بازی بلاک چین blockchain gaming

بازی بلاک چین blockchain gaming

1401/02/16

مقدمه


رمزارزها در حال افزایش محبوبیت هستند و به نظر می رسد که همه در این حوزه نسبتا جدید سرمایه گذاری می کنند. به همین دلیل است که فناوری بلاک چین کنجکاوی همه را برانگیخته است.به نظر می رسد صنعت بازی یکی از اولین پذیرندگان این فناوری باشد، اما آینده بازی های بلاک چین چیست؟

 اگر بخواهیم تعریف مختصری از بلاک چین برای کسانی که آشنایی با آن ندارند ارائه دهیم باید بگوییم که بلاک چین زنجیره ای از بلوک های داده در یک شبکه کامپیوتری است که برای همه کاربرانش و همچنین هر کس دیگری شفاف است. نمی توان آن را تغییر داد یا تغییر مکان داد. به این ترتیب، یک رکورد کامل از هر چیزی که در شبکه در رابطه با داده ها رخ داده است، وجود دارد و نگهداری می شود.

اکنون یک تلاقی قابل توجه بین بلاک چین و جامعه بازی های دیجیتال وجود دارد. افرادی که به بلاک چین علاقه دارند احتمالاً به بازی نیز علاقه دارند و فعالانه در آن شرکت می کنند. محبوبیت NFT ها در صنعت بازی نمونه ای از این موضوع است. امروزه بسیاری از NFT های غیر معمول و ارزشمند در بازی ها معامله می شوند. 

بلاک چین جزء حیاتی فناوری های مالی آینده است و فراتر از دنیای بحث های ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، مفهوم دفتر کل فساد ناپذیر در حال گسترش است. بلاک چین، که برای میزبانی یک سیستم بانکی غیرمتمرکز ضروری است، می‌تواند توسط توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند بازی‌های بهینه‌سازی شده برای کاربران را نیز شامل شوند، مورد استفاده قرار گیرد.


بازی بلاک چین چیست؟


همانطور که می دانید، بلاک چین سیستمی است که از رمزنگاری برای پیوند دادن بلوک های داده به صورت متوالی استفاده می کند. از آنجایی که تغییر در یک بلوک ممکن است کل زنجیره را تحت تاثیر قرار دهد، در بلاک چین هر واحد داده منحصر به فرد و تغییرناپذیر است. چیزی که بازی های بر پایه بلاک چین را از بازی های معمولی متمایز می کند این است که هر دارایی دیجیتال در بازی های بلاک چین منحصر به فرد است. و این بازی ها دارای یک سیستم غیرمتمرکز هستند، به این معنی که بازی تحت مالکیت و کنترل یک مقام مرکزی نیست، بلکه توسط کاربرانی که دارایی های دیجیتال و اشیاء بازی را در اختیار دارند، کنترل می شود. آیتم هایی که در مالکیت کاربران قرار میگیرد و خرید و فروش هم میشود، اشیاء مربوط به بازی هستند، اما شما آنها را به همان شکلی که ارزهای رمزنگاری شده را نگهداری میکنید، آن ها را در اختیار دارید و نه تنها در کیف پول بلکه خارج از بازی نیز قابل انتقال هستند زیرا در قالب یک توکن غیر قابل تعویض (NFT) هستند. یک NFT یک آیتم یا دارایی منحصر به فرد است که در بلاک چین نگهداری می شود.

این صنعت به بازی بلاک چین معروف است یکی از جنبه‌های بازی‌های بلاک چین، بازی کردن برای کسب درآمد است که در آن گیمر NFT(های) یا ارز دیجیتال منحصر به فرد آن بازی را از طریق پیشرفت‌های مبنی بر شایستگی درون بازی به دست می‌آورد و می تواند آن را به پول واقعی تبدیل کند.

