استیکینگ stacking

استیکینگ stacking

1401/02/16

مقدمه

حوزه کریپتو حتی برای بسیاری از متخصصان باتجربه در ضمینه فناوری نیز پیچیده و دشوار است. در میان بسیاری از مفاهیم پیچیده در این حوزه، استیکینگ(staking) نیز زمانی در آن عمیق می شوید، موضوعی پیچیده است. استیکینگ ارزهای دیجیتال،در ابتدایی‌ترین مفهوم،یکی از روش های کسب سود از طریق نگهداری ارزهای دیجیتال خاص است. اما استیکینگ بسیار بیشتر از تعریف ساده ای است که در اینجا ذکر شد.

با افزایش تقاضا برای امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi، مردم علاقه مند به کشف اهمیت سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال و رشد مجموعه جدیدی از دارایی های کریپتو هستند. بحث زیر راهنمای مقدماتی در مورد استیکینگ ارزهای دیجیتال و نحوه عملکرد آن ارائه می دهد. همینطور نحوه عملکرد آن، تفاوت آن با استخراج و  مزایا و خطرات مرتبط با استیکینگ ارزهای دیجیتال در کنار فهرستی از بهترین استیکینگ ارزهای دیجیتال ارائه می شود.


محبوبیت استینگ ارزهای دیجیتال

امروزه تعداد کاربرانی که برای کسب سود از طریق Yield Farming یا گرفتن بهره ثابت، ارز دیجیتال را به اشتراک گذاشته‌اند، افزایش چشمگیری داشته است. علاوه بر این، تعداد ماینرهای مرتبط با شبکه های بلاک چین PoW یا اثبات کار به شدت شروع به کاهش کرده است.

اثبات کار (PoW) یک مکانیسم اجماع غیرمتمرکز است که برای اعضای شبکه این الزام را ایجاد می کند که به منظور محافظت  از سیستم در مقابل هرگونه دستکاری شدن ، تلاش خود را برای حل یک معمای ریاضی دلخواه انجام دهند. اثبات کار به طور گسترده در استخراج ارزهای دیجیتال، برای اعتبارسنجی تراکنش ها و استخراج توکن های جدید استفاده می شود.

Yield Farming یک راه برای به دست آوردن ارز دیجیتال بیشتر و کسب سود از طریق خود ارزهای دیجیتال است. این کار از طریق وام دادن یا Lending  ارزها که توسط قراردادهای هوشمند انجام و کنترل می شوند، به انجام می رسد.

 در واقع کاربران با استفاده از صرافی‌های بزرگی مانند Coinbase و Binance که خدمات استیکینگ را ارائه می‌دهند، می‌توانند به سود سالیانه تا 30 درصد دست یابند. بنابراین، کاملاً واضح است که چنین صرافی‌هایی دارای مقادیر زیادی از ارزهای دیجیتال استیک شده هستند. تا سپتامبر 2021، ارزش کل دارایی‌های موجود در زنجیره هوشمند بایننس به بیش از 6.1 میلیارد دلار می‌رسد. علاوه بر این، ارزش کل دارایی های استیک شده در پروتکل های DeFi یا همان ارزش کل قفل شده به بیش از 86.59 میلیارد دلار می رسد. بنابراین، شما به وضوح می‌توانید متوجه رشد چشمگیر تقاضا برای سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال شوید، که باعث ایجاد بحث‌های زیادی در مورد استیکینگ می‌شود.


استیکینگ چیست؟

استیکینگ فرآیندی است که در آن کاربران دارایی های دیجیتال خود را در یک کیف پول کریپتو قفل می‌کنند تا بتوانند در عملیات هایی که روی شبکه بلاک چین اثبات سهام یا شبکه بلاک چین بر پایه PoS انجام میپذیرد شرکت کنند و از این طریق کسب سود کنند. PoSیک مکانیسم اجماع است که به اعتبار دهندگان بلوک با توجه به میزان ارزهایی که در استیک گذاشته اند، پاداش می دهد.

شباهت‌هایی بین استیکینگ و استخراج کریپتو وجود دارد، زیرا هر دوی آنها به دستیابی به اجماع کمک می‌کنندو از طرفی هم استیکینگ و هم استخراج شامل سود برای کاربران شرکت کننده هستند. استیکینگ تقریباً مشابه سپرده گذاری پول در بانک برای کسب «بهره» یا سود برای سپرده گذاری است.

