ایردراپ Airdrop

ایردراپ Airdrop

1401/02/16

  


مقدمه


با افزایش روزافزون تعداد سکه‌های جدید، پیگیری همه پروژه‌های جدید برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال دشوار است. به این ترتیب، برخی از پروژه های رمزنگاری، ایردراپ ها را به عنوان راهی برای برجسته شدن و افزایش آگاهی جامعه نسبت به خودشان ارائه می دهند. در حالی که همه عاشق ارزهای رایگان هستند، ایردراپ همیشه قانونی نیست. بیایید ببینیم آنها چگونه کار می کنند و برای محافظت از خود در برابر کلاهبرداری های ایردراپ چه کاری می توانید انجام دهید.


ایردراپ (Airdrop) چیست ؟


ایردراپ یک استراتژی بازاریابی است که توسط استارت‌آپ‌های کریپتو برای ارتقای پروژه و توکن جدیدشان انجام می شود و  شامل توزیع رایگان ارزهای دیجیتال بومی آنها بین کاربران فعلی یا بالقوه است. گاهی اوقات، کاربران باید قبل از اینکه این ارزها را درخواست کنند، فعالیت های تبلیغاتی ساده ای مانند دنبال کردن حساب رسانه های اجتماعی پروژه و به اشتراک گذاری پست های آنها را انجام دهند.

ایردراپ ها انواع مختلفی دارند و هر پروژه کریپتو نیازمندی های خاص خود را دارد. اما اکثر ایردراپ ها هدف یکسانی دارند که شامل افزایش آگاهی و ایجاد علاقه کلی نسبت  به پروژه می شود. برخی از آن ها به طور مستقیم در کیف پول کاربران انجام می شوند، در حالی که برخی دیگر نیاز به ثبت درخواست به صورت دستی دارند.

هر کسی که کیف پول رمزنگاری دارد می تواند ایردراپ را دریافت کند یا آن را درخواست کند، اما همیشه باید مراقب کلاهبرداران باشید. بسیاری از ایردراپ های تقلبی وجود دارند که می توانند هنگام درخواست یا انتقال توکن های رایگان، وجوه کیف پول شما را بدزدند. قبل از درخواست ایردراپ، از صحت پروژه اطمینان حاصل کنید. به ویژه وقتی که لازم است کیف پول خود را به وب سایت ایردراپ متصل کنید، باید بسیار مراقب باشید.


تعریف 


ایردراپ به انتقال دارایی های دیجیتال از یک پروژه کریپتو به کیف پول های متعدد اشاره دارد. ایده این است که سکه ها یا توکن ها را بین کاربران فعلی یا کاربران بالقوه توزیع کنند تا آگاهی عمومی از پروژه افزایش یابد. این توکن ها به صورت رایگان ارائه می شوند، اما برخی از ایردراپ ها کاربران را ملزم می کنند تا قبل از درخواست خود، وظایف خاصی را انجام دهند. کریپتو ایردراپ ها در دوره ی رونق عرضه اولیه سکه (ICO) در سال 2017 محبوب شدند، اما امروزه هنوز به عنوان یک استراتژی بازاریابی توسط بسیاری از پروژه های رمزنگاری مورد استفاده قرار می گیرند.




ایردراپ چگونه کار می کند؟


انواع مختلفی از ایردراپ وجود دارد، اما معمولاً شامل مقدار کمی ارز دیجیتال است که در چندین کیف پول (معمولاً در زنجیره هوشمند اتریوم یا بایننس) توزیع می شود. اگرچه کمتر رایج است، اما پروژه هایی نیز وجود دارند که به جای کریپتوهای معمولی، NFT ها را به طور رایگان توزیع می کنند. در برخی موارد، ایردراپ ها فقط به کیف پول هایی داده می شود که قبل از تاریخ مشخصی با پلتفرم پروژه تعامل داشته اند. 1INCH و Uniswap نمونه های محبوبی هستند که از این روش برای پشتیبانی از پذیرندگان اولیه استفاده کردند. اما بر خلاف ایردراپ های معمولی، آن ها هزاران دلار ارزش داشتند.