از آنجایی که هر NFT در نوع خود بی نظیر است، فناوری بلاک چین مفهوم مالکیت دارایی دیجیتال را در بر گرفته است. در گذشته، یک اثر هنری دیجیتال، مانند یک تصویر، می توانست به سادگی توسط هزاران نفر بدون انتساب به خالق اصلی بازتولید و استفاده شود. اما اگر اثر هنری به‌عنوان یک توکن غیرقابل تعویض (NFT) روی بلاک چین ذخیره شود، مالک آن می‌تواند حق خود را برای نگهداری یا فروش اثر هنری به هر کسی که می‌خواهد مطالبه کند. باید به این نکته اشاره کنیم که این ویژگی، برای بازی ها بسیار بهتر از آثار هنری عمل می کند.

بازی های بلاک چین به بازیکنان کنترل کاملی بر دارایی های دیجیتالی که از طریق مشارکت در بازی ها به دست می آورند، می دهد. در بازی‌های سنتی حتی اگر بازیکنان برای دارایی‌های دیجیتال خود پول واقعی هم بپردازند، در صورت از کار افتادن سرور، دسترسی خود به آن‌ دارایی ها را از دست خواهند داد.

از طرفی، بازیکنان در بازی‌های بلاک چین مالکیت کامل دارایی‌های دیجیتال خود را حفظ می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد آزادانه آن‌ها را با بازیکنان دیگر معامله کنند، آن‌ها را به پول واقعی تبدیل کنند و به طور بالقوه از آن‌ها در جهان‌ بازی‌های متعدد استفاده کنند. خرید و فروش ارزها، توکن ها، آیتم ها و NFT  های مربوط به این بازی ها نیز یکی دیگر از راههای کسب درآمد از آن هاست.


اصطلاحات مهمی که در بازی بلاک چین باید بدانید


بازی برای کسب درآمد


در بیشتر بازی‌های بلاک چین، نمونه بازی برای کسب درآمد اعمال می‌شود که به بازیکنان امکان بازی کردن و شرکت در آرامدزایی های درون بازی و همچنین امکان خرید و فروش کالاهای مرتبط با بازی را می‌دهد.

برخلاف مدل‌های بازی سنتی مانند بازی رایگان با خریدهای درون‌بازی یا پرداخت به بازی، بازی‌های مبتنی بر بلاک چین به بازیکنان کنترل کاملی بر دارایی‌های دیجیتال خود می‌دهند و بر اساس سیستم شایسته سنجی بازی ، بازیکنان جوایزی مانند سلاح، پوسته و آیتم های بازی دریافت می کنند.

پرداخت برای کسب درآمد

کاربران باید یک خرید اولیه از یک دارایی درون بازی،که اغلب یک NFT است، انجام دهند. مانند استراتژی بازی برای کسب درآمد ، با امید به کسب سود که خود انگیزه ای برای شرکت در بازی و ادامه ی آن است، ارزش آیتم می تواند با گذشت زمان افزایش یابد.


GameFi

هر دو مدل بازی برای کسب درآمد و پرداخت برای کسب درآمد معمولاً به عنوان GameFi شناخته می شوند، اصطلاحی که بر پتانسیل درآمد بازی تأکید می کند.

یک بازی بلاک چین موفق به یک پایه بلاک چین قوی با نرخ تراکنش بالا و حداقل کارمزد نیاز دارد. مصرف کنندگان هنگام خرید یا فروش آیتم ها، نباید مبالغ هنگفتی را به عنوان کارمزد تراکنش پرداخت کنند و این موضوع برای ایجاد رضایت و حفظ کاربران بسیار مهم است. چون بدون وجود کاربران، آن آیتم ها غیرقابل استفاده هستند .


مالکیت دارایی در بازی

گیمرها نسبت به پرداخت دارایی های درون بازی که قابل انتقال نیستند و توسط سازنده کنترل می شوند، محتاط هستند. بدتر از آن، زمانی که یک سایت بازی از کار می افتد، بازیکنان تمام آنچه را که برای آن بازی گذاشته اند، از دست می دهند. توکن کردن دارایی‌های درون بازی، که اساساً مستلزم ایجاد NFT است، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا دارایی‌ها را به طور کامل در اختیار داشته باشند و امکان انتقال مالکیت را به بهترین نحو داشته باشند.