از نظر فنی، کاربران تعداد مشخصی از توکن‌ها را به مدل حاکمیتی یک بلاک چین واگذار می‌کنند و در نتیجه توکن‌هایشان برای یک دوره زمانی خاص از کنترل کاربران خارج می شوند و پروتکل شبکه بلاک چین، دارایی های سرمایه گذار را قفل می کند، درست مانند پولی که در یک بانک سپرده می شود. دارایی های سرمایه گذار که در پروتکل قفل شده است، مزایای فراوانی را برای شبکه ارائه می دهد. اول از همه، استیکینگ ارز دیجیتال می تواند ارزش توکن ها را به دلیل عرضه محدود افزایش دهد. علاوه بر این، استیکینگ همچنین استفاده از توکن‌ها را برای حاکمیت بلاک چین با شبکه‌ها با استفاده از مکانیسم اجماع اثبات سهام امکان‌پذیر می‌سازد.


تفاوت بین استیکینگ و ماینینگ

با درک واضحی از معنای استیکینگ، به احتمال زیاد در مورد منحصر به فرد بودن استیکینگ ابهاماتی دارید. فرآیند آن چه تفاوتی با فرآیند ماینینگ که برای اعتبارسنجی و تأیید تراکنش‌ها قبل از افزودن آنها به بلاک چین استفاده می شود، دارد؟ تفاوت اصلی بین استیکینگ و ماینینگ تا حد زیادی بر مکانیسم اجماع بلاک چین که برای اعتبارسنجی تراکنش ها استفاده می شود، متمرکز است. ماینینگ با مکانیزم اجماع اثبات کار یا PoW سروکار دارد که به طور برجسته در بیت کوین انجام می شود. از سوی دیگر، استیکینگ برای شبکه‌های بلاک چین که بر مبنای مکانیسم‌های اجماع اثبات سهام یا PoS هستند، ایده‌آل است. اجازه دهید قبل از درک نحوه عملکرد استیکینگ، به تفاوت‌های زیر بین ماینینگ و استیکینگ نگاهی بیندازیم.

در ماینینگ، ماینرها باید پازل های پیچیده ریاضی را حل کنند. از سوی دیگر، استیکینگ در مورد کاربرهایی در شبکه است که در تأیید اعتبار بلاک‌های جدید از طریق قفل کردن دارایی‌هایشان، شرکت می‌کنند.

اولین ماینری که یک معمای ریاضی را حل می کند، از طریق افزودن یک بلاک به بلاک چین امتیاز می گیرد. در حالی که ، کاربرها اعتبار یک بلوک جدید را با قفل کردن توکن های بومیشان در یک قرارداد هوشمند تضمین می کنند.

ماینینگ بر نیاز به سخت افزار استخراج تخصصی مانند GPU تمرکز دارد که مقادیر زیادی انرژی مصرف می کنند. در مقابل، استیکینگ ارزهای دیجیتال با بیش از 99 درصد صرفه جویی در انرژی، جایگزینی سازگارتر با محیط زیست است.

یکی دیگر از تفاوت های مهم بین ماینینگ و استیکینگ، نیاز به توان محاسباتی بالاتر یا کار در ماینینگ است. توان محاسباتی بالاتر در ماینینگ می‌تواند شانس حل پازل‌های پیچیده ریاضی برای اضافه کردن بلاک‌ها به شبکه و دریافت سود را افزایش دهد. در حالی که استیکینگ بر تعداد توکن‌های بومی موجود یا ارزش ذخیره‌شده به‌عنوان یک عامل مهم برای انتخاب به‌عنوان اعتباربخشی شبکه تمرکز می‌کند. کاربرانی که بیشترین تعداد توکن‌های بومی را دارند، احتمالاً نقش اعتبارسنجی بلاک‌های جدید در استیکینگ را به عهده می‌گیرند.




نحوه عملکرد استیکینگ

فرآیند استیکینگ با خرید مقدار مشخصی از توکن ها در شبکه بلاک چین آغاز می شود. در عین حال، باید توجه داشته باشید که استیکینگ تنها با شبکه های بلاک چینی امکان پذیر است که از پروتکل های PoS ( Proof-of-Stake)پشتیبانی می کنند. هنگامی که توکن های بومی شبکه را خریداری کردید، باید آنها را با رویه ای که توسط توسعه دهندگان شبکه پیشنهاد می شود در پروتکل قفل کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دستورالعمل های کیف پول را برای انجام تراکنش استیکینگ دنبال کنید.

علاوه بر این، می‌توانید ویژگی‌هایی مانند استخر استیکینگ در صرافی‌های ارزهای دیجیتال را به‌ عنوان ابزاری انعطاف‌پذیر برای انجام استیکینگ پیدا کنید. چنین ویژگی‌هایی بر افزایش تعداد پاداش‌ها از طریق استیکینگ ارز دیجیتال در یک شبکه خاص تمرکز می‌کنند. این فرآیند به افزایش تعداد ارز های قفل شده در شبکه در یک محدوده زمانی خاص منجر میشود. به طور کلی، کاربرانی که بیشترین تعداد ارزهای های استیک شده را دارند، تراکنش های بیشتری برای اعتبارسنجی دریافت می کنند. بنابراین رتبه بندی کاربران در استیکینگ به تعداد توکن هایی که دارند بستگی دارد. کاربرانی که توکن های بیشتری دارند، به احتمال زیاد پاداش بهتری دریافت می کنند. این یکی از دلایلی است که استخرهای استیکینگ اخیرا محبوبیت قابل توجهی پیدا کرده است.