چرا پروژه های ارزهای دیجیتال، ایردراپ انجام می دهند؟


همانطور که گفته شد، پروژه های بلاک چین توکن های رایگان را در تلاش برای به دست آوردن پذیرش گسترده تر و رشد شبکه خود ارائه می دهند. تعداد بیشتر دارندگان توکن، اغلب به عنوان یک معیار مثبت در نظر گرفته می شود و پروژه را از نظر مالکیت توکن نیز غیرمتمرکزتر می کند. ایردراپ همچنین گیرندگان را برای استفاده و ترویج پروژه ترغیب می کند. این می تواند به ایجاد یک پایگاه اولیه از کاربران قبل از فهرست شدن پروژه در مبادلات رمزنگاری کمک کند.

از سوی دیگر، ایردراپ ممکن است تصور نادرستی از رشد ایجاد کند. بنابراین، در نظر گرفتن سایر عوامل هنگام ارزیابی پذیرش بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر صدها هزار آدرس دارای یک توکن خاص هستند، اما هیچ کس واقعاً از آن استفاده نمی کند، پس این پروژه یا کلاهبرداری است یا نتوانسته جامعه را مجذوب خود کند.


آیا کریپتو ایردراپ و ICO یکسان هستند؟


از آنجایی که ممکن است با ICO آشنا نباشید، ابتدا به تعریف اجمالی آن میپردازیم:

عرضه اولیه سکه (Initial Coin Offering : ICO) معادل عرضه اولیه (IPO) ولی در صنعت ارزهای دیجیتال است. شرکتی که به دنبال جمع آوری پول برای ایجاد یک سکه، برنامه یا سرویس جدید است، می تواند یک ICO را به عنوان راهی برای جمع آوری سرمایه راه اندازی کند.

ایردراپ و ICO  هر دو شامل پروژه‌های ارزهای دیجیتال جدید می‌شوند اما مفاهیم متفاوتی هستند. ایردراپ نیازی به سرمایه گذاری از سوی شرکت کنندگان ندارد، در حال که ICO روشی برای تامین مالی جمعی است. در یک ICO، تیم پروژه یک فروش توکن را برای جمع آوری وجوه از سرمایه گذاران انجام می دهد. ICO ها در سال 2014 محبوب شدند، زمانی که اتریوم یک رویداد سرمایه گذاری جمعی را برای پشتیبانی از توسعه آن انجام داد. در سال 2017، فضای کریپتو با رونق ICO ها روبرو شد و صدها پروژه جدید از این روش استفاده کردند. 





انواع ایردراپ


همانطور که دیدیم، روش‌های مختلفی برای انجام ایردراپ ارز دیجیتال وجود دارد. به غیر از ایردراپ استاندارد که به سادگی رمزارز را به چندین کیف پول منتقل می کند، چند نوع دیگر نیز داریم. نمونه‌های متداول شامل ایردراپ‌های جایزه، انحصاری و هولدر است.


ایردراپ جایزه

ایردراپ جایزه از کاربران می‌خواهد کارهای خاصی مانند اشتراک‌گذاری پستی درباره پروژه در توییتر، پیوستن به کانال رسمی تلگرام پروژه یا ایجاد یک پست و تگ کردن چند دوست در اینستاگرام را انجام دهند. برای درخواست جایزه ایردراپ، احتمالاً از شما خواسته می شود که فرمی را با آدرس کیف پول خود پر کنید و مدرکی مبنی بر انجام این وظایف ارائه دهید.

ایردراپ انحصاری

ایردراپ انحصاری فقط ارزهای دیجیتال را به کیف پول‌های تعیین‌شده ارسال می‌کند. به طور معمول، دریافت کنندگان سابقه کار با پروژه دارند، مانند عضو فعال جامعه یا حامی اولیه پروژه. در سپتامبر 2020، صرافی غیرمتمرکز  Uniswapتعداد چهارصد UNI را به هر کیف پولی که قبل از تاریخ معینی با پروتکل آنها تعامل داشته بود، ارسال کرد. توکن حاکمیت به دارندگان این حق رای می دهد که در مورد تصمیمات مربوط به توسعه پروژه در آینده رای دهند.