نقش NFT  در بازی ها


NFT مخفف Non-Fungible Token و به معنی توکن غیرقابل تعویض است. این توکن ها می توانند برای نشان دادن مالکیت بسیاری از چیزها، از جمله آثار هنری، ویدیو، موسیقی، نام دامنه، تجربیات مجازی و حتی اشیاء دنیای واقعی استفاده شوند و یک کاربرد مهم برای NFT ها،  استفاده از آن ها در بازی های بلاک چین برای اثبات مالکیت آیتم های درون بازی و انتقال آن هاست.

یکی از اولین استفاده‌ها از NFT  ها ، در واقع بازی‌ای که مفهوم NFT را به دنیا معرفی کرد، بازی CryptoKitties بود که بر پایه بلاک چین ساخته شد. در این بازی که مبتنی بر بلاک چین اتریوم و استاندارد ERC-721 است، شما بچه گربه(کیتی)‌های دیجیتال را جمع‌آوری، خرید می کنید، پرورش می دهید و به فروش می‌رسانید و هر کیتی دیجیتال با ویژگی‌های ژنتیکی و ویژگی‌های خود در بلاک چین ذخیره می‌شود. این بازی ایده NFT ها در بازی را آغاز کرد و به قدری محبوب شد که فروش آن در عرض یک سال به بیش از 12 میلیون دلار رسید.

بین توکن های ERC-721 و ERC-20 که پروتکل استاندارد در شبکه اتریوم است، تفاوتی وجود دارد. ERC-20 نشان دهنده یک نوع دارایی است، اما ERC-721 نشان دهنده یک کلاس کامل از دارایی ها است.

مالکیت دارایی های درون بازی ، با استفاده از NFT ها برای این دارایی ها ارزش ایجاد کرده است. شما می توانید دارایی های درون بازی خود را در هر بازی، به عنوان NFT ، برای کسب سود بفروشید. چندین بازی دیگر با همین مفهوم به وجود آمدند و از NFT استفاده کردند. توکن‌های غیرقابل تعویض دروازه‌ای از فرصت‌ها را برای صنعت بازی‌سازی باز کردند که در حال رونق گرفتن ، کسب درآمد و رشد سالانه است. با استفاده از NFT، اکنون مردم می توانند شخصیت های بازی خود را داشته باشند، بخرند یا بفروشند.


برترین بازی های بلاک چین 


1. گالا گیمز

گالا گیمز به تازگی تولید بازی های خود به ویژه "تاون استار" و "تانک های عنکبوتی" را تسریع کرده است. آنها در پروژه تاون استار یک ارز دیجیتال خود یعنی TownCoin را معرفی کردند. در مورد Spider Tanks، بازی اکنون به تست بتا بسته دست یافته است که بازیکنان به خوبی از آن استقبال کرده اند. به طور کلی، Gala Games برخی از ویژگی ها را با Enjin به اشتراک می گذارد. آنها یک توکن ایجاد کردند که کل اکوسیستم را به هم متصل می کند. علاوه بر این، GALA بر روی بلاک چین اتریوم و همچنین ENJ ساخته شده است، اما اخیراً برای کاهش هزینه های کارمزد، به زنجیره هوشمند بایننس به عنوان دارایی BEP-20 روی آورده است. 

توکن GALA از زمانی که به طور غیرمنتظره ای در لیست قرار گرفت، نزدیک به 300 درصد افزایش یافت. علاوه بر این، تنها در عرض یک هفته، قیمت آن از 0.02 دلار به 0.12 دلار افزایش یافت و زمان انتشار این مقاله با قیمت 0.30 دلار معامله می شود.


2. Axie Infinity

این نامی است که احتمالاً در بازی های بلاک چین یا دنیای رمزارزها شنیده اید. این بازی محبوب‌ترین بازی بلاک چین در فیلیپین است. اخیرا جوانان در آنجا شغل خود را رها می‌کنند تا بتوانند ماهیانه درآمد دلاری از طریق این بازی به دست آورند. در Axie Infinity، بازیکنان می توانند با انجام بازی، توکن SLP کسب کنند. در حالی که AXS توکن حاکمیتی این بازی است و نزدیک‌ترین مشابه به مالکیت سهام در این شرکت است. دارندگان این توکن ها توانایی رای دادن و پیشنهاد تغییرات در پلتفرم Axie Infinity را دارند.