کاربران همچنین می توانند روش دیگری را برای استیکینگ ارزهای دیجیتال با رویکرد استیکینگ ثابت انتخاب کنند. در فرآیند استیکینگ ثابت کاربرانی توکن‌ها را برای یک دوره خاص قرار سرمایه گذاری میکنند. علاوه بر این، برخی از ارائه دهندگان نیز رویکردهای انعطاف پذیرتری را با استیکینگ انعطاف پذیر ارائه می دهند، که به کاربران امکان می دهد توکن های خود را در هر زمانی برداشت کنند. با این حال، شرایط سخت تر در استیکینگ ثابت معمولاً منجر به کسب نرخ های بهره بالاتری می شود در حالی که شرط بندی انعطاف پذیر بازده کمتری برای کاربر دارد.


مزایا و خطرات استیکینگ ارزهای دیجیتال

حالا با درک واضحی از تعریف استیکینگ، تفاوت های آن با ماینینگ، و نحوه کارکرد آن، وقت آن است که به مرحله بعدی در درک عمیق تر استیکینگ برویم. شما باید با مزایای ارزشمندی که استیکینگ برای دنیای ارزهای دیجیتال به ارمغان می آورد، آشنا شوید. در عین حال، همچنین باید تصور واضحی از خطرات ناشی از آن داشته باشید تا قبل از انجام آن، تصمیمات مناسبی بگیرید.


مزایای استفاده از استیکینگ ارزهای دیجیتال


بازدهی بهتر

  • مهمترین مزیت استیکینگ ، فرصت کسب درآمد بیشتر در مقایسه با ماینینگ است. شما می‌توانید برخی از بهترین نرخ‌های بهره را با استیکینگ ارزهای دیجیتال یعنی تا 10 یا 20 درصد در سال پیدا کنید. این یک رویکرد کاملاً سودآور برای سرمایه‌گذاری دارایی‌های کریپتو برای کسب بازدهی بیشتر است.


اثربخشی منابع

  • مزیت مهم بعدی استیکینگ ارزهای دیجیتال، ماهیت کارآمد بودن منابع در این فرآیند را نشان می دهد. کاربران برای انجام آن به تجهیزات گران قیمت نیاز ندارند. تمام چیزی که نیاز دارید تا بتوانید در استیکینگ شرکت کنید، آشنایی با یک پروتکل بلاک چین است که از مدل اثبات سهام پشتیبانی می کند و توکن های بومی نیز ارائه می دهد.


تاثیر محدود روی محیط زیست

  • استیکینگ همچنین می تواند مورد بهتری برای پذیرش کریپتو باشد زیرا آثار آن روی محیط زیست بسیار محدود است. با کاهش قابل توجه مصرف انرژی و استفاده از منابع محاسباتی، استیکینگ یک جایگزین سازگار با محیط زیست به جای ماینینگ رمزارزها ارائه می دهد.


مشارکت در شبکه

  • مهم‌تر از همه، استیکینگ نقش منحصر به فرد کاربران را در حاکمیت و امنیت شبکه‌های بلاک چین مشخص می‌کند. کاربران از امتیاز تایید و اضافه کردن بلوک های تراکنش به شبکه بلاک چین برخوردار هستند. بنابراین، شما نقش مهمی در حفظ عملکرد و امنیت شبکه بلاک چین اصلی ارز دیجیتال خواهید داشت.


خطرات استیکینگ ارزهای دیجیتال

تنها زمانی می‌توانید یک تصور واقعی از استیکینگ در دنیای ارزهای دیجیتال داشته باشید که به آن روی سکه نیز نگاه کرده باشید. استیکینگ ارزهای دیجیتال دارای معایب خاصی است که کاربران باید مراقب آن باشند.


نوسان قیمت بالا

  • یکی از بزرگ‌ترین خطرات مرتبط با استیکینگ ارزهای دیجیتال، نوسانات بالای قیمت‌های ارزهای دیجیتال است. در نتیجه، در صورت افت قیمت دارایی‌های سهامدار،  با خطر زیان‌های هنگفت مواجه خواهید شد. در چنین مواردی، افت قیمت می‌تواند از هر مقدار بهره به دست آمده در دارایی‌ها فراتر رود و نتیجه کلی سرمایه گذاریتان را زیان ده کند.


دارایی های قفل شده

  • استیکینگ همچنین مستلزم قفل کردن دارایی های کریپتو برای مدت زمان مشخصی است. در طول مدت زمانی که دارایی ها قفل شده اند، نمی توانید کاری با دارایی هایتان انجام دهید.