ایردراپ هولدر

ایردراپ هولدر توکن‌های رایگان را بین کسانی که مقدار معینی ارز دیجیتال را در کیف پول خود دارند توزیع می‌کند. تیم پروژه معمولاً یک عکس لحظه ای از دارایی‌های رمزنگاری کاربران در تاریخ و زمان خاصی می‌گیرد. اگر موجودی کیف پول آن ها، حداقل مورد نیاز را برآورده کند، می‌توانند توکن‌های رایگان را با توجه به دارایی‌شان در زمان عکس لحظه ای مطالبه کنند.

بسیاری از پروژه‌های جدید توکن‌ها را به دارندگان کیف پول بیت‌کوین (BTC) یا اتر (ETH) ارسال می‌کنند، زیرا آنها بزرگترین جامعه ها و ارتباطات را در این حوزه دارند. به عنوان مثال، Stellar Lumens (XLM) در سال 2016، 3 میلیارد XLM را به دارندگان بیت کوین ارسال کرد، و این ایردراپ منحصر به کاربران در شبکه بیت کوین بود.


چگونه از کلاهبرداری ایردراپ جلوگیری کنیم؟


تشخیص اینکه آیا ایردراپ قانونی است یا کلاهبرداری می تواند چالش برانگیز باشد. همیشه باید قبل از ثبت نام برای هر ایردراپ،تحقیقات خود را انجام دهید، به خصوص زمانی که نیاز دارید کیف پول خود را به یک وب سایت متصل کنید. گاهی اوقات، کلاهبرداران توکن‌ها را به چندین کیف پول می‌ریزند، اما زمانی که می‌خواهید این توکن‌ها را به یک صرافی رمزنگاری یا کیف پول دیگری منتقل کنید، کیف پول شما خالی می‌شود.

در موارد دیگر، کلاهبرداران یک ایردراپ جعلی را اعلام می کنند که به یک وب سایت فیشینگ منتهی می شود. آنها شما را فریب می دهند تا کیف پول خود را به وب سایتی متصل کنید که بسیار شبیه به وب سایت اصلی است. به محض اتصال کیف پول خود و امضای تراکنش، توکن های دیگری از کیف پول شما خارج می شود. این کار اغلب با استفاده از حساب‌های جعلی توییتر و تلگرام اتفاق می‌افتد که بسیار شبیه به حساب‌های رسمی هستند.


برخی از کلاهبرداری‌های ایردراپ برای باز کردن توکن‌های رایگان از شما درخواست ارسال دارایی های دیجیتالتان به یک آدرس کیف پول ناشناخته را می کنند. ایردراپ های قانونی هرگز از شما پول یا عبارت اولیه کیفتان را نمی خواهند. مراقب ایمیل های ایردراپ یا پیام های مستقیم باشید.

برای جلوگیری از کلاهبرداری، حتما به وب سایت رسمی پروژه و کانال های رسانه های اجتماعی نگاه کنید. پیوندهای رسمی را علامت گذاری کنید و دوباره بررسی کنید که آیا واقعاً یک رویداد ایردراپ انجام می دهند یا خیر. اگر چیزی در مورد پروژه نمی‌دانید، باید تحقیقات بیشتری انجام دهید تا بفهمید جامعه ارزهای دیجیتال در مورد آن چه می‌گوید. اگر نمی توانید اطلاعات کافی پیدا کنید، بهتر است آن ایردراپ را نادیده بگیرید.

برای محافظت بیشتر، می توانید یک کیف پول جدید و آدرس ایمیل جدید اختصاص داده شده برای دریافت ایردراپ ها داشته باشید. این می تواند تضمین کند که وجوه موجود در کیف پول شخصی شما در برابر تلاش های فیشینگ مربوط به ایردراپ ایمن است. و مهمتر از همه، هرگز کلیدهای خصوصی خود را با کسی به اشتراک نگذارید.


سخن آخر

ایردراپ به پروژه‌های کریپتو اجازه می‌دهد تا در فضای جامعه ارزهای دیجیتال برجسته شوند و مورد توجه قرار گیرند. همچنین می‌تواند راه خوبی برای علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال باشد تا سبد خود را با توکن‌های جدید افزایش دهند. با این حال، احتمالاً تعداد ایردراپ‌های کلاهبرداری بیشتر از موارد قانونی است، بنابراین مراقب باشید و قبل از شرکت، حتماً تحقیقات خود را انجام دهید.

shape