام سوآپ که خدمات اختصاصی مبادله توکن را ارائه می دهند  Simpleswapاست. بسیاری از صرافی ها و کیف پول های دیگر نیز کار روی توسعه راه حل های مبادله داخلی را آغاز کرده اند. علاوه بر این، جنبش DeFi که در سال 2020 شتاب گرفته است، منجر به ظهور راه‌حل‌های سوآپ نیز شده است. روندهای مشابهی نیز در بازار NFT با بسیاری از روش ها برای مبادله توکن در این بخش به وضوح مشهود است. با این حال، هنگامی که به سوآپ فکر می کنید، گزینه ها بسیار محدود هستند.


معایب و ریسک های سوآپ


رشد چشمگیر محبوبیت سرویس های سوآپ، قطعاً تمام مزیت های ارزشمند آن را مورد توجه قرار می دهد. با این حال، توجه و دقت لازم قبل از انتخاب یک سرویس سوآپ ضروری است. برخی از عوامل مهم در انتخاب یک پلتفرم سوآپ می‌تواند شامل در دسترس بودن جفت‌های رمزارزهای مختلف، سرعت مبادله و زیرساخت امنیتی پلتفرم باشد. همچنین بدیهی است که سرعت بالا احتمال لغزش قیمت(slippage) را کاهش می دهد و در نتیجه کاربران را از نوسانات قیمت نجات می دهد. برخی از سرویس های سوآپ از طریق ارائه نرخ های مبادله ثابت، از بروز لغزش قیمت جلوگیری میکنند اما کارمزد تراکنش های آن ها بالاتر است. بنابراین، توجه به خطرات حیاتی مرتبط با سوآپ نیز مهم است. لغزش قیمت(slippage) تفاوت بین قیمتی است که انتظار دارید روی رمزارزی که سفارش داده‌اید دریافت کنید و قیمتی که در هنگام اجرای سفارش دریافت می‌کنید.

یکی از مهمترین اشکالات سوآپ، دیده شدن عمومی مبادله توکن ها است و این امر حریم خصوصی را کاهش می دهد.

عملکردهای قرارداد هوشمند سوآپ نیز در برخی موارد از انعطاف لازم برخوردار نیستند. اگر یک طرف قرارداد، توکن ها را در یک بازه زمانی مشخص از طریق ارسال یک رمز خارج از زنجیره، انتقال ندهد، ممکن است توکن ها به پرداخت کننده بازگردانده شوند یا قفل شوند. بنابراین، شما ممکن است تراکنش اصلا انجام نشود.

در حالی که کاهش هزینه یکی از مهم‌ترین مزیت های مرتبط با سوآپ است، می‌تواند یک نقطه ضعف قابل‌توجه نیز محسوب شود زیرا نرخ مبادله شده ممکن است هزینه اضافی ایجاد کند. در صورت استفاده از بلاک چین عمومی، هزینه استقرار و استفاده از قرارداد هوشمند سوآپ نیز بار بیشتری را به همراه خواهد داشت.


چگونه می توان توکن ها را تعویض کرد؟


فرآیند سوآپ با توجه به روش مبادله و جفت توکن انتخاب شده برای مبادله متفاوت است. علاوه بر این، باید در نظر داشته باشید که آیا از صرافی برای تعویض توکن ها استفاده خواهید کرد یا خوتان میخواهید آن را انجام دهید. در اینجا خلاصه ای از روش های سوآپ آورده شده است.


  • سوآپ با صرافی

محبوب ترین رویکرد برای سوآپ شامل تخصیص مجوز برای یک صرافی برای مدیریت فرآیند مبادله است. معمولا توکن های قدیمی در کیف پول وجود دارند و پس از مبادله، یک کیف پول جدید ایجاد می شود که توکن های مبادله شده در آن ذخیره می شوند. پس از انجام سوآپ، کیف پول با توکن های قدیمی از بین می رود. هنگامی که معامله با توکن جدید شروع می شود، کاربران می توانند انتخاب کنند که آنها را بیرون بکشند یا از آنها در معاملات استفاده کنند. صرافی قطعاً گزینه آسان‌تر و راحت‌تری برای سوآپ نسبت به انجام آن توسط خود شخص فراهم می‌کند. سوآپ با صرافی ها شامل شفافیت کامل و بدون هیچ هزینه پنهانی است.