از دست دادن کنترل

  • یکی دیگر از ریسک‌های برجسته در استیکینگ رمزارزها در مرحله ی خارج کردن از استیکینگ خود را نشان می دهد. هنگامی که می خواهید دارایی های خود را برای معامله مجدد آنها از استیکینگ خارج کنید ، باید به مدت حداقل زمان آزاد شدن صبر کنید.این دوره می تواند هفت روز یا بیشتر باشد و در برخی موارد، کل فرآیند آزاد کردن دارایی ها ممکن است طولانی تر شود. بنابراین، شما باید برای استفاده از دارایی های خود منتظر بمانید و در نتیجه سطح خاصی از کنترل خود را کاهش دهید.


صرف هزینه های اضافی

  • یکی دیگر از ریسک های اصلی در مورد استیکینگ ارزهای دیجیتال، اضافه شدن کارمزد است. اگر صرافی‌ها را برای اینکار انتخاب کنید، باید کارمزد مشخصی را برای انجام آن بپردازید. در عین حال، کارمزدهای استیکینگ به طور قابل توجهی از صرافی به صرافی دیگر متفاوت است و عموماً درصد خاصی از پاداش های استیکینگ است.


ارزهای مناسب برای استیکینگ

یکی دیگر از عناصر مهم در بحث های مربوط به استیکینگ ارزهای دیجیتال عمدتاً حول محور انتخاب ارزهای مناسب است. باید توجه داشته باشید که شما نمی توانید هر ارز دیجیتال را استیک کنید. تعدادی از بهترین رمزارزها برای استیکینگ در ادامه لیست شده است


اتریوم

  • اتریوم، پیشتاز در پدیده استیکینگ ارزهای دیجیتال، اخیراً به PoS روی آورده است. برای شروع استیکینگ اتریوم، برای اینکه بتوانید به یک اعتبار سنج در شبکه شوید، به حداقل 32 اتر نیاز دارید. پس از آن، می‌توانید امکان ذخیره داده، پردازش تراکنش‌ها و افزودن بلوک‌های جدید به بلاک چین را داشته باشید.


کاردانو

  • سرمایه گذاران همچنین می توانند کاردانو را انتخاب مناسب دیگری در بهترین ارزهای دیجیتال برای استیکینگ درنظر بگیرند. کاربران می‌توانند توکن بومی کاردانو یعنی Ada را برای کسب پاداش به استخرهای استیکینگ واگذار کنند. در عین حال، آن ها همچنین می‌توانند با کسب مهارت‌ها و دانش فنی مورد نیاز برای ایجاد و مدیریت استخرهای استیکینگ ، استخرهای استیکینگ خود را ایجاد کنند.


سولانا

  • سولانا همچنین یکی دیگر از گزینه ها در میان بهترین ارزهای دیجیتال قابل استیکینگ است. سرمایه گذاران می توانند توکن SOL شبکه سولانا را استیک کنند یا آن را به یک استخر استیکینگ واگذار کنند. با این حال، سرمایه‌گذاران باید از کیف‌پول‌های دیجیتالی که از توکن‌های SOL پشتیبانی می‌کنند برای واگذاری آن به یک استخر استفاده کنند. جالب‌ترین عامل در مورد سولانا ، سادگی رویکرد آن است. به طوری که فقط بر انتخاب اعتباردهنده ها و تعداد توکن هایی که سرمایه گذاران می خواهند در آن برای استیکینگ بگذارند، تمرکز می کند.


برخی دیگر از رمزارزها برای استیک کردن در زیر لیست شده اند:

Algorand

Avalanche

Binance Coin

Polkadot

Polygon

Terra

USDC


سخن آخر

استیکینگ ارزهای دیجیتال قطعا یک فرصت جذاب برای سرمایه گذاران رمزنگاری پدید آورده است تا بتوانند بازدهی امیدوارکننده ای را از نگهداری ارزهای خود به دست آورند. شما می توانید استیکینگ ارزهای دیجیتال را به عنوان چیزی شبیه به کار با سهام یا اوراق قرضه با سود سهام بالا در نظر بگیرید. بازدهی جذاب استیک کردن توکن‌های رمزنگاری شده باعث جذب میلیاردها دلار به این صنعت شده است.

علاوه بر این، پروتکل‌های PoS بسیاری از نگرانی‌های زیست‌محیطی که در مورد برخی شبکه‌ها گفته میشود، را برطرف کرده است. از سوی دیگر، استیکینگ خطرات قابل توجهی مانند احتمال از دست دادن ارزش ارزهای دیجیتال به علت نوسانات قیمت را به همراه دارد. بنابراین، ارزیابی ریسک‌ها و مزایایی که می‌توانید با استیکینگ و بر اساس عوامل مختلف به دست آورید، مهم است.



shape