3. دسنترالند (MANA)

این یکی دیگر از بازی های جذاب بلاک چین است که به سرعت به یکی از محبوب ترین ها در این پلتفرم تبدیل شده است. دسنترالند یک برنامه مبتنی بر اتریوم است که هدف آن تشویق یک شبکه جهانی از کاربران برای اداره یک محیط مجازی مشترک است. کاربران دسنترالند می توانند در این محیط مجازی خرید و فروش املاک دیجیتال انجام دهند؛کاوش، مشارکت و بازی کنند. به لطف تکامل پلتفرم، کاربران اکنون می توانند از برنامه های تعاملی، پرداخت های درون دنیای آن و ارتباطات همتا به همتا استفاده کنند.


4. Sandbox (SAND)

سندباکس یک متاورس و اکوسیستم بازی مبتنی بر اتریوم است که به کاربران امکان ایجاد، توزیع و کسب درآمد از دارایی‌ها و تجربه‌های بازی در جهان مجازی را می‌دهد. کاربران در سندباکس کنترل کاملی بر ساخته‌های خود دارند، زیرا این شرکت قصد دارد صنعت بازی حال حاضر؛ که درآن پلتفرم‌ها مالک محتوای تولید شده توسط کاربرها هستند و قوانین را تنظیم می‌کنند و حقوق هنرمندان و گیمرها درآن محدود می‌شود را، متحول کند.

در سندباکس ، هر کسی می‌تواند یک بازی بسازد، شخصیت‌های مد روز طراحی کند، و ماموریت‌ها را برای برنده شدن توکن‌های SAND کامل کند. همه افراد در سندباکس به اکوسیستم بازی کمک می کنند و در نتیجه همه از آن سود می برند. این یک مدل بازی برای کسب درآمد است.


5. Plant VS Undead

Plant VS Undead به بازیکنان اجازه می دهد تا کشاورزان واقعی باشند و توکن های LP، از درون بازی به دست آورند، که می تواند به توکن اصلی بازی یعنی PVU تبدیل شود. برای به دست آوردن توکن های LP ، بازیکنان باید کارهای کشاورزی مانند برداشت دانه‌ها، آبیاری گیاهان و ماموریت‌های روزانه دیگر را انجام دهند.

علاوه بر این، این پلتفرم بازار مخصوص به خود را دارد که بازیکنان می توانند گیاهان یا زمین های NFT خود را خریداری کنند یا بفروشند. این بازی بر روی بلاک چین Binance اجرا می شود که می تواند به کیف پول MetaMask متصل شود.


6. Gods Unchained

طرفداران بازی های کارتی، این بازی را دوست خواهند داشت. این یک بازی کارتی NFT است که به بازیکنان اجازه می دهد برای مبارزه با حریفان، کارت های خود را مبادله کنند؛ به این معنی است که بازیکنان باید کارت ها را از بازیکنان دیگر خریداری کنند. کارت ها در بازی با استفاده از بازار Immutable X خرید و فروش می شوند.

توکن GODS ارز اصلی بازی Gods Unchained است. این یک توکن ERC-20 است که می تواند برای ایجاد NFT و به عنوان رای حاکمیت بازی استفاده شود. بنابراین، بازیکنان ملزم به استفاده از اتریوم در کیف پول های پشتیبانی شده مانند Metamask هستند.


7. Illuvium

Illuvium یک بازی نبرد خودکار است. بازیکنان باید بجنگند و در نبردها پیروز شوند، ماموریت‌های روزانه را کامل کنند و با رفتن به مراحل بالاتر توکن LIV پاداش بگیرند. علاوه بر این، بازیکنان می توانند Illuvials، که موجوداتی NFT هستند را جمع آوری کنند تا با کمک آنها در جنگ ها نبرد کنند . Illuvial ها را می توان ارتقا داد و در بازار نیز خرید و فروش کرد. مهمتر از آن، Illuvium روی Immutable X اجرا می شود که به این معنی است که بازیکنان ملزم به پرداخت کارمزد تراکنش نیستند.