  • سوآپ توسط شخص

شما همچنین می توانید رویکرد DIY(Do It Yourself) برای مبادله توکن با هر دارایی رمزنگاری شده موجود در لیست سوآپ را انتخاب کنید. جالب اینجاست که فرآیند DIY برای تعویض توکن نیز مانند فرآیند صرافی است. پلتفرم یا فردی که سکه را صادر می کند یک کیف پول برای دانلود یا یک وب سایت برای ثبت نام کاربران ارائه می دهد. کاربران دو کیف پول دریافت می کنند که یکی از آنها برای سکه قدیمی و دیگری برای سکه جدید است. پس از انجام فرآیند، کیف پول برای سکه یا حساب جدید معتبر خواهد شد. از سوی دیگر، رویکرد دستی برای سوآپ می‌تواند خطرات مهمی را به همراه داشته باشد.کیف پول‌ها و سایت‌هایی که به‌طور خاص برای سوآپ ایجاد شده‌اند، می‌توانند برای مبتدیان مشکلاتی ایجاد کنند. این فرآیند همچنین می‌تواند تفاوت‌های بین عملکردها با توضیحات و طراحی آنها را نشان دهد. بنابراین، یک اشتباه کوچک می تواند منجر به عواقب جبران ناپذیر و دائمی شود. در نتیجه، سوآپ های دستی تنها برای افرادی که تسلط قوی بر حوزه کریپتو دارند، انتخاب بهتری است. 


نمونه های از  پلتفرم های سوآپ


Kaleido.io یکی از بهترین پلتفرم ها برای انجام این کار است. این پلتفرم یک رابط ساده و شهودی برای سوآپ ایمن با سایر شرکت کنندگان شبکه ارائه می دهد و کارکردهای مبادله اتمی، قرارداد دارای قفل زمانی هش شده و انعطاف پذیری برای سوآپ متقاطع را ارائه می دهد.

Kaleido عملکردهای مبادله اتمی را برای اطمینان از اینکه طرف های تجاری با یکپارچگی در تمام معاملات عمل کنند را تضمین می کند. عملکرد قرارداد قفل زمان هش شده نیاز به یک رمز مناسب برای درخواست توکن ها دارد. علاوه بر این، Kaleido تعویض توکن های متقاطع را نیز فعال می کند که به معامله توکن های مختلف قابل تعویض و غیر قابل تعویض(NFT) و همچنین ترکیبی از هر دو کمک می کند.

برخی دیگر از بهترین پلتفرم ها برای انجام سواپ در زیر لیست شده اند:

Exolix  - بهترین برای مبتدیان

ChangeNOW - بهترین برای قابلیت اطمینان

SwapSpace  - بهترین برای مقایسه نرخ ها

StealthEX  - بهترین در سرعت

Godex  - بهترین در حریم خصوصی

Swapzone  - بهترین نرخ ارز

FixedFloat  - بهترین در شبکه لایتنینگ

SimpleSwap  - بهترین در سادگی


سخن آخر

حتی اگر بیت کوین و اتر برخی از محبوب ترین ارزهای دیجیتال در بازار فعلی باشند، سرمایه گذاران به بسیاری از آلت کوین های در حال ظهور علاقه مند هستند. در واقع، آلت کوین ها به طیف وسیعی از فرصت های مرتبط با فضای دیجیتال دسترسی دارند. خدمات سوآپ می تواند بهبودهای زیادی را در تجربه کاربر با معاملات سریع، مقرون به صرفه و مستقیم رمزارزها  ایجاد کند.

در عین حال، پیش از انتخاب یک سرویس سوآپ، باید دقت لازم انجام شود. درک دقیق ریسک های سوآپ توکن مانند محدودیت های زمانی و هزینه های اضافی ناشی از لغزش قیمت نیز برای پیش بینی ارزش واقعی آنها ضروری است. 

shape