8. Age of Rust

آیا شما در جستجوی گنج هستید؟ Age of Rust به شما این امکان را می دهد تا با تکمیل پازل ها، 24 بیت کوین مخفی را شکار کنید.

Age of Rust یک بازی رمزنگاری تعاملی مبنی بر داستان است که تحت پروتکل ENJIN ساخته شده است. شما را به دنیای پسا آخرالزمانی می برد که در آن بازیکنان باید رمز و رازهایی را برای جمع آوری توکن ها حل کنند. صحنه‌ها در آینده‌ای تاریک و علمی تخیلی اتفاق می‌افتد که هوش مصنوعی بر کهکشان تسلط یافته است. Age of Rust بی نظیر است و قطعا ارزش بازی کردن را دارد.




برای شروع بازی های بلاک چین به چه چیزی نیاز دارم؟


شروع کار برای انجام بازی های مبتنی بر بلاک چین بسیار آسان است. همه ی آنچه شما احتیاج دارید شامل موارد زیر است:

یک کیف پول رمزنگاری شده

یک حساب کاربری در یک سایت که بازی های رمزنگاری شده را ارائه می دهد

یک دستگاه؛ گوشی هوشمند، تبلت یا رایانه که در آن بازی کنید.

راه اندازی کیف پول و حساب بازی برای یک کاربر باتجربه وب ساده است و آموزش های آنلاین زیادی برای کمک در این زمینه وجود دارد. تنها چالش ممکن است در انتخاب دستگاه بازی شما باشد. برخی از بازی‌ها برای عملکرد صحیح به قدرت محاسباتی با کارایی بالایی نیاز دارند. اگر تلفن هوشمند شما بیش از یک یا دو سال از عمر آن گذشته باشد، تجربه بازی شما ممکن است تجربه خوشایندی نباشد.


چه ریسک هایی وجود دارد؟


ارزهای رمزنگاری شده خارج از سیستم های بانکداری سنتی وجود دارند و این بدان معناست که از بسیاری از حمایت های ارائه شده توسط بانک ها معاف هستند. اگر هکری به حساب شما نفوذ کند، اکثر بانک ها نوعی بیمه را برای اطمینان از محافظت از پول شما ارائه می دهند. اما اگر هکری به کیف پول رمزنگاری شما نفوذ کند، هیچ گونه محافظتی وجود ندارد یا هیچ راهی برای بازگرداندن پول شما وجود ندارد. بنابراین باید مراقب باشید و  اطمینان حاصل کنید که کیف پول و حساب های بازی شما به درستی در برابر مفقود شدن یا سرقت محافظت می شوند. همچنین باید توجه داشته باشید که محافظت های ارائه شده توسط ارائه دهندگان خدمات بازی های دیجیتال ممکن است کاملاً محدود باشد. بنابراین مسئولیت نگهداری اطلاعات کیف پولتان کاملا با خودتان است.



سخن آخر:


صنعت بازی راهی طولانی را طی کرده است و با ادغام شدن با فناوری جدید، ارزش و آینده آن در آستانه رشد چشم گیری است. بلاک چین عموما برای انتقال ارزش و دارایی های دیجیتالی شناخته شده است. در روح یک اکوسیستم قابل اعتماد، هم صنایع و هم فناوری ها نیاز به دارایی های دیجیتال و بنابراین استفاده از بلاک چین دارند.

فناوری بلاک چین می تواند به حل چالش ها در بخش بازی کمک کند. ویژگی‌هایی مانند استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض(NFT) و شفافیت، به بازی‌های بلاک چین کمک بسیاری می‌کنند. بازی‌های بلاک چین راه‌حلی برای اکثر چالش‌های پیش روی این صنعت ارائه می‌کنند و این فناوری،آینده ی داده‌های برگشت‌ناپذیر را به ارمغان آورده است که ممکن است به تخیل داستان‌های بازی کمک کند.

